Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitokodit

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.1.26 18:52:43

Taas oli vanhus kuollut hoitokodissa, Attendo tällä kertaa. Hälyttönyt apua monta kertaa mutta hoitajilla puhelimet kiinni. Onhan se rauhallisempaa kun ei tule hälytyksiä häiritsemään ( vahinko tietenkin ollu). Tuon vois kyllä luokitella heitteille jätöksi ei huolimattomuus virheeksi.
Vanhus siirretty saattohoitoon ja oli parin päivän päästä nukkunut ölis, omaisille ilmoiteettin vasta kuoleman jälkeen
Kamala miten vanhuksia kohdellaan ja miten asennutaan heitä kohti. Maksavat isot summat kuukausittain hoitopaikasta.

Re: Hoitokodit

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   29.1.26 19:18:40

Henkilökuntaa on vähän ja henkilökunnan taso hyvin vaihtelevaa. Hoitokoti ottaa töihin mielellään ”ei ihan valmiita” lähihoitajia, maahanmuuttajia ja muuten vain keikkailevia. Palkka on alempi kuin julkisella ja on hyvä, jos työntekijä on alisteissa asemassa, ei ymmärrä suomea, ohjeita tai oikeuksiaan. Näin työntekijälle voi antaa tehtäväksi siivousta, pyykinpesua ja kaikenlaista muuta. Ei tarvita avustavia palveluita.
Viikonloppu voidaan mennä hyvinkin pienellä ja osaamattomalla porukalla, esihenkilö on muualla, puhelimen päässä. Moni saattaa olla juuri kyseisessä hoitokodissa ehkä kolmatta kertaa keikalla, mitään rutiineja ei ole.
Sitten vain ei tajuta/ huomata/ välitetä, että ns päivystyspuhelin on hyllyllä lataamattomana koko viikonlopun.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.26 19:38:02

"esihenkilö on muualla, puhelimen päässä"

Eikä välttämättä ole edes viikonloppuna tavoitettavissa.

Lähettäjä: Kukka 
Päivämäärä:   29.1.26 19:39:55

Voi kuule. Olen kokeneena hoitajana ollut töissä näissä hoivakodeissa sekä "kuntoutus yksiköissä", missä kaikilla potilailla on kutsurannekkeet. Voin tähän lyhyesti kuvata mitä se työ useimmiten on. Olen tehnyt lukemattomia potilasturvallisuusilmoituksia kohteista, mutta kiitoksena sain potkut. Nyt olen alkamassa taistelemaan asiasta oikeudessa.

Minulla hoitajana saattoi olla esimerkiksi 6 omaa, täysin avustettavaa potilasta. Eli esimerkiksi yksikään potilas ei pääse liikkumaan ilman hoitajan apua tai varmistusta. Useimmat saattoivat olla kahden autettavia. Heti työvuoroon päästessä jokainen potilaasi saattaa soittaa apua sekä haluaa esimerkiksi vessaan. Ehdit käyttää yhden vessassa, minkä jälkeen sinun pitää jakaa kaikkien aamulääkkeet sekä jokaiselle ruoka. Pahimmassa tapauksessa sinulla on syötettävä potilas, joka sitten vie päivästäsi suuren ajan. Aamupalan jälkeen muut potilaat ovat soitelleet jatkuvasti koska haluavat vessaan. Sitten alat yksi kerrallaan pyytämään työkavereita apuun ja vesssatat potilaita lounaaseen asti. Kun autat yhtä, toinen soittaa. Kun autat toista potilasta, et yksinkertaisesti voi siiinä välissä käydä aina kertomassa viidelle muulle että heidän pitää odottaa. Nämä muut potilaat ovat eri käytävillä pitkin poikin. Puhelin kilkattaa taskussasi aivan jatkuvalla syötöllä, mikä on todella stressaavaa. Pahimpina päivinä et pysty etkä yksinkertaisesti jaksa tai ehdi enää vilkaista puhelinta, koska sinun pitää huolehtia että oman vuorosi aikana edes kerran jokaisen potilaan vaippa vaihdetaan tai hän pääsee vessaan.

