Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein peset jalkaterät, varpaat, kainalot

Lähettäjä: ue 
Päivämäärä:   7.2.26 14:55:04

Iltasanomissa on artikkeli, jossa kerrotaan, että suomalaiset eivät välttämättä pese noita paikkoja kovin usein, vaikka kävisivät päivittäin suihkussa.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011776958.html

Kiusallinen totuus suomalaisten hygieniasta paljastui – lääkäri hämmästyi: ”Ne pitää pestä joka suihku­kerta”

Ethän vain unohda pestä näitä kehonosiasi?

Tiivistelmä:

* Ihotautilääkäri on huomannut vastaanotollaan, että monet suomalaiset häpeävät jalkojaan eivätkä pese niitä tarpeeksi usein.

* Ilta-Sanomien kyselyn mukaan noin joka kolmas pesee jalkaterät vain kerran viikossa tai harvemmin, vaikka ne pitäisi pestä joka suihkukerta.

* Lääkäri muistuttaa, että myös kainalot, nivuset ja varvasvälit pitää pestä huolellisesti.

Vaikka kävisitkin suihkussa päivittäin, sekään ei välttämättä takaa hyvän hygienian ylläpitoa.

Pelkän suihkuttelun lisäksi eri vartalonosat tarvitsevat myös huolellisempaa pesua. Monilta tämä kuitenkin unohtuu. Tämä kävi ilmi IS:n hygienia-aiheisesta kyselystä. Kyselyyn kertyi noin 7 200 vastaajaa.

Esimerkiksi jalat kaipaavat pesupäivänä enemmän huomiota. Osa suomalaisista kuuraa jalkateränsä kunnolla, kun osa luistaa hommasta.

Kyselyyn vastanneista vajaa 40 prosenttia kertoo pesevänsä jalat päivittäin, vajaa 28 prosenttia joka toinen päivä, vajaa 22 prosenttia viikoittain ja noin 10 prosenttia tätä harvemmin.

Joka kolmas siis pesee jalat vain kerran viikossa tai tätä harvemmin.

– Minusta tämä kuulostaa oudolta, Mehiläisen ihotautilääkäri Risto Oksman kommentoi.

Tosin Oksman on itsekin huomannut saman ilmiön vastaanotoillaan. Moni häpeää jalkojen näyttämistä lääkärille.

– Olen huomannut työssäni sen, että jalat ja jalkaterät jäävät varsin helposti pesemättä. Usein vastaanotolla haluamme nähdä jalat, ja se voi olla potilaalle yllätys. Käy ilmi, että jalkojen hygieniasta ei selvästikään huolehdita tarpeeksi hyvin.

Oksman kuitenkin ymmärtää myös syitä.

– Ihmisten voi olla hankala taipua varpaisiin asti, ja varvasvälien pesu voi tuntua työläältä. Se voi olla syy sille, miksi jalat jäävät vähemmälle huomiolle.

Oksman kuitenkin muistuttaa, että jalat ja varvasvälit pitäisi pestä kunnolla joka suihkukerta. Myös huolellinen kuivaus on tärkeää. Ihotautilääkärin mukaan monella suomalaisella olisi parannettavaa myös siinä.

– Kosteuden hautuminen aiheuttaa ongelmia.

”Minua ihmetyttää”

Myös monet muut kriittiset paikat unohtuvat pesupäivänä helposti.

Noin 21 prosenttia IS:n kyselyyn vastanneista kertoo pesevänsä taipeet vain kerran viikossa tai tätä harvemmin. Reilu 12 prosenttia puolestaan pesee nivuset kerran viikossa tai harvemmin.

Myös rintojen alusten peseminen jää monelta tekemättä: vajaa 20 prosenttia pesee ne vain kerran viikossa tai harvemmin. Myöskään kainaloiden säännöllinen pesu ei ole kaikille selvää: 11 prosenttia vastaajista pesee kainalot vain kerran viikossa tai harvemmin.

– Minua ihmetyttää, jos ihmiset eivät pese suihkussa käydessään kainaloita, nivusia, sukuelintä tai pakaravakoa. Ne ovat paikkoja, jotka pitää pestä joka suihkukerta, ja jotka eivät peseydy valuvan veden alla samalla tavalla kuin tasainen iho.

Pesun unohtamisen seurauksetkin ovat ihotautilääkärille työnsä puolesta tuttuja.

– Taipeet ja paikat, joissa on hautumia, ovat sellaisia, joissa bakteerit ja sienikasvusto lisääntyvät. Nämä paikat voivat alkaa haisemaan ja lisäksi voi tulla erilaisia ihottumia ja muita ongelmia.

Tämäkään tapa ei ole terveellinen

45 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo käyvänsä suihkussa joka päivä. Pieni osuus käy suihkussa jopa kahdesti päivän aikana.

