Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä lasketaan liian runsaiksi kuukautisiksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.2.26 11:39:28

Älä lue jos kuukautisveri ällöttää.

Aina kuulee vaan että ihan normaalia, kuuluu asiaan, älä valita, mutta nousin tänään sängystä, jolloin kuukupista ja yösiteestä huolimatta vuosin välittömästi verta housujen läpi ja lahjetta pitkin valkoiselle matolle, astuin siihen ja onnistuin levittämään verisiä jalanjälkiä matkallani kylpyhuoneeseen :) Aamu alkoi mukavasti sitten lattioita ja mattoa kuuratessa.

Onko tämä jo perusteltu syy hakea apua? Voisiko tämän selittäminen terveydenhuollossa auttaa saamaan jotain lääkitystä (ehkäisypillerit ei valitettavasti onnistu terveysongelmien vuoksi) vai kuuleeko taas samaa mitätöintiä, kannattaako edes yrittää?

Re: Mikä lasketaan liian runsaiksi kuukautisiksi?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   11.2.26 11:46:15

Liian runsaat kuukautiset ovat silloin kun ne haittaavat omaa elämää eli sinulla on liian runsaat kuukautiset johon apu löytyy kyllä.

Päivämäärä:   11.2.26 11:57:12

Mulla ainakin silloin kun ferritiini putosi lähes nollaan ja hb sataan. Laitettiin hormonikierukka ja vuodot loppui. Ferrit nyt 30, kaks vuotta rautaa syötynä.

Lähettäjä: MieVaan 
Päivämäärä:   11.2.26 12:15:03

Minulla tulee paksuimmasa tampoonista ja yösiteestä läpi alle 30min ja lääkäreiden mielestä ei ole runsasta kun olen käynyt asiaa selvittämässä.
Kuulemma ihan normaalia. Tälläistä vuotoa on siis 3-5pv, kunnes rauhoittuu sen verran, että kestää jopa tunnin. Ja öisin joudun heräämään pyyhkeillä vuoratusta sängystä veren keskeltä pesuille ja vaihtamaan suojat.

Päivämäärä:   11.2.26 12:29:32

Feritiini on aina ollut korkeintaan 10 ja hemoglobiini on yleensä 100-110, joskus rautakuurien jälkeen jopa 125. Ei ole tuntunut kiinnostavan ketään.

MieVaan, tuota vähän pelkään. Että normaalia on tämäkin.

Rasittavaa kun elämä tuntuu siltä että pitää odotella oiretta joka olisi viimein niin vakava että jotain kiinnostaisi. Hiustenlähtö ei kiinnosta, hirsutismi ei kiinnosta kun testosteroniarvot oli normaalit, kuukautiskivut on kuulemma normaaleja, verenvuoto kesken kierron on normaalia ja epäilemättä tämäkin on ihan normaalia. En tiedä mitä pitäisi tehdä että saisi julkisen edes ultraamaan kohdun ja munasarjat :( Vaikka eipä sielläkään varmaan mitään näkyisi, ja se olisi sitten vaan yksi lisätodiste siitä ettei minulla ole mitään ongelmaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.2.26 12:46:18

Netistä löytyy arviointilomake minkä voi täyttää, se on hyvä ottaa gynekologille mennessä mukaan. Itse sain ihan julkisen puolen yleislääkäriltä caprilon-reseptin runsaisiin kuukautisiin mutta jos sitä kautta ei apu löydy niin pyydä lähete gynekologille tai varaa itse jo suosiolla aika. Itse kärsin kymmeniä vuosia ennen kuin homma räjähti aivan reisille. Kirjaimellisesti. Auton penkeistä lähtien piti kaikki suojata.

Lähettäjä: ruusu 
Päivämäärä:   11.2.26 12:54:33

Liian runsas on minulle kun side täytyy vaihtaa 2h välein heti kun hulahtaa. Ja paljon.

Päivämäärä:   11.2.26 13:18:54

Minulle on runsasta jos yöside menee parissa tunnissa yli.

Lähettäjä: tuula 
Päivämäärä:   11.2.26 13:21:37

Itselleni lääkäri määräsi mirena-kierukan. Pari viikkoa oli pientä verenvuotoa mutta sitten kuukautiset loppuivat kuin seinään. Kierukka voidaan asettaa paikoilleen myös kevyessä nukutuksessa mikäli kipu pelottaa!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.