Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yhteenmuutto, kulujen jako, toisen omistama as.

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   7.2.26 17:36:52

Miten olette jakaneet asumisen kulut yhteen muuttaessanne, kun asunto on toisen omistama? Toinen maksaa omaa lainaansa ja toinen enemmän juoksevia kuluja (+vastikkeen)?

Ehdotuksia ja hyviä kokemuksia kuulisin mielelläni.

Re: Yhteenmuutto, kulujen jako, toisen omistama as.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.2.26 17:40:07

Laina ei ole asumiskulu. Vastike ja juoksevat kulut puoliksi, asunnon omistaja kasvattaa omaa omaisuuttaan maksamalla lainaa ja toinen osapuoli voi sitten kasvattaa omaansa haluamallaan tavalla.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   7.2.26 17:44:42

Eihän tuossa ole mitään logiikkaa, että se toinen maksaisi enemmän juoksevia kuluja. Samaanhan lopputulokseen tultaisiin, jos juoksevat kulut menisi puoliksi ja se, kuka ei omista, lyhentäisi x summalla lainaa.

Lähettäjä: EQ 
Päivämäärä:   7.2.26 17:47:09

Jos olet aloittaja se, joka muutat puolison kämppään, niin älä ihmeessä suostu toisen lainan maksajaksi.

Lähettäjä: Omakotitalo 
Päivämäärä:   7.2.26 17:56:53

Ihan sopimus asioita. Asun miehen rakentamassa talossa. Mies maksaa ihan kaiken asumiseen liittyvän (laina, vakuutukset, vesi, sähkö, tienhoitokulut, rempat, nuohoukset, jätehuolto jne.).

Alussa maksoin oman auton kulut, ruoat, omat vakuutukset, netin ja puhelin laskut. Nyt meillä lapsia ja mies maksaa yllä olevien kulujen lisäksi lasten vakuutukset, lasten puhelinliittymät, harrastukset ja kaiken niihin liittyvän, autojen vakuutukset (osti minulle uudemman farkun). Minä maksan ruoat, lasten hoitomaksut, oman puhelimen, netin, oman bensan, viihdepalvelun ja lasten vaatekuluja.

Mies myös kustantaa meillä loma matkat ja ostaa kaikki isommat hankinnat (sohva, pyykinpesukone, tv jne.).

Päivämäärä:   7.2.26 18:10:55

Voihan tietysti myös tehdä niin, että ostaa puolet siitä asunnosta, sitten molemmat voi maksaa lainaa.

Mutta pääasia on että osapuolet on tyytyväisiä ja ennen kaikkea ymmärtävät, minkälaisen kuvion ovat sopineet ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Toki, jos molemmilla on järkyttävän isot tulot, muutakin omaisuutta kuin se asunto ja elämä ei ole parista satasesta kiinni niin voi sopia ihan mitä vaan, kun ei se oikeasti elämiseen vaikuta. Suurimmalla osalla ei ole näin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.2.26 18:11:48

En maksa asumisesta, mutta maksan käytännössä kaikki ruoat ja vapaa-ajan aktiviteetteja enemmän.

Päivämäärä:   7.2.26 18:16:39

Lähettäjä...

Päivämäärä7.2.26 17:40:07

Laina ei ole asumiskulu. Vastike ja juoksevat kulut puoliksi, asunnon omistaja kasvattaa omaa omaisuuttaan maksamalla lainaa ja toinen osapuoli voi sitten kasvattaa omaansa haluamallaan tavalla.

Näin. Olisi pitänyt itsekin tehdä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   7.2.26 18:18:34

Meillä tehtiin niin, että mies maksoi vastikkeen, sähkön ja netin kokonaan. Minä maksoin itse lainan ja kotivakuutus puoliksi. Mies asui vuokralla 680€ ennen kuin muutti mun luokse, yhdessä asuessa maksoi yhteensä n. 200€ ja siinä oli myös ne kulut mitkä aiemmin tuli vuokran päälle. Mun mielestä molemmat voitti, mutta täällä todennäköisesti ollaan sitä mieltä, että oli törkeää, että toinen maksoi vastikkeen yms kokonaan ja toinen vaan omaa omaisuuttaan. ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.26 18:28:49

No kyllä se laina takaa tietyn asumisen laadun. Monesti omistusasunto on halvempi kun vuokra-asunto. Jos vastikkeet ja muut kulut on 500€kk ja laina 500€ niin miksi toinen maksaisi 750€ ja toinen 250€. Jos kumpikin laittaisi vain sen 250€ niin asuttaisiin aika ahtaaasti. Eihän koko lainaa tarvi puoliksi jakaa mutta korot ja jotain osuutta lyhennyksistä vaikkei se kumminkaan kerrytä toisen omaisuutta. Toisaalta omistusasuminen on nykyään sellainen riski että voi olla että myydessä ei jää itään käteen. Vastahan täällä kaikki oli sitä mieltä että kannattaa maksaa vuokraa toiselle, eilen niin tänään taas näin.

Päivämäärä:   7.2.26 18:29:41

Ja onneksi jokainen voi toimia sillä hetkellä parhaaksi näkemällään tavalla ja vastaisuudessa muuttaa mieltään ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.26 18:34:34

Suomessa pitäisi jo herätä siihen, että omistusasunto tai -kiinteistö ei välttämättä kasvata arvoaan vuosien varrella. Voi menettääkin arvoaan.

Näin ollen nämä "en kannata kartuttaa toisen omaisuutta" kommentit eivät oikein enää päde joka tilanteessa. Omistaja myös ottaa riskin omaisuuden tuoton tai arvonlaskun osalta. Minun talooni ei ainakaan kukaan muuta ns. ilmaiseksi asumaan, jotain täytyy maksaa muutakin kuin kuluja.

Lähettäjä: Omakotitalo 
Päivämäärä:   7.2.26 18:42:16

. //Ottaa riskin, mutta itse en myöskään ymmärrä tuota oletusta, että kaikki ovat taloa myymässä jossain vaiheessa elämää. Meillä mies on rakentanut talonsa sukunsa maille ja tämä tulee olemaan hänen loppuelämänsä koti. Toivottavasti toki myös minun.

Lähettäjä: Tyy 
Päivämäärä:   7.2.26 18:49:14

Oktllä onkin hyvä diili, kun mies ostelee ja makselee.

Minä maksan juoksevia kuluja, käytännössä kaikki ruuat (myös ukon kersoille, kun ovat meillä), remppakuluja. En tod.ala maksamaan mitään lainaa tai talon vakuutuksia. Sanomattakin selvää, että maksan kaikki omat kulut ja ostan oman auton ja maksan myös mahdolliset lomareissut. Eli vaikka mies omistaa talon,,niin hän olisi kusessa ilman mun rahallista panostusta joten maksakoon edes sen talon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.