Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laitoin patterit pois päältä, kulutus kasvoi

Lähettäjä: Sähkökulutuksesta 
Päivämäärä:   4.2.26 10:55:48

Tein eilen testin sähkön kulutuksesta. Mulla suorasähkölämmitys. Laitoin patterit pois päältä pariksi tunniksi. Oletus oli että noiden tuntien aikana sähkön kulutus laskee reilusti. Tänään katsoin käyrät ja kappas vaan sähkön kulutus oli noussut kun olin laittanut patterit pois päältä. Kulutukseen ei tullut piikkiä sen jälkeen kun laitoin patterit takaisin päälle, mikä oli ollut oletus. Tuon parin tunnin aikana päällä oli vain ne sähkölaitteet jotka ovat aina päällä, esim jääkaappi. Valoja ei ollut, eikä mitään elektroniikkaa, mitkä eivät toki muutenkaan älyttömästi kuluta.

Pakko myöntää että en ymmärrä miksi kulutus ei laskenut "kesälukemiin" noiden parin tunnin ajaksi. Voiko noihin kulutuslukemiin oikeasti luottaa? Ja jos voi niin miksi testi meni niin kuin meni?

Re: Laitoin patterit pois päältä, kulutus kasvoi

Lähettäjä: Zenit meni 
Päivämäärä:   4.2.26 11:05:04

onko sulla joku muu lämmitys siellä päällä, esim lattialämmitys?

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   4.2.26 11:05:32

Samaa ihmetelly, meillä on ihme piikkejä kulutuksessa vaikkei kukaan ole kotona eikä ole mitään erityistä mikä sitä vie.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.2.26 11:09:04

Olivatko aivan kaikki patterit varmasti pois päältä?
Onko missään tilassa lattialämmitystä?

Päivämäärä:   4.2.26 11:14:39

Oli kaikki patterit pois päältä. Ei lattialämmitystä päällä myöskään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.2.26 11:22:49

Onko sulla millanen ilmanvaihto koneessa voi olla lämmitysvastus.

Päivämäärä:   4.2.26 11:24:09

Painovoimainen ilmanvaihto ja ropeli kylppärissä joka ei ollut päällä.

Lähettäjä: Valoa 
Päivämäärä:   4.2.26 11:27:35

Lämminvesivaraajalla ollut lämmitys käynnissä?

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   4.2.26 11:30:13

Ilmalämpöpumppu?

Patterin poislaitto ei lähtökohtaisesti tee säästöä, kun uudelleen lämmitys vie vastaavasti enemmän virtaa.

Seuraa mieluummin vuorokausitasolla kuin tuntitasolla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.2.26 11:42:11

Seurannan kellonaika oikeassa? Joskus kellonajat on mitä sattuu niin saattaa se kulutuksen nousu olla oikeasti siinä kun laitoit patterin takaisin päälle.

Päivämäärä:   4.2.26 11:44:58

"Patterin poislaitto ei lähtökohtaisesti tee säästöä, kun uudelleen lämmitys vie vastaavasti enemmän virtaa."

Mulla takka tasaamassa lämpöä, eikä tosiaan tullut sitä odotettua kulutuspiikkiä siitä kun patterit alkoivat taas lämmittää. Tuo oli siis ihan tiedossa oleva asia.

Tuntikulutus mua kiinnosti tässä tapauksessa.

Ilmalämpöpumppua ei ole. Lämminvesivaraaja olisi ainoa selitys, mutta siihenkään en oikein usko, koska en ollut käyttänyt lämmintä vettä hetkeen ja miten se sattuisi just tuossa hetkessä näkymään "piikkinä" mutta ei muulloin.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.2.26 11:48:21

Mullakin patterit käynnistyy silloin tällöin eivätkä tasaisesti. Ovat uudet. Ärsyttävät kun saattavat hörpätä just silloin kun on hintapiikki. Vai onko tää vaan rahastusta?
Vaikka pudottaa 5 astetta tavoitelämoöä, patterit lämmittää. Kyllä ne vanhat oli paremmat.
Ikkunatkin taloyhtiö vaihtoi. Vanhat oli niiin hyvät lämpölasit, mutkuu yks mamma halus turvalasit...

Lähettäjä: Sähömyyjä 
Päivämäärä:   4.2.26 11:50:25

Sähkön myyntiyhtiö ja sähköjakeluyhtiö yleensä tarjoavat sivustoillaan mahdollisuuden nähdä kukutus graafisesti. Eli käy katsomassa tarjonta, sieltä löytyy sähkön kulutus 15 minuutin jaksoissa päiväkohtaisena tietona.
On myös vertailu esim. edellisvuoden kulutukseen.

Minkä sähköyhtiön kautta sähkösi tulee, eli kenellä on paikallinen jakelu monopoli?

Päivämäärä:   4.2.26 12:00:04

Sähömyyjä: kiitos vinkistä, mutta se ei ollut nyt tarpeen.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.2.26 13:28:33

Kokeile uudestaan ja katso sähkömittarista lukemat aluksi ja lopuksi.

Mulla kävi silloin edellisenä kalliina talvena niin, että siirtoyhtiö antoi liian isot lukemat. Olin itse kirjannut päivittäiset lukemat sähkömittarilta, koska halusin seurata kulutusta itse. Kalleimpana päivänä palelin patterit pienellä ja vältin kaikkea kulutusta. Lukemat omassa sähkömittarissa oli ihan kohtuulliset. Yllätys oli, kun sähkön myyjän kulutuslukemat tuli näkyviin jankulutus oli muka ollut jopa vähän suurempi kuin normaalisti. Tarkistin Fingridin tiedoista, että tosiaan mulle näytti kulutus yhdessä kohtaa päivää omituista piikkiä. Sain taistella siitä siirtoyhtiön kanssa ihan tosissaan, että tuollaista kulutuspiikkiä ei ole voinut olla kun olen itse sähkömittarista asiaa seurannut. Lopulta myönsivät, että muutamalla tunnilla on ollut joku häiriö ja niiden tuntien kulutus on arvioitu. Sain siitä sitten pienen hyvityksen esitettyäni omat kirjaukseni. Eihän se paljoa ollut,mutta ihan periaatteellinen kysymys, että mä ihan turhaan olen palellut koko päivän, kun multa yritetään laskuttaa aikaisemman kulutuksen mukaan. Ja heräsi pieni epäilys, kuinka monelta muulta on laskutettu vähän liikaa ja kuinka usein minultakin, kun en koko aikaa ole itse seurannut mittarin lukemia

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.