Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syy olla menemättä häihin

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   9.2.26 09:53:21

Lähisukulaisella on keväällä häät ja olen saanut kutsun sinne. Asun 500km päässä ja minulla on rahatilanne niin huono ettei kertakaikkiaan ole varaa lähteä häihin, matkat ja majoitukset maksaa pitkän pennin. Olen viime vuosina vältellyt yleisötapahtumia ja juhlia missä on paljon ihmisiä kun en tunne kuuluvani porukkaan enkä yksinkertaisesti halua viettää aikaa vieraiden ja puolituttujen kanssa, varsinkaan kun on juhlat. Minulla ei myöskään ole sopivia vaatteita laittaa eli pitäisi ostaa jotain sopivia vaatteita ja sekin maksaa.
Ongelma on nyt se että että jos sanon niin kuin asia on, minulla ei ole varaa niin asiaa vähätellään ja minulle suututaan. Voinhan tietysti päivää ennen ilmoittaa että olen kipeä mutta stressaavaa kun hän tietysti soittaa minulle jatkuvasti ja kyselee mitä laitan päälleni ym Ja sitovat ilmoittautumiset pitää olla kuukauden päästä viimeistään. Hän oli kyllä yli 30 vuotta sitten minun häissä ja minä lähdin hänen 50-vuotisjuhliin viikoksi etelään, mun 50v ei huomioitu juurikaan.
Mitäköhän keksisi syyksi olla menemättä? Kun todellinen syy tuskin 'hyväksytään' :/

Re: Syy olla menemättä häihin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.2.26 09:57:12

Sano ettet jouda.

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   9.2.26 10:04:17

Joku töihin liittyvä syy. Työmatka. Työpaikka järjestää juuri sinä viikonloppuna asiakastilaisuuden, jossa pitää olla paikalla. Työpaikan tyhy-viikonloppu ja sinä olet suunnittelukomiteassa, joten sinun on pakko osallistua.

Päivämäärä:   9.2.26 10:04:21

Sanot ettet pääse ja syy on henkilökohtainen.

Päivämäärä:   9.2.26 10:07:57

No jos joku ihminen käyttäytyy noin huonosti, että alkaa tivaamaan syytä, suuttuu ja painostaa tulemaan, niin ehkä tällaisen kohdalla on ihan ok vaan ilmoittaa tulevansa ja sitten paria päivää ennen häitä ilmoittaa olevansa kipeä.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   9.2.26 10:08:18

Suosittelen totuutta. Jos hän ehdottomasti haluaa sinut mukaan, hän keksii taloudelliseen puoleen jotain.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   9.2.26 10:10:39

Olen ollut töistä pois jo kolme vuotta, kuntoutustuella.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   9.2.26 10:15:13

Totuus on paras. Että kuule, nyt on niin, että haluaisin kovasti tulla, mutta olen ollut kolme vuotta kuntoutustuella, eikä minulla ole varaa matkustaa juhliin.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   9.2.26 10:28:20

Lähettäjä: --
Päivämäärä: 9.2.26 10:15:13

Totuus on paras. Että kuule, nyt on niin, että haluaisin kovasti tulla, mutta olen ollut kolme vuotta kuntoutustuella, eikä minulla ole varaa matkustaa juhliin.

Tämä. Jos alkaa vänkytys ja nillitys, niin sanot suoraan ettet tule ellei ystävä maksa kaikkia kuluja. Matkat, yöpyminen, ruuat.

Lähettäjä: Ostaja 
Päivämäärä:   9.2.26 10:35:04

"Totuus on paras. Että kuule, nyt on niin, että haluaisin kovasti tulla, mutta olen ollut kolme vuotta kuntoutustuella, eikä minulla ole varaa matkustaa juhliin."

Tämä. Ja hei ikääkin jo tuon verran niin tietenkin totuus ! Jos sitä ei hyväksytä, ymmärretä tai varsinkin että suututaan niin ei todella puhuta ystävästä vaan jostain pikku tutusta vain ja saa elämästä mennäkin. Lähisukulaiseksi ei ainakaan kovin läheinen tai sinua kohtaan oikeudenmukainen, jos sinun paikalla olemisesi olisi aivan ehdottoman tärkeää niin varmasti olisit joku kaaso tai muu ohjelmaan osallistuva ja matkustus&yöpymiskulusi olisi hoidettu niin se vain on. Pidä rajasi, älä sorru valehtelemaan ja mieti minkälaisia ihmissuhteita haluat ylipäänsä ylläpitää.

Päivämäärä:   9.2.26 10:36:23

"Totuus on paras. Että kuule, nyt on niin, että haluaisin kovasti tulla, mutta olen ollut kolme vuotta kuntoutustuella, eikä minulla ole varaa matkustaa juhliin."

Juuri näin. On kohtuutonta olettaa, että ihmiset ovat valmiita matkustamaan pitkän matkan ja maksamaan satoja euroja toisen juhlapäivästä.