Näiden kaikkien edellä mainittujen asioiden lisäksi jaat useamman kerran ruokaa, hoidat lääkärin kierrot sekä muut juoksevat asiat. Hirveintä on se hetki kun läheiset tulevat sitten iltapäivästä käymään, eikä sinulla todellakaan ole aikaa kertoa heille mitä kuuluu. Niin entä ne omat tauot? Mitä sitten kun sinulle tulee yksi niin kiireinen potilas, että et voi irrottautua siitä pariin tuntiin? Muut hoitajat eivät ehdi auttamaan koska heille on sama kiire. Näissä tapauksissa minulla on joku potilas joutunut odottamaan vaikka tunnin, kunnes edes huomaan hänen soittaneen sekä menen kysymään.

Jos joku kuolee minun vuoroni aikana tähän syyhyn niin se on järjestelmän ja päättäjien vika. Itse olen asian eteen tehnyt jo lukemattomia haiproja, eikä niillä tunnu olevan mitään merkitystä.

Miltä kuulostaa???? Vaihdoin itse erikoissairaanhoitoon koska nyt minulla on aikaa mennä potilaan luokse heti kun hän soittaa.

Päivämäärä:   29.1.26 19:43:35

Tätä kuolemaa ei kyllä selitä mikään henkilökunnan vähyys, huono kielitaito tai ylipäänsä mikään muu kuin piittaamattomuus. Ei tarvitse olla edes koulutettu hoitaja ymmärtääkseen, että turvapuhelimien pitää olla päällä ja ladattuja. Jokainen täysijärkinen sen tietää. Mutta ei olla välitetty.

Päivämäärä:   29.1.26 19:43:54

Ensinnäkin, ensimmäisen sulkumerkin jälkeen ei tule välilyöntiä.
Toiseksi, millä tavalla puhelimet olleet "kiinni"? Akku loppu? Ja miksi hälytykset tulevat vain puhelimiin eikä seinillä oleviin infonäyttöihin, vai mitä ovatkaan nimeltään, kuuluu kyllä iso ääni kun joku soittaa hälytyskelloa. Kolmanneksi, milloin kuolemasta sitten olisi pitänyt soittaa jos ei sen jälkeen? Ei omaisille voi ilmoittaa etukäteen että hei sinun mummosi kuolee tänä yönä.
Ja vielä neljänneksi, lähde tälle uutiselle?

Päivämäärä:   29.1.26 19:47:17

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011782161.html
https://yle.fi/a/74-20207272
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/083b23e5-e13c-45fd-9cdb-edd3f4dd5eac

Tuossapa tuo on kolmen sivuston uutisena. Riittääkö kaimalleni lähteeksi?

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.1.26 19:51:17

"Ja miksi hälytykset tulevat vain puhelimiin eikä seinillä oleviin infonäyttöihin, vai mitä ovatkaan nimeltään, kuuluu kyllä iso ääni kun joku soittaa hälytyskelloa"

Kontekstista päätellen paikka on sellainen että vanhukset asuvat omissa asunnoissaan joten ei ole mitään sairaalan kaltaista näyttösysteemiä. Sun naapurillakin saattaa olla turvaranneke mutta ei se soi teidän rappukäutävässä. Mikään 24/7 hoiva ei voi olla kyseessä kun olisihan siellä vanhuksen luona muuten jokatapauksessa käyty. Hesari taisi olla ensimmäinen joka julkaisi uutisen tänään.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.1.26 19:51:30

Jos vankeja kohdeltaisi näin olis amnesty paikalla oitis. Yhteiskunta ja päätttäjät on sairaita.

Päivämäärä:   29.1.26 19:54:51

Haha Hesari tänään:

Vantaan poliisivankilassa kuoli torstaina ihminen, Itä-Uudenmaan poliisi tiedottaa.

