|
Lähettäjä: Pop
Päivämäärä: 12.2.26 06:05:28
Meillä myynti ei ole vaihtoehto koska hevonen stressaa hurveästi kaikista muutoksista ja on monin tavoin tosi haastava. On kuitenkin haastavuudessaan hyvin ennalta-arvattava joten ratsastin ongelmitta vko 37 asti. Lapsi syntyi vko 39 sektiolla ja odotin sen 6 viikkoa ennen kuin kiipesin taas selkään. Eli pari kuukautta hevonen oli vaan laitumella (elää pihatossa). Sen jälleen hitaasti paluu taas ratsastukseen. Käytännössä ratsastin viikonloppuisin kun lapsi isän kanssa ja arkisin kävin vauvan kanssa tallilla ja liikutun pari kertaa juoksuttaen. Mulla hyvä arsenaali rattaita, kantoliinoja ja niihin sopivaa vaatetta jotta lapsen sai pidettyä mukana.
Näin äitiysloman aikana meni aika hyvin. Ongelmaksi tuli kun palasin töihin lapsen ollessa vuoden ikäinen, vaikka vain osa-aikaisena (3 päivää). Lapsi oli innostunut liikkumaan ja haluttomampi olemaan rattaissa/kantorepussa ja painoa tietysti enemmän eli raskaampi kantaa. Ja työpäivinä vaan aika ja jaksaminen ei riittänyt vielä tallikäyntiin lisäksi. Jatkoin edelleen ratsastusta viikonloppuisin ja lisäksi yhtenä arki-iltana viikossa mies oli lapsen kanssa ja minä tallilla. Mies olisi voinut hoitaa useampaankin iltana mutta itse halusin myös välillä perhe-elämää ja yhdessäoloa eikä niin että aina on joku menossa.
Seuraava ongelma oli sairastelu kierre joka alkoi joulukuussa. Ei edes oltu pahasti kipeitä mutta koko ajan joko lapsi tai itse ja olin tosi väsynyt. Ratsastus jäi ja hevonen oli käytännössä joulu-maaliskuu ajan lomalla. Sitten taas rytmiin 3krt vko kevät/kesä/syksy. Nyt olen raskaana taas ja oahoinvointi ja tää normi sairastelu taas aiheuttanut sen että hevonen on vaan lomalla laitumella. Tarkoitus on taas aloittaa liikutus ja tallilla käynnit helmikuun lopussa ja katsoa miten tämän raskauden kanssa menee.
Minulla se hyvä puoli että hevonen viihtyy ihan vaan laitumella ja itseasiassa fyysisesti ja henkisesti tuntuu pitävän talvilomailuistaan. Pidän vaan huolen että aloitetaan tarpeeksi hitaasti ja rauhallisesti liikutus tauon jälkeen. Ja miehellä sen verran hyvät tulot että hän kustantaa hevosenkin olemisen ongelmitta. Jossain vaiheessa yritin löytää liikuttajaa mutta kun tarvitsisi jonkun kohtuu osaavan joka käy säännöllisesti (ei anna kiinni ellei ole tuttu) niin ei koskaan löytynyt ketään joka pystyisi käymään.
|