Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vtuttaa olla näin läski

Lähettäjä: lihonut 
Päivämäärä:   7.2.26 15:08:45

Ikää yli 40 v. Mikään ei ole sinänsä elämässä muuttunut, mutta paino alkoi nousta muutama vuosi sitten. Elimistössä kai jokin muuttunut. Vaihdevuosia ei kuulemma vielä ole, eikä kannata vielä lääkitä, kun kuukautiskierto on edelleen käytännössä kellontarkka ja ongelmaton, ja verikokeissakin kaikki ok. Olen siis käynyt lääkärissä.

Tiedän kyllä painoni nousseen ja vaatekokoni kasvaneen. Mutta silti eilen otetut kuvat olivat järkytys. En voi laittaa niitä someen. En vain voi!! Näytän kamalan lihavalta ja vaatteetkin ihan karsealta. Ei ne kotona näyttäneet siltä, että olen muhkurainen läskimakkara, joka on pukeutunut nakinkuoreen. Mutta nuo kuvat. Ai kamala. Enkä edes ollut syönyt mitään kotoa lhätemisen ja noiden kuvien välillä, joten ei ole mikään "syömisen jälkeinen turvotuskaan" kyseessä.

Nyt pitäisi ihan oikeasti tehdä tälle painolle jotain. Mutta mitä? En napostele, mässää ja mussuta koko aikaa. Ruokavalio on aika vhh, kun syön vähäviljaisesti, karkkia todella harvoin, mehuja ja limsoja en ollenkaan. Teehen ja kahviin en laita sokeria/makeutusta ollenkaan. Hedelmiä syön joskus, mutten todellakaan päivittäin, joskus en edes joka viikko. Annoskoot ei ole valtavia. En syö kuutta kertaa päivässä, vaan yleensä muutaman kerran. Autottomana liikun käytännössä aina kävellen tai pyörällä. Bussilla menen vain, jos esim. menen matkalaukun kanssa juna- tai bussiasemalle. Teen kotijumppaa jollain tavoin päivittäin ja käyn ihan huviksenikin lenkillä useamman kerran viikossa.

En ole kuitenkaan elänyt kituuttaen, eli jos nyt alan liikkua paljon ja syödä vähemmän, niin se voisi jonkun mielestä ollakin kituuttamista...

Persetti sentään. Koko kroppaa peittää löllökerros. Isoin määrä tullut keskivartaloon, siksi näytänkin niin paksulta.

Mutta jotain on pakko tehdä. Pakko. Vaikka on kuulemma yleistä, että vähän päälle nelikymppisenä monilla naisilla paino nousee 10 kg. Humpsista vain, 10 kg lisää. Ei enempää. Mutta ei ne lähdekään. Ehkä tuo kävi minullekin. Mutta silti ärsyttää!

Kun olen syönyt normaalia terveellisemmin ja tuntuu kuin olisin vähän hoikistunut, niin silti paino on vain entistä suurempi. Eli nousee vain. Äääh. Mikään atkins/keto/carnivorekaan ei kiinnosta.

Re: Vtuttaa olla näin läski

Lähettäjä: Puupää 
Päivämäärä:   7.2.26 15:30:36

En tiedä hyviä vinkkejä mutta tunteen tiedän hyvin!

Nimim. Kuukauden nyt syönyt kasvispainotteisesti, säännöllisesti, jättäen KAIKKI höttöhiilarit ja lisätyn sokerin pois, palkintona tästä vaakalukema ei ole liikkunut mihinkään. Ihan sama ois ollu ne pullat ja jäätelöt syödä kun jättää syömättä =(

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.2.26 15:30:45

Moni ei vain voi syödä paljon. Moni ei usko tätä. Minua ei kukaan usko, jos sanon että voin syödä vain 1500 kaloria jos haluan pysyä normaalipainossa.

Tälläkin palstalla vuodesta toiseen painoketjuissa väitetään että valehtelen tai että olen niin tyhmä etten osaa laskea kaloreita. Tämä kertoo tosi hyvin siitä, miten paljon sitten taas toiset pystyvät syömään. Eivät voi ymmärtää ettei se päde kaikkiin.

Syön nyt 1700 kaloria ja ylläpidän tällä 1700 kalorilla sitä, että painan 90 kiloa. 1700 on monen mielestä varsin neutraalisti mutta niinpä vain se on se, mitä 90 kiloinen kuluttaa. En liho, en laihdu. Ihan kohta joku tulee sanomaan että lasken väärin kalorit tai että valehtelen...

Lähettäjä: whwh 
Päivämäärä:   7.2.26 15:42:17

Tiedän tunteen. Minä olen kerännyt kiloja 4 v aikana "vain" 6-7 kg ja edelleen olen normaalipainon puolella juuri ja juuri, mutta kyllä kiloja on liikaa ja minä olen todella pullukka/plösö aiempaan verrattuna.

Eli liityn kerhoon ja tunnen myötätuntoa. Tuokin on tuttu tunne, että paino vain nousee, vaikka luulen hoikistuneeni.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.2.26 15:48:25

Mä tulen toimeen oikein hyvin myös 1500 kalorilla. Monesti täällä vaan keskusteluissa ihmiset saa liikaa energiaa kulutukseen nähden. Kaikilla ei voi olla terveydellisiä syitä olla lihava.

Pidä kirjaa syömisistäsi ja saamastasi energiamäärästä. Kannattaa käydä myös kehonkoostumusmittauksessa.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.2.26 15:48:38

Mulle paras motivaation lähde painonpudotukseen oli vanhojen kuvien katsominen. Siis ei mitkään 10 vuoden takaiset kuvat, vaan ihan parin vuoden vanhat korkeintaan. Tuli todellakin sellainen olo, että hitto mä haluan takaisin tuohon painoon!

Aloitin 2 viikkoa sitten ja nyt huomaa ne ihan pienetkin sentit mitä on lähtenyt!

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.2.26 15:55:55

Tuossa on hyvä aihio! Liikut jo jonkun verran ja syöt ilmeisen terveellisesti. Nyt vain lisäät liikunnan rankkuutta, menet salille tai uimaan tai johonkin kunnon jumppaan missä treenataan painoilla. Laske hetki kaloreita ja seuraa kulutusta. Kun ruuasta saatu energia jää kulutuksen alle niin laihtuu taatusti, pienellä vajeella hitaasti, suuremmalla joutuummin. Kato mikä sinulla toimii, jos et voi nipustää syömisestä rankenna liikuntaa ja kerää vaje kuluttamalla kaloreita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.26 16:12:09

Se energiantarve vaan oikeasti on todella pieni. Olen N46, 177cm/68 kg, hyötyliikun fillarilla 1-3h joka pv ja käyn salilla 3-5krt/viikko. Peruskulutukseni on sekä Inbodyn että älykellon mukaan 1400kcal, ja noilla liikunnolla saan sen nostettua keskimäärin 1700 kilokaloriin. Mitään ylimääräistä ei siis ruokavalioon mahdu, 150g proteiinia per päivä ja rehut päälle. Jouluaterian jälkeisenä päivänä paino +5kg XD

Päivämäärä:   7.2.26 16:16:41

Heiii piste, auta mua. Miten saat 1700 kaloriin 150 g proteiinia mahtumaan? Tai siis, juotko paljon jotain proteiinijuomia vai saatko ne luonnollisemmasta ruokavaliosta?

Päivämäärä:   7.2.26 16:33:17

"Moni ei vain voi syödä paljon. Moni ei usko tätä. Minua ei kukaan usko, jos sanon että voin syödä vain 1500 kaloria jos haluan pysyä normaalipainossa."

^ Tämä. Jos omasta mielestäsi syöt jo terveellisesti eikä ylimääräisiä kaloreita kerry mistään vähennettävästä, täytyy sitä ruokaa vaan syödä vähemmän.

Päivämäärä:   7.2.26 16:39:04

Annoskoot pienemmiksi. Ihmiset oikeasti mättää ihan hirveästi ruokaa naamaan ja kuvittelee syövänsä vähän.

Kokeile punnita sun ruoat pari viikkoa. Mikään annos ei saa ylittää 200grammaa.

Päivämäärä:   7.2.26 16:47:41

Vai että 200g annoksia...

Lähettäjä: Penkkari 
Päivämäärä:   7.2.26 17:14:31

"Annoskoot pienemmiksi. Ihmiset oikeasti mättää ihan hirveästi ruokaa naamaan ja kuvittelee syövänsä vähän."

Näin varmasti, mut jos katot lähes kenen tahansa valmentajan annosesimerkkejä niin jo pelkkä aamupala sisältää aivan käsittämättömän määrän ruokaa. Siihen sit kaikenmaailman tacot ja kanapastat päivän päälle niin kyllä siinä tavan keski-iläiselle on aivan liikaa. Mutta se tuntuu olevan normaalia, en ihmettele jos joku näistä ottaa mallia (itsekin olen ottanut ja todennut että lihon muodottomaksi).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.2.26 17:25:06

Mikä siinä läskissä niin paljon pelottaa että on aivan pakko elää kitudieetillä loppuelämänsä? Siihen erittäin harva edes pystyy ja lopputuloksena on vain entistä lihavampi keho..

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   7.2.26 17:26:47

Salille, isoimpia lihaksi työllistämään. Jo alkaa aineenvaihdunta ja rasvanpoltto tehostua.

Lähettäjä: Eikä Vtuta! 
Päivämäärä:   7.2.26 17:38:05

Täysin väärä asenne itseäsi kohtaan.
Ei mitään v- alkuisia sanoja tarvita eikä tuollaista itsensä morkkaamista.
Aloita siitä että pidät itsestäsi ja ymmärrät että aineenvaihduntasi muuttuu nelikymppisenä. Hyvä että heräsit todellisuuteen. Moni ei näe totuutta edes peilistä katsomalla. Sullakin on se vika että hienosti osaat selitellä lihomisesi niin että vaikea löytää mitään syytä sille.
Aloita kirjaamalla syömisesi ylös.Laske makrot ja mieti hiilihydraattien määrä ainakin. Sitten mietit kuinka aloitat ruokaremontin ja liikkumisesi. Kokemusta on mutta minä en ala neuvomaan kuinka teet jatkossa koska minun neuvoni on kuitenkin väärä sinun mielestäsi. Niin se aina näissä menee. Alkoholi ei sit kuulu kuitenkaan enää elämääsi kai sen ymmärrät sentään..
Se vaan on taitolaji osata syödä oikein ja hyvin ja laihtua samalla.
Vaatii motivaatiota nykyisessä yltäkylläisessä maailmassa joka tunkee tietoisuuteesi kaikkea epätervettä.

Päivämäärä:   7.2.26 19:22:51

En ole koskaan käyttänyt alkoholia, nikotiinituotteita, huumeita, tms. Aika jännä oletus, että minä joisin/olisin juonut alkoholia, ja olisi tietenkin pitänyt ymmärtää jättää se pois... Tiedän varsin hyvin, ettei elimistö voi samanaikaisesti polttaa rasvaa ja alkoholia ja pysäyttää rasvanpolton, kun sillä on alkoholia poltettavanaan. Mutta se ei minuun liity, kun en alkoholia juo.

Kyllä minä syyn lihomiselleni löydän. Tässä:

Suurin ongelmani on se, että aineenvaihdunta on jumissa. Tämän tajusin joskus 2022 kesällä, mutta ajattelin sen tuolloin johtuvan siitä, että olin ollut pari viikkoa sukuloimassa ja siellä ruokavalio oli vähän erilainen ja keli ihan hirveä. Joko karsea kaatosade, sitä edeltävä hiostava ja painostava ilma, kamalasti hyttysiä ja mäkäriä, ulkona oleminen ja varsinkin kaikenlainen liikunta oli siis hirveää, kun tuntui, että vaatteet liimaantuu ihoon, ötökät syö hengiltä ja ilmassa ei ole happea. Tai sitten oli hirveän kuuma ja ulos ei voinut mennä päiväsaikaan, kun sinne paistui. Ja illalla/yöllä ne hyttyset ja mäkärät. Liikuntaa tuli siis harrastettua vähän ja vadelmia, herneitä ja mansikoita syötyä paljon. Jonkin verran myös leipää, joka ei siis normaalisti ruokavaliooni kuulu. Tuolloin kuitenkin huomasin aineenvaihduntani menneen jumiin.

Mutta ei se palautunut kotiin palattuani. Kun kävin lenkillä, niin se oli ihan karseaa tuskaa joka askeleella. Mikään ei varsinaisesti ollut huonosti, mutta kroppa aivan tukossa ja jumissa.

Aiemmin olo oli ollut kevyt, kroppa "tyhjä" hyvällä tavalla ja kun olin nälkäinen, niin oli oikeasti nälkä. Mutta nykyään tuntuu, ettei oikeastaan koskaan ole oikeasti nälkä. Ja vaikka olisin syönyt itseni kylläiseksi, niin silti tuntuu, että voisi syödä. Ja toisaalta sitten voin olla syömättä vaikka iltaan asti, kun ei ole sellaista nälkää kuin aiemmin.

Eli aineenvaihdunnassa on tosiaan joku mennyt eri tavalla ja kummalliseksi.

