Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten valmistaudut esiintymisiin töissä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.2.26 11:44:00

Varmaan on sennuissa porukkaa jotka joutuu esiintymään työssään. Tarkoitan siis että sinut kutsutaan puhumaan jonnekin asiasta X ja kuulijoita voi olla kymmeniä tai satoja.

Miten valmistaudut? Miten pysyt rauhallisena?! Teetkö tarkat muistiinpanot mitä aiot sanoa vai heitätkö päästä siinä tilanteessa?

Kuinka monta kertaa tätä pitää toistaa että se jännittäisi vähemmän :D

Re: Miten valmistaudut esiintymisiin töissä

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   11.2.26 11:49:35

Harjoittelen esityksen ja kirjoitan isoilla kirjaimilla pääpointit lapulle, josta voin luntata.

Luen pariin kolmeen kertaan esityksen ääneen puhuttuna ja korjaan muistiinpanoja, jos tarvissa sen mukaan mitä vihjesanoja kaipaan.

Esiintyessä hengitän rauhassa, sanon sanan ja lauseen kerrallaan ja virheille nauran.

Lähettäjä: Minea 
Päivämäärä:   11.2.26 11:52:04

Teen PP esityksen kunnolla ja varmistan, että itse ymmärrän ja muistan asiat niin hyvin, että varmasti osaan selittää sen muille.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.2.26 11:56:36

Esityksissä meillä on aina diat, jotka yleensä lähetetään tilaajalle viikko-pari ennen esitystä. Käyn sisällön vielä läpi juuri ennen kokousta, ihan joku 10min tsekkaus vaan että muistuu hanke mieleen. Luottamus kunnossa omaan osaamiseen niin ei jännittä itse asia. Esitysten sisältö aikalailla sama aina, samoin yleisöltä tulevat kysymykset aika vakioita. Jos en tiedä jotain niin lupaan selvittää ja tiedottaa jälkikäteen. Joka kerta kyllä vähän tärisyttää seistä yleisön edessä, mutta yritän vaan puhua rauhassa. Esiintymisiä ehkä kerran kuussa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.2.26 11:58:04

Käyn esityksen ääneen niin moneen kertaan läpi että muistan sen ulkoa, lisäksi meillä on aina diat, joista saa luntattua.

Lähettäjä: Solla 
Päivämäärä:   11.2.26 12:25:57

Kannattaa harjoitella esitys todella hyvin etukäteen, tehdä vaikka harjoitusesiintymisiä kotona. Jos olet kokematon esiintyjä, niin huolellinen harjoittelu ja valmistautuminen on ihan erityisen tärkeää, ja valmistautuminen myös voi lievittää esiintymisjännitystä. Tsemppiä!

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   11.2.26 12:32:04

Selkeä esitysmateriaali, oman puheen harjoittelu, kellotus!! Monet harjaantumattomat eivät osaa pysyä aikataulussa.

Asiaa auttaa, että todella olet asiantuntija esityksessäsi...

Tsemppiä, harjoitus ja kokemus auttaa! Eka kerta on aina kamalin, mutta sitten tajuaa, että a) itsestä tuntuneita "mokia" kukaan muu ei edes huomannut b) mikä sitten oikeesti on edes moka? Mitä voisi sattua?

Päivämäärä:   11.2.26 12:35:54

Kiitos tsempeistä!

Lohduttavaa tietää että kokeneempiakin voi jännittää. Ehkä eniten mietin sitä että pysyn suunnittelemassani aihejärjestyksessä enkä ala poukkoilemaan, se tuntuu olevan aina ongelma!

Täytyy selkeästikin ottaa harjoitteluun nyt kunnolla aikaa.

Lähettäjä: ox 
Päivämäärä:   11.2.26 12:46:19

Mietin ensin aika tarkkaan, että millainen on kohderyhmäni, mitä minä haluan eniten sanoa ja mitä he haluavat eniten kuulla. Mietin onko lähestyminen kuinka tieteellinen vai maanläheinen vai kaiken yhdistelmä - haluan että mua myös jaksetaan kuunnella. Ja paljonko aikaa on käytettävissä.

Käytän aikalailla järjestäen dioja esityksieni tukena joten suunnittelen ne tueksi/taustaksi ja nykypäivänä myös niin, että niissä on pääkohdat isolla jotta ne jotka haluavat ne kuvata saavat haluamansa hyvin talteen.

Harjoittelen koko esiintymistä videoiden itseäni ainakin silloin tällöin ja tärkeimpiin juttuihin valmistautuessa. Samalla tulee myös kellotettua. Varaudun kysymyksiin. En opettele mitään puhetta ulkoa. Saatan myös esim. autoa ajaessa esitelmöidä ääneen.

Välillä jännittää vieläkin ja silloin yleensä koitan etsiä yleisöstä jotkut kannustavat ja kiinnostuneet kasvot ja keskittyä niihin. Diat auttaa pysymään asiassa. Jos niitä ei olisi käytettävissä käyttäisin jotain lappua jossa olisi pääkohdat samaan tyyliin.

Lähettäjä: dooris 
Päivämäärä:   11.2.26 13:16:27

Onneksi on muitakin jotka opettelee ulkoa, luulin olevani ainoa. :D Olen siis aina ollut kauhea jännittäjä ja esiintyminen tuntuu todella epämukavalta. Kerran olen joutunut esiintymään englanniksi noin 350 hlön ministeritason tilaisuudessa ja hämmästykselläni ei ollut rajaa kun pidin elämäni parhaimman esityksen, sain siitä paljon kiitosta. Käytin tilanteessa mielikuvaa jonka pidän omana salaisuutenani, muuten paljastun. ;)

Päivämäärä:   11.2.26 13:36:10

Onko teillä pääasiassa face-to-face esiintymisiä vai etäyhteydellä?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.2.26 13:56:21

Olen lukion ope, joten esiinnyn ryhmille muutaman kerran joka päivä. :D Rutiini on paras jännityksen hälventäjä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.