– Kaksi kertaa päivässä suihkussa käyminen on ok raskasta työtä tekeville, urheilijoille ja ihmisille, jotka hikoilevat paljon, Oksman toteaa.

Mikäli iho ei kuitenkaan ole likainen, ei sitä tule pestä loputtomiin.

– On myös himopesijöitä, jotka kuuraavat ihon harjojen ja vahvojen pesuaineiden kanssa joka pesukerta. Se ei ole terveellistä, sillä se irrottaa ihon suoja-aineita liian paljon.

Laitan pohdintani seuraavaan viestiin, koska tästä aloituksesta tuli muutenkin pitkä ja tuskin teistä kukaan jaksoi tätäkään lukea, kun hötölässä ollaan.

Re: Kuinka usein peset jalkaterät, varpaat, kainalot

Lähettäjä: ue 
Päivämäärä:   7.2.26 14:55:12

Toki osa ihmisistä käy suihkussa vain kerran viikossa tai harvemmin, eikä kroppaa pestä edes joistain kohdista sen useammin.

Mutta on todella outoa, että jos käy suihkussa joka päivä tai edes melkein, niin sitten ei pestä koko kroppaa, vaan jätetään jalat, persvako, genitaalit tai kainalot pesemättä... Kainaloihin luuulisi yltävän lihavankin, vaikka pers-genitaaleihin tai varpaisiin ei yltäisikään.

Ja sekin ihmetyttää, että jos ei yllä pesemään kroppaansa esim. selän jäykkyyden tai liian ison mahan vuoksi, niin peseytymiseen ei pyydetä apua. Onko se liian noloa pyytää sukulainen tai kotisairaanhoitaja auttamaan? Ja jos syynä on lihavuus, niin eikö se olisi jo hyvä syy laihduttaa, jos ei löydä mitään apuvälinettäkään peseytymiseen?

Minulla on D1-läheinen, joka on vanha, raihnainen, kankea, lihava, eikä yllä pesemään jalkateriä/varpaita. Mutta sen verran järkevä kuitenkin, että tietää, että D1-henkilölle jalkojen hoito on tärkeää, ja pyytää jotakuta auttamaan jalkojensa pesussa ja kuivaamisessa ja varpaankynsien leikkuussa edes kerran viikossa. Kynnet on tarpeen leikata noin kerran kuussa.

Ja jos ei yllä pesemään/kuivaamaan varpaitaan, niin eihän silloin yllä varpaiden kynsiäkään leikkaamaan. Eikö sekään haittaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.26 14:58:44

"Mutta on todella outoa, että jos käy suihkussa joka päivä tai edes melkein, niin sitten ei pestä koko kroppaa"

Tämä on kyllä erikoista. Osa kai käy suihkussa niin nopeasti, että se peseytyminen on itse asiassa vain vedessä kastautuminen eikä mitään pesemistä. Tällä tavallahan jotkut "pesevät" kätensäkin, kädet huiskaistaan veden alla, ei oikeasti pestä niitä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.2.26 15:07:19

Joka päivä tietenkin. Minustakin on outoa, että käydään suihkussa muttei pestä joka paikkaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.26 15:15:49

Käyn suihkussa joka päivä ja aina pesen myös kainalot ja genitaalit mutta en itse asiassa ole koskaan varsinaisesti pessyt jalkateriä ja varpaita

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.2.26 15:26:16

Juuri niiden taipeiden pesemisen takia käyn suihkussa päivittäin. Varpaita ei kyllä useinkaan tule erityisesti pestyä.

Lähettäjä: iina 
Päivämäärä:   7.2.26 15:26:37

Minä saatan hyvin usein käydä ihan vain pikasuihkussa, jolloin huuhdon itseni vedellä naamasta varpaisiin, enkä pese hiuksia. Mutta kyllä minä silti hinkkaan itseni ihan kauttaaltaan, käsillä hinkaten, eli en vain lorottele vettä vaan jynssään kainalot, alapään, pyllyvaon ja varpaanvälit sormilla. Edes muutaman päivän välein kuuraan kainalot saippuan ja pesusienen kanssa, pesen naaman pesuaineella ja hiukset shampoolla. En minäkään ymmärrä tuota, että käydään kyllä suihkussa, muttei sitten pestä ja kuivata itseään kauttaaltaan.

Kuulemma miesten keskuudessa on sellainen juttu, että itsensä peseminen on homoa, joten siksi ne, jotka eivät halua näyttää muiden mielestä homoilta, eivät pese tai kuivaa itseään...

Moni mieshän selittää deittiprofiileissaan ja viesteissään olevansa "siisti" ja "huolehtivansa hygieniasta", niin mitähän se sitten tarkoittaa. Sitäkö, että pesevät ja kuivaavat itsensä kauttaaltaan, vai sitä, että käyvät kyllä suihkussa, mutteivät pese ja kuivaa itseään kauttaaltaan....

