Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran kanssa lenkillä, väistäminen?

Lähettäjä: Jenna 
Päivämäärä:   28.1.26 14:34:18

Olin viikonloppuna koirani kanssa kävelemässä metsäpolulla. Koirani on todella tottelevainen eikä pelkää toisia koiria. Vastaan tuli joku, jonka koira ilmeisesti saattaa pelätä toisia koiria. He jäivät seisomaan keskellä polkua ja omistaja huusi että meidän tulee väistää. Tämä oli mielestäni tosi kummallista, sillä kai hekin voivat yhtä hyvin väistää ja mielestäni se kyllä heidänkin vastuulla, kun heillä se ongelma. Mitään syytä ei sanottu, että mikä estäisi väistämään. Sanoin sitten, että tehdäänpä niin, että he väistävät hieman toiseen suuntaan ja me toiseen. No tämä sitten kävi, marmatuksen saattelemana. Minusta tämä oli aika törkeää, että yritti pompottaa vain meidän väistämään. Minulle ihan itsestäänselvää että mekin väistetään tilanteessa kuin tilanteessa, kun ei vieraita koiria tietenkään kuulu päästä liian lähelle, mutta minusta kyllä aika ajattelematonta ja jotenkin itsekästäkin, että yritti laittaa vain meidät väistämään, kun hänellä se ongelma oli. Miksiköhän hän tuollaista yritti?

Re: Koiran kanssa lenkillä, väistäminen?

Lähettäjä: Dorkaa 
Päivämäärä:   28.1.26 14:39:59

Puupää! Koiran omistajan on Halllittava koiransa ja annettava ilman koiraa oleville tilaa.

Nykyään ollaan vaan niin omus maailmois, laitteis tai pahimmas tapaukses aineis ettei tajuta mistään mitään, mennään vaan kun öin sumus..

Päivämäärä:   28.1.26 14:41:34

Nyt en todella ymmärrä ylläolevaa kommenttia. Kuka on puupää? Tilanteessahan molemmilla oli koirat mukana...?

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   28.1.26 14:47:20

Dorka! Jospa luet uudestaan tuon aloituksen... missään ei kirjoitettu ilman koiraa olevasta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.1.26 14:50:52

Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että se väistää, jolla on ongelma. Omat koirat voi mennä ihan vierestä ohi, vaikka toinen esittäisi mitä kevätjuhlaliikkeitä, joten en näe syytä lähetä kiertelemään pitkin ojan pohjia. Kyllä se, jolla se ongelma on saa luvan mennä polulta sivuun ja väistyä. Toki jos toinen sitten vielä sen lisäksi pyytää, että voisinko kiertää kauempaa voin sen tehdä, mutta koska tosiaan omani osaavat ohittaa ihan läheltäkin toisen koiran, en itse koe tarpeellisena kierrellä ketään muuten vaan.

Päivämäärä:   28.1.26 14:54:15

--- Ihana lukea sinun kommentti, kun olin tosiaan aika ihmeissäni ja oli minusta aika röyhkeääkin. Toki olisin ymmärtänyt, jos olisi ollut joku syy, miksi eivät voi väistää, mutta kun ei tainnut olla. No, itse ajattelen että hoidin tilanteen suht tyylikkäästi, kun ehdotin että molemmat vähän väistävät. Jotenkin tuntui, että osannut omistaja yhtään ajatella muita.

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   28.1.26 14:59:53

Ihmiset nyt vaan ovat tyhmiä. Minä-minä-minä.

Mulle kävi pari vuotta sitten niin, että olin koirien kanssa päivälenkillä ennen iltavuoroon menoa.
Täällä on pieni järvi, jonka ympäri kiertää kolmen kilometrin lenkki.
Lenkin alku/loppu on 500 metriä pitkä silta, missä on korkeat kaiteet. Silta on yhtä leveä kuin normaali kevyenliikenteenväylä. Eli ohittaminen on helppoa, mutta reitin sivuun ei voi väistyä.
Olin kiertänyt koirien kanssa lenkin, ja olimme kulkeneet siltaa jo noin 400 metriä, eli ihan just sillan lopussa.
Näin, kun sillalle tuli nainen airedalenterrierin kanssa. Terrierillä oli miljoona keltaista rusettia hihnassaan, vaan ei se mua häirinnyt. Mulla on kaksi megaleppoista ja tottelevaista leonbergiä.
Kun nainen oli koiransa kanssa kävellyt noin 20 metriä, hän pysähtyi ja alkoi kiljua mulle, että käänny takaisin, koirani ei siedä muita koiria.
Mä jatkoin kävelyä ja huusin, että käänny itse, mulla on kiire, eikä mun koirat välitä sun koirasta lainkaan. Ja ohi mahtuu kyllä.
Nainen senkun seisoi paikallaan ja huusi kääntymiskäskyjä.
Me kävelimme koirien kanssa reippaasti ja vakaasti eteenpäin.
Nainen piteli koiraansa kaksin käsin pannasta.
Kohdalla koira tempaisi meitä päin, nainen horjahti pienesti, terrieri hyökkäsi meitä päin, minä potkaisin täysillä terrieriä leukaan.
Jatkoin rauhassa lenkkimme loppuun, ja nainen jäi kiljumaan koiransa kanssa sillalle.