En ole tänään laskenut kaloreita sen kummemmin. Mutta kovin kummoisesti hiilareita en tänään varmaankaan ole saanut, kun ruokavalioni on ollut:
- keittimen mukaan 4 kupillista kahvia + pieni loraus kuohukermaa
- Kaksi annosta itsetehtyä kaalikeittoa (voi, sipuli, porkkana, kaali, soijarouhe, mausteet)

Vaikka kaupoissa suurin osa onkin jotain eineksiä, raksuja ja mössöjä, niin en minä niitä osta, kun ei ne ruokavaliooni kuulu. Joten puhe yltäkylläisyydestäkin on vähän hassu, koska eihän se yltäkylläisyys ketään lihota vaan se, mitä kitusiinsa tunkee ja millaisen suolistobakteerikannan itselleen muodostaa ruokavalion perusteella, ja kuinka paljon käyttää lihasvoimaa.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   7.2.26 19:28:31

Miksi välttelet hiilareita? Käy helposti niin että kuituakin tulee liian vähän ja pakki jumittaa. Onko teidän kaupungilla ravintoterapeuttia jolla voisit käydä tsekkauttamassa ruokavalion?

Lähettäjä: Mini 
Päivämäärä:   7.2.26 19:53:02

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006403479.html
Näistä merkeistä tiedät syöväsi liian vähän hiilareita:
1. Vetämättömyys ja väsymys vaivaa.

2. Uuvut helposti.

3. Vatsa reistailee.

4. Ummettaa.

5. Olo on mateleva ja sumuinen.

6. Mieliala on apea tai ärtynyt.

7. Ajatus liikkumaan lähtemisestä tökkii, eikä treeneistä saa kaikkia tehoja irti.

8. Uni ei tule, ja nukkuminen on katkonaista.

Päivämäärä:   7.2.26 19:54:39

En varsinaisesti välttele hiilareita, mutta koska vehnälle olen allerginen/yliherkkä ja se aiheuttaa yliherkkyyttä lähes kaikille ruoka-aineille, niin olen vähän pakostakin vehnätön, ja helpointa se on toteuttaa mahdollisimman vähäviljaisena. Lisäksi kaura turvottaa ja kipeyttää niveliä, riisi turvottaa. Ruista voin syödä, mutten sitäkään syö jatkuvasti. Lähinnä 100 % ruisnäkkileipää joskus. Muutamille hedelmille olen allerginen, joten ei tule niitäkään sen vuoksi syötyä. Karkkia ei juurikaan tule syötyä, koska minulle kertyy hammaskiveä todella helposti ja hampaita vihloo herkästi. Lisäksi hiilaripitoinen ruokavalio, vaikken karkkia syökään vaan esim. puuroa ja leipää, lisää myös hammaskiven kertymistä.

Ihan siis oman hyvinvointini vuoksi ruokavalioni on tällaiseksi muotoutunut. En varsinaisesti noudata mitään tarkkaa ruokavaliota enkä varsinaisesti välttele hiilareita.

Kaalikeittoa söin nyt siksi, että ostin eilen kaalia kun se oli Lidlissä 69 snt/kg. En siis ajatellut olla kaalikeittokuurilla :D

Päivämäärä:   7.2.26 20:04:34

En ole vetämätön ja väsynyt, en uuvu helposti, vatsa ei reistaile, ei ole ummetusta, ei ole mateleva tai sumuinen olo, eikä mieliala ole apea tai ärtynyt. Ajatus liikkumaan lähtemisestä ei ole koskaan tökkinyt, treeneistä saan kyllä tehot irti, uni tulee kyllä enkä nuku katkonaisesti.

Tuo v. 2022 kesän olo, jolloin liikunta tuntui ihan karsealta, koski lähinnä vain sitä kesää. Ei liikunnan harrastaminen sen jälkeen ole joka askeleella ollut tuskaa. Tuolloinhan minä nimenoman olin syönyt huomattavasti enemmän hiilareita kuin normaalisti! Eli hiilaripitoisempi ruokavalio ei minulle sovi? Ainakaan enää, kun elimistö on vähempään tottunut, kun viljoista tulee ongelmia. Ajattelin sen tosiaan johtuvan viljoista sen reissun aikana, mutta olo ei palautunut, vaikka kotonani olinkin taas vähäviljainen.

Kotipaikkakunnallani ötököitä on siis niin vähän, että olen aina ihan kummissani, että miten kummassa täällä ei hyttysiä ole miten täällä voi iltaisin lenkkeillä ilman, että on kolmessa sekunnissa 164 hyttystä kimpussa. Kun tuolla reissupaikkakunnalla, jolla siis siskoni asuu Pohjois-Lapissa, on niitä hyttysiä ja mäkäriä niin, että taju lähtee kun sen tajuaa.

Päivämäärä:   7.2.26 20:10:19

Kuulostaa siltä, että et saa tarpeeksi kuitua.

Päivämäärä:   7.2.26 20:15:02

Aiemmin olen kyllä saanut ihan riittävästi. Miksi se määrä olisi yhtäkkiä vähentynyt?

Lähettäjä: Diili 
Päivämäärä:   7.2.26 20:24:34

Aloitusteksti ois voinut olla mun näppikseltä.

Itsellä vain ja ainoastaan vesiliikunta saa aineenvaihdunnan pysymään päällä. Käyn 2-3krt viikossa uimahallissa; uin, vesijumppaan, tai vesijuoksen 30min, sit istun poreammeessa ja sauna päälle. Jos en tee näin vaaka näyttää heti 2kg enemmän/vk ja vaatteet kiristää.

Odotan kauhulla vaihdevuosien alkua. Elämä on aika kiireistä (oma hevonen), niin jos pitää ehtiä tän liikunta määrän lisäksi tehdä vielä lihaskuntotreeniä ni en kyllä sitten tiedä miten aika ja jaksaminen riittää.

Nyt jaksan työelämän kuormituksesta huolimatta, koska nukun sikeästi ja on aikaa hevosen ja uinti harrastuksen lisäksi myös vapaa-aikaan. Miten kukaan ehtisi vielä lastenhoidon tähän tilanteeseen? Elämäni paras päätös olla vielä!

Lähettäjä: Mini 
Päivämäärä:   7.2.26 20:25:59

"Liikuntaa tuli siis harrastettua vähän ja vadelmia, herneitä ja mansikoita syötyä paljon. Jonkin verran myös leipää, joka ei siis normaalisti ruokavaliooni kuulu."
Hyvin vaikea kuvitella, että marjoista, herneistä ja leivästä saisi liikaa hiilihydraatteja. Vai montako kiloa niitä söit päivittäin muun ruoan päälle?

Päivämäärä:   7.2.26 20:51:59

"Hyvin vaikea kuvitella, että marjoista, herneistä ja leivästä saisi liikaa hiilihydraatteja. Vai montako kiloa niitä söit päivittäin muun ruoan päälle?"

Hedelmiä ja marjoja varmaan pari kiloa joinakin päivinä, enimmäkseen toki vähemmän. Leipää meni melkein joka päivä pari siivua tai näkkäriä. Eli ei sitäkään mahdottomia määriä.

Muuta syytä en keksi, kun muuten ruokavalio oli ihan normaali, mutta tuon jälkeen siis alkoi se tukkoinen olo ja katosi "normaali" näläntunne.

Kyllä minä tuolloinkin liikuin pyörällä paikasta toiseen, kun silloin ötökät ei pysyneet perässä, mutta varsinainen lenkkeily ja ulkoilu oli vähissä sen kaatodade-helle-hyttyset -hlvetin keskellä...

Päivämäärä:   7.2.26 21:18:30

Tuo kuvailemasi nälän tunne ja rasvan kertyminen vyötärölle ovat insuliiniresistenssin oireita. Se saa aikaan myös nopeaa lihomista ja erittäin vaikeaa laihduttamista. Ketoruokavalio auttaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.2.26 21:43:29

Minulla paino alkoi nousta e-pillereiden myötä. Yleisenä haittavaikutuksena painon nousu ja ruokahalun kasvu. Ja sitä todella on. Olen syönyt nykyisiä pillereitä 7 vuotta ja siitä alkaen paino noussut 15kg. Ennen sitä paino pysyi tasaisena.
Tuo ruokahalun kasvu on todella ikävä tunne, pitää syödä todella paljon että tunnen oloni täydeksi (ei mikään ähky vaan normi täysi olo). Jos ei syö isoja annoksia niin nälkä on tunnin päästä ja se on sellainen että vatsaan sattuu kun on niin kova nälkä.
Vielä en painoindeksin mukaan ole lihava, mutta normaalipainon ylärajoilla ja sekin on liikaa.

Päivämäärä:   7.2.26 21:54:06

"Ketoruokavalio auttaa."

Ei auta. Se tuo taas omat ongelmansa. Ja eikös täällä aina hoeta, että kilpparivajakki ei saisi ketoilla?
Mutta mistä minulle se insuliiniresistenssi olisi tullut? Ruokavalio ja liikuntatottumukset ei ainakaan siihen suuntaan viittaa.
Eikä minulla rasvaa ole kertynyt nimenomaan vyötärölle, kyllä sitä on kertynyt koko kroppaan. Enkä ole lihonut nopeasti vaan useamman vuoden aikana.

Hormonaalista ehkäisyä en ole koskaan käyttänyt, kun ei ole ollut tarve. Enkä e-pillereitä edes voisi käyttää, kun minulla on aurallinen migreeni.

Mitään muita lääkkeitä en käytä kuin thyroxin aamuisin, se ollut käytössä jo 10 v ja senkin suhteen olo ja veriarvot kunnossa. Antihistamiinia keväästä kesään siitepölyallergian vuoksi, joskus harvoin särkylääkettä. Ei ole mitään mielialalääkettä, kipulääkkeitä, kortisonia, tms.

Tiedän kuitenkin monia, joilla nimenomaan lääkkeet laittaneet kropan sekaisin, eikä se varmasti ole kiva tunne. Mutta minulla ei tuollaista ole.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.2.26 22:00:49

Mitkä mitat aloittaja sulla on?

Päivämäärä:   7.2.26 22:31:00

Aloitusviestissä kirjoitit että lihoit hups vaan, yhtäkkiä 10 kiloa ja suurin osa siitä vyötärölle. Mutta sitten kuitenkaan se ei tullutkaan vyötärölle eikä mitenkään yhtäkkiä? Ketoruokavalion auttamisella tarkoitin sitä, että se auttaa insuliiniresistenssiin nopeasti. Siksi ketoilijat laihtuvat tyypillisesti nimenomaan vyötäröltä. Mutta toki jos se ei sovi eikä sitä halua niin sitten ei halua. Insuliiniresistenssi tulee meille pääosin geneettisesti, toki länsimainen elintapa edesauttaa sitä. Siitä kärsii noin joka viides suomalainen eli kovin harvinainen vaiva se ei ole.

Päivämäärä:   7.2.26 23:09:42

"Aloitusviestissä kirjoitit että lihoit hups vaan, yhtäkkiä 10 kiloa ja suurin osa siitä vyötärölle. Mutta sitten kuitenkaan se ei tullutkaan vyötärölle eikä mitenkään yhtäkkiä?"

En minä ole lihonut kymmentä kiloa eikä kertyneet kiloni ole tulleet hups vaan. Kirjoitin, että olen paljon lukenut ja kuullut siitä, että "päälle nelikymppisillä tulee 10 kg humpsista vain".

Minulla painonnousu alkoi kesällä 2022 ja voi olla, että tämä pysähtyy sitten kun 10 kg on täynnä.

Olen 160 cm pitkä ja nyt normaalipainon ylärajalla, vartalonmalliltani suora pötkö.

Tiedän insuliiniresistenssin olevan suomalaisilla yleinen, mutta niin on myös ylipaino, huonot elintavat (syöminen päin persettä, pupun ruokaa ei ainakaan syödä, nukutaan liian vähän ja epäsäännöllisesti, juodaan alkoholia, ei liikuta, jne.), kakkostyypin diabetes, korkea verenpaine ja monet muut, mitkä voidaan laskea elintapasairauksiin. Minulla ei noita muita ole, verikokeissa olen käynyt ja verenpainettakin seuraillut.

Keto ei tosiaan oloa parantanut, sitäkin tuli testattua. Sen myötä kroppa meni viimeistään viikon kohdalla pahemmin tukkoon ja tuli ummetusta, Ja jos jo nykyisellä ruokavaliolla osa teistä väittää että saan liian vähän kuitua ja se johtuu siitä, etten syö joka päivä paljon viljoja, niin ei keto kyllä sitten pitäisi olla paras ratkaisu...

Minulla on kavereita, jotka ovat ketoilleet kauankin, yksi taisi ketoilla pari vuotta, mutta sitten tajusi ongelmiensa johtuvan gluteenista, joten siirtyi ihan vain gluteenittomalle ruokavaliolle ja on tykännyt siitä. Minulle taas ei gluteeni tunnu olevan ongelma, kun ruis passaa, mutta kaura ei...

Vettä juon sellaisen 2,5 litraa päivässä, joten ei ole kyse siitäkään, ettenkö joisi vettä.

