|
Lähettäjä: juus
Päivämäärä: 7.2.26 16:23:10
s:
On pidetty palaveri kotipalvelujen johtajan (tms.) kanssa, jossa oli myös joku kotisairaanhoitaja mukana. Käytiin läpi, mitä hän voi itse tehdä, mitä palveluja käyttää ja mitä muuta on mahdollista saada. Mutta omasta mielestään ei tarvitse mitään muuta, vielä. (???????????) Pyytää sitten, kun tarvitsee.
Ei hän minullekaan sanonut heti, että tuu auttaan, vaan meni melkein viikko, että hän sanoi "oikeastaan voisit leikata mun varpaankynnet ennen kuin lähdetään erääseen tapahtumaan". Olin useaan kertaan tuon viikon aikana ehdottanut, että käydäänkö ulkona kävelyllä, kaupassa, tms., mutta aina hän mutisi jotain tekosyitä, että ei tänään. Vaikka oikea syy oli, ettei hän voi, kun ei voi kävellä kun kynnet on niin pitkät.
Siskoni asuu samalla paikkakunnalla, mutta häntä ei kai kiinnosta. Ei ehdi. Vaikka ehtii kyllä käymään kyseisen vanhuksen luona ja voi viipyä siellä useammankin tunnin tekemässä omia juttujaan, niin ei ehdi leikata hänen kynsiään. Eikä tämä vanhus pyydä, kun ajattelee, että "hänellä on niin kiire". Sanoin hänelle, että voisit vaikka kerran kuussa pestä ne varpaat ja leikata kynnet, mutta taisi mennä kuuroille korville, kun en saanut vastausta. Enkä tiedä, onko niitä kynsiä taaskaan leikattu ja varpaita pesty ja kuivattu.
Pakkohan tälle asialle on jotain tehdä, jos ei muuten ala vieläkään onnistua. Mutta jos hän ei "tarvitse" apua, niin voiko sitä väkisin tyrkyttää? Pärjää siis muuten yksin kotonaan, sukat riisuu ja pukee apuvälineen avulla ja kengät on sellaiset, että saa ne itse jalkaan. Hänellä on ajokortti ja oma auto, näkö ja kuulo on hyvät ja muistisairauttakaan ei kai vielä ole, joten muuten hän kai kyllä pärjää...
Tosin siskoni välttelee vettä, kun "iho kuivuu", ei kai huolehdi omasta hygieniastakaan paljoa, haisee hieltä, tuskin pesee omiakaan jalkojaan juurikaan, joten sinänsä ymmärrän, että ei ala toisen jalkoja liottaa ja pestä varpaanvälejä. Mutta silti. Voi jeesus. On juuri tuollainen jejuen kuvaama, eli kastelee sormenpäät, siinä hänen käsien pesu. Ja kätensä pesee ehkä juuri ja juuri vessakäynnin yhteydessä. Ei kai aina silloinkaan? Esim.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
älä lue tätä seuraavaa esimerkkiä jos oksettaa
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
kun vaihtoi vauvansa vaipan, joka oli pelkkä pissavaippa, mutta siellä oli siisti peukalon pään kokoinen kakkapallero mukana, niin hän otti sormin sen kakkapalleron pois, heitti pyttyyn, pyyhki sormenpäät pyllypyyhkeeseen ja vaihtoi vaipan. Eikä pessyt käsiään tuon jälkeen, kun "ei ne ole likaiset. Sehän oli vain pissavaippa".
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Että semmosta. En juurikaan halua häntä kotiini. Hänen miehensä ei myöskään paljoa peseydy, mutta pesee sentään kätensä usein ja osaa huolehtia käsi- ja keittiöhygieniasta. Voin syödä hänen minulle väsäämän voileivän minun kotonani, mutten heidän kotonaan. Heidän kotinsa on saastainen.
Tuo sukulaisvanhus sentään osaa pestä kätensä. Hän ei siis muuten ole saastainen. Hänellä on kunnolliset siivousvälineet ja osaa jopa keittää mikrokuituliinat kattilassa välillä, jos pesukonepesu ei niille riitä.
|