Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Te, jotka lopulta onnistuitte laihtumaan

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.2.26 09:01:55

Miten teitte sen?

Ruokavaliohan on tärkeä, mutta onko sekään nyt niin tärkeä jos kalorit vaan pysyy miinuksella ja liikkuu paljon? Eikös tällöin pitäisi laihtua?

Re: Te, jotka lopulta onnistuitte laihtumaan

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   5.2.26 09:04:12

Pitäisi, teoriassa. Käytännössä se ei vaan toimi niin. Mä olen vetänyt enedillä lääkärin valvonnassa, 3kk -0kg vaikka koko ajan oli vähintään -500kcal/pvä. Kun elimistö on sekaisin niin se on sekaisin.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   5.2.26 09:14:32

Keto dietti ja liikunta. Viis kuukautta ja 17 kiloa lähti. Joka aamu kävin puntarilla ja jos lukema ei toivotun suuntainen,liikuin vielä vähän enemmän.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   5.2.26 09:21:57

Aloin syömään samalla lailla kuin teininä, eli epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti. Liikkumaan kaikki mahdolliset matkat. Ainoa mikä ero teinivuosiin on että en vietä mitään mässäysiltoja enkä kåy pizzalla. Linja on tyyliin ”minkä vain aterian voi skipata ja tallilla ei ruokaa kaipaa” - oho 12 tuntia mennyt.

Joku sanoo että sitten illalla tulee syötyä liikaa - no mun ei, koska vatsa tottuu pienempään, eikä illalla tule sen enempää syötyä. Jos syön 5krt päivässä, vatsa huutaa koko ajan lisää.

Lähettäjä: Piia 
Päivämäärä:   5.2.26 10:15:10

Laihtuminen on helppoa kun lisää reilusti kasviksia ja minimoi hiilihydraatit. 3kk/10kg. Vaikeinta on jatkaa pysyvästi terveellisellä ruokavaliolla.

Lähettäjä: hoikka 
Päivämäärä:   5.2.26 10:32:50

Ei, se ei mene niin että jos vaan syöt kalorivajeella niin laihdut. Ihminen on paljon monimutkaisempi olento.

Mä laihduin lopulta MP Wellnessin Matleenan ohjeilla. Hän on itse pudottanut 30 kg terveellisesti ja on tosi hyvä työssään. Painonpudotuksessa tärkeitä asioita ovat mm. riittävä uni, arkiaktiivisuuden lisääminen, stressin hallinta ja terveellinen ruokavalio. Uni on itselle ihan ykkönen, koska jos nukun huonosti olen nälkäinen ja stressaan. Silloin on ihan sama miten treenaan, en laihdu vaan paino jumittaa.

Syömisessä on tärkeää syödä riittävästi proteiinia, riittävän usein ja niin, että kasviksia tulee tarpeeksi. Makrojakauma on olennainen, toki myös kalorimäärä.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   5.2.26 10:40:06

Ihan vaan silleen tylsästi, että kaloreita vähemmän kuin kulutus on. Lähti sujuvasti 13 kg ja ovat pysyneet poissa.

Lähettäjä: JM 
Päivämäärä:   5.2.26 10:45:37

Aloin vastoin kaikkia ennakkoluuloja käydä salilla. Painoharjoittelu buustaa aineenvaihduntaa hurjasti, ja tarvitsee paljon vähemmän aikaa kun joku tuntien kävely pakkasessa. Alkuunsa joku kiva ohjaaja kaveriksi. Sitä alkoi ihan itsestään syödä vähän terveellisemmin ja suunnitellummin että jaksaa salilla.

Vaa-alla kannattaa käydä kerran kuussa, ei yhtään useammin.

Lähettäjä: tltlt 
Päivämäärä:   5.2.26 10:57:37

Minulla on liikunta aina auttanut. Pelkkä ruokavalio ei juurikaan auta, vaikka kuinka olisi vhh, keto tai miinuskaloreilla. Liikunta on se, jolla kilot lähtee.

Toki pitää myös vähentää syömisiä, mutta lisäksi sitä liikuntaa. Pitkäkestoista, reipasta kävelyä tai vähän hölkkää, lumikenkäilyä, tms.