Lähettäjä: eie 
Päivämäärä:   8.2.26 01:55:08

Ainahan on hoettu että "Kyllä säkin lihot sitten kun täytät 25 / 30 / 35 / 40 / 45 vuotta" jne.

No antakaa ihmisten sitten lihoa rauhassa...

Päivämäärä:   8.2.26 05:44:15

Stressirasvaa, vuonna 2022 alkoi sota ja tosi moni stressasisi stä vaikka ei tunnustakkaan.

Lähettäjä: Ihan sekaisin 
Päivämäärä:   8.2.26 09:14:48

Sit hänen päivän ruoat on 4 kuppia kahvia ja kaalisoppaa...ei ihme että on pinna kireällä ja viha päällä.
Herätys!

Päivämäärä:   8.2.26 09:16:26

Siis... eilen klo 19-20 aikaan illalla aloittaja kirjoitti, että oli juonut 4 kuppia kahvia ja syönyt kaksi annosta kaalikeittoa tms. MISSÄ SUN PROTEIINIT ON????
Ps. huomaa myös, että kahvi heikentää monen ravintoaineen imeytymistä, mm. ruuasta syödyn raudan imeytymistä jos kahvia juo heti aterian päälle.

Mutta ihan oikeesti, ota Fatsecret käyttöön. Se on ilmainen ja toimii todella hyvin. Siihen voi asettaa päivittäisen kalorimäärän ja näet koko ajan missä mennään. Listalta löytyy 99 % kaupan ruuista ja jos jotain ei ole vielä, sen voi itse lisätä sinne.

Näet proteiinit, hiilarit ja rasvat. Merkkaat painon sinne vaikka kerran viikossa ja näet senkin putoavan pikkuhiljaa. Siihen voi asettaa tavoitteen ja tietysti lähtöpainon.

Mutta nuo jutut nyt ihan ensin kuntoon. Eli riittävästi proteiinia (ota tavoitteeksi yli 100 g päivässä), rasvaa max gramma per painokilo ja hiilareista sitten loput.

Päivämäärä:   8.2.26 09:42:45

Kukaan, siis oikeasti kukaan ei liho marjoilla ja herneillä. Eikä ne hidasta kenenkään aineenvaihduntaa.

Lähettäjä: E L 
Päivämäärä:   8.2.26 11:27:42

Mulla oli vielä muutama kuukausi sitten ihan sama olo kuin sulla. Silloin en ollut vielä valmis näkemään, mikä ruokavaliossa oli pielessä. Olin lihonnut, mutta koin että söin erittäin terveellisesti ja liikuin paljon, mutta silti en laihtunut. Ensin kannattaa päästää tuosta ajatusmallista irti, että söisit jo terveellisesti. Sitä ei kukaan muu pysty tekemään kuin sinä itse.

Korjasin omaa ruokavaliota: jätin pois rakastamani leivän, sokerin (vaikka en syönyt sitä omasta mielestä paljoa), lisäsin proteiinia. Vähensin erilaisia kastikkeita reilusti.

Päivämäärä:   8.2.26 14:25:06

"Stressirasvaa, vuonna 2022 alkoi sota ja tosi moni stressasisi stä vaikka ei tunnustakkaan."

Minun elämässäni vuodet 2020-21 olivat ihan karseaa stressiä, -22 ja sen jälkeen on ollut leppoisaa. En ole paljoakaan stressannut Ukrainan sotaa, mutta mielenkiintoinen näkökulma tuokin.

"Sit hänen päivän ruoat on 4 kuppia kahvia ja kaalisoppaa...ei ihme että on pinna kireällä ja viha päällä.
Herätys!"

Mitähän kaikkea sinä olet syönyt tai jättänyt syömättä, kun vedät tällaisen kohtauksen?

"eilen klo 19-20 aikaan illalla aloittaja kirjoitti, että oli juonut 4 kuppia kahvia ja syönyt kaksi annosta kaalikeittoa tms. MISSÄ SUN PROTEIINIT ON????
Ps. huomaa myös, että kahvi heikentää monen ravintoaineen imeytymistä, mm. ruuasta syödyn raudan imeytymistä jos kahvia juo heti aterian päälle."

Kerrohan tähän väliin, että millaisen ajattelit vuorokausirytmini olevan? Olinko herännyt jo aamuviideltä? Vai kenties vähän myöhemmin?

Ja ajatteletko, että syön joka päivä pelkkää kahvia ja kaalikeittoa?

Ja ainahan täällä hoetaan, kuinka soija on niin hyvä proteiininlähde ja sisältää vaikka mitä ravintoaineita. Mutta sitten kun joku syökin soijaa, niin siinä ei olekaan proteiinia?

Ajatteletko myös, että tuossa oli koko eilisen päivän syömiseni? Vai mikä hemmetin ripulipierukohtaus sinullekin tuli?

Minä en ikinä juo kahvia aterian päälle. Juon kahvia ainoastaan aamulla enkä samalla yleensä syö mitään, syön vasta myöhemmin. Varsinaiset rautapitoiset ateriat, kuten naudanlihapihvi tai verilätyt, syön ihan yksittäisenä ateriana, en minkään muun kanssa, enkä todellakaan kahvin kanssa. Mikä ihme on tuo oletus, että joisin kahvia aterian yhteydessä?

Yleensä minulle hoetaan, että syön paljon proteiinia. Ja sitten kun yhtenä päivänä syönkin sitä vain järkevän määrän, enkä ole edes listannut tänne koko päivän syömisiäni, niin aletaan hokea, että pitää syödä enemmän..?

E L :
Minulla ei ruokavaliossani juurikaan ole sokeria ja leipää mitä vähentää ja proteiinia syön jo aika reilusti. Yleensä ruokavalioni kulmakivi onkin, että mitä proteiinipitoista tänään syön ja kaikki muu tulee siihen lisäksi. Eli syönkö lohta, tonnikalaa, nautaa, kananmunia, vai mitä. Enkä kastikkeitakaan käytä. Sehän olisikin helppoa, jos ruokavaliossani olisi jotain selkeästi liikaa, esim. söisin jatkuvasti nuudeleita, herkuttelisin joka päivä tuhdeilla voileivillä tai rakastaisin juoda monta isoa mukillista todella sokerista teetä. Tuollaisten karsiminen olisi helppoa kun olisi se helppo syy, mistä kaloreita kertyy liikaa.

Kaikki takertuivat siihen, että eilen söin pari annosta kaalikeittoa ja siitä ripuloivat pitkin seiniä, kun siinähän ei yhtään proteiinia ole kun soijakin on täysin proteiinitonta, eikä kukaan tajua, että ehkä olin herännyt eilen myöhään eikä tuossa todellakaan olleet koko päivän syömiseni ja saatoin tuon viestin kirjoittamisen jälkeen jotain muutakin syödä, jossa ehkä jotain proteiiniakin oli...

En minä tiedä, syönkä mitenkään erittäin terveellisesti. Ilmeisesti en, koska joidenkin mielestä tässäkin ketjussa syön hiilareita liikaa, toisten mielestä liian vähän, proteiiniakin syön muka liian vähän, ja jos kertoisin, miten paljon sitä oikeasti normaalisti syön, niin varmasti huudettaisiin, että syön sitä liikaa... Mutta sitten vastaavasti en syö hiilareita suurinta osaa päivästä, niin kalorimäärän ei pitäisi olla montaa tonnia.

Tämä ruokavalio muotoutui ihan oman voinnin myötä joskus. Enkä väittänyt, että olisin lihonut niistä marjosita vaan sanoin ainoastaan, että tuon reissun aikana aineenvaihdunta tuntui menneen jotenkin tukkoon, eikä sen jälkeen ole palautunut aiemmalle, minulle normaalille tasolle.

En ole kuitenkaan mikään himoliikkuja, joka rääkkäisi kroppaansa jatkuvalla urheilulla, joten tuskin kyse on siitäkään, että kroppani olisi niin väsynyt ja hätätilassa, että koettaa pitää kaikista kaloreista kiinni, kuten joku tätä stressirasvaksi ja sodasta stressaamiseksi nimitti.

Ei vain ole samaan tapaan nykyään nälkä tai muutenkaan kroppa tunnu samalta kuin aiemmin. Mutta ei oikein vaihdevuosioireitakaan vielä.

Päivämäärä:   8.2.26 14:36:13

Jotenkin sinä syöt väärin kerta lihot. Tai vastaavasti olet joskus syönyt niin kituuttaen että kehosi pyrkii nykyään varastoimaan aivan kaiken.
Mutta jos koet syöväsi nyt terveellisesti ja ravitsevasti niin miksi ihmeessä sinun tarvitsee koko asiasta edes stressata? Pieni ylipaino ei merkkaa terveyden kannalta yhtään mitään jos vain syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   8.2.26 14:45:43

Aloittajallehan ei kelpaa mikään neuvo tai arvelu.
Näin täysin maallikkona kuulostaa siltä että aloittajan kalorimäärällä ja ruokavaliolla lihoisi vain sohvaperuna, joka et kuitenkaan ole, jos hyötyliikuntaa tulee kuitenkin päivittäin.

Joten: tervetuloa ikääntymiseen, toisilla se alkaa aiemmin kuin toisilla. Kroppa vaan muuttuu ja lihominen alkaa. Jos haluaa säilyttää muotonsa, se vaatii yhä enemmän monipuolista liikuntaa ja tarkempaa ruokavaliota.
Mä olin vielä yli viiskymppisenä aika sporttinen koska hevosmaailma ja lähes päivittäinen ratsastaminen, mutta silti alkoi keskivartalo muuttua. Puhumattakaan tänä päivänä, kun elämä on aika passiivista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.2.26 14:58:50

Jätä hiilarit kokonaan pois. Huomat yhtäkkiä, että laidut 30 kg.

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   8.2.26 15:14:15

Se nyt vaan on ikävä totuus että kun hedelmällinen ikä alkaa olla loppusuoralla, niin suurimmalla osalla kroppa suuntaa kohti haudan reunaa ja mikäs siihen toimisikaan paremmin, kuin viskeraalirasvan kerääminen.

Itsekin keski-ikäisenä olen todennut, että päivässä voi syödä yhden kunnon aterian, tämän lisäksi ranskalaisen aamiaisen ja iltapalaksi vähän maustamatonta jugurttia tai pari oliivia ja pienen palan juustoa. Tämän lisäksi on pakko harrastaa suht rankkaa liikuntaa vähintään 6 tuntia viikossa, minkä päälle kaikki siirtymät kävellen tai pyöräillen. Tämän päälle sitten rankempia jaksoja, esim. tulevana viikonloppuna kalenterissa 8h rankempaa treeniä, jolloin koko viikon treenituntimäärä on 11+hyötyliikunta. Tällä reseptillä saa pidettyä pahimmat läskitursakkeet keskivartalosta poissa, joskus ja jouluna on varaa syödä paremminkin. Ei varmasti kuulosta mukavalta monenkaan sohan pohjalla lojuvan mielestä.

Lähettäjä: Lime 
Päivämäärä:   8.2.26 15:26:27

Ihminen lihoo, kun syö koulutukseensa nähden liikaa. Ja nimenomaan isossa kuvassa, yksi tai kolme vähäkalorista päivää välissä ei merkkaa mitään, jos pitkällä kaavalla kalorimäärä vaan on liian korkea. Harva on itselleen ihan rehellinen sen suhteen ja laskee ne omat syödyt kalorit alakanttiin, helppo ”unohdella” asioita laskuista (esim laskematta voi jäädä jopa voi leivältä, öljytilkka kastikkeesta jne jne). Kovin moni väittää ihan jopa itselleen syövänsä supervähän ja supererterveellisesti ja silti vaan lihoo, vaikka todellisuudessa se syy löytyy kyllä ihan siitä mitä on tullut suuhun laitettua. Tyhjästä ei yhtään kukaan liho, kyllä se läski ruokaa syömällä ihan kaikille tulee. Toisilla se itselle sopiva energiamäärä on vähemmän kuin toisilla. Kun valitsee suurimman osan ravinnostaan hevi-osaston antimista, niin reilusti saa syödä hyvää ruokaa ja silti kalorit pysyy matalalla. Vanhemmiten sitä energiamäärää saattaa joutua laskemaan totutusta, sellaista elämä on. Mutta lihominen ja ylipaino ei ole kenellekkään mikään pakollinen tai väistämätön ikääntymisen seuraus. Itsellänikin energiantarve näin vanhana on hyvin alhainen, on vaan pitänyt suhteuttaa oma ruokavalio siihen.

Päivämäärä:   8.2.26 16:27:03

"Jotenkin sinä syöt väärin kerta lihot."

Kyllä. Mutta mikähän se sitten olisi, joka on liikaa tai väärin? En usko siihenkään, että söisin liian vähän ja olisin jotenkin "säästöliekillä". Enkä ole aiemminkaan kituuttanut, saati muuttanut ruokavaliotani jotenkin vähemmän kituuttavaksi. Mutta joku jumi aineenvaihdunnassa on, kun olo on ihan erilainen kuin aiemmin.