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   9.2.26 10:42:00

Miksi pitää kertoa edes syy? Ei mun tuttavat tai sukulaiset ainakaan tivaa syytä. Vastaat, että ikävä kyllä en pääse osallistumaan. Vai onko tämä joku kovin läheinen että viestittelette joka päivä? Sitten ehkä ihmettelee jos et kerro syytä. Mutta silloinkin laittaisin vaan, että ikävä kyllä on muuta sovittua siihen ajankohtaan. Jos vielä on niin törppö, että alkaa tivaamaan, niin jättää vastaamatta tai sanoo, että henk.koht.syy.

Päivämäärä:   9.2.26 10:46:11

Kerro totuus. En olettaisi kavereiden, jotka elää kuntoutustuella pystyvän panostamaan minun häihin rahallisesti noin paljon. Jos kaveri ei hyväksy syytäsi niin hän on se tollo ja ei ole kaveruuden arvoinen.

Jos itse olisin menossa naimisiin ja haluaisin ehdottomasti jonkun sinne niin maksaisin matkustamisen ja hotellin hänelle. Voisin myös antaa vaaterahaa tarvittaessa, mutta en olettaisi että pitkään työelämästä poissaollut ihminen voisi panostaa minun häihin sadoilla euroilla.

Lähettäjä: pyyhe 
Päivämäärä:   9.2.26 10:49:33

Sanoisin vain: "Pahoittelen, mutta en pääse." Ei tarvitse selitellä.

Itse en menisi kenenkään häihin, vaikka olisivat kilometrin päässä.

Päivämäärä:   9.2.26 10:58:57

"Olen viime vuosina vältellyt yleisötapahtumia ja juhlia missä on paljon ihmisiä kun en tunne kuuluvani porukkaan enkä yksinkertaisesti halua viettää aikaa vieraiden ja puolituttujen kanssa, varsinkaan kun on juhlat."

Vähän varsinaisen aiheen vierestä mutta tätä jatkamallahan sä et koskaan tule tuntemaan kuuluvasi mihinkään porukkaan. Vieraista ja puolitutuista ei koskaan tule tuttuja ellet vietä heidän kanssaan aikaa. Ja juhlathan on helpoin tapa aloittaa tutustuminen.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   9.2.26 11:36:44

"Ongelma on nyt se että että jos sanon niin kuin asia on, minulla ei ole varaa niin asiaa vähätellään ja minulle suututaan."
Jos asia on näin, olette ihan eri planeetoilta. Älä mene. Kiitä kutsusta ja kieltäydy. Sun ei ole velvollisuus mennä häihin, jos joku suuttuu sulle siitä, ettet menisi.

Päivämäärä:   9.2.26 11:38:51

Juhlissakin kaikki pyörii omissa piireissään ja jos joskus jotain puolituttua juhlissa puhuttelee niin ei siitä kyllä mitään sen kummempaa tuttua tule.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   9.2.26 11:44:47

Kauanko sinulla on näihin häihin on aikaa valmistautua? Onko jotain mitä voisit myydä että saisit rahaa mennäksesi? Voisitko kysyä samalta suunnalta tulevilta sukulaisilta kimppakyytiä?
Oikein edullisia juhlavaatteita löytää kierrätyskeskuksista jopa ilmaiseksi, kun alkaa ajoissa etsiä. Pidä siis silmät auki, äläkä heti mieti kieltäytymistä. Sukulaisuus- ja perhesuhteiden ylläpitämiseen _kuuluu_ nähdä vähän vaivaa. Ja jos kärsit noin vahvasta ulkopuolisuuden tunteesta että se rajoittaa normaalia arkea, sitä pitää hoitaa ammattiauttajan kanssa.

"hän tietysti soittaa minulle jatkuvasti ja kyselee mitä laitan päälleni ym"

Jos on kyse näin läheisestä henkilöstä niin koita työntää itsekkyys ja oma epämukavuus syrjään, ja osallistua kuitenkin. Todennäköisesti alkukankeuden jälkeen viihdyt kuitenkin. Tietysti voit sanoa että sinulla on taloudellisesti tiukkaa, ja jokainen kenelle olen näin sanonut, on sanonut heti että paras lahja on se että sinä ylipäänsä pääset paikalle juhlimaan meidän kanssa.

Se on heille erityinen päivä ja on oikeasti epäkunnioittavaa olla poissa ilman oikeaa syytä. Että mietihän nyt vielä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   9.2.26 11:47:21

500 km matka jo hyvä syy. Ei siinä selityksiä tarvita-vastauspyyntöön vaan että valitettavasti en pääse.

Lähettäjä: sipsi 
Päivämäärä:   9.2.26 11:49:44

Mun kokemuksen mukaan jos sanoo suoraan ettei ole nyt varaa osallistua (voit vielä lisätä tähän jotain oikeita tai keksittyjä kuluja mitä on tullut), keskustelu päättyy siihen. Tai voihan sitten tarjoutua maksamaan kaiken, mutta niin tuskin käy.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   9.2.26 11:50:17

No ei etäisyys ole mikään hyvä syy vaan järjestelykysymys. Ihan viitseliäisyydestä kiinni. Suomi on aina ollut pitkä maa ja kumma jos ei nykyisen tie- ja joukkoliikenneverkoston aikaan pysty yksiin juhliin osallistumaan.

