Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miehet/pojat jäävät luokalle ns. työväenluokalle

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   2.2.26 08:37:51

Maikkarin Huomenta Suomessa on uutisissa tällainen aihe. En vielä löytänyt Maikkarilta uutista, jonka olisi voinut tähän linkittää.

Mutta mitä mieltä täällä naisvaltaisella foorumilla ollaan siitä, että pojat/miehet syrjäytyvät nyt hyvin selkeästi korkeakoulutuksesta? Uutisessa oli hyvin kuvaava tilanne lääkäriopinnoista, joissa kurssilla oli vain kaksi miestä.

Yhteiskunta toki tarvitsee molempia haaroja, niin korkeakoulutettuja, että duunareita, mutta yhteiskunta on voimakkaasti muuttunut ja muuttuu jatkossakin siihen suuntaan, että ihan perustutkinnolla voi olla hankala pärjätä.

Koulutuksen näin voimakas jakautuminen sukupuolen mukaan voi johtaa muihinkin ongelmiin yhteiskunnassa, kun vain se työn näkökulmasta. Sillä ei voi olla olematta vaikutusta esim. parisuhteiden syntymiseen ja lasten saamiseen yms.

Mitä mietteitä?

Re: Miehet/pojat jäävät luokalle ns. työväenluokalle

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   2.2.26 09:05:02

Mutta mitä muita duuneja lähimpinä vuosikymmeninä on enää olemassa kuin niitä duunarihommia.. Niin moni asia voidaan hoitaa tai korvata tekoälyllä, ainakin niin että varsinaisia ammattilaisia tarvitaan vain murto-osa joitain osia tekemään. Siinä mielessä ei se huonoin sauma olla duunarihommiin koulutettu.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.2.26 09:16:19

Voihan miehetkin mennä siivoamaan ja opiskella lähäriksi.

Lähettäjä: Palkka 
Päivämäärä:   2.2.26 09:43:31

Jos miehet jatkossa kouluttautuvat naisvaltaisille matalapalkka-aloille, niin lisäisikö se naisten ja miesten välistä palkkatasa-arvoa? Miten se tapahtuu, nouseeko naisten palkat vai laskeeko miesten palkat?

Mielenkiintoista seurata, tosin siihen nyt menee varmasti muutama vuosi, ennen kuin miehiä suurissa määrin alkaa näkyä esim. lähäreinä tai siivoajina.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.26 09:50:44

Ei haittaa minua yhtään. Minua ei haittaisi ollenkaan, vaikka maailmassa ei olisi yhtäkään korkeasti koulutettua miestä. Ihmettelen naisten pakkomiellettä hyysätä miehiä ja olla niistä huolissaan. Eivät miehetkään välitä naisista ollenkaan. Pitkään oli aika, jolloin korkeakoulutus oli naisilta kokonaan kielletty. Tuliko siitä maailmanloppu? Ei tullut. Ihan samalla tavalla maailma selviytyisi siitäkin, jos miehiltä kiellettäisiin kokonaan korkeakoulutus.

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   2.2.26 09:56:19

No vaikka mitä väitetään, maailma on edelleen suunniteltu miehiä varten ja naiset joutuvat edelleen tekemään enemmän saavuttaakseen saman kuin miehet. Miehet eivät ole vaan tajunneet, että nyt niitä samoja paikkoja on hakemassa tuplamäärä eli pitäisi jaksaa tehdäkin jotain esim. lääkikseen pääsyn eteen. Nyt ei enää kilpailla itseään fiksumpia miehiä vastaan vaan siellä on mukana myös naiset, ja oma sijoitus voikin olla aika paljon totuttua alhaisempi...

Toki olen sitä mieltä, että avoimet oppimistilat ja luokaton opetus on varmasti haitannut monien oppimista, mutta samat olosuhteet on tytöilläkin.

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   2.2.26 10:05:20

Siinäpähän jääkööt, voi voi. Naiset on jätetty vuosituhansia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.2.26 10:31:40

Ei tämä mikään yllätys ole. Mitä voi odottaa, jos pojat on aina kasvatettu sukupuolensa perusteella oikeutettuina? Mitään ei ole vaadittu, tai korkeintaan kovuutta ja tunteettomuutta. "Pojat on poikia. Eihän mieheltä voi vaatia asiaa x, kun eivät ymmärrä... Kyllä miehen sinne päin tekeminen riittää, älä nalkuta (pyydä kolmatta kertaa tekemään lupaamaansa.) Miehet pettää jos et anna." Ja mitä näitä muita stereotyyppisiä lauseita on, mitä usein kuulee perusteltaessa miesten käytöstä.

Nykymaailma ei toimi mykkäkoulun ja nyrkkien avulla. Johtopesteissä vaaditaan yhä enemmän itse asiaosaamisen lisäksi monenlaisia ihmissuhdetaitoja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.2.26 11:16:15

Seuraavaksi siis lääkäreiden palkat alkavat jäädä kehityksessä jälkeen kun ala naisvaltaistuu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.2.26 11:20:35

Käytännössä kaikki mun tuntemat duunarimiehet tienaa tuplaten tai jopa viisin, kuusinkertaisesti korkeakoulutettuihin naisiin verraten. Mä olen nyt esim maisteri alalla jolla piti olla aina töitä, eipä ole, olen työtön ja työelämässäkin tienasin paljon vähemmän kuin vaikka sähköasentajaveljeni.

Lähettäjä: riekale 
Päivämäärä:   2.2.26 11:36:39

Itse olen sitä mieltä, että ei ole mitenkään hyvä asia, että koulutukset erkaantuu näin paljon. Se ei ole hyvä asia naisillekaan, joten en ymmärrä tätä asennetta, että oltaisiin ikään kuin hyvillään, koska joskus muinoin maailma oli miesten. Muinainen elämä ei ole millään lailla nykymiesten syy, joten heille ei pitäisi kenenkään olla katkera tai ivallinen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.