Kuitenkaan ei ole mitään ruuansulatusongelmia tai mahavaivoja. Ikinä ei ole närästänyt, ei ole refluksia, pystyn syömään ongelmitta, ei ole ongelmana, ettei ruoka menisi alas. Mahakaan ei turpoa (enää, kun jätin vehnän pois), ole mitään mahavaivoja, tms. Ja mietin siis sitä, että jos olisi joku ruuansulatuselimistön sairaus, niin se varmasti oireilisi jotenkin, mutta minulla ei sellaisia oireita ole.

Mitään vitamiiniarvoja en nyt ulkoa muista, mutta heboglobiini oli 142, ferritiini 120, kilppariarvot T4V jotain 17 ja risat ja TSH jotain 1, eli en ole vajiksellakaan, vaan nuo on minulle juuri hyvät arvot joilla en ole liikatoiminnallakaan.

Stressaan siksi, kun nykyinen olo on huono ja näytän pullukalta. Olo ei ole hyvä millään tavoin. Jos olo olisi todella hyvä, niin ei minua silloin varmaankaan haittaisi. Mutta en minä ylipainoiseksikaan halua.

Ja eikö se ole vain hyvä asia, että puuttuu painonnousuun ajoissa ja aloittaa painonhallinnan niin, ettei isoja ongelmia pääse syntymään? Myöhäistä se on sitten, kun on jo insuliiniresistenssi, D2, verenpaine- ja kolesteroliongelmia, kaikki närästää ja turvottaa ja huono kunto ja niin edelleen.

Päivämäärä:   8.2.26 16:31:29

Minulla ei siis kuitenkaan ole vielä sellainen "vaihdevuosinaisen vartalo", eli sellainen möhkälemäinen keskikroppa, siihen nähden lihaksettomat raajat ja elähtänyt olemus. Näytän vartaloltani ennemmin alle kolmekymppiseltä ja kun tapasin alkuviikosta erään lukiokaverini, jonka näin viimeksi 20 v sitten, hän sanoi, että "sinä et vanhene". No, se on kyllä totta. Vaikka eipä vanhene hänkään, eikä kovin elähtäneen näköinen vielä ollut. Mutta eipä hänkään alkoholia käytä, saati tupakoi, joten kai se on pitänyt hänetkin järkevän näköisenä.

Päivämäärä:   8.2.26 16:35:16

Jaa, itsepä totesit, että "Isoin määrä tullut keskivartaloon, siksi näytänkin niin paksulta."

Myös geenit tekevät tehtävänsä. Miltä sun äiti näytti/näyttää?

Päivämäärä:   8.2.26 16:57:55

"Jätä hiilarit kokonaan pois. Huomat yhtäkkiä, että laidut 30 kg."

Mutku täällähän valitettiin jo, että syön AIVAN LIIAN VÄHÄN hiilareita ja niitä pitäisi syödä ENEMMÄN. Ja kerroin, että ketoilu ei minulle sovi, joten senkään vuoksi en ajatellut hiilareita kokonaan poistaa ruokavaliosta.

Eikä minulla ole 30 kiloa pudotettavana, ja tuskin tuollainen määrä mitenkään yhtäkkiä kropasta katoaa, ellei sitten amputoi kaikkia raajoja ja mielellään persettäkin.

"kroppa suuntaa kohti haudan reunaa ja mikäs siihen toimisikaan paremmin, kuin viskeraalirasvan kerääminen."

Minulla rasvaa on kyllä kerääntynyt ihan koko kroppaan sellainen kerros, ei ole pelkästään viskeraalirasvaa. Mutta ei tämä ole sellainen "hiilarihöttölöllö"-kerros kuitenkaan, eli nestelöllöä, joka lähtisi vhh:lla ja liikunnalla. Kyllä tämä on ihan laardia. Ja kun ruokavalioni on suht vhh, niin mistä sitä hiilarihöttöäkään olisi kertynyt...

Kroppani ei juurikaan muutu kuukautiskierronkaan mukaan, menkat on ongelmattomat, enkä paisu kuin ilmapallo ennen menkkoja ja kutistu menkkojen jälkeen. Olen aika saman kokoinen ja muotoinen kuukauden ympäri.

"Tyhjästä ei yhtään kukaan liho, kyllä se läski ruokaa syömällä ihan kaikille tulee."

Niinpä. Ja minulla tapahtui joku muutos kropassa/aineenvaihdunnassa silloin kesällä -22. Ihan kuin olisin mennyt tukkoon.

Päivämäärä:   8.2.26 17:04:15

"Myös geenit tekevät tehtävänsä. Miltä sun äiti näytti/näyttää?"

Hän on vartalomalliltaan aivan erilainen kuin minä. Siskoni on perinyt hänen vartalomallinsa, minä olen käytännössä täysi vastakohta. Eli ainakaan äidiltä minä en ole samoja geenejä perinyt.

"Jaa, itsepä totesit,"

Jaa. No, ymmärrä mitä haluat. Ei se silti tarkoita, että olisin mikään muumi tai plussapallo.

Päivämäärä:   8.2.26 17:07:32

Mun pointti ei ollut se, että minä söin liikaa leipää vaan se, että sun pitää olla valmis näkemään mikä siinä sun omassa ruokavaliossa on pielessä! Et selvästikään ole siihen vielä valmis, koska mikään annetuista neuvoista ei kelpaa.

Luopuisin ihan ekana siitä kuohukermasta kahvissa.

Päivämäärä:   8.2.26 17:12:17

"Jaa, itsepä totesit,

Jaa. No, ymmärrä mitä haluat. Ei se silti tarkoita, että olisin mikään muumi tai plussapallo."

Sorry, ilman kuvaa on vaikeaa "nähdä " mitä tarkoitat. Koita rauhoittua. Täällähän kaikki on koittaneet vain auttaa sinua.

Päivämäärä:   8.2.26 17:14:34

Ja isäkin on olemassa? Isovanhemmat? Mun lapsi peri selvästi isoisänsä rakenteen. Ihan eri puuta kuin vanhempansa.

Päivämäärä:   8.2.26 18:08:11

Lähettäjälihonut

Päivämäärä8.2.26 16:27:03

"Jotenkin sinä syöt väärin kerta lihot."

Kyllä. Mutta mikähän se sitten olisi, joka on liikaa tai väärin? En usko siihenkään, että söisin liian vähän ja olisin jotenkin "säästöliekillä". Enkä ole aiemminkaan kituuttanut, saati muuttanut ruokavaliotani jotenkin vähemmän kituuttavaksi. Mutta joku jumi aineenvaihdunnassa on, kun olo on ihan erilainen kuin aiemmin.

Kuitenkaan ei ole mitään ruuansulatusongelmia tai mahavaivoja. Ikinä ei ole närästänyt, ei ole refluksia, pystyn syömään ongelmitta, ei ole ongelmana, ettei ruoka menisi alas. Mahakaan ei turpoa (enää, kun jätin vehnän pois), ole mitään mahavaivoja, tms. Ja mietin siis sitä, että jos olisi joku ruuansulatuselimistön sairaus, niin se varmasti oireilisi jotenkin, mutta minulla ei sellaisia oireita ole.

Mitään vitamiiniarvoja en nyt ulkoa muista, mutta heboglobiini oli 142, ferritiini 120, kilppariarvot T4V jotain 17 ja risat ja TSH jotain 1, eli en ole vajiksellakaan, vaan nuo on minulle juuri hyvät arvot joilla en ole liikatoiminnallakaan.

Stressaan siksi, kun nykyinen olo on huono ja näytän pullukalta. Olo ei ole hyvä millään tavoin. Jos olo olisi todella hyvä, niin ei minua silloin varmaankaan haittaisi. Mutta en minä ylipainoiseksikaan halua.

Ja eikö se ole vain hyvä asia, että puuttuu painonnousuun ajoissa ja aloittaa painonhallinnan niin, ettei isoja ongelmia pääse syntymään? Myöhäistä se on sitten, kun on jo insuliiniresistenssi, D2, verenpaine- ja kolesteroliongelmia, kaikki närästää ja turvottaa ja huono kunto ja niin edelleen.

Nämä mainitsemasi ongelmat eivät tule siitä että olisit ylipainoinen vaan syömästäsi ruuasta. Jos syöt jo terveellisesti niin silloin ongelmaa ei tule. Vai syötkö sinä joka päivä kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään sen 800g päivässä? Proteiinia sanoitkin saavasi tarpeeksi. Mites pehmeä rasva? Itselleni tuollainen huono ja turvonnut olo tulee jos en syö hiilareita tarpeeksi. Moni vannoo ketoilun nimeen mutta minä en..

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   8.2.26 18:14:30

Kyllä liikunta vaan laihduttaa. Kun mulla oli oma hevonen, olin paljon hoikempi kuin nyt. Varsinkin keskivartalo treenautui ratsastamalla.

Päivämäärä:   8.2.26 18:23:24

"Luopuisin ihan ekana siitä kuohukermasta kahvissa."

Miksi? Ihan yhtä lailla olen kermaa laittanut aamukahviin silloin kun olin hoikempi. Ja olen välillä ollutkin viikon pätkiä ilman kermaa, kun en ole jaksanut sen vuoksi kauppaan mennä, eikä se ole vaikuttanut oloon yhtään mitenkään. En kuitenkaan laita sitä kermaa kuin pienen lorauksen. En todellakaan lorottele menemään, kun haluan ainoastaan, että väri vähän vaihtuu. En tykkää kovin kermaisesta kahvista.

Ennemmin tähän syynä on joku mitä syön, ei niinkään se aamukahvi tai siinä oleva kermatilkka.

"Ja isäkin on olemassa?"

Oli, nyt jo syöpään menehtynyt useampi vuosi sitten. Mutta hän ei kyllä ympärilleen kerryttänyt ylimääräistä. Hän sairastui joskus kuusikymppisenä 2-tyypin diabetekseen, vaikka hänenkin ruokavalio suht vhh ja oli liikunnallinen. Ei hänkään käyttänyt alkoholia eikä ollut pullukka tai plösö.

Mutta minulla on verensokerit todella hyvät, ei merkkiäkään minkääntyyppisestä diabeteksesta.

Ei minun sukuni kovin lihavaa ole kummaltakaan puolelta. Isovanhemmat olivat hoikkia ja normaalipainoisia.

"Vai syötkö sinä joka päivä kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään sen 800g päivässä? Proteiinia sanoitkin saavasi tarpeeksi. Mites pehmeä rasva? Itselleni tuollainen huono ja turvonnut olo tulee jos en syö hiilareita tarpeeksi. Moni vannoo ketoilun nimeen mutta minä en.."

Aika lailla menee kasviksia yms. tuon verran päivässä. En yleensä jaksa punnita, mutta joskus olen aikani kuluksi punninnut, millainen se määrä olisi. Hedelmiä ei niin hirveästi, syyn kerroinkin jo aiemmin. Pehmeää rasvaa saan ja syön, en syö rasvattomasti tai käytä pelkkää voita. Ja kuten sanoin jo, niin keto ei minullekaan passaa, kun siitä menee kroppa tukkoon ja tulee ummetusta, joten jonkin verran pitää hiilareita syödä, ja ruokavalioni onkin lähinnä "suht viljaton ja aika vhh".

Monille keto passaa hetkellisesti, mutta kaikki tuntemani ovat pitäneet sitä lähinnä kuurina. "Kuukauden keto-dieetti", "kunnes X kiloa on karissut", "kesään asti / kesäkilot pois", tms. Kukaan tuntemani henkilö ei ole sitä jatkanut kauaa, pisimmillään yksi henkilö kai pari vuotta. Ekat kaverit aloitti ketoilun joskus yli 10 v sitten. He ovat kaikki siirtyneet vhh:ksi, gluteenittomaksi, viljattomaksi, tai sitten ihan vain "palanneet normaaliin" eli sekaruokavalioon.

Päivämäärä:   8.2.26 18:43:54

Lähettäjä...

Päivämäärä8.2.26 18:30:04

Mutta oletko kokeillut lisätä niitä hiilareita ja katsoa muuttaako se oloasi? Ei se vhh:kaan kaikille sovi loppuelämän ajaksi. Itse en ikinä pystyisi olemaan ilman hedelmiä, marjoja ja viljoja. Toki ymmärrän ettet sinä niitä pysty syömään mutta oletko kokeillut syödä enemmän vaikka riisiä tai perunaa mikäli ne sopii? Tai jotain muuta siitä hiilaria.

Päivämäärä:   8.2.26 19:12:06

"Mutta oletko kokeillut lisätä niitä hiilareita ja katsoa muuttaako se oloasi?"

Olen. Silloin ainakin lihon ja olo on turvonnut ja huono, kröhityttää ja on entistä tukkoisempi olo niin hengityksen kuin mahan ja aineenvaihdunnankin suhteen.

Peruna passaa, jos en paljoa syö, riisi turvottaa kamalasti. Eli silloin kertyy sitä höttöhiilarilöllöä. Hedelmiäkin olen välillä syönyt kausittain enemmän, ja silloin ei ainakaan tarvitse haaveilla painonhallinnasta. Ja kuten sanoin, joillekin hedelmille olen allerginen/yliherkkä, niin senkään vuoksi en voi niitä syödä. Se on sääli, koska rakastan banaania, mutten voi sitä syödä.