1980-luvulla syntynyt mies otettiin kiinni Tikkurilan keskustan alueelta torstaiyönä. Tiedotteen mukaan mies oli otettu kiinni voimakkaan päihtymistilan vuoksi. Mies kuljetettiin Vantaan poliisivankilaan.

Noin tunnin kuluttua poliisivankilaan saapumisen jälkeen tarkastuskierroksella ollut poliisivankilan vartija havaitsi miehen olevan eloton, poliisi kertoo tiedotteessaan.
--

Niin näiden sekakäyttäjien tila tarkastetaan tunnin välein...

Päivämäärä:   29.1.26 19:56:16

Asukkailla on omat huoneet, monet asukkaista ovat muistisairaita, ihan ympärivuorokautisen hoivan yksikkö tuo on. Mutta tämä(kin) uutinen kertoo mitä se "hoiva" noissa paikoissa on. Henkilökuntaa kyllä koko ajan paikalla, mutta eipä näytä heitä paljon kiinnostavan mitä siellä tapahtuu.

Attendo oli juuri niitä jonka paikoissa oli räikeimmät puutteet silloin kun asiaa selvitettiin. Ilmeisesti sinne myös palkataan ihan ketä tahansa.

Päivämäärä:   29.1.26 19:58:24

Ihan hussin sairaalassakin oli yöllä sairaanhoitaja joka ei tullut kellon soittoon, okei voi olla muuta. Mutta miksi ei voi kysyä sillä luurilla vaan lyö luurin kiinni ja myöhemmin tulee vain huutamaan, mitä sitä kelloa soitat. Soittelin mm siitä kun huonekaveri pyysi soittamaan hoitajan...

Päivämäärä:   29.1.26 20:03:30

"Ihan hussin sairaalassakin oli yöllä sairaanhoitaja joka ei tullut kellon soittoon, okei voi olla muuta."

Siellä on esim. 2 hoitajaa ja 20 potilasta, hetkittäin varmasti on muuta. Varmaan kumminkin tuli alle 11 tunnin kuluessa?

Päivämäärä:   29.1.26 20:05:37

??? tuli, muttei kiinostanut mikä hätä vaan huusi vain itse ihan raivona. Täysin työhönsä soveltumaton henkilö.

Lähettäjä: Raakaa 
Päivämäärä:   29.1.26 20:09:43

Kivaa kinastelua.
Miltä tuntuu ajatus, että tuo tulee olemaan meille kaikille todellisuutta tulevaisuudessa..?

Päivämäärä:   29.1.26 20:23:25

Jos hoivakotien tilanne ei yhtään parane siihen mennessä kun itse tulen vanhaksi, hankkiudun vankilaan. Mikäli siis olen sen verran huonossa kunnossa etten pärjää kotona.

Lähettäjä: ´ 
Päivämäärä:   29.1.26 20:34:08

Hyvähän se on että ne vanhukset kuolevat. Pääsevät sitten pois sieltä kamalasta hoivakodista.

Päivämäärä:   29.1.26 20:34:51

"hankkiudun vankilaan"

Japanissahan vanhukset ovat alkaneet tehdä rikoksia päästäkseen vankilaan. Heillä ei ole varaa maksaa elämisensä kustannuksia, joten he sitten yrittävät vaikka jotain ryöstöä, että joutuisivat vankilaan jossa heillä on katto pään päällä, ruokaa ym. välttämättömyyksiä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.1.26 20:49:58

No on tässä yhteiskunnassa jotain perustavaa laatua olevaa vikaa ja arvot ja inhimillisyys ihan pefallaan kun avuttomia vanhuksia kohdellaan kun jotain riesaa ja aivotonta pakettia. Rahaa löytyy sitten kuitenkin vaikka turhaakin turhempaan ”Tunnin”junaan mutta vanhat sairaat ja vaivaiset ei saa ihmisarvoista loppua. Hävettää ja surettaa.

Lähettäjä: AntiCIS 
Päivämäärä:   29.1.26 20:53:47

Ei se mikään ihme ole kun kattoo ketä on hallituksessa. Ministeri on vielä aivan kujalla hommasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.