Toki hän yritti maalittaa minua Facen puskaradiossa, mutta paikalle ilmestyi tosi monta muuta, joita nainen oli käskyttänyt lenkkipoluilla.

Päivämäärä:   28.1.26 15:07:39

Sipi K/ Siis ihan oikeesti, olitte jo lähes sillan päässä ja olisi teidän pitänyt lähes koko silta kävellä takaisin, no huhhuh.

Itsekin mietin että tämä minun kohtaama henkilö vaan varmaan kertakaikkiaan ajattelee noin itsekkäästi, eikä muuhun pysty. Jos vielä tulee vastaan ja huutelee moisia, niin ajattelin ihan kysyä, että mikä heitä estää väistämästä. Itsekin mietin, että onkohan kohta paikallisessa puskaradioryhmässä valitus, vielä ei ole näkynyt ;)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 15:10:16

Olisit sanonut, että väistä itse jos tunnet siihen tarvetta, meillä ei oke tarvetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 15:34:00

Väistän kohteliaisuussyistä ja koska ymmärrän miltä tuntui jos on hankalaa. Mutta teen sen vain jos joko itse huomaan tarpeen siihen tai sitä pyydetään asiallisesti. Käskyttäjät jätän omaan arvoonsa ja etenkin lämpimillä keleillä voin sitten jäädä vaikka keskelle polkua koirien kanssa treenaamaan tai puhelinta näpertämään siksi aikaa kunnes käskyttäjä ymmärtää itse väistyä :D

Päivämäärä:   28.1.26 15:40:26

Siis joo, just tuo että mulle ihan ok auttaa toista jos on jostain syystä hankala ohittaa, mutta ei sitä minusta noin kuulu tehdä, että käskyttää tuolla tavalla toista, eikä itse tee elettäkään tilanteen hyväksi. Ihana kuulla, että muut ovat samaa mieltä! :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.1.26 15:44:48

Mä olin kerran tulossa koiran kanssa polkua pitkin ja molemmin puolin syvää lunta.
Lähestyin parkkipaikkaa, jolta oli lähdössä nainen tulemaan polulle. Ja tulikin.
Minä sitten koirani kanssa väistin lumipenkkaan vaikka hän olisi voinut sen pienen hetken odottaa siinä parkkipaikalla että pääsemme siihen.
Tänä päivänä en väistäisi, tai todellakin sanoisin jotain.

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   28.1.26 15:47:45

Mun koira enimmäkseen ohittaa nätisti, mutta vähän jännittää muita koiria ja jos on ahdas paikka ja kova rähinä, niin kyllä hänkin siihen yhtyy. Näistä syistä välillä väistän reilustikin ja todellakin olen sitä mieltä, että on mun tehtävä väistää, kun mullahan se ongelma on :D

Lähettäjä: Law&Order 
Päivämäärä:   28.1.26 15:48:45

Minua on myös huutamalla käskytetty väistämään ja menemään toiselle puolelle tietä, kun vastaan on tullut riehuva koira ja omani on käyttäytynyt ihan rauhallisesti. Yritän väistellä, jos se on kohtuudella mahdollista, mutta rajansa kaikella.

Päivämäärä:   28.1.26 15:51:03

"/ Kyllä minustakin näin, mutta itsekin jos huomaan että toinen alkaa väistää, niin kun arvaan että voi olla jotain ongelmaa, niin itsekin menen oman koiran kanssa esim. pyörätien niin sivuun kun pääsee ja otan koiran lyhyelle eikä siinä mitään ongelmaa :) Minusta kuitenkin tämä aikuismaista, ja lisäksi voihan se oma koirakin jännittyä jos esim. toinen alkaa rähistä, vaikka ei ulospäin näkyisi.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   28.1.26 16:17:30

Oma koirani on remmirähjä, ja mielestäni on ihan selvää, että me väistämme, koska meillä se ongelma on.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.