Minulle tämä vhh sopii hyvin ja enemmänhiilarinen sopii huonosti.

Riisinuudeleita kokeilin jossain vaiheessa syödä ja voi jeesus. Kiitos ei. No, pelkkää hiilariahan ne onkin... Ennemmin sitä perunaa sitten... Tai 100 % ruista. Tai vaikka omenoita.

Päivämäärä:   8.2.26 20:08:54

Ehkä sinun pitää vain alkaa kokeilemaan jotain muutoksia yksi kerrallaan ja katsoa mikä auttaa. Lisää vaikka vaan veden juontia alkuun ja harrasta edes kerran viikossa liikuntaa joka laittaa hikoilemaan

Päivämäärä:   8.2.26 20:18:11

Kuohukermasta luopumista ehdotin sen sisältämien kalorien vuoksi. Kalorit on kaloreita, vaikka joisit ne kahvissa. Ootko mitannut sitä lorausta? Ruokalusikallisessa on noin 50 kaloria ja se on aika pieni loraus. 4 kertaa päivässä tekee jo 200 kaloria. Ja vaikka olisit ennen pystynyt juomaan kahvia kermalla, niin vanhetessa aineenvaihdunta usein vähän hidastuu tai sitten olet voinut huomaamattasi vähentää arkiliikuntaa tms.

Lähettäjä: Hmmg 
Päivämäärä:   8.2.26 21:47:49

"Luopuisin ihan ekana siitä kuohukermasta kahvissa."

Kun aloin käyttää kuohukermaa aamukahvissa (aiemman mustan kahvin sijaan), niin aineenvaihduntani alkoi vihdoin toimia. Toinen muutos oli rajoittaa kaikki ruokailu iltaan, muutaman tunnin sisään. Näin voin hyvin ja hoikistun.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   8.2.26 21:58:50

40v jälkeen kun kiloja alkoi kertyä niin ei niihin mikään muu auttanut kuin lopulta nää joidenkin parjaamat lääkkeet. Kiloja lähti 15 ja olen päättänyt olla tyytyväinen tähän. En vaan enää jaksanut läträtä ruuan ja kaloreiden kanssa kun ihan sama mitä söi tai oli syömättä niin kilostakaan ei kroppa koskaan luopunut. Lääkkeen kanssa ruokavaliossa ei tapahtunut ihneempää muutosta mutta paino laski.

Päivämäärä:   9.2.26 03:02:45

Ei siihen muu auta, kuin laskea kalorit syömisistä päivällä ja elää miinuskaloreilla>laihtuu. Tietenkin liikunta ei ole pahitteeksi.

Päivämäärä:   9.2.26 20:23:51

"Lisää vaikka vaan veden juontia alkuun ja harrasta edes kerran viikossa liikuntaa joka laittaa hikoilemaan"

Paljonko vettä pitää juoda, että se olisi sopiva määrä per päivä?

"Kalorit on kaloreita, vaikka joisit ne kahvissa. Ootko mitannut sitä lorausta?"

Nopeista hiilareista saadut kalorit ei ole sama asia kuin proteiinista ja rasvasta saadut kalorit. Se loraus on noin kahvimitallinen, eli noin 20 ml. Eli vähän yli ruokalusikallinen. Juon kahvia vain kerran päivässä, en neljää kertaa.

Lähettäjä: dee 
Päivämäärä:   9.2.26 21:19:06

^jos kaloreita tulee liikaa kulutukseen nähden, niin se on ihan lopulta se ja sama syötkö/juotko liikaa hiilareiden, rasvan vai proteiinin muodossa. Liika on liikaa. Ja kun on lihonut, niin liikaahan niitä kaloreita silloin on väkisinkin tullut nautittua.

Päivämäärä:   9.2.26 21:34:45

Ja silti minulle valitetaan, että syön liian vähän, kun olen vain juonut kermakahvin ja syönyt pari annosta kaalikeittoa... Niin mikä oli se oikea määrä syödä tai juoda, kun kahvi kerman kanssa on jonkun mielestä liikaa ja toisen mielestä aivan liian vähän? :D

Lähettäjä: Keto 
Päivämäärä:   9.2.26 23:01:55

Mulla oli about sama tilanne kuin sulla, kaikki paperilla pelkkää priimaa eikä mitään järkevää syytä lihomiselle, lopulta tähän auttoi juurikin parjaamasi keto. Mä oon nyt muutaman vuoden ketoillut eikä oo aikomustakaan enää koskaan syödä muuten, ei oo mikään pikadieetti, alkuun meni 3kk että alkoi tapahtui ja sittenhän läski suorastaan suli päältä. Reissussa keto saattaa välillä rikkoutua, mutta nopeasti arjen myötä adaptoituu takaisin.

Jos keto saa kehon ns. tukkoon, teet sen väärin. Pitää erityisesti huolehtia runsaasta veden juomisesta koko ajan ja kuitujen saaminen on erityisen tärkeää, eli hitokseen kasviksia kurkusta alas. Mut keton kohdalla moni jättää pelin kesken, kun parissa viikossa ei tapahdu mitään. Mulla ei tapahtunut yhtikäs mitään ekan 3kk aikana ja voin sanoa et usko oli koetuksella monesti. Mut bonus, nälkä ei ollut tuona aikana kertaakaan ja energiaa oli kuin pienessä kylässä.

Päivämäärä:   9.2.26 23:24:52

Tsemppiä aloittajalle laihdutukseen!

Energiantarve on yllättävän pieni, jos ei oikeasti treenaa kuin huippu-urheilija. Keittiövaaka ruokien punnitsemiseen on hyvä apu, jos annoskokoja on vaikea arvioida. Kalorien kulutusta ja liikuntaa saa seurattua helposti urheilukellojen avulla. Paras olisi hurahtaa johonkin itselle sopivaan lajiin, niin liikunnasta tulisi helposti osa arkea, eikä pakkopullaa.

Päivämäärä:   10.2.26 00:09:06

Nykyään keto ei enää sovi minulle. Nuorempana söin enemmän ja vähemmän ketosti jotain neljän vuoden ajan, mutta nykyään se ei enää passaa minulle, joten sitä ei kannata tulla ehdottelemaan. Tiedän, että se monille sopii, mutta minulle ei. Viikko on maksimi, mitä voin siten syödä, sitten on pakko laajentaa ruokavaliota ja se laajempi ruokavalio passaa paremmin.

En tiedä onko oma hengitykseni koskaan haissut, mutta joillakin ketoilijoilla hengitys haisee niin hirveältä, että senkään vuoksi minä en sitä riennä muille suosittelemaan, jos eivät itse ole saaneet päähänsä sitä testata ja todenneet, että se heille passaa.

Sanokaa nyt joku tietty määrä, paljonko vettä kannattaa tai pitää päivässä juoda? Ei kannata sanoa "juo riittävästi vettä" vaan sanokaa nyt se oikea määrä, joka pitää vähintään joka päivä juoda.

Kasviksia syönkin jo aika reilusti. Mutta jos täällä hoetaan, että syön liikaa ja pitää syödä vähemmän, niin kai minun pitää sitten niidenkin määrää vähentää? Kun se kahvin seassa oleva kermatilkka ei paljon ole ja ketoilija tarvitsee rasvaa niin mikä nyt olikaan se oikea määrä mitä sai tai piti syödä, kun kituuttaakaan ei saanut? Kun nytkin syön jo hiilareita liian vähän? Ei kun paljon. Eikun mitä?

Olen hurahtanut lumikenkäilyyn, mutta A) ei ole lunta vaan sen sijaan B) on pakkasta. Eli sitä en ole tänä talvena päässyt harrastamaan.

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   10.2.26 04:43:37

Lähettäjälihonut
Päivämäärä9.2.26 21:34:45

Ja silti minulle valitetaan, että syön liian vähän, kun olen vain juonut kermakahvin ja syönyt pari annosta kaalikeittoa... Niin mikä oli se oikea määrä syödä tai juoda, kun kahvi kerman kanssa on jonkun mielestä liikaa ja toisen mielestä aivan liian vähän? :D

Ihanko oikeasti joka päivä syöt tuon saman, vain kupin kahvia ja vähän kaalikeittoa päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen? Taisit jo aiemminkin sanoa, että et. Niinpä. Katse isompaan kuvaan, parin päivän eväät ei merkkaa mitään kokonaiskuvassa, kaloreita on tullut syötyä liikaa pidemmällä janalla. Lihominen ei tapahdu hetkessä, ei myöskään laihtuminen. Kukaan ei oikeasti liho sillä, että syö liian vähän. Mutta laihduttamista ei kenenkään myöskään kannata tehdä extremedietillä tai minikaloreilla, koska usein se ei tuo toivottua lopputulosta eikä ole pysyvä elintapamuutos, johtaa ahmimisen-> lihomiseen vain lisää. Eli jotain pientä sieltä ruokavaliosta pitäisi pystyä muuttamaan. Sellaisia muutoksia jonka kanssa voit elää päivästä toiseen. Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu.
Kannattaa mennä nyt ihan ammattilaisen ravitsemusterapeutin juttusille, sen verran vaikealta kuulostaa tilanteesi ja asenteesi. Ihmiset tässä topassa ei valita sinulle, vaan yrittää antaa vinkkejä, pohtia tilannettani kanssasi ja vastata kysymyksiisi.

Lähettäjä: kgl 
Päivämäärä:   10.2.26 05:36:38

En suosittele että jättää kerman/maidon kahvvista pois. Siitä saadut kalorit on aika yks hailee, mutta hampaiden kannalta voi olla isokin merkitys että jotain maitopitoista siihen sekaan lorauttaa. Ainakin minulla hampaat kellastuu jos juon kahvin mustana ja mustaa teetä ei kannata juoda ollenkaan. Lisäksi se kai vaikuttaa pH:seenkin joten pidä vain se kerma kahvissa.

Täällä on tullut aika monenlaisia ohjeita joten ei näitä kaikkia voi noudattaa.

Lähettäjä: Keto 
Päivämäärä:   10.2.26 05:38:23

En tiiä miten laihdutetaan kitudieetillä (niin et tuloksiakin saadaan), itellä menee päivätasolla n. puolikas kermapurkki, joten oletan et sulle ehkä vähemmän. Varmaan se tilkka/lusikallinen kahviin on ihan hyvä? Jos kasvikset on salaattia, kurkkua ja juureksia, niistä ei tartte vähentää mitään, kukaan ihminen tällä planeetalla ei oo kaalilla ja kurkulla lihonut. :) Mulle on jo vuosia riittävä määrä vettä päivässä ollut n. 2l, mutta sulle se määrä voi toki olla jotain muuta. Soijaan kannattaa suhtautua varauksella, ravintorikas raaka-aine, mutta harvalle sopii. Jos vatsa kestää, niin anna mennä vaan!

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   10.2.26 07:17:47

Jos oikeasti haluaa ottaa selville, mitä oma kroppa polttaa ja mitä ei, ostaa verensokerimittarin kotiinsa ja tekee tiukan orjallisen ruokavalion ja mittaa verensokerin käyttätymistä eri ruoka-aineiden jälkeen.

Kun mittaa sokerin ennen "aamupuuroa" ja puuron jälkeen viikon ajan, tietää miten kroppa sokeriin reagoi. Kun lounaasi kasaa salaattia ja proteiinia, saa käsityksen miten sokeri nousee ja laskee proteiini/kuitukombosta jne. Kun oikein pitkälle tämän vie, vaihtaa eri ruoka-aineiden paikkoja päivässä, sillä kropat kuluttavat esim. hiilarit paremmin eri kellonaikoihin kuin toisena ajankohtana.

Ja ei, en itse jaksanut näin pieteetille mennä, mutta kolleegamies on hyvin, hyvin innostunut metaboliastamme ja tutkijan pieteetillä skannasi eri ruoka-aineiden vaikutuksen omaan aineenvaihduntaansa nyt hän "tietää" suuremmin määristä välittämättä millä rytmillä hänen kannattaa syödä ja millaisia ateriakomboja. Mutta ei ollut mikään ihan kevyt projekti, mielestäni noin 7 viikkoa kokeili eri rytmityksiä. Hänen mukaansa yksilölliset erot ovat valtavia; toisen kroppa polttaa paremmin vähärasvaisen mutta hyvin hiilaripitoisen ruoan, toisen taas rasvan ja kuidun, kolmas käy proteiinilla ja valtaosa voi syödä sekasyöjinä lähes koko ikänsä läpi vailla mitään kommervenkkejä.

Hyvä mittari maksaa noin satasen tai alle, mutta sittenpä tietää koska ja monelta se oma aineenvaihdunta toimii ja millä aineilla se herää parhaiten.

Päivämäärä:   10.2.26 08:05:10

Ei tarkkaa vesi määrää voi mitenkään sanoa koska se on henkilökohtaista mikä on riittävä. Mutta ehkäpä noin kaksi litraa. Vesimäärä on silloin sopiva kun pissa on joka kerta vaalean väristä mutta vessassa ei tarvitse ravata tunnin välein. Jos päivän aikana tulee janon tunne on sinulla jo nestehukka.

