|
Lähettäjä: Keskusta
Päivämäärä: 1.2.26 20:36:28
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3db88672-324b-4828-886d-c2a291c3ec23
"Nyt hyvinvointialueiden heikko taloustilanne pakottaa työssä käyviä ottamaan entistä suurempaa vastuuta jopa toisella paikkakunnalla asuvista vanhemmistaan. Keskustan mukaan yhdistysten ja yhteisöjen tarjoama läheisapu pitäisi tunnustaa tilanteen helpottamiseksi osaksi hyvinvointialueiden kotiin vietäviä palveluita.
Yhdistyksille ja yhteisöille pitää myös maksaa työstä korvaus.
Keskustassa nähdään, että läheisavun tarve on erityisen suuri maaseutumaisilla alueilla, joissa kotiin vietäviä palveluita ei ole tarjolla."
------------------------------------------------
"Kemppi toteaa naapuriavusta, että riittämättömän tehostetun palveluasumisen, kotipalvelun ja yhteisöllisen asumisen rinnalle tarvitaan muita ratkaisuja.
– Kun rahaa on vähän, täytyy hakea myös luovia uusia ratkaisuja. Siksi on lähdetty miettimään, miten voitaisiin lisätä järjestöjen ja yhteisöjen roolia kotiin vietävissä palveluissa.
Kempin mukaan naapuriavussa esimerkiksi kyläyhteisö tai jonkin alueen yhteisö tai järjestö voisi järjestää esimerkiksi arkea tukevaa päivätoimintaa. Rahoitusta toimintaan voisi Kempin mukaan saada vaikkapa kotitalousvähennystä laajentamalla.
– Silloin kannustettaisiin siihen, että ihmiset asuisivat kotona ja käyttäisivät myös omia varojaan palveluiden rahoittamiseen. Se voisi olla myös sen tyyppinen ratkaisu, että järjestöjen kanssa tehtäisiin sopimuksia siitä, että ne osallistuvat kotipalvelutyöhön.
Näin esimerkiksi eläkkeellä olevat voisivat harjoittaa naapuriapua järjestön kautta."
Mä varmaan olen nyt rasisti ja vaikka mitä, mutta olisiko tällaiseen tilanteeseen jossa pohdiskellaan näin älyttömiä asioita, jouduttu jos edeltäneet hallitukset olisivat olleet vähän tiukempia mihin valtion kassasta ammennetaan. Meillä on kasvava sossuelättien joukko täällä, josta osa maahanmuuttajia joilla ei ole mitään annettavaa maallemme mutta hyvin käyttöä rahalle jota luukusta sen kun hakee. Vapaan kasvatuksen ja kaiken sallimisen kulttuuri alkaa kantaa hedelmää esim rikollisuuden ja syrjäytymisen muodossa ja päälle se raha mikä on kaikenlaisiin joutaviin himmeleihin saatu imeytettyä..
Kuka sen korvauksen noille yhdistyksille ja naapureille maksaa heidän tekemästään työstä? Ne vanhukset vai?
"Keskustassa nähdään, että läheisavun tarve on erityisen suuri maaseutumaisilla alueilla, joissa kotiin vietäviä palveluita ei ole tarjolla."
Minä olen jotenkin ollut siinä käsityksessä että vanhukset koitetaan pitää kotona vaikka kuinka dementikko olisi ja kotihoito ravaa siellä sitten. Siis millaisille vanhuksille tätä mallia nyt tässä oikein ideoidaan? Kotona hyvin pärjäävillekö, jotka eivät pysty enää lunta mättämään tai tekemään polttopuita, eivät kunnolla siivoamaan??
Siis olisihan se mahtavaa kun ihmisissä heräisi halu auttaa oman työuransa jälkeen naapureitaan. Näen tässä silti jotenkin vaan sen, että näin valtio pyrkii säästämään lisää ja työntämään heikompien hyvinvoinnin takaamisen .. naapureille ja marttayhdistyksille??? Mun mielestä aika utopistinen ajatus noin käytännön tasolla.
|