Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Okt-asuminen aloittelijalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.26 07:59:30

Ollaan miehen kanssa harkittu omakotitalon ostoa vähän kauempaa palveluista. Mies on asunut omakotitalossa lapsuutensa, itse pienenä lapsena noin vuoden verran eli aika keltanokkia ollaan. Ja lisäksi olemme vähän laiskanpulskeita. Pakolliset hommat kuten pihatyöt kyllä hoituu, mutta onko tosi että omakotitalossa on aina jotain projektia ja kun yhden on saanut valmiiksi niin tulee viisi muuta asiaa lisää? Miten talvella teiden auraamiset kun autolla pitäisi päästä töihin? Entä kulut vuodessa verrattuna kerrostaloasumiseen? Okt on ainakin teorian tasolla kumpaakin eniten miellyttävin asumismuoto ja miehen isä voi ainakin jonkun verran autella korjaus/remonttihommissa. Mutta silti ainakin itseäni mietityttää, onko meistä "maalaistolloiksi".

Re: Okt-asuminen aloittelijalle

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.1.26 08:09:25

Kyse on enemmänkin siitä onko teillä rahaa palkata kaikki tarvitsemanne työvoima? Jos ette halua tehdä itse intopiukeana, niin joudutte maksamaan pitkän pennin. Halpaa touhu ei ole kaiken mahdollisen itse tehdenkään, jos ette satu olemaan putkimies-rakenneinsininööri ja sähkömies-arkkitehti. Varsinkaan jos talo on oikeasti syrjemmällä, minne tavarantoimituksetkin maksaa extraa ja palkatun työvoiman työpäivästä iso osa menee autoiluun.

Kaikissa taloissa on aina jotain korjattavaa, koska 99% ihmisistä ei huolehdi asioita ajallaan, vaan asiat tulee yllätyksenä 5v sen jälkeen kun kunnossapito olisi viimeistään pitänyt hoitaa. Toinen syy on se, että rahat ei riitä asioiden hoitamiseen kerralla, vaan kaikkea mitä voi, lykätään myöhemmäksi aiheuttaen ainainen keskeneräisyyden tunnelma. Realistisella budjetilla ja yhtäaikaisella asioiden kuntoonlaitolla rakennuksiin on järjestettävissä pitkiä vaivattomia kausia. Sellaisessa vaiheessa elinkaartaan olevaa taloa ei vaan käytännössä kukaan koskaan myy.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.1.26 08:11:31

Okt kaupungissa on vähän eri asia kuin okt maalla, siis oikeasti maalla. Esim. just toi auraus; itsellä pitää olla vähintään sen verran kalustoa, että saa kaivettua autonsa esiin ja tehtyä kulkupolut, isompien alueiden aurauksen voi ostaa vaikka lähimmältä maajussilta jos se aurausta tekee. Mulla esim. on sopimus saman urakoitsijan kanssa, joka hoitaa yksityistien aurauksen. Siinä on vaan se ongelma, että nyt on esim. satanut viikon höttölunta, mutta se ei aiheuta auraustarvetta tielle - pihassa on kuitenkin se 10-15cm turhaa lunta, joka pitäisi joko kolata itse tai maksaa extraa, että se ajaisi tänne vain yhden pihan takia (aurattavaa n. hehtaari). Tänään esim. kun on se -16 ja sähkö maksaa mansikoita, niin lämmitys on aloitettu jo 06. Myös lisää puita on tuotu sisään lämpiämään, koska illalla pitänee tehdä uusi lämmityskierros. Eivätkä ne polttopuut muuten synny itsestään eivätkä pinoa itse itseään varastoon.

Kuluista itsellä sähkö on suurin menoerä (suora sähkö mm. märkätilojen lattialämmitykset, vesivaraajat ja kaivojen pumput, puu ja ilppi) vakuutusten lisäksi, sitten tulee tiemaksut, jätemaksut, kiinteistöverot, ostopalvelut (mm se auraus). Kerrostalossa kulut jakautuvat tasaisemmin pitkin vuotta, kiinteistöverot esim. erääntyvät aina syksyllä. Lisäksi okt:ssa pitää osata varautua olosuhteisiin; kerrostalossa voit aika hyvin luottaa esim. ettei putket jäädy, okt:ssa se ei ole ollenkaan niin sanottua etteikö niin voisi käydä jos putkistot on rakennettu tyhmään paikkaan. Esim. mulla putket piilotettu ulkoseinään sen sijaan, että olisi tuotu pintavetona -> pitkillä pakkasilla pakko pitää varmuuden vuoksi hanat tippumassa.

Lähettäjä: Nakke 
Päivämäärä:   29.1.26 08:26:35

Ei se mitenkään hirveesti kalliimmaksi tule kuin muukaan asuminen, mutta edellyttää sen, että leikkaat itse nurmikot, peset ikkunat, putsaat rännit, haravoit, leikkaat pensaat, levität sepelit pihalle jne. Jos nuo ostaa ulkopuolelta, tulee kallista.
Myös pienet huoltohommat kannattaisi itse opetella tekemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.