Päivämäärä:   10.2.26 09:38:23

"Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu."
Jep. Jos jotain muutosta haluaa, niin jotain muutoksia on tehtävä. Valittamalla ja jäkittämällä ei tilanne muutu.

"vaikealta kuulostaa tilanteesi ja asenteesi. Ihmiset tässä topassa ei valita sinulle, vaan yrittää antaa vinkkejä, pohtia tilannettani kanssasi ja vastata kysymyksiisi."
Aloittajan asenneongelma on valtava. Suhtaudutko aina näin negatiivisesti ihmisiin, jotka yrittävät auttaa ongelmassasi?

"Hänen mukaansa yksilölliset erot ovat valtavia; toisen kroppa polttaa paremmin vähärasvaisen mutta hyvin hiilaripitoisen ruoan, toisen taas rasvan ja kuidun, kolmas käy proteiinilla ja valtaosa voi syödä sekasyöjinä lähes koko ikänsä läpi vailla mitään kommervenkkejä."
Allekirjoitan tämän. Ja juuri sen vuoksi aloittajan kannattaisi suhtautua avoimemmin saamiinsa vinkkeihin ja miettiä, voisiko niiden joukosta löytyä JOKU tapa, joka sopisi itselle. Ihmisille toimivat erilaiset tavat, eikä niitä kaikkia voi yhtä aikaa samaan soppaan sulloa. Pitää löytää se itselle sopiva.

Päivämäärä:   10.2.26 17:10:49

"Katse isompaan kuvaan . . . kokonaiskuvassa . . . pidemmällä janalla . . . jotain pientä sieltä ruokavaliosta pitäisi pystyä muuttamaan. Sellaisia muutoksia jonka kanssa voit elää päivästä toiseen. . . . yrittää antaa vinkkejä, pohtia tilannettani kanssasi ja vastata kysymyksiisi."

Tuon isomman kuvan ja kokonaiskuvan ja jotta voin elää näin päivästä toiseen vuoksi laitankin kahviini sen kermalorauksen. Punainen maito ei ole yhtä hyvää ja sitä lorottelisin sitten varmasti paljon enemmänkin. Mutta nimenomaan hampaiden vuoksi en tykkää juoda kahvia mustana, vaikka maun vuoksi se kyllä onnistuu. Minullakin tummuu hampaat, jos juon mustaa kahvia. Eli samaa mieltä kuin kgl.

Lisäksi nämä ohjeet menevät toistensa kanssa ristiin niin, että vaikea niitä on noudattaa. Varsinkin, jos minulle aletaan huutaa tietämättä mistään mitään tai neuvomaan minulle sopimattomalla tavalla, kun oletetaan asioita tai ei lueta, mitä olen kirjoittanut.

Keto:
Kermaa menee tosiaan se noin kahvimitallinen aamukahviin, ruokiin en juurikaan sitä käytä, kun en tykkää kermassa uitetuista ruuista. Leivon tooodella harvoin, joten ei tule leipomiseenkaan käytettyä maitoa tai kermaa, kun on noita viljaongelmia.

Nasty:
Nopeat hiilarit väsyttävät, joten jos niitä syön, niin syön vasta sitten, kun ei tarvitse sinä päivänä tehdä enää mitään järkevää. En siis koskaan aamulla/päivän alkupuolella. Mutta kuten jo sanoin, niin nopeat hiilarit ei minulle juurikaan sovi, joten verensokerin vuoristorataakaan en harrasta. Soijaa en hirveästi syö, lähinnä tuollaisessa kaalikeitossa, joten ei sitä tule paljoa syötyä vuodessa, kun kaalikeittoakaan en montaa kertaa vuodessa tee. En ole huomannut soijan tuottavan ongelmia.

Tiedän tuon, että eri ihmisten elimistöt polttaa kaloreita eri tavalla ja käyttää eri ravintoaineita hyväkseen eri lailla. Esim. minun ja siskoni ruokavaliossa ja kaikessa on todella isot erot. Ainoa yhteneväisyys meissä on, ettei kumpikaan voi syödä vehnää, mutta syyt sille, miksi emme, ovat aivan erilaiset. Siskoni ei voi syödä myöskään sokeria, mutta syy on täysin eri kuin minulla.

Päivämäärä:   10.2.26 17:12:16

"Aloittajan asenneongelma on valtava. Suhtaudutko aina näin negatiivisesti ihmisiin, jotka yrittävät auttaa ongelmassasi?"

En, mikäli olen pyytänyt apua tai neuvot toimivat minulle. Mutta jos en ole pyytänyt apua ja neuvotaan pyytämättä, ja vielä niin, ettei neuvot minulle toimi, niin en välttämättä jaksa suhtautua niihin kauaa positiivisesti. Jos kertoisin olevani allerginen vaikka tomaatille ja alkaisitte valistaa, miten terveellistä tomaatti on ja minunkin pitää syödä tomaattia kilo päivässä, tai antaisitte ruokaohjeita, joissa pääosassa on purkillinen tomaattimurskaa, niin miksi kuuntelisin korvat hörössä ja kiitollisena ohjeesta?

Tässäkin ketjussa ohjeet on pääosin olleet tällaisia:

Juon nykyään 2,5 l vettä per päivä.
"juo enemmän vettä"
- olen sanonut juovani jo nykyään 2,5 l vettä päivässä, ja se on mielestäni aika paljon, ja silti pitäisi juoda enemmän? Hyvä määrä on teidän mukaanne pari litraa päivässä, joten eikö minun silloiin pitäisi vähentää eikä lisätä vedenjuontia?

Syön suht vhh:sti.
"syöt liikaa hiilareita"
"syöt liian vähän hiialareita"
"ketoile"
- olen sanonut, että syön aika vhh:sti, koska se passaa minulle parhaiten. Keto ei minulle sovi ja jos nytkin syön liian vähän hiialreita niin miksi sitä pitäisi vähentää? Ja jos nyt syön liikaa ja vähempi määrä ei minulle sovi, niin luetelkaa ihmeessä se tarkka määrä, joka minun pitää siten syödä, kun ette osaa lukea, mitä olen teille aiemmin kirjoittanut.

Käytän kahvimitallisen kermaa kahvissa, koska se on hyvä hampaille ja täyttää mahaa, niin ei ole koko ajan nälkä ja tarvitse olla napostelemassa jotain. Kahvia juon kerran päivässä.
"jätä kerma pois kahvista. Jos käytät kermaa ison määrän neljästi päivässä niin sitähän kertyy paljon"
- käytän kermaa kerran päivässä noin kahvimitallisen, eli en kovin paljoa. Kerma tekee kahvista hammasystävällisemmän, joten isossa kuvassa on parempi laittaa se kermatilkka kuin jättää laittamatta.

Saan kaloreita lähinnä proteiinista ja rasvasta, hiilareista vähemmän.
"MISSÄ PROTEIINI????"
- en ollut tuona päivänä vielä hirveästi ehtinyt sitä syödä. Mutta söin kyllä illemmalla. Eilenkin söin n. 250 g naudan paistia ja kaksi keitettyä kananmunaa ja mitähän muuta. Jonkin verran proteiinia tuli siis syötyä, mutta varmasti teidän mielestänne jo aivan liikaa... Vai liian vähän?

Ja niin edelleen...

Verensokerimittareista ja puhelinsovelluksista tiedän kyllä aika paljon, kun ympärillä on niin monia diabeetikkoja.

Lähettäjä: Chill 
Päivämäärä:   10.2.26 17:16:50

Aikamoisesta asenneongelmalta kieltämättä nyt kuulostaa, huhhei

Päivämäärä:   10.2.26 17:18:46

Hyvä tavaton.
Luulisi aloittajan laihtuvan jo pelkästään tuosta kiukuttelusta ja samojen asioiden toistamisesta.
Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua (mullahan ei ole mitään sanottavaa asiaan, ja vaikka oliskin, aloittaa kääntää sen nurinniskoin eikä kelpaa) että viekö se johonkin - no ei vie, kun aloittaja on jo tehnyt ihan kaiken tai vinkit on huonoja.

Lihonut lienee Porvoosta.

Päivämäärä:   10.2.26 17:24:43

Kun kerran mikään ehdotettu ei kelpaa eikä mitään voi tehdä, niin varmaan kannattaa sitten lähteä hyväksymään sitä ajatusta, että on ”noin läski”.

Lähettäjä: viivi 
Päivämäärä:   10.2.26 17:26:45

Asenneongelmaa on enemmänkin näillä "neuvojilla" jotka ei edes lue mitä aloittaja on kirjoittanut :DDD Vielä suututte siitä että teidän huonot neuvot ei kelpaa ;)

Aloittaja juo vettä 2,5 litraa päivässä - "Juo enemmän vettä, vaikka pari litraa päivässä"

Aloittaja syö vhhsti mutta keto ei passaa - "Syöt ihan liian vähän hiilareita, tässä lista siitä mitä se aiheuttaa" - aloittajalla ei ole noita oireita - "Syöt ihan liikaa hiilareita! Ketoile"

Jestas :DD

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.2.26 17:36:47

Aloittaja on kyllä loistava esimerkki ihmisestä joka lihoo siksi kun on niin sokea itselleen. Kaiken tekee jo omasta mielestään täydellisesti mutta kas kummaa kun silti vain lihoo..
No jos ruoka puoli on kerta täydellinen niin mites se liikunta? Tuleeko kunnon hiki muutaman kerran viikossa ja onko lihaskunto hyvä?

Päivämäärä:   10.2.26 17:48:38

"aloittaja on jo tehnyt ihan kaiken tai vinkit on huonoja."

Niin. Teen jo kuten ohjeistatte tai antamanne neuvot ei minulle sovi, joten eikö vika ole silloin teissä? Antakaa minulle sellaisia neuvoja, joita en ole vielä kokeillut tai jotka minulle sopivat.

Jokainen vettuuntunut nyt lukekoot ketjun uudelleen läpi, tehkööt vaikka ranskalaisilla viivoilla listan siitä miten toimin nyt ja mistä olen sanonut, ettei syystä tai toisesta minulle sovi. Sitten listatkaa neuvot, jotka olen saanut ja pyöritelkää päätänne, että ei ihme, ettei neuvot "kelpaa".

Sitten listatkaa minulle niitä neuvoja, joita en ole kokeillut ja jotka minulle voisivat toimia. Vaikka jotain, joka buustaisi jumahtanutta aineenvaihduntaa. Teen lumityöt välillä ja saatan niiden välissä tai jälkeen käydä vielä reipastelemassa korttelin ympäri kerran tai useamman. Teen kotijumppaa ja fyysistä työtä, joten lihaksia tulee käytettyä. Asun yksin, joten kaikki kotiin liittyvät asiat teen yksin. Ja olen poistanut ruokavaliosta ne aineet, joiden olen huomannut aiheuttavan tukkoisen olon.

Jos teitä noin hirveästi kiukuttaa, niin sitten voitte ihan kokonaan poistua tästä keskustelusta ja mennä muualle kiukuttelemaan :) Olen taatusti paljon hoikempi kuin moni teistä, joten se taitaa olla syy sille, miksi teitä niin kiukuttaa. Onhan täällä aiemmissakin keskusteluissa raivottu niille, jotka normaalipainosisena tai vain hitusen ylipainoisena koettavat laihduttaa, kun ainoat, jotka saisivat kiloistaan valittaa ja painoa pudottaa, kuuluvat olla todella ylipainoisia. Minä kun en ole 80+ -kiloinen, kuten lähes kaikki muut täällä, vaan haluan puuttua painonnousuun ennen kuin olen sairaalloisen lihava.

Mutta aika varmasti tämäkin kommenttini aiheuttaa teissä vain kiukuttelua, kun ei antamani neuvot teille kuitenkaan kelpaa... :)

Päivämäärä:   10.2.26 17:53:38

Aloittaja, ei kiukuta, vaan nyt jo naurattaa kun meni noin tunteisiin.... Tämä ketju on ollut varsin viihdyttävä! Jatkan seurantaa!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.2.26 17:57:31

Apua tää aloittaja olikin joku syömishäiriöinen uniikki lumihiutale :D

Päivämäärä:   10.2.26 18:01:08

No tuossahan se tuli. Liikut liian vähän tai sanotaanko että yksi puolisesti.

Päivämäärä:   10.2.26 20:27:47

The Cowgirl:
Aika moni täällä on kiukutellut minulle ja kyllä te olette niitä, joilla menee joka välissä tunteisiin, kun vihastutte siitä, että nolaatte itsenne. Tavallaan tämä teidän typeryytenne on naurattanut minuakin, kun jätätte kommenttini lukematta, luette niistä vain osan jostain lauseesta ja sitten hoette minulle, että minun pitäisi ajatella laajempaa kuvaa tai tehdä huonommin kuin teen. Eli mikä olikaan se hauska osuus teidän typeryytenne lisäksi?

....
Perusteletko vähän, mikä minusta tekee syömishäiriöisen, tai uniikin lumihiutaleen? En ihan saanut kiinni...

