Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ärsyttää, kun lapsen läksyihin tarvitaan nettiä

Lähettäjä: Kirjat toimivampia 
Päivämäärä:   29.1.26 20:11:06

Lapsellamme on neurologista häikkää ja jumittuu asioihin todella helposti. Siksi meillä on aina ollut ruutuajatkin hyvin tarkat, koska muuten ei vain tule mistään mitään. Lapsesta tulee ärtyisä, kiukuttelee kun kännykän aika loppuu jne. Koulutehtäviä tehdessä taas surffaillee aivan muilla sivuilla, tehtävät jää tekemättä ja kokeisiin lukematta.

Lapsi on nyt 6. luokalla ja ”kirjattomat aineet” ovat lisääntyneet merkittävästi eli oppimateriaali on vain läppärillä esim ruotsissa, englannissa ja historiassa. Todella monessa aineessa on tehtäviä ja esitelmän tekoa jossa tieto on haettava netistä.

Tämä ei vain mitenkään toimi lapsemme kohdalla. Arvosanat kokeista ovat laskeneet 2-3 numerolla aineissa jossa on nyt läppäri kirjan sijaan. Todella usein on läksyt tekemättä merkintöjä vaikka lapsi on väittänyt lähettäneensä läksyt opettajalle ne tehtyään. Kirjasta oli helppo tarkistaa, että läksyt on tehty, mutta sovelluksen (tai vastaavan) kautta tehdyistä ja lähetetyistä läksyistä ei jää mitään merkintää näkyville.

Juu, onhan tämä nykyaikaa ja kai lapseni pitäisi vain tottua tähän ja hankkia itsekuria koulutehtäviin, mutta vaikeaa tuntuu olevan. Miten muiden ala-aste ikäisillä menee näissä ”kirjattomissa aineissa” joissa opiskellaan vain läppärin kautta? Jollain jotain vinkkejä millä lapsen saa keskittymään koulutehtäviin, kun mahdollisuus surffailla netissä huoi sivuilla niiden sijasta on nenän edessä?

Re: Ärsyttää, kun lapsen läksyihin tarvitaan nettiä

Lähettäjä: Omat kirjat 
Päivämäärä:   29.1.26 20:41:11

Täällä monet ostavat lapsille omat kirjat. Jos ostaa tekstikirjan lisäksi työkirjan, opettaja antaa läksyt työkirjasta.

Luokalla on jonkun verran nepsylapsia ja heillä on lääkärin(?) määräyksestä tavalliset kirjat, kun nettiversiot eivät heille sovi. Tasapuolisen kohtelun vuoksi tavislapset saavat myös käyttää tavallisia kirjoja (kunhan hankkivat ne itse).

Lähettäjä: Plöeu 
Päivämäärä:   29.1.26 20:54:49

Laitteelle, jolla tehtävät tehdään laita verkkosivu/appirajoituksia.

Jos tiedät ne sivut, joille todennäköisesti eksyy voit ne ainakin ihan teknisesti estää.

Lähettäjä: Kirjat toimivampia 
Päivämäärä:   29.1.26 21:00:04

Lapsella tosiaan autismi ja adhd, on pienluokalla, mutta ei meille edes ole tarjottu vaihtoehtoa vaan koko luokka kuten muutkin luokat opiskelevat läppärin kautta.
Ei minulle ole tullut mieleenkään, että voisin kysyä saanko itse ostaa kirjat joita lapsi käyttää jatkossa.

Läppäriin ei saa muuttaa asennuksia tai ladata mitään itse, koska läppäri on koulun omaisuutta ja vain lainalaite. Tästä piti tehdä kirjallinen sopimus 5. luokan alussa, kun lapsi sai ”oman” koneen käyttöön. Siihen on koulun toimesta asennettu tarvittavat ohjelmat ja laitettu asetukset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.26 22:10:06

Mitä ihmettä? Mulla 3 lasta, yksi yläasteella, yksi vitosella ja yksi erityisluokalla. Kaikilla läksyt aina kirjoista, koulussa voivat kyllä tehdä tehtäviä lämppäreillä. Erityisluokkalaisella vielä erikseen omat, mukautettu tehtäväkirjat ja jopa ympäristöopisto on tehtäväkirja, mikä on erikseen kaupungilta oppilaille hankittu, koulun puolesta siis.

Lähettäjä: Plöeu 
Päivämäärä:   29.1.26 22:11:43

Jos läppäri on koulun eikä estoja voi laittaa niin kotireitittimelle voi yleensä konfiguroida paljonkin rajoituksia. Nettipurkin kimppuun siis!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.26 22:13:40

No kaikki pitää nykyisin itse selvittää ja osata vaatia. Meillekin tullut eteen monia asioita mitä ei ole tiedetty eikä kukaan ehdottanut. Nykyään voi syöttää tekoälyyn kysymyksen myös kuten tässä vaikka lapsella mainitut diagnoosit eikä voi piskella koneella, mitä tulee tehdä? Ja katsoa mitä se ehdottaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.