Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Milloin on tehnyt tarpeeksi? OK

Lähettäjä: Loppu 
Päivämäärä:   9.2.26 20:04:40

Milloin saa todeta, että on tehnyt tarpeeksi ja voi ilman hirveitä itsesyytöksiä päästää irti?

Kyseessä nuori (alle 3 v) koira, joka on ollut koko ikänsä enemmän tai vähemmän sairas. Heti luovutusiässä oli vatsavaivoja, joiden syyksi selvisi giardia. Se hoidettiin, mutta ongelmat eivät poistuneet. Alkuun koira oli vain ns. herkkämahainen ja närästeli silloin tällöin, mutta oireilu on koko ajan pahentunut. Nyt tilanne on se, että koira saa joka ikinen päivä ruokailun jälkeen kipu/pahoinvointikohtauksen, joka voi kestää mitä vain parista minuutista muutamaan tuntiin. On tutkittu tuhansilla euroilla, kokeiltu kymmenet eri ruuat, lääkkeet, lisäravinteet, ihan kaikki. Kokeneet sisätautiellit ovat neuvottomia. On rampattu osteopaatit ja muut poppamiehet. Mikään, siis yhtään mikään ei ole auttanut. Nyt tilanne on se, että en ole kuukausiin nukkunut kunnolla, kun koira lähes joka yö jossain vaiheessa kivuissaan vinkuu/läähättää/ramppaa, koiralla on paha eroahdistus, jonka kipuilu luultavasti laukaisi ja jolle mitään ei voi tehdä koska oireita ei saada kuriin. Oma talous on mennyt aivan kuralle. Mutta silloin kun koiraan ei satu, se on oma iloinen, vauhdikas, elämää rakastava itsensä. Eli kuitenkin yli puolet vuorokaudesta. Mutta ruokaa sille on annettava, ja sitten tulee kipu. Ja minä en vain pysty enää katsomaan koiran pahaa oloa. Lähipiiri/kasvattaja eivät tarjoa mitään tukea tai ymmärrystä, mutta he ovatkin nähneet koiran vain hyvävointisena.

Re: Milloin on tehnyt tarpeeksi? OK

Lähettäjä: Uu 
Päivämäärä:   9.2.26 20:08:05

Sanoisin että tuossa vaiheessa kun itse mietit tosissasi koiran pois laittoa, on jo aika. Päästä ystävä pois kivuistaan.

Lähettäjä: Oikeassa olet 
Päivämäärä:   9.2.26 20:10:08

Jos kaiken tuonkin jälkeen koira on noin tuskissaan niin mielestäni armeliaampaa päästää pois.

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   9.2.26 20:15:03

Luettelit nyt jo niin monta syytä ja moni koskee nimenomaan koiran hyvinvointia ja hyvää, lajityypillistä elämää, että päästä nyt vaan jo pois ! Ei se oma talouden pettäminenkään ole mahdottoman huono syy, varsinkin jos vielä huollettavia tai alkaa muuten vaikuttaa omaan elämään. Apuahan ei ole mistään tulossa kun kädet on pystyssä joka paikassa.. ja valitettavasti ei mikään poikkeus pentuna giardian tai muiden alkueläinten riivaamille koirille. Itsesyytöksiin en osaa muuten auttaa kuin juuri sen ajatuksen, että koiralla on oikeus elää kivutonta, lajityypillistä elämää.

Se puolikuollut, rampa, ikivanha koirakin on "oma ihana itsensä" ja "niin iloinen kun heiluttaa häntää" vielä eläinlääkärille lopetukseen vasussa kannettaessa.. ei siis mikään mittari hyvälle elämälle.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.2.26 20:15:49

Jos on kokeiltu jo ruokavaliomuutokset ja eläinlääkäri hoitanut, niin pistäisin pois. Koira ei ymmärrä miksi siihen sattuu. Pakko on syödä ja jos siihen ei kivutta pysty, niin pois.

