Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sopivan mittainen työhakemus?

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   30.1.26 20:26:25

Kuinka pitkä on teidän mielestänne hyvä hakemus? Tiedän, että pitäisi tiivis olla ja tietenkin selkeä. Mutta samaan aikaan pitäisi erottua ja näkyä persoona ja vakuuttaa, että täyttää ne 20 toivetta, joya ilmoituksessa kerrotaan.

Koen siis haastavana kirjoittaa tiiviisti niin, että a) erottuisin/ei olisi kliseinen tai muuta ja b) saisi suurimman osan ilmoituksen vaatimuksesta/toiveista jotenkin "käytyä läpi" c) saisi motivaation/erikoisosaamisen/miksi juuri minä siihen ilmoitukseen.

Haen töitä aktiivisesti ja 2-3 paikkaa viikossa, mikä on aika raskasta kun yritän tehdä "taustatyöni" hyvin ja niin edelleen. Uskon, että stressiä poistaisi, jos saisin jonkin tason peruspohjan hakemuksille.

Eli antakaa nyt jotain vinkkejä, en jaksa tätä että mietin joka hulköyksen jälkeen, että mitä olisi pitänyt sanoa.

Re: Sopivan mittainen työhakemus?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.1.26 20:33:02

Hakemus 1 sivu, cv 1-2 sivua.

Lähettäjä: Plöeu 
Päivämäärä:   30.1.26 20:33:58

Cover letter, jossa esittelet vapaamuotoisesti itseäsi ja kerrot miksi haluaisit/sopisit työhön maks. 3/4 A4.

Cv sitten sen pituinen kun on, ei ne yleensä yli kahta arkkia ole kenelläkään.

Lähettäjä: Lukija 
Päivämäärä:   30.1.26 20:45:08

Lyhyehkö ja ytimekäs, hyvin jäsennelty hakemus on tehokkaampi kuin yhteen pötköön kirjoitettu elämäkerta.

Kappalejaot helpottaa lukemista. Kun hakemuksia tulee paljon alkaa lukijaa ahdistaa jo siinä vaiheessa kun liite avautuu ja paljastuu pari sivua tiivistä tekstiä. Itse luen mielelläni persoonallisia ja lyhyempiä hakemuksia, ja mitä vähemmän perinteisiä kliseitä sen parempi.

Lisäksi oikeinkirjoitus! Jos olet epävarma, oikoluetuta hakemus jollain joka hoksaa yhdyssanavirheet, välimerkit ja puuttuvat isot kirjaimet. Olen itse sen verran vanhanaikainen että mielestäni kertoo tietynlaisesta sivistyksen tasosta että kirjoittaa puhtaasti. Ja emojit voi myös jättää pois. Kaikki riippuu toki paljon siitä minkä tyyppistä työtä haet mutta hakemus mahtuu kyllä yhdelle sivulle mainiosti, muu on turhaa jaarittelua.

Lähettäjä: Kaippi 
Päivämäärä:   30.1.26 20:50:29

Onko nykyään oikeasti niin että pitää yrittää erottua? Eikö riitä että ensinnäkin kirjoitusasu on asiallinen ( aloittajalla ei mielestäni siinä mitään moittimista ) ja tiiviisti työhistoria/koulutus/ajokorttiluokka?

En usko että aloittajan hakemuksessa on mitään vikaa, ehkä töitä ei vaan saa vaikka mitä liirumia laittaa. Itse laitoin aikanaan hakemuksen menemään sellaiseen työhön josta en tiennyt oikein mitään muuta kuin että jonkin verran fysiikkaa vaati ja perehdyttävät kyllä työhön. Kirjoitin vain, että on ajokortti, hyvä fyysinen kunto ja ymmärrän työn olevan hyvin vastuullista. Siis pari riviä yhteystietoineen. Työhaastatteluun pääsin, tein heti selväksi että en tiedä työnkuvasta mitään ja kyselin vähän mitä aloittelevan pitää ehdottomasti pitää mielessä, ja duuni siitä minulle tuli yli kymmeneksi vuodeksi ja vaihdoin itse sitten muihin hommiin.