Päivämäärä:   9.2.26 11:52:20

"Juhlissakin kaikki pyörii omissa piireissään ja jos joskus jotain puolituttua juhlissa puhuttelee niin ei siitä kyllä mitään sen kummempaa tuttua tule."

Jos haluaa jonkun kanssa tuttavuutta syventää niin siellä juhlissa on helppo ottaa jatkotapaamiset puheeksi.

Päivämäärä:   9.2.26 12:13:03

"Se on heille erityinen päivä ja on oikeasti epäkunnioittavaa olla poissa ilman oikeaa syytä. Että mietihän nyt vielä."

Rahattomuus on oikea syy. Ja koska kyseessä on ilmeisesti läheinen henkilö, niin hänellä on hyvin tiedossa aloittajan tilanne. Jos hääparille on kovin tärkeää saada aloittaja paikalle, he voivat varmasti maksaa matkaliput ja majoituksen. Ei ole suuri kulu hääkulujen joukossa.

Päivämäärä:   9.2.26 12:15:21

Toivottavasti morsiuspari ei ole kovin kova antamaan vinkkejä ja järjestämään asioita toisten puolesta. Muuten aloittaja lähtee sukulaisten kyydillä paria päivää aikaisemmin paikalle ja majoittuu heidän kanssaan toisten sukulaisten olkkarissa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.2.26 12:57:30

Lähisukulainen, eli sinun sisarus tms? Sanot tietysti ettei ole varaa tulla, tietäähän hän, että olet työtön ja kuntoutuksessa. Ei ainakaan mitään ilmottautumista ja sitten viime tinkaan perumista, se on junttia kun tiedät kyllä, että tarjoilut ym judjetoidaan ilmoittautumisten mukaan. Se, että sulla on heikko taloudellinen tilanne, ei oikeuta tekemään toisille tahallaan kuluja.

Jos suuttuu oikeasta syystä, niin mitä sitten? Et nyt ihan suoraan vaikuta olevan oikeasti kovin läheinen tämän lähisukulaisen kanssa, tai välittävän hänen elämästään. Tässähän on nyt hyvä hetki sitten ottaa etäisyyttä ja olla jatkossa vähemmän tekemisissä, kun sitä vaikutat haluavan, Jonkun synttärijuhlien huomioimatta jättämisestä kitinä on lapsellista.

Lähettäjä: c 
Päivämäärä:   9.2.26 13:12:55

llmoitat, että et voi osallistua henkilökohtaisen esteen vuoksi. Mitään muuta et selittele. Sielläpä sitten ihmetelkööt.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.2.26 13:22:05

Sanot asian niinkuin se on. Vähättelyihin vastaat sanomalla, että kun rahaa ei yksinkertaisesti ole niin sitä ei ole, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää!? (miten voi ylipäätään vähätellä sitä että toisella ei ole varaa matkustaa 1000 km kaikkinen kuluineen? miten voi vähätellä sellaista, mitä ei edes ole??) Ja jos suuttuu niin suutut takaisin, sinulla on silloin siihen ihan hyvä syykin, toisin kuin heillä.

Ei nämä ikinä opi jos niille ei laita kova kovaa vastaan ja puhu asioista niiden oikeilla nimillä, vaan aina vain matelee ja kynnysmattoilee ja keksii mitä tahansa tekosyitä ettei kummankaan tarvitsisi kohdata itse faktaa.

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   9.2.26 13:29:26

Hyvissä ajoin etukäteen suunnittelemalla voi päästä kohtalaisen halvalla.

Se vaan ei auta siinä tilanteessa jos sitä rahaa ei vaan yksinkertaisesti ole.
Voit halutessasi etukäteen tutkia matkustusmahdollisuuksia ja niiden hintoja, samoin majoituksia niin sinulla on jotain konkreettisia summia tiedossa.

Kertoisin kyllä oikean syyn ja jos alkaa keksiä keinoja ja ehdottaa esimerkiksi lainan ottamista niin sanoisin ettei ole mahdollista.

Jos "ylimääräisiin" kuluihin on kuukaudessa laskettu tietty summa ja häihin menisi useamman kuukauden rahat, niin en kyllä lähtisi.

Terveisin veljeni häihin usean kuukauden "ylijäämän" panostanut kuntoutustuella elävä.
Tosin minulle oli tärkeää mennä veljen häihin joten siksi panostin, mutta jos olisi etäisemmän ihmisen häät niin ei olisi mahdollista lähteä.

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   9.2.26 13:30:55

Ihmettelen tätä tekosyiden keksimisvimmaa. Miksi olisi niin vaikeaa vastata REHELLISESTI:

'Asun 500km päässä ja minulla on rahatilanne niin huono ettei kertakaikkiaan ole varaa lähteä häihin, matkat ja majoitukset maksaa pitkän pennin.'

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.2.26 13:36:24

Anteeksi mutta mikä ikäneito tässä on nyt menossa naimisiin?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   9.2.26 13:43:38

Anna suuttua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.