|
Lähettäjä: lihonut
Päivämäärä: 10.2.26 21:43:42
--
Jos olisit perehtynyt asiaan edes jollain tavoin, niin tietäisit, että sillä on hyvinkin paljon väliä, mistä kalorit kertyy. Hiilarit on helppo polttaa energiaksi eikä niiden käyttäminen kuluta juurikaan kaloreita tai vaadi elimistöltä vaivaa, toisin kuin proteiini tai rasvan käyttäminen energiaksi. Lisäksi suolistomikrobikantakin muodostuu sen perusteella, millaista ravintoa sille annetaan hyödynnettäväksi.
Jos ruokavaliosta ei saa riittävästi proteiinia, kroppa polttaa olemassaolevat lihakset energiaksi, koska elimistö tarvitsee valkuaisaineita. Lihaskato taas pienentää elimistön energiankulutusta, joka ei ole toivottava tila. Lihaskato tarkoittaa myös sydänongelmia, koska myös sydän on lihaskudosta. Tätähän koettavat hokea myös monet laihdutukseen perehtyneet lääkärit, joiden potilaat iloitsevat nopeasta painonpudotuksesta lihavuuslääkkeiden tai lilen avulla, vaikka jopa puolet pudotetuista kiloista olisikin lähtenyt lihaksista. Todella huono homma eikä ihme, jos ei jaksa liikkua, kun sydän on monestakin syystä todella kovilla :/
Elimistö tarvitsee myös rasvaa, ja tämä onkin moka, jonka moni nainen tekee laihduttaessaan. Kun ruokavalio on rasvaton tai liian vähärasvainen, alkaa elimistö pantata omia rasvavarastoja, koska rasva on välttämätön esim. hormonitoiminnalle ja aivoille. Sokeriahan elimistö osaa tuottaa itsekin, mutta proteiini on saatava ruokavaliosta ja rasvaakin sen verran, että siitä ei pulaa ole. Mutta kuitenkin pitäisi elää miinuskaloreilla, jotta elimistö polttaisi omia rasvavarastoja energiaksi.
Ruokapäiväkirjan pitäminen on hieman hankalaa, koska en voi olla mittaamassa ja punnitsemassa kaikkia ruokiani koko ajan, kun syön muuallakin kuin kotona. Joka tapauksessa noudatan muuallakin aika lailla samaa linjaa, eli viljaton/viljoja rajallisesti, syön lähinnä kasviksia, proteiinia ja jonkin verran rasvaa. Vaikka annoskokoni ovatkin muiden silmään aika isoja, niin en syö montaa kertaa päivässä, vaan yleensä yksi isompi ateria ja pari pientä, ja se isokin ateria on lähinnä kasviksia, salaattia, jne. öljyjä en lorottele, käytän ruuanlaitossa voita. En senkään kanssa holvaa, vaan aika maltillisesti.
En tiedä onko tällä paikkakunnalla tarjolla kehonkoostumusmittausta. Se olisi kyllä mielenkiintoista tietää.
Osoitit siis kommentillasi, ettet tajua ravinnosta tai energianlähteistä mitään, koska kalori ei todellakaan ole kalori. Lisäksi hiilarit heiluttaa verensokeria ja mitä tasaisempana verensokeritaso pysyy, sitä kylläisempänä ja virkeämpänä pysyy. Kerroinkin jo, että minulle ei nopeat hiilarit oikein passaa, joten olisit jo siitä voinut ymmärtää, että ainakaan minun elimistölleni kalori ei todellakaan ole vain kalori. Ja tuo selostuksesi siitä, että minun pitäisi löytää itselleni sopiva ravinto, osoitti ainoastaan sen, ettet edes lukenut mitään kirjoittamiani kommentteja, kun olen jo moneen kertaan sanonut, että todella vähähiilarinen tai todella hiilaripitoinen ruokavalio ei minulle sovi ja nykyinen, jo toistakymmentä vuotta noudattamani peruskaava passa minulle paremmin kuin tästä johonkin suuntaan reilummin poikkeava.
Minulle sopivan veden määrää kyselin siksi, että pari ihmistä neuvoi juomaan enemmän vettä ja lisäämään vedenjuontia sen jälkeen, kun olin jo kertonut juovani päivittäin noin 2,5 litraa vettä. Siksi halusin tietää, että mikä sitten olisi se sopiva määrä, jos nykyinen määrä on liian vähäinen! Kai itsekin huomasit tuon ja ymmärsit, miksi kysyin sopivaa veden määrää/vrk? Kun monien mielestä juon jo nyt TODELLA PALJON ja joidenkin mielestä jopa LIIKAA, ja silti täällä käsketään JUOMAAN ENEMMÄN VETTÄ, niin se oli ainoa syy sille, miksi haluain kuulla, paljonko sitten pitää juoda. Vai jäikö sinultakin huomaamatta se, että olin jo kertonut, paljonko vettä juon, ennen kuin kysyin, mikä olisi sitten sopiva määrä?
Lääkäreiltä olen kysynyt, onko määrä hyvä, ja heidän mielestään siinä ei ole ongelmaa. Kun minä tosiaan liikun, jolloin hikoilen ja kulutankin nestettä, eikä ole nesterajoitusta suuntaan tai toiseen, niin tämä määrä on kuulemma ihan passeli, jos en itse koe siinä olevan ongelmia.
Eli mikä siis olikaan tuon kommenttisi anti tähän keskusteluun? Toimia keskustelua etusivulla nostavana? No, sen se taisi tehdä, mutta olisit siinä onnistunut myös kommentoimalla jotain järkevää...
|