Ja tosiaan vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja itsekuria. Ei riitä mikään lyhyt kuuri eikä pidä ajatella, että tämän kuurin jälkeen sitten palaan normaaliin. Painonpudotusvaiheessa pitää luoda rutiini, jota jaksaa noudattaa ja josta saa pysyviä muutoksia. Painonhallintavaiheessa sitten ei enää tavoitteena pudottaa painoa, vaan ylläpitää saavutettu paino ja vähän voi höllätä, muttei kuitenkaan palata siihen aiempaan "normaaliin".

Kannattaa tehdä muutoksia joita voi ylläpitää. Ei sellaista tiukkiskuuria, johon kyllästyy viikossa. Monilla auttaa jo huonojen vaihtoehtojen vaihtaminen vähemmän huonoihin, mutta toki silloin on hidasta, jos sillä ei kalorimäärä juurikaan laske ja hiilarit kerää nestettä edelleen. Monia motivoi se, että höttölöllöt katoaa, ja ne on nimenomaan sitä höttöhiilareiden kerryttämää nestettä ja kun siitä pääsee eroon, niin tulee sitä kaipaamaansa kiinteyttä. Paitsi jos laihtuu niin paljon, että nahka roikkuu.

Minua motivoi se, että kävin suuhygienistillä puhdistuttamassa hampaat. Minulle ei tule reikiä, mutta hammaskiveä kertyy senkin edestä. Hiilaripitoinen ruokavalio, ihan siis leipä ja puurokin kerryttävät sitä. Kun hampaat oli puhtaat, en halunnut heti sotkea niitä ja se oli hyvä startti vähemmänhiilariseen ruokavalioon.

Panostin myös proteiiniin ja hyvään rasvaan ja jos teki mieli herkutella höttöhiilareilla, niin piti aina syödä alle tuhdisti proteiinia. Eipä sitten enää huvittanutkaan syödä höttöä ja joskus jätin ne kokonaan syömättä tai söin vain vähän.

Syömishimon tilalle keksin tekemistä. Aina löytyy siivottavaa, järjestettävää, karsittavaa, myyntiin laitettavaa, parsittavaa, tuunattavaa, korjattavaa, tms. Tai voi käydä vaikka lenkillä tai pyöräillä johonkin kauemmas 6-11 km päähän kauppaan ostamaan jotain, joka mahtuu reppuun, niin sen kuskaaminen ei ole työlästä (vrt. joku joka on niin iso ja painava, että sen kuljettaminen pyörällä on jo hankalaa).

En noudattanut mitään tiettyä ruokavaliota enkä kalenteroinut liikuntaa. Mutta ajattelen, että parempi tehdä edes vähän pitkin päivää kuin ei ollenkaan. Jos ei ehdi/jaksa salille, niin sitten pitää 1-2 minuutin jumppatuokioita pitkin päivää vaikka kotonaan. Ei liikuntaa ole pakko harrastaa kaksi tuntia putkeen ja 15-20 minuutin reipas kävelylenkki ennen töihin menoa tai töistä tullessa on sekin jo jotain. Eli toin kauppaostokset eteiseen (jos ei ollut pakasteita) ja käväisin lenkillä.

Pitää olla joku suunnitelma, ei vain "laihduttelua ja katson mitä tapahtuu". Minua ainakin motivoi tulokset. Viikossa pitää näkyä jonkinlainen selluliittien silottuminen, ihon kirkastuminen, vatsan litistyminen, turvotuksen väheneminen tms., että jaksan jatkaa. No, tuon saan onneksi aikaan jo muutamassa päivässä höttöhiilarittomalla ja vehnättömällä ruokavaliolla.

Alkoholia en juo ollenkaan. Eikä muidenkaan kannata, sillä elimistö ei voi polttaa rasvaa ja alkoholia samaan aikaan, eli jos elimistö polttaa alkoholia, rasvanpoltto pysähtyy. Moni pilaa painonhallinnan tai -pudotuksen tissuttelulla tai ryyppäämisellä.

Ja miinuskaloreita tarvitaan. Jos kroppa saa ravinnosta riittävästi energiaa, sillä ei ole tarvetta polttaa omia rasvavarastoja energiaksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.