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.2.26 15:30:32

Otsikon kysymykseen vastaan, että minä ja koko meidän perhe käymme suihkussa joka päivä, ja todellakin koko keho tulee pestyä. Ja myös kuivattua.

Työssäni olemme huomanneet, että huonoin hygienia on 18-25-vuotiailla naisilla ja yli 80-vuotiailla miehillä.
Varpaidenvälit, nivuset, pakaravako ja vatsapoimut auki ja sienikasvustolla.
Päänahka talitöhkässä ja tekokynsien aluset homeessa. Eikä tämä ole provo eikä vitsi.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.2.26 15:32:35

Ihmiset ovat tosi ällöttäviä!! Siis ne, jotka eivät pese itseään kunnolla.

Mulle tuli viime kesänä työpaikan pukuhuoneen tai salin pukuhuoneen lattialta jalkaan varpaiden kohdille silsatartunta. Se ällötti itseäni sen verran paljon, että aloitin entistä tehokkaamman jalkojen putsauksen joka ikinen suihkukerta. Ja ne jalat ja varpaanvälit todellakin kuivataan ennen sukkien laittoa!!!

Lähettäjä: juus 
Päivämäärä:   7.2.26 15:35:49

Autoin erästä sukulaisvanhusta peseytymään joulun aikaan. Viimeksi autoin häntä kesällä, puoli vuotta aiemmin. Hän ei voi itse pestä jalkojaan tai leikata varpaankynsiään. Olkapää kipeä ja selkä ei taivu ja iso maha on tiellä.

Saakohan sanoa, että hyi hlvtti... Ensin hän liotti jalkojaan pesuvadissa ehkä 5 minuuttia, että kynnet pehmenevät. Mutta se mössön määrä, mikä hänellä oli varpaissaan, kun kuollut iho pehmeni. Meinasin oksentaa. Todellakin pitäisi varpaat pestä ja kuivata useammin kuin kerran puolessa vuodessa. Hän kyllä käy suihkussa parin viikon välein ja pesee ainakin kerran viikossa alapäänsä bideellä, eikä hikoile juurikaan, mutta on tuo parin viikon välein peseytyminen aika harvoin ja se, että vain kastelee jalkansa muttei pese niistä irtoavaan likaa ja ihoa pois, on todella oksettavaa.

Varpaankynnet oli niin pitkät, ettei hän voinut enää kävellä. Muttei ollut pyytänyt ketään leikkaamaan niitä tai käynyt edes jalkahoitajalla leikkauttamassa. Kysyin, että miksi, niin sain vastaukseksi jotain mutinaa. Kysyin, että eikö häntä haittaa ollenkaan, niin kuulemma haittaa.

Minä en siis pääse paikalle useammin kun asun kaukana, enkä voi matkustaa sinne vain pesemään hänen jalkojaan ja leikkaamaan kynsiä. Eikä hän pyydä ketään muuta, en tiedä miksi. Ok-set-ta-vaa.

Pitäkää huolta läheisistänne ja peskää heidän jalkansa edes kerran kuussa, jos eivät itse voi sitä tehdä.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   7.2.26 15:40:48

juus: Tee sukulaisestasi huoli-ilmoitus, oikeasti. NYT!

Lähettäjä: jejue 
Päivämäärä:   7.2.26 15:46:51

Aina sanotaan, että miehet ei pese käsiään vessakäynnin yhteydessä, mutta ei pese kyllä naisetkaan, ainakaan yleisissä vessoissa.

Vessakopista tullaan ulos pesemättä käsiä ja perusteluna on "no mä pesin jo kopissa ja sen jälkeen avasin oven käyttäen hihaani käden suojana". Yööööök siis kuinkahan likainen se takkisi tai puserosi hiha on? Hyi.

Ja moni nainen "pesee kätensä" niin, että vain pikaisesti huuhtaisee sormenpäitä hanan alla ja kuivaakin sitten vain ne sormenpäät. Yök. Kokatessakin käsienpesu unohtuu, ja sitten tarjoillaan sitä salaattia yms yms muille. Yäääk.

Ulkoa tullessa ei pestä käsiä ja kauppareissun jälkeenkin sanotaan "ei mun kädet oo likaiset, en mä oo koskenut mihinkään". Aha...

Lähettäjä: juus 
Päivämäärä:   7.2.26 16:23:10

s:
On pidetty palaveri kotipalvelujen johtajan (tms.) kanssa, jossa oli myös joku kotisairaanhoitaja mukana. Käytiin läpi, mitä hän voi itse tehdä, mitä palveluja käyttää ja mitä muuta on mahdollista saada. Mutta omasta mielestään ei tarvitse mitään muuta, vielä. (???????????) Pyytää sitten, kun tarvitsee.

