|
Lähettäjä: Kukka
Päivämäärä: 29.1.26 19:39:55
Voi kuule. Olen kokeneena hoitajana ollut töissä näissä hoivakodeissa sekä "kuntoutus yksiköissä", missä kaikilla potilailla on kutsurannekkeet. Voin tähän lyhyesti kuvata mitä se työ useimmiten on. Olen tehnyt lukemattomia potilasturvallisuusilmoituksia kohteista, mutta kiitoksena sain potkut. Nyt olen alkamassa taistelemaan asiasta oikeudessa.
Minulla hoitajana saattoi olla esimerkiksi 6 omaa, täysin avustettavaa potilasta. Eli esimerkiksi yksikään potilas ei pääse liikkumaan ilman hoitajan apua tai varmistusta. Useimmat saattoivat olla kahden autettavia. Heti työvuoroon päästessä jokainen potilaasi saattaa soittaa apua sekä haluaa esimerkiksi vessaan. Ehdit käyttää yhden vessassa, minkä jälkeen sinun pitää jakaa kaikkien aamulääkkeet sekä jokaiselle ruoka. Pahimmassa tapauksessa sinulla on syötettävä potilas, joka sitten vie päivästäsi suuren ajan. Aamupalan jälkeen muut potilaat ovat soitelleet jatkuvasti koska haluavat vessaan. Sitten alat yksi kerrallaan pyytämään työkavereita apuun ja vesssatat potilaita lounaaseen asti. Kun autat yhtä, toinen soittaa. Kun autat toista potilasta, et yksinkertaisesti voi siiinä välissä käydä aina kertomassa viidelle muulle että heidän pitää odottaa. Nämä muut potilaat ovat eri käytävillä pitkin poikin. Puhelin kilkattaa taskussasi aivan jatkuvalla syötöllä, mikä on todella stressaavaa. Pahimpina päivinä et pysty etkä yksinkertaisesti jaksa tai ehdi enää vilkaista puhelinta, koska sinun pitää huolehtia että oman vuorosi aikana edes kerran jokaisen potilaan vaippa vaihdetaan tai hän pääsee vessaan.
Näiden kaikkien edellä mainittujen asioiden lisäksi jaat useamman kerran ruokaa, hoidat lääkärin kierrot sekä muut juoksevat asiat. Hirveintä on se hetki kun läheiset tulevat sitten iltapäivästä käymään, eikä sinulla todellakaan ole aikaa kertoa heille mitä kuuluu. Niin entä ne omat tauot? Mitä sitten kun sinulle tulee yksi niin kiireinen potilas, että et voi irrottautua siitä pariin tuntiin? Muut hoitajat eivät ehdi auttamaan koska heille on sama kiire. Näissä tapauksissa minulla on joku potilas joutunut odottamaan vaikka tunnin, kunnes edes huomaan hänen soittaneen sekä menen kysymään.
Jos joku kuolee minun vuoroni aikana tähän syyhyn niin se on järjestelmän ja päättäjien vika. Itse olen asian eteen tehnyt jo lukemattomia haiproja, eikä niillä tunnu olevan mitään merkitystä.
Miltä kuulostaa???? Vaihdoin itse erikoissairaanhoitoon koska nyt minulla on aikaa mennä potilaan luokse heti kun hän soittaa.
|