**
Vähän? Yksipuolisesti?
Voitko perustella. Monien muiden mielestä liikun paljon, kun autottomana kuljen joka paikkaan kävellen tai pyörällä ja senkin lisäksi liikun aika paljon ja monipuolisesti, kuten olen jo kertonut.
Voitko siis listata tarkemmin, mikä liikuntatavoissani tai -määrissäni on liian vähän tai liian yksipuolista?

Vai et kai jättänyt aiempia kommenttejani lukematta ja ymmärtänyt vain tuosta viimeisestä, että ainoa harrastamani liikunta on lumityöt välillä ja kierros korttelin ympäri?

Päivämäärä:   10.2.26 20:40:32

No miten sinä liikut? Kun kysyin vastasit että lumityöt ja korttelia lenkkeilet. Vastaahan nyt ensin itse kunnolla ennen kuin alat enempää riehumaan:)
Mutta äkkiseltään sinulta puuttuu se hikeä ja hengästymistä tuova liikunta. Keho tottuu hyvinkin nopeaan siihen samaan tasaiseen puurtamiseen jota kävelylenkit ja arkiliikunta usein ovat.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.2.26 20:50:43

No esimerkiksi tämä aloittajan sanoma kertoo jo sen, että ymmärrystä laihtumisen perusmekaniikasta ei ole:

"Nopeista hiilareista saadut kalorit ei ole sama asia kuin proteiinista ja rasvasta saadut kalorit."

Kyllä on, sillä kalori on kalori. Tietenkin on sata kertaa parempi syödä terveellistä ruokaa kuin vaikkapa herkkuja, mutta teknisesti ottaen myös niillä herkuilla voi laihtua, jos kulutus on syötyä energiamäärää suurempi. Laihtumisen perusmekaniikka ei muutu makrojen tai raaka-aineiden mukaan. Eli siinä mielessä on ihan sama, laihdutko ketoilemalla, pätkäpaastolla, paleodieetillä, syömällä tunnin välein vai jollain muulla - kaikki nämä perustuvat kaloreiden rajoittamiseen ja sinun täytyy ITSE löytää oikea tapa juuri SINULLE. Tärkeintä on, että se valitsemasi tapa syödä on sellainen, jota voit noudattaa lopun elämääsi.

Sinun kannattaisi ihan oikeasti ottaa se ruokapäiväkirja käyttöön. Kirjaat sinne ihan kaiken syömäsi, myös ne kermaloraukset, ruoanlaitossa käytettävät öljyt jne. Totuus saattaa yllättää! Moni väittää syövänsä todella vähän, mutta tajuaa vasta kaloreita laskiessaan, paljon sitä energiaa oikeasti tulee. Koska siis faktahan on se, että miinuskaloreilla sinä et ole lihonut.

Sopiva kalorivaje on lähtöpainostasi ja rasvaprosentistasi riippuen suunnilleen 300-500 kcal/päivä. Liian nopeasti jos laihduttaa, niin lähtee lihasmassaakin, ja paino tulee helposti takaisin. Ja jos mietit mikä on oma peruskulutuksesi, niin sen saa selville esimerkiksi kehonkoostumusmittauksella (maksaa ehkä parikymppiä). Ja se peruskulutus on sitten se energiamäärä, minkä oikeasti kulutat maatessasi vaikka koomassa - eli se energia, mikä keholla menee aivan välttämättömiin asioihin. Oma peruskulutukseni on muistaakseni joku 1300-1400 kcal, mutta syön helposti yli 2000 kcal päivässä, ja painoni pysyy samana. Toki siis treenaankin ahkerasti. Jos en liikkuisi, en tietenkään voisi syödä yhtä paljon.

Sinä tartut nyt ihan liikaa joihinkin yksittäisiin asioihin, kuten juodun veden määrän. Ymmärrät varmasti, että esimerkiksi neljä tuntia päivässä treenaava iso mies ja 50-kiloinen toimistotyössä istuva nainen eivät tarvitse samaa määrää vettä. Pari litraa on hyvä suuntaa antava ohje, mutta emme me pysty sinulle antamaan mitään tarkkaa määrää, se kun riippuu esimerkiksi aktiivisuudestasi. Ja myös siitä, minkä määrän olet itse havainnut hyväksi ja millä voit hyvin.

Et ole tänne myöskään listannut missään viestissä esimerkiksi viikon syömisiäsi määrineen. Joo, se on työlästä ja mehän ei täällä nähdä, paljonko oikeasti syöt. Mutta ilman jotain ruokapäiväkirjan tyyppistä on mahdotonta hahmottaa, paljonko sinä edes suunnilleen saat energiaa. Jos kerran tuo kaalikeitto ei ollut sinulle mikään jokapäiväinen ateria, jota vedät viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Siinä muutama ilmainen vinkki. Mutta eiköhän tähänkin tule vastaukseksi pelkkää veetuilua.

Päivämäärä:   10.2.26 20:51:26

**
Miksi et lukenut aloitusta ja aiempia kommenttejani ketjusta? Siinähän sinulle on vastaus, että kuinka liikun.

Mitä järkeä minun on tänne toistaa samoja asioita monta kertaa, jos ette lue niitä kuitenkaan?

Minähän nimenomaan hikoilen ja hengästyn liikkuessani, joten miten perustelet sen, että tuollainen liikunta puuttuu? Liikuntani ei ole tasaista ja sama puurtamista, joten ei elimistöni pitäisi kyllä olla kovin tottunut mihinkään... Ainakaan hikoilun ja hengästymisen perusteella. Liikun paljon muutenkin kuin pelkästään kävelylenkkejä.

*huoh*

Päivämäärä:   10.2.26 20:54:52

"Sitten listatkaa minulle niitä neuvoja, joita en ole kokeillut ja jotka minulle voisivat toimia. Vaikka jotain, joka buustaisi jumahtanutta aineenvaihduntaa."

"Voitko siis listata tarkemmin, mikä liikuntatavoissani tai -määrissäni on liian vähän tai liian yksipuolista?"

"Vai et kai jättänyt aiempia kommenttejani lukematta ja ymmärtänyt vain tuosta viimeisestä, että ainoa harrastamani liikunta on lumityöt välillä ja kierros korttelin ympäri?"

No minäpä annan sinulle vinkin: lihaskuntotreeni. Sitä et ilmeisesti tee, tai et ainakaan sitä maininnut missään viestissäsi. Lihasmassaa häviää etenkin keski-iän jälkeen aika nopeasti, joten on erittäin fiksua haastaa niitä kropan lihaksia monipuolisesti. Se buustaa jonkin verran myös sitä aineenvaihduntaa.

"Olen taatusti paljon hoikempi kuin moni teistä, joten se taitaa olla syy sille, miksi teitä niin kiukuttaa. Onhan täällä aiemmissakin keskusteluissa raivottu niille, jotka normaalipainosisena tai vain hitusen ylipainoisena koettavat laihduttaa, kun ainoat, jotka saisivat kiloistaan valittaa ja painoa pudottaa, kuuluvat olla todella ylipainoisia. Minä kun en ole 80+ -kiloinen, kuten lähes kaikki muut täällä, vaan haluan puuttua painonnousuun ennen kuin olen sairaalloisen lihava."

Anteeksi aloittaja, mutta tämä saa todella epäilemään, että oletko oikeasti edes lihava vai kuvitteletko vaan. Ja en ole vihainen koska olen itse läski, painoni on alkanut vitosella koko aikuiselämäni. Mikä on sinun BMI:si ja tiedätkö esimerkiksi rasvaprosenttiasi?

Päivämäärä:   10.2.26 21:31:21

Aloitus viestissä puhut kävelystä ja pyöräilystä autoilun sijaan ja kotijumpasta (mitä se edes pitää sisällää?) varsinaista urheilua et sano harrastavasi.

Lähettäjä: hh 
Päivämäärä:   10.2.26 21:43:39

"No esimerkiksi tämä aloittajan sanoma kertoo jo sen, että ymmärrystä laihtumisen perusmekaniikasta ei ole:"

Olet väärässä. Proteiini ja rasva on huomattavasti työläämpiä polttaa energiaksi kuin hiilarit. Niiden polltaminen energiaksi kuluttaa siis jo itsessään enemmän kaloreita kuin hiilarien polttaminen. Lisäksi rasva ja proteiini ei nosta verensokeria kuten hiilarit tekevät. Hiilarien aiheuttama verensokerin seilaaminen aiheuttaa väsymystä ja nälkää, joka laittaa syömään enemmän. Hiilarit eivät myöskään tuo kylläisyyttä ja pidä nälkää pois yhtä hyvin kuin rasva ja proteiini. Aloittaja on siis täysin oikeassa sanoessaan ettei ole ihan se ja sama mistä saadut kalorit on peräisin.

Jos syö kaloreita 1500 kcal vuorokaudessa ja saa tämän kaiken hiilareista, niin lopputulos ja lösö, nälkäinen ja väsynyt eikä tuo kalorimäärä riitä mihinkään. Sen sijaan jos puolet tuosta määrästä on hiialreista ja toinen puoli proteiinista ja/tai rasvasta, onkin tilanne jo ihan eri. Ja jos kalorit kerryttää pelkästään proteiinista ja rasvasta eikä ollenkaan hiilareista, on tilanne jo täysin eri kuin pelkistä hiilareista saaduilla ja voi olla että sekin tuntuu jo tuhdilta määrältä eikä elimistö todellakaan kaipaa enempää toisin kuin pelkällä hiilariruokavaliolla.

Lisäksi elimistölle rasva ja proteiini on välttämätöntä joten jos niistä on pulaa ja syö pelkkiä hiialreita niin silloin kropasta lähtee lihakset ja elimistön energiankulutus pienenee ja tuolloin lihoo entistä helpommin.

Kuuntelen ravintoneuvoja miljoona kertaa mieluummin aloittajalta kuin sinulta kun sinulla ei ole asiasta mitään tietoa. Aloittaja näyttää jo löytäneen hyvän tavan itselleen joten tuo sössötyksesi siitä että "kalori on kalori ja niiden alkuperällä ei ole mitään merkitystä" on täyttä sontaa.

Päivämäärä:   10.2.26 21:43:42

--
Jos olisit perehtynyt asiaan edes jollain tavoin, niin tietäisit, että sillä on hyvinkin paljon väliä, mistä kalorit kertyy. Hiilarit on helppo polttaa energiaksi eikä niiden käyttäminen kuluta juurikaan kaloreita tai vaadi elimistöltä vaivaa, toisin kuin proteiini tai rasvan käyttäminen energiaksi. Lisäksi suolistomikrobikantakin muodostuu sen perusteella, millaista ravintoa sille annetaan hyödynnettäväksi.

Jos ruokavaliosta ei saa riittävästi proteiinia, kroppa polttaa olemassaolevat lihakset energiaksi, koska elimistö tarvitsee valkuaisaineita. Lihaskato taas pienentää elimistön energiankulutusta, joka ei ole toivottava tila. Lihaskato tarkoittaa myös sydänongelmia, koska myös sydän on lihaskudosta. Tätähän koettavat hokea myös monet laihdutukseen perehtyneet lääkärit, joiden potilaat iloitsevat nopeasta painonpudotuksesta lihavuuslääkkeiden tai lilen avulla, vaikka jopa puolet pudotetuista kiloista olisikin lähtenyt lihaksista. Todella huono homma eikä ihme, jos ei jaksa liikkua, kun sydän on monestakin syystä todella kovilla :/

Elimistö tarvitsee myös rasvaa, ja tämä onkin moka, jonka moni nainen tekee laihduttaessaan. Kun ruokavalio on rasvaton tai liian vähärasvainen, alkaa elimistö pantata omia rasvavarastoja, koska rasva on välttämätön esim. hormonitoiminnalle ja aivoille. Sokeriahan elimistö osaa tuottaa itsekin, mutta proteiini on saatava ruokavaliosta ja rasvaakin sen verran, että siitä ei pulaa ole. Mutta kuitenkin pitäisi elää miinuskaloreilla, jotta elimistö polttaisi omia rasvavarastoja energiaksi.

Ruokapäiväkirjan pitäminen on hieman hankalaa, koska en voi olla mittaamassa ja punnitsemassa kaikkia ruokiani koko ajan, kun syön muuallakin kuin kotona. Joka tapauksessa noudatan muuallakin aika lailla samaa linjaa, eli viljaton/viljoja rajallisesti, syön lähinnä kasviksia, proteiinia ja jonkin verran rasvaa. Vaikka annoskokoni ovatkin muiden silmään aika isoja, niin en syö montaa kertaa päivässä, vaan yleensä yksi isompi ateria ja pari pientä, ja se isokin ateria on lähinnä kasviksia, salaattia, jne. öljyjä en lorottele, käytän ruuanlaitossa voita. En senkään kanssa holvaa, vaan aika maltillisesti.

En tiedä onko tällä paikkakunnalla tarjolla kehonkoostumusmittausta. Se olisi kyllä mielenkiintoista tietää.