Meillä on tuollainen ruuasta kipuileva maanantaikappale koira, syö ainoastaan keitetty kana ja riisi. Ei voi antaa mitään lisiä, niin syö vain noita. Ei luita, ei mitään muuta. On nyt 4 vuotias. Tuntuu tuokin raskaalta, kun aina saa olla koiralle ruokia tekemässä, ei voi pakastaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.26 20:25:25

Yhden suolistosairaan koiran omistaneena, olet tehnyt tarpeeksi ja enemmänkin. Itse pidin ja värkkäsin pitkään. Nyt jos kohdalle osuisi yhtä vatsavammanen koira, en värkkäilisi yhtä pitkään.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.2.26 20:25:48

Eihän tuollasta voi pitää. Jos on kokeiltu ja tutkittu vaikka mitä niin vaihtoehdot vähissä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.2.26 20:37:41

Jos kaikki ammattilaiset ovat neuvottomia eikä apua yksinkertaisesti löydy, ja koira kärsii vähintään 50% ajasta joka ikinen päivä, alkaa olla jo viimeiset hetket käsillä laittaa toinen pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.26 20:51:02

Itse olisin varmaan päästänyt jo aikoja sitten. Onhan tuo hirveetä koiralle. Sairasta että kasvattaja hyvällä omatunnolla kasvattaa tollasia koiria ja sitten ei tarjoa mitään tukeakaan koiran omistajalle. Eihän tuo normaalia ole.

Lähettäjä: Tämä 
Päivämäärä:   9.2.26 21:07:32

Tälleen pitkään sairastelleen koiran omistajana osaan samaistua. Yksin asuvana vain minä näen ne vaikeat hetket, ravaan eläinlääkärissä, mietin tuleeko tänään oksennus vai ripuli ja oliko ruuassa nyt riisiä liikaa. Se on tosi kuluttavaa ja sosiaalisesti ei ole hyväksyttävää luovuttaa. Perhe ja kaverit ei elä sitä arkea sairaan koiran kanssa. On tosi musertavaa valvoa viikonloppu sairaan koiran kanssa, laittaa 300e lekuriin ja maanantaina kuulla perheeltä "Eihän tää vaikuta yhtään kipeeltä, et kai sä tätä pois laita". Siinä arvioi jo sitä onko itse vaan hullu.

Oon luonut itselleni kuitenkin hyvin selkeän kriteeristön mitä koiran pitää pystyä tekemään että sen eläminen on elämisen arvoista. Meillä se on esim:
-Olemaan kivuton... Meillä vanha koira, joten lääkkeissä en säästele, mutta kipuja ei saa olla.
-Pitää itse syödä, juoda ja tehdä tarpeet ulos.
- Pitää pystyä kulkemaan rappuset, nousemaan itse lattialta ylös ja hyppäämään sohvalle.
- Pitää olla innoissaan ulos lähtemisestä, kuten koira on aina ollut. Jos koira haluaa mielummin jäädä nukkumaan, on tullut aika.

Tässä nyt muutamia. Mitkä on teidän kriteerit?

Lähettäjä: Omena 
Päivämäärä:   9.2.26 21:19:29

Kyllä se niin on että kun oma elämä on jo pilalla sen sairaan koiran takia, on tehnyt ihan riittävästi. Koira elää hetkessä, mutta jos se on joka päivä kipeä eikä parannusta ole näköpiirissä niin ei ole minusta hyväksyttävää pitkittää eläimen elämää väkisin.

Muista kirjoittaa lopetussyy koiranettiin.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   9.2.26 21:52:15

Ammattilaiset nostaa kädet pystyyn ja koiralla on kipuja päivittäin. Kyllä siinä vaiheessa on reiluinta päästää ystävä pois.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.2.26 21:59:01

Haluatko kertoa mitä kaikkia ruokia on kokeiltu, mitä tutkittu ja mitä lääkkeitä yritetty?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   9.2.26 22:05:03

Olet varmasti tehnyt kaikkesi eikä luovuttaminen ole väärin. Sanokoon kukkahattutädit mitä tahansa.
Minä voisin laittaa koiran lopetuksen jälkeen avattavaksi. Kyllä se maksaa lisää, mutta saisi lopullisen rauhan jos syy oireiluun selviää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.