Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tehtiin päätös että yritetään lasta

Lähettäjä: ja nyt mietityttää 
Päivämäärä:   5.2.26 05:53:32

Nopeasti taustoja. Ikää yli 30. Minulla endometrioosi, jonka tiedetään aiheuttavan myös lapsettomuutta. Minipillereitä söin hoitokeinona viitisen vuotta ja kivut/oireet poistui. Nyt kun viime syksynä päätettiin, että annetaan mahdollisuus raskaaksi tulemiselle (molemmat tietää että ei välttämättä onnistu) ja jätin pillerit pois. Alkuun olin innoissani ja odotin ja suunnittelin raskaaksi tulemista. Nyt on alkanut tuntua siltä, että kivut hiljalleen palaavat, en ole raskaana ja alkanut kaduttaa koko yrittäminen. Haluanko tätä niin paljon, että kohta olen taas kipeä 24/7. Haluanko lasta enää ollenkaan.

En tiedä, pää on myrskyssä. Olisiko vertaistukea? Joku jolla yhtään samankaltainen tilanne?

Re: Tehtiin päätös että yritetään lasta

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   5.2.26 06:26:42

Olethan käynyt lääkärissä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.26 06:30:04

Kunnollinen tutkimus ja ajatukset muualle niin raskaus voi yllättää.

Päivämäärä:   5.2.26 06:54:52

Olen käynyt monta kertaa lääkärissä silloin, kun minua ja kipuja tutkittiin. Ja sitten selvisi tämä endometrioosikuvio. Silloin lääkäri suositteli syömään minipillereitä, jotta saadaan endometrioosin leviäminen kuriin. Kontrolliultrassa myöhemmin näkyi, että etenkin munasarjojen "pesäkkeet" ovat pienentyneet hieman. Lääkäri suositteli, että syön hetken pillereitä ja raskauden yrittäminen sitten mutta iänkin takia hyvissä ajoin. Viitisen vuotta söin pillereitä siis ja lopetin. Olisi varmasti ollut järkevämpää tehdä se aiemmin iän takia, mutta aika vauva-arjelle ei ollut paras mahdollinen. Ja halusin saada itseni kivuttomaksi ja parempaan kuntoon kaikin puolin ennen yrittämistä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.2.26 06:59:57

Endometrioosin kanssa wanha kunnon ”älä stressaa” ei välttämättä auta lasten saamisessa, niin hieno neuvo kun se onkin…

En tiennyt sairastavani endoa ennen kun jätettiin ehkäisy pois. Olin syönyt 10 vuotta pillereitä. Vuoden yrityksen jälkeen en tullut raskaaksi ja kärsin kovista kivuista. Menin lääkäriin ja sain endodiagnoosin. Kystat molemmissa munasarjoissa, suoli kiinni kohdussa ja muuta hauskaa. Olin vuosi aikaisemmin käynyt tarkastuksessa jossa ultrassa ei näkynyt mitään.

Tästä seurasi vuosien lapsettomuushoidot ja endoleikkaus. Mielenterveys meinasi mennä monta kertaa ja kivut haittasi usein arkea todella paljon. (Ennen leikkausta) Parisuhde sentään kesti, jopa parani.

Nyt olen raskaana. Oliko sen arvoista? Luultavasti. :)

Päivämäärä:   5.2.26 07:00:27

Ja lääkäri silloi puhui että kun lopetan pillerit ja jos ei puolen vuoden sisällä tapahdu raskaaksi tulemista, niin lapsettomuustutkimuksiin. Nyt siis pohdin että myöhästyimme, haluanko tätä edes, pelkään että kivut alkavat taas pian niin että jalat pettävät alta.

Ivf juttuja emme halua. Ajatuksena olisi että tulee ns. normaaliin tapaan jos on tullakseen. Olen varmaan tässäkin sitten väärällä ajatuksella. Mutta niin olemme puhuneet. Ehkä se tässä eniten mietityttää, että kuinka kauan uskaltaa yrittää ennen kuin endometrioosikierre valtaa minut kokonaan uudelleen. Vai pitääkö vaan tyytyä syömään taas pillereitä ja unohtaa koko yrittäminen.

Hirveästi ajatuksia päässä aiheesta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   5.2.26 07:11:02

Itsellä päätökseen yrittää kaikki keinot saada lapsia oli se että päätös oli tehtävä ”heti”. En halunnut että asia sitten vanhempana kaduttaisi. Ja tietysti myös se että halusin kovasti lapsen. Jos olisin tiennyt heti alussa kuinka hankalaa tulee olemaan niin voi olla että polku olisi jäänyt kulkematta.

Olin kanssa läheisen tuloksettomia ivf-hoitoja seuranneena miettinyt etten ikinä halua tuota itselle. Mutta tässäkin asiassa mieli muuttui kuin lääkärissä sanottiin sen olevan ainoa vaihtoehto.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   5.2.26 07:36:09

Oletko tehnyt ovulaatiotestejä? Teidän tilanteessa testailisin useasti ja oikeasti ajoittaisin seksin ovulaatioon.

Tsemppiä!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.2.26 07:47:12

Mikset mene gynelle ja kerro näitä asioita? Gyne voi tsekata miltä nyt näyttää ja onko endo missä jamassa. Gyne voi myös kertoa mitkä on todennäköisyydet ja voit sen perusteella sitten päättää. Tuo yksin miettiminen ei vie sinua mihinkään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.