Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasta ei kutsuta kavereille

Lähettäjä: Mietteliäs 
Päivämäärä:   29.1.26 18:55:41

Poika on viisi vuotias ja ilmeisesti leikit päiväkodissa sujuu ja henkilökunnan mukaan on pidetty leikkikaveri. On pitänyt kahdet synttärit (4- ja 5-v.) synttärit. Vastakutsu on tullut yhdeltä tytöltä, jonka perheen kanssa tunnetaankin paremmin, kun lapset käyvät samassa harrastuksessa. En tosin tiedä onko muilla lapsilla ollut synttärikutsuja. Ollaan pyydetty pojan parhaita kavereita meille leikkimään muutenkin, mutta koskaan ei tule vastakutsua heille. En tunne näiden muiden poikien vanhempia oikeastaan yhtään. Mitä nyt joku sana vaihdettu kun ovat lapsiaan tuoneet tai vieneet. Poikaa harmittaa kun ei koskaan pääse kavereille leikkimään, mutta olen aina sanonut, että itseään ei voi kutsua. Tämän yhden tutumman tytön äiti välillä kysyy voiko tyttö tulla meille. Ei se minua haittaa, itse en vaan osaa / ilkeä tuputtaa omaa lasta. No heille ehkä voisin kun tunnetaan jo paremmin.

Ymmärtäisin, jos joku noista pojista ei koskaan kutsuisi kotiinsa, koska ihmisillä voi olla vaikka mitä syitä (ei halua vastuulleen vieraita lapsia, ei tykkää että tulee meteliä/sotkua, ovat muuten erakkoja, kotihäpeä, haluavat olla vain oman perheen kesken jne.) Mutta vaikea kuvitella että kaikki perheet olisivat tuollaisia. Olen ymmärtänyt pojan puheista että ainakin pari poikaa kyläilee vuoroin (toinen näistä varsinkin omalle pojalle tärkeä). Harmittaa pojan puolesta ja mietin pitäisikö tässä nyt itse sitten olla jotenkin aktiivinen, vaikka mielestäni kylään tuppaaminen on vähän noloa. Meille kaverit kyllä tulevat mielellään ja lyhyelläkin varoitusajalla.

Miten teillä muilla menee nämä lasten kyläilyasiat?

Re: Lasta ei kutsuta kavereille

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   29.1.26 19:15:49

Oon pyytänyt numerot ja kutsunut meille leikkimään. Moni tykkää tuoda oman lapsensa meille että pääsevät itse hoitamaan asioitaan. Ja toisaalta mieluummin pidänkin oman silmän alla lapseni.

Kaikki ei pidä noin pienille synttäreitä. Meillä ekat synttärit 5 v. ja kutsui naapurin pojan ja 3 parasta samanikäistä kaveria päiväkodista.

Mut siis olemalla yhteydessä ja kutsumalla teille leikkimään.

Päivämäärä:   29.1.26 19:29:30

Ö, niin ongelma ei ole se, että meille eivät tulisi leikkimään, vaan se että poikaa ei kutsuta koskaan vastavuoroisesti näille kavereille. Se harmittaa lasta, koska mielellään leikkisi välillä kaverin kotona hänen leluillaan. Eli on otettu puhelin käteen ja kutsuttu. Tänään juuri viimeksi kutsuin yhden taas lauantaiksi.

Lähettäjä: Mmmmm 
Päivämäärä:   29.1.26 19:32:26

Harmi ettei toimi molempiin suuntiin.

Lähettäjä: Muuta 
Päivämäärä:   29.1.26 19:49:16

Harva vanhempi jaksaa vapaalla mitään kaverikyläilyjä. Tuon ikäiselle riittää ihan se päiväkodissa kavereiden näkeminen. Viikonloppuna sitten vietetään perheen kanssa aikaa. Monilla myös sisaruksia ja serkkuja joista tarpeeksi seuraa vapaa-ajalla.

Itsellä 6 v ja 8 v pojat ja ihan tarpeeksi on tähän menessä vapaalla ollut toisistaan seuraa serkkujen ja harrastusten lisäksi. Koulussa ja eskarissa sekä iltapäivätoiminnassa kyllä ehtivät näkemään kavereita.

Kaveri synttäreille osallistuttu ensimmäisen kerran ekalla luokalla ja henkilökohtaisesti en ymmärrä noita päiväkoti-ikäisten kaverisynttäreitä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.26 19:54:22

Minäkin olen nimimerkki Muuta kanssa samaa mieltä ja turhaa aloittaja stressaa tuosta asiasta.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   29.1.26 20:13:41

Miksei voi kutsua itseään? Mä oon varsinkin kesälomalla juuri kysynyt että hei meidän lapsi x haluisi leikkimään teidän x kanssa et onnistuuko. Nyt käyny kylässä tällee kavereilla sekä ulos suunniteltu yhteistä leikkiä.
Kovin pienet ei pidä kaverisynttäreitä, meillä ekat oli 6v. Nyt 7v kutsuu jo enemmän.

Päivämäärä:   29.1.26 20:17:50

Harva haluaa ottaa tuon ikäistä vielä hoitoon, itse en kyllä halunnut antaa omaa muualle. Meille sai kyllä tulla.

Mutta älä nyt stressaa. Se kaveriralli alkaa sitten kun koulu alkaa ja lapset kasvaa ja itsenäistyy.

Päivämäärä:   29.1.26 20:24:57

No se on aina vähän tuon ikäisillä, että uskaltaako jäädä yksin mihinkään, vaan vanhempien pitää sitten istuskella siellä myös, kunnes leikit on hoidettu. Ja joo välttämättä ei ole vielä pidetty kaverisynttäreitä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   29.1.26 20:43:05

Kyllä meille on ihan reilusti lapsen kaverin vanhemmat sanoneet että hei, meidän Pirkko haluaisi kovasti Petterin luo kylään leikkimään, onnistuisko joku päivä?

Mielestäni ihan normaalia kysyä näin enkä koe tuppautumisena. Nyt on kyse lapsista, tottakai he saavat toivoa että pääsee näkemään kaverin kodin, oman huoneen ja lelut. Ei se ole tuppautumista...

Kaikesta sitä saadaan ongelma tietty tehtyä kun oikein haetaan.

Laita ap ihan suoraan viestiä ja huomaat kyllä jos joku vaikuttaa siltä että ei todellakaan sovi jostain syystä. Sitten tiedät ettet haluaiskaan viedä lastasi siihen kotiin jos sinne ei ole kaverit tervetulleita vastavuoroisesti.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   29.1.26 20:43:16

Niin? Jatkat kutsumista teille ja esität asian niin että sopii myös heillä leikkiminen tai ihan suoraan ehdotat leikkitreffejä, sopiiko että tällä kertaa teillä kun viimeksi olivat meillä.

Kuten kirjoitin, monet vamhemmat antaa mieluummin lapsensa muualle leikkimään että saavat aikaa itselleen. Tärkeintähän on että lapsella on kavereita, ei se missä leikkivät.

Päivämäärä:   29.1.26 20:53:20

., tuo ei ole ongelma myöskään. Ei meillä kukaan vanhempi istu kun lapsi on leikkimässä, vaan lähtevät kotiinsa tai minne menevätkään. Eikä omakaan lapsi tarvitse minua sinne kylään. Lapset touhuavat keskenään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.