Nyt on pakko sanoa, etten tiedä pääsisinkö muihin hommiin edes haastatteluun kuin niihin joita olen aiemmin tehnyt ( jos niihinkään).

Jos joku työpaikka listaa jotain vtun toiveita vinon pinon, niin voisiko siitä olla apua jos miettisi mikä työkokemuksessasi voisi vastata mahdollisimman montaa kohtaa yhdellä iskulla? Vaikka sellainen, että on tehnyt ihmisten kanssa paljon töitä. Monesti sellaiset ihmisten kanssa toimeen tulevat luovijat voivat olla haluttuja. Ehkä myös jonkun suosittelijan nimi ja yhteystiedot?

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   30.1.26 21:21:44

Hakemus 1 sivu ja cv max.2 sivua kuten yllä todettiinkin.
Katso hakemuksesta ne ominaisuudet mitä haetaan ja toista ne hakemuksessa, siis siltä osin kun täytät ne (muista soveltaa osaamista).
Ja kielioppi! Jestas, että ketuttaa lukea hakemuksia, joissa on kaikki yhdyssanat tms.väärin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.1.26 21:27:21

"Onko nykyään oikeasti niin että pitää yrittää erottua? Eikö riitä että ensinnäkin kirjoitusasu on asiallinen ( aloittajalla ei mielestäni siinä mitään moittimista ) ja tiiviisti työhistoria/koulutus/ajokorttiluokka?"

Hain juuri yhteen hommaan, johon oli yli 1000 hakijaa. Että joo, varmaan haastatteluun valittiin ne, jotka jotenkin erottuivat massasta.

Lähettäjä: hakemus 
Päivämäärä:   30.1.26 21:34:10

Haen töitä, olen 43v. Yhteystiedot: tyoton@gmail.com

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.1.26 21:57:29

"Hain juuri yhteen hommaan, johon oli yli 1000 hakijaa. Että joo, varmaan haastatteluun valittiin ne, jotka jotenkin erottuivat massasta."

Ehkä heidän aikaisempi työhistoriansa oli se jolla erottui massasta, ei niinkään se mitä kaikkea hakija on muuten kertoillut. Jos on ollut vaikkapa usean vuoden työsuhteessa firmassa x, niin on suorilta katsottu niin isoksi eduksi että haastattelukutsu on tullut.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.1.26 21:58:06

Niin, se on sitä erottumista.

Lähettäjä: Huooh 
Päivämäärä:   30.1.26 22:07:27

Kiitos, olen siis ihan oikeilla jäljillä! Alle sivun mittaisia hakemukseni kyllä ovat. Haen aika laajalla skaalalla erilaisia tehtäviä ja toki CV myös räätälöity sen mukaan, mihin haen. Jos työnkuva on selkeä/on muuten selkeitä odotuksia, on helpompi esimerkin kaautta kirjoittaa omasta odaamisesta. Tuntuu kuitenkin, että paljon on ilmoituksia, joissa ei osata kuvata työtä tai ehkä ei viitsitä?

Työkokemusta on vielä suhteellisen vähän, joten uskon ihan sen takia jääväni muisen varjoon. Mutta pari paikkaa on ollut, jotka vastasivat osaamistani ja taustaani hyvin, niin niiden jälkeen alkoi epäilyttämäön ja ahdistamaan.

Hakijoita tosiaan yleensä se 300-400, joskus mennään sinne 1000. Kerran oli alle 100 hakijaa, silloin viitsin pyytää palautetta. Hakemusta ja CV:tä kehuttiin, mutta haastattelukutsut olivat menneet niille, keillä oli hyvin spesifiä osaamista.

Vaikea on uskoa siihen, ettei vika ole itsessä vaan kilpailu vain on kovaa, kun tietää, että olisi tehtävässä hyvä ja toisenlaisena aikana olisi hyvätkin mahdollisuudet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.