Ei hän minullekaan sanonut heti, että tuu auttaan, vaan meni melkein viikko, että hän sanoi "oikeastaan voisit leikata mun varpaankynnet ennen kuin lähdetään erääseen tapahtumaan". Olin useaan kertaan tuon viikon aikana ehdottanut, että käydäänkö ulkona kävelyllä, kaupassa, tms., mutta aina hän mutisi jotain tekosyitä, että ei tänään. Vaikka oikea syy oli, ettei hän voi, kun ei voi kävellä kun kynnet on niin pitkät.

Siskoni asuu samalla paikkakunnalla, mutta häntä ei kai kiinnosta. Ei ehdi. Vaikka ehtii kyllä käymään kyseisen vanhuksen luona ja voi viipyä siellä useammankin tunnin tekemässä omia juttujaan, niin ei ehdi leikata hänen kynsiään. Eikä tämä vanhus pyydä, kun ajattelee, että "hänellä on niin kiire". Sanoin hänelle, että voisit vaikka kerran kuussa pestä ne varpaat ja leikata kynnet, mutta taisi mennä kuuroille korville, kun en saanut vastausta. Enkä tiedä, onko niitä kynsiä taaskaan leikattu ja varpaita pesty ja kuivattu.

Pakkohan tälle asialle on jotain tehdä, jos ei muuten ala vieläkään onnistua. Mutta jos hän ei "tarvitse" apua, niin voiko sitä väkisin tyrkyttää? Pärjää siis muuten yksin kotonaan, sukat riisuu ja pukee apuvälineen avulla ja kengät on sellaiset, että saa ne itse jalkaan. Hänellä on ajokortti ja oma auto, näkö ja kuulo on hyvät ja muistisairauttakaan ei kai vielä ole, joten muuten hän kai kyllä pärjää...

Tosin siskoni välttelee vettä, kun "iho kuivuu", ei kai huolehdi omasta hygieniastakaan paljoa, haisee hieltä, tuskin pesee omiakaan jalkojaan juurikaan, joten sinänsä ymmärrän, että ei ala toisen jalkoja liottaa ja pestä varpaanvälejä. Mutta silti. Voi jeesus. On juuri tuollainen jejuen kuvaama, eli kastelee sormenpäät, siinä hänen käsien pesu. Ja kätensä pesee ehkä juuri ja juuri vessakäynnin yhteydessä. Ei kai aina silloinkaan? Esim.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
älä lue tätä seuraavaa esimerkkiä jos oksettaa
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
kun vaihtoi vauvansa vaipan, joka oli pelkkä pissavaippa, mutta siellä oli siisti peukalon pään kokoinen kakkapallero mukana, niin hän otti sormin sen kakkapalleron pois, heitti pyttyyn, pyyhki sormenpäät pyllypyyhkeeseen ja vaihtoi vaipan. Eikä pessyt käsiään tuon jälkeen, kun "ei ne ole likaiset. Sehän oli vain pissavaippa".
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Että semmosta. En juurikaan halua häntä kotiini. Hänen miehensä ei myöskään paljoa peseydy, mutta pesee sentään kätensä usein ja osaa huolehtia käsi- ja keittiöhygieniasta. Voin syödä hänen minulle väsäämän voileivän minun kotonani, mutten heidän kotonaan. Heidän kotinsa on saastainen.

Tuo sukulaisvanhus sentään osaa pestä kätensä. Hän ei siis muuten ole saastainen. Hänellä on kunnolliset siivousvälineet ja osaa jopa keittää mikrokuituliinat kattilassa välillä, jos pesukonepesu ei niille riitä.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   7.2.26 16:31:17

Käyn joka päivä suihkussa ja pesen huolellisesti kainalot ja haarat mutta harvemmin varpaita lutraan erityisemmin. Puolisen tuntia siellä tanssin niin koen että ovat siinä lionneet. En muutenkaan voi oikein saippuaa käyttää kun iho voi paljon paremmin vedellä pestynä.o

Lähettäjä: iii 
Päivämäärä:   7.2.26 16:38:58

"harvemmin varpaita lutraan erityisemmin. Puolisen tuntia siellä tanssin niin koen että ovat siinä lionneet."

Siis pelkällä lattialla vedessä lutraten lähtee jaloista kaikki sukista irronnut töhnä, kuollut iho ja muut?

Kivat sinulle. Minulta ei lähde vaan pitää ihan sormilla hinkata varpaanvälit puhtaiksi ja kerran viikossa kuorin kantapäistä kuolleen ihon pois. Pelkällä suihkusssa seisomisella kuollut iho vain pehmenee, muttei irtoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.