Osoitit siis kommentillasi, ettet tajua ravinnosta tai energianlähteistä mitään, koska kalori ei todellakaan ole kalori. Lisäksi hiilarit heiluttaa verensokeria ja mitä tasaisempana verensokeritaso pysyy, sitä kylläisempänä ja virkeämpänä pysyy. Kerroinkin jo, että minulle ei nopeat hiilarit oikein passaa, joten olisit jo siitä voinut ymmärtää, että ainakaan minun elimistölleni kalori ei todellakaan ole vain kalori. Ja tuo selostuksesi siitä, että minun pitäisi löytää itselleni sopiva ravinto, osoitti ainoastaan sen, ettet edes lukenut mitään kirjoittamiani kommentteja, kun olen jo moneen kertaan sanonut, että todella vähähiilarinen tai todella hiilaripitoinen ruokavalio ei minulle sovi ja nykyinen, jo toistakymmentä vuotta noudattamani peruskaava passa minulle paremmin kuin tästä johonkin suuntaan reilummin poikkeava.

Minulle sopivan veden määrää kyselin siksi, että pari ihmistä neuvoi juomaan enemmän vettä ja lisäämään vedenjuontia sen jälkeen, kun olin jo kertonut juovani päivittäin noin 2,5 litraa vettä. Siksi halusin tietää, että mikä sitten olisi se sopiva määrä, jos nykyinen määrä on liian vähäinen! Kai itsekin huomasit tuon ja ymmärsit, miksi kysyin sopivaa veden määrää/vrk? Kun monien mielestä juon jo nyt TODELLA PALJON ja joidenkin mielestä jopa LIIKAA, ja silti täällä käsketään JUOMAAN ENEMMÄN VETTÄ, niin se oli ainoa syy sille, miksi haluain kuulla, paljonko sitten pitää juoda. Vai jäikö sinultakin huomaamatta se, että olin jo kertonut, paljonko vettä juon, ennen kuin kysyin, mikä olisi sitten sopiva määrä?

Lääkäreiltä olen kysynyt, onko määrä hyvä, ja heidän mielestään siinä ei ole ongelmaa. Kun minä tosiaan liikun, jolloin hikoilen ja kulutankin nestettä, eikä ole nesterajoitusta suuntaan tai toiseen, niin tämä määrä on kuulemma ihan passeli, jos en itse koe siinä olevan ongelmia.

Eli mikä siis olikaan tuon kommenttisi anti tähän keskusteluun? Toimia keskustelua etusivulla nostavana? No, sen se taisi tehdä, mutta olisit siinä onnistunut myös kommentoimalla jotain järkevää...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   10.2.26 21:50:54

Mistä päättelet, että insuliiniresistenssistä ei ole kyse? Tällöinhän yleensä nopeat hiilarit eivät sovi ja aineenvaihdunta hidastuu.

Päivämäärä:   10.2.26 22:00:49

Se on jännä että maratoonarit eivät ole plösöjä tai laiha läskejä vaikka tankksavat hiilaria

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.2.26 22:01:27

Mitä painat ja kuinka pitkä olet?

Päivämäärä:   10.2.26 22:13:18

Voi hyvänen aika aloittaja :D Minä kirjoitin varsin selkeästi, että todellakin on _terveellisempää_ syödä järkeviä ja terveellisiä ruokia - sinun on aivan turha tätä toistella useiden rivien verran ja yrittää kuulostaa siltä, että ymmärtäisit asiasta jotain. Ja siinä olet täysin väärässä, etteikö kalori olisi kalori - koska sitä se on, ja minä puhuin laihtumisesta puhtaasti matemaattisena yhtälönä. Kyllä minä laihtuisin, jos söisin esimerkiksi kaksi suklaapatukkaa päivässä, kuten aivan varmasti sinäkin. Terveellisyys on sitten asia ihan erikseen ja siksi en tuollaista suosittelisikaan. Mutta jos et ymmärrä sitä alkeellisinta asiaa eli energian suhdetta kulutukseen, niin tarvitseeko oikeasti ihmetellä, että lihot?

Koska sinulle ei kelpaa mikään ehdotettu, sinun kohdallasi mikään kerta kaikkiaan toimi eikä sinua voi kukaan auttaa, niin sitten sinun on valitettavasti vaan hyväksyttävä lihavuutesi. Onnea valitsemallasi tiellä ;)

Päivämäärä:   10.2.26 22:27:32

"Läski" ei tarkoita välttämättä samaa kuin "BMI:n mukaan (sairaalloisen) ylipainoinen".

Kerroin jo aiemmin, että BMI:n mukaan olen normaalipainon ylärajalla, mutta kropan mallin perusteella olen "läski", vaikka BMI ei punaisella huudakaan.

Eli minun kehooni nähden kiloja on liikaa ja olo huono, ja sille selkeä syy on tämä joku jumi aineenvaihdunnassa, joka siis ollut jo monta vuotta. Välillä se on ollut pahempi, välillä ei niin paha, mutta ei kuitenkaan ole samanlainen olo kuin ennen kesää 2022.

Kyllä minä teen lihaskuntotreeniä. Varsinaista urheiluakin luettelin. Siis fyysisten hommien lisäksi ihan treenaan ja jumppaan kehonpainolla ja apuvälineillä, kuten kahvakuula, jumppakuminauha, leuanvetotanko. Lisäksi kaikki muutkin luettelemani asiat, kuten fyysinen työ ja muut.

Jos teidän mielestä lumityöt ja kotijumppa on kevyttä, joka ei hengästytä, hikoiluta ja kuormita lihaksia, niin en kyllä tiedä, miten te ne teette.

Rasvaprosenttiani en tiedä, kun kehonkoostumusmittauksessa en ole käynyt, mutta aiemmassa kommentissani kirjoitin näin: "Olen 160 cm pitkä ja nyt normaalipainon ylärajalla, vartalonmalliltani suora pötkö" ja "nykyinen olo on huono ja näytän pullukalta. Olo ei ole hyvä millään tavoin. Jos olo olisi todella hyvä, niin ei minua silloin varmaankaan haittaisi. Mutta en minä ylipainoiseksikaan halua". Eli en ole erityisen harteikas, lanteikas, persevä, reitevä, rintava, paksuluinen, roteva tai mitään muutakaan, jollaiset omaava helposti näyttää hoikemmalta, vaikkei edes olisi kovin kevyt. Minä olen vain pötkö. Nykyään BMI noin 24 ja vaatekoko 38/M. Vyötärö on aina ollut suora.

Vaikka ruuanlaitossa käytänkin voita enkä ruokaöljyä, niin pehmeää rasvaa tulee esim. rasvaisesta kalasta, jonkin verran pähkinöistä ja siemenistä. Margariinia tulee käytettyä aika vähän kun leipääkin syön niin vähän, margariini vaaleanvihreää oivariinia.

Päivämäärä:   10.2.26 22:47:18

"Mistä päättelet, että insuliiniresistenssistä ei ole kyse? Tällöinhän yleensä nopeat hiilarit eivät sovi ja aineenvaihdunta hidastuu."

Ihan lääkärin kanssa keskustelun ja verikokeiden perusteella. Eikä mielestäni syyt tai oireet täsmää, mitä olen aiheesta googlettanut tai lääkärin kanssa puhunut. Ja kuten varmasti luit aiemmista kommenteistani: Minulla syy hiilareiden vähyyteen ei ole se, että niistä tulisi karsea olo vaan enemmänkin hammasterveys ja se, ettei hiilarit pidä nälkää.

"Se on jännä että maratoonarit eivät ole plösöjä tai laiha läskejä vaikka tankksavat hiilaria"

Niinpä. On kyllä jännää, että kun juoksee 42 km kerralla ja treenaa sitä varten 10 km päivittäisillä juoksulenkeillä, niin ei kovin lihava voi olla, koska lihavien nivelet ei moista juoksemista kestäisi....

"Mitä painat ja kuinka pitkä olet?"

Tämän olisit saanut itsekin selville, kun olisit lukenut aiemman kommenttini, jossa kerroin olevani 160 cm pitkä ja normaalipainon ylärajalla. Olen sen kommentin kirjoittanut jo lauanta-iltana.

Näköjään nimimerkki hh kirjoitti aika samoja asioita kuin minäkin :D

--
"Mutta jos et ymmärrä sitä alkeellisinta asiaa eli energian suhdetta kulutukseen, niin tarvitseeko oikeasti ihmetellä, että lihot?"

Perusteletko tämän? Minähän ymmärrän todella hyvin energian suhteen kulutukseen, joten mikä on se asia, jota sinä et ymmärrä? Minulla ei ole tavoitteena saada painoa pelkästään alemmas kadottamalla kaikki lihasmassa vaan tehdä se järkevällä tavalla, jossa lihasmassa ei vähenisi. Toistan vielä sen, että minä en ole lihava, koska se vaatisi sen, että BMI:ni olisi vähintään 30. Minä olen vielä toistaiseksi normaalipainon puolella, joten tuokin osoittaa, että et todellakaan tajua mistään mitään, kun et edes lue ketjusta mitään ;)

Päivämäärä:   10.2.26 22:54:40

” Ihan lääkärin kanssa keskustelun ja verikokeiden perusteella.”

Minkälaisilla kommenteilla ja verikokeilla lääkäri voi todeta näin? Kai tiesit (ainakin lääkärin pitäisi tietää), ettei insuliiniresistenssi näy perusverikokeissa. Paastoinsuliinin määrityksellä sitä voi arvioida HOMA-ir -indeksillä. Käytännössä tuo, että vyötärösi on suora, tarkoittaa juurikin sitä. Samaten se, että hiilarit eivät pidä nälkää.

Päivämäärä:   10.2.26 22:56:21

Niin ehkäpä siis sinunkin olisi syytä lisätä sitä rasittavaa liikuntaa:) sen avulla kun ne maratoonaritkin voivat syödä jopa niitä paljon parjattuja hiilareita..
Tämä keskustelu on kyllä varsin huvittavaa. Pitäisi lopettaa mutten pysty kun haluan aina saada selville minkä tekosyyn aloittaja taas keksii:')

Päivämäärä:   10.2.26 23:08:07

-
Nyt on pakko kysyä, että oletko kännissä, vai esitätkö tyhmää?

Vyötärö on minulla aina ollut tikkusuora, minulla on sellainen vartalomalli. Olin ihan yhtä suora jo kun BMI oli 19-20. Rintojen ympärys 88 cm, vyötärö 73 cm ja lantio 89 cm. Lihakset piirtyi keskikropassa esiin, vatsa oli litteä ja luut paistoi, mutta vyötärö oli kuin viivottimella vedetty. Eli se ei ole painonnousun syytä. Jo tuolloin ihmeteltiin kaikissa terveystarkastuksissa, että voiko vyötärönympärykseni oikeasti olla näin iso, vaikka en paljoa paina, vatsa on litteä ja BMI on normaalipainon alaosassa.

Verikokeissa on siis ollut verensokerimittaukset, esim. paastosokeri. On sitä mitattu sormenpäästäkin joskus. Ei siinä tietenkään mitään "insuliiniresistenssi seerumista tai plasmasta" -tulosta ole :D

On ihan normaalia aivan jokaisen ihmisen kohdalla, että hiilarit ei pidä nälkää yhtä hyvin kuin rasva ja proteiini, joten se ei ole mikään insuliiniresistenssin merkki.

Jos syö aamiaiseksi vehnäsämpylää ja karkkia, niin se ei varmasti kenelläkään pidä nälkää yhtä hyvin kuin jos syö pari keitettyä kananmunaa ja vähän lohta.

Päivämäärä:   10.2.26 23:19:45

**
Osaatko lukea? Ymmärrätkö mitä tarkoittaaa kun sanon, etten halua syödä paljon hiilareita, koska sen myötä minulle kertyy hammaskiveä.

Minulle sanottiin jo yläasteikäisenä, että minulla on mineraalipitoinen sylki, joka aiheuttaa sen, että hampaat ei helposti reikiinny, mutta hammaskiveä kertyy todella herkästi. Ja tämä pitää kyllä kohdallani paikkansa. Hampaissani ei ole reikiä, vain kaksi tapaturmaista lohkeamaa, jotka toki paikattu. Mutta jos syön hiilaripitoisesti, kertyy hammaskiveä järjetöntä vauhtia, vaikka lankaan hampaat joka ilta ja pesen huolella sähköhammasharjalla. Ja jos syön vhh:sti, ei hammaskiveä kerry yli 2 vuodessa käytännössä yhtään.... Tämä oli se suurin syy sille, miksi jätin hiilarit niin vähiin.

Joten minkä hemmetin takia minun pitäisi juosta maratoneja, jotta voisin/joutuisin syömään hiilareita, kun en halua hiilareita lisätä ja hammaslääkäri ja suuhygienistikin ovat suositelleet, että jatkan nykyistä ruokavaliota, kun se selkeästi sopii hampailleni?

Sitä paitsi tunnen fyysistä työtä tekeviä, painnonnostoa treenaavia ja lajissa kisaavia ja maratoneja harrastavia, jotka syövät ketosti/carnivoresti, eli hiilareita vielä vähemmän kuin minä, ja silti treeni kulkee ja juoksu onnistuu ongelmitta. Heille se ruokavalio sopii. Joten mikä oli sinun kommenttisi pointti, kun todistetusti rankka ja pitkäkestoinen liikunta onnistuu vähemmilläkin hiilareilla?

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.