Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lämmityskulut, toinen haluaa säästää, toinen ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.26 13:20:18

Eli te jotka asutte kumppanin tai kämppiksen kanssa ja maksatte lämmityskulut puoliksi. Jos toinen haluaa säästää ja pitää lämpöä alempana, toinen ei halua palella. Millaisen ratkaisun olette löytäneet? Onko vaikutusta, kumpi omistaa talon vai onko yhteinen?

Itse asun onneksi yksin ja voin päättää kärvistelenkö kylmässä vai maksanko enemmän lämmöstä... Nyt pari vuotta olen päättänyt säästää, lämpö siinä +19-20 astetta, uunia kun viittii lämmittää niin +21. Kyllä tähän tottuu ihan hyvin, vaikka tykkäisin +26 :D

Re: Lämmityskulut, toinen haluaa säästää, toinen ei?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.2.26 13:31:14

Palelijalla on helppo lisätä vaatetta. Tai hän maksaa 2/3 kuluista.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   2.2.26 13:34:26

Meillä mennään palelijan mukaan ja maksetaan 50/50. Halutaan, että molemmilla on hyvä olla kotona. Eri asia, jos toiselle tulee tukalan kuuma toisen haluamassa lämpötilassa. Silloin pitää löytää kultainen keskitie.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.2.26 13:47:50

Puoliksi maksetaan, mulla on vähän vilu, mutta johtunee kilpparista. Pidetään lämpö 21 tuntumassa.

Lähettäjä: 111 
Päivämäärä:   2.2.26 13:49:11

Termarit on säädetty 19 asteeseen. Pihalta saa sitten hakea puita takkaan, jos haluaa lämpimämpää.

Päivämäärä:   2.2.26 13:57:27

Meillä on yhteinen koti, mutta kumppani maksaa lämmityksen. Pidetään hänen haluamassaan lämpötilassa ja mä puen paljon vaatetta ja käytän lämpöpeittoa.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   2.2.26 14:04:12

Meillä jonkin verran näkemyseroa, mikä olisi paras lämpötila, niin lämmöt siinä about puolivälissä, ja molemmat pärjää. Toiselle riittäisi viileämpikin, toinen haluaisi vieläkin lämpimämmäksi. Maksetaan tietty puoliksi kuten kaikki muukin, ja pitäisin kyllä outona ja aikamoisena saivarteluna, jos tätä alettaisiin jotenkin osittaa. Ei minusta ihan kuulu jollain tapaa terveeseen ja normaaliin suhteeseen.

Päivämäärä:   2.2.26 14:06:07

En halua palella niin maksan 100% kuluista. Talo miehen ja hän hankkinut lämmitysratkaisut omasta pussista 100%.

Päivämäärä:   2.2.26 14:13:26

palelija maksaa 3/4 sähkölaskusta. puita saa polttaa mielinmäärin, ne kulut on sovittu 50e/50 meni mitä meni.
on siinä neroa meneekö sähköön 300 vai 600 kuukaudessa..
makaat pers homeessa sohvalla niin voihan sitä palella. hae puut sisälle. siivoa ja tee ruokaa. tarkenee kymmenen kertaa paremmin kun ei levitä sitä pärshettä siinä.
joo ero on jo aivastuksen päässä,

Päivämäärä:   2.2.26 14:16:57

"Palelijalla on helppo lisätä vaatetta. "

Mä valitsen palelun koska olen köyhä mutta ei mikään vaate pidä lämpimänä jos elää kuukausia 24/7 siten, että korkein lämpötila on 14. Voit kokeilla.

Lähettäjä: Huuha 
Päivämäärä:   2.2.26 14:17:28

Meillä ollaan menty säästämishaluisen mukaan. Mä voin pukea vähän enemmän, niin mulla ei ole mitään hätää vaikka sisällä onkin omaan makuuni viileää.

Haluaisin kysyä toisen kysymyksen samasta aihepiiristä: miten teillä jaetaan ruokakulut, jos toinen haluaisi ostaa esim. mahdollisimman paljon kotimaista ja välttää kauppojen omia halpuutusmerkkejä, mutta toinen taas haluaa ostaa aina halvinta eikä välitä, vaikka se olisi ulkolaista?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   2.2.26 14:33:28

Meillä tulee kumppanin kanssa olemaan kyllä tästä ratkottavaa kun muutamme yhteen jossain vaiheessa. Mulla on ilmalämpöpumput säädetty +19 asteeseen ja niihin ei kosketa kuin kesän vaihtuessa talveksi ja päinvastoin (viilennykseltä lämmitykselle ja päinvastoin). Mies sitten taas säätää omien ilppiensä kanssa päivittäin, levittää kuivurista (!) tulleet pyykit ilpin läheisyyteen ja laitteen tohottamaan +25. Saattaa yöksi laittaa lämpimämmälle ja sitten aamulla/päivällä tuskan hiessä nousta säätämään taas viileämmälle. Olen yrittänyt selittää, että lämpötila kannattaisi hakea sopivaksi ja antaa olla siinä, kertonut että tämän ohjeen sain omien laitteideni asentajalta ja kertonut, että vie paljon enemmän sähköä jos niiden kanssa säätää, mutta ei ota kuuleviin korviinsa. En kyllä suostu makselemaan toisen hölväämistä =D.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   2.2.26 15:06:27

Kompromissi. Jos toinen haluaa 17 astetta ja toinen 23, niin keskiarvo on 20.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.