Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä alaa opiskelemaan seuraavaksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 14:22:14

Olen kolmikymppinen sosionomi yamk (kehittäminen ja johtaminen) ja olen tullut siihen tulokseen että ala on minulle väärä, en halua tehdä konkreettista asiakastyötä ja sotealan johtamiskulttuuri sekä ilmapiiri on usein niin toksista ettei esihenkilötehtävät alalla kiinnosta.

Tällä hetkellä työskentelen isossa organisaatiossa ja teen toimistotyötä, samaa työtä tehdään useilla eri koulutuspohjilla. Perustyö on alkanut puuduttaa mutta organisaatiossa eteneminen on kuitenkin lähes mahdotonta ja haaveissa työpaikan vaihto. Olen miettinyt että omaa alaa voisi olla enemmän liiketalous mutta onko hyödyllistä opiskella esim tradenomiksi kun on jo yamk paperit. Paljon varmasti hyväksilukuja tulisi eikä kouluttautuminen liene koskaan turhaa. Yliopisto luultavasti poissuljettu koska opintotukikuukausia on vain muutama jäljellä joten opinnot tekisin työn ohessa.

Mitä alaa suosittelisitte? Työmarkkinatilanne on huono ja tiedän että alaa ei niin vain vaihdeta mutta haluan pedata omat mahdollisuudet sille mahdollisimman suureksi.

Re: Mitä alaa opiskelemaan seuraavaksi?

Päivämäärä:   28.1.26 14:26:28

Ennemmin kartoittaisin kaikki työvaihtoehdot mihin voit noilla papereilla päästä, josko löytyisi sopivampi työ.

Tradenomiksi pystyy lukemaan helposti työn ohessa, eli sille alalle on sinänsä suhteellisen helppoa kouluttautua.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.1.26 14:26:53

Tradeista on ylitarjontaa ja eivät saa harkkapaikkoja, niin unohtaisin sen. Miten voisit hyödyntää osaamistasi muissa työtehtävissä? Ja kannattaa muistaa, että et saa hyväksilukuja yli 10 v vanhoista opinnoista.

Päivämäärä:   28.1.26 14:52:50

Tätä tradenomia mietin koska se olisi tosiaan helppo työnohessa käydä mutta mietin lisääkö huomattavasti työllistymismahdollisuuksia.

Kiitos ällö muistutuksesta, tuon olinkin unohtanut. Yamk osalta ei ongelmaa koska opinnot suht tuoreet. Amk osalta lasketaanko siitä kun kurssin on käynyt vai valmistumisesta?

Päivämäärä:   28.1.26 14:56:31

Luullakseni valmistumisesta, mutta kysyisin tätä koulusta jo ennakkoon. Meillä oli bioanalyytikon opinnoissa proviisori-kemisti, joka joutui käymään kaikki kurssit uudelleen, kun opinnoista oli jo aikaa.

Lähettäjä: Wallie 
Päivämäärä:   28.1.26 14:59:27

Tradenomi ei kyllä ehkä ole kannattava valinta, tradenomin paperit kun löytyy nykyään vähän joka toiselta ja tradeja on paljon työttömänä. Se ei nosta kiinnostavuutta työmarkkinoilla.

Päivämäärä:   28.1.26 15:31:24

Tradenomi on kuitenkin todella monipuolinen tutkinto, joka sopii monen alan tehtäviin. Sekä kunnat, valtio ja yksityiset työllistää.

Vastavalmistuneen tai harkkapaikan etsintä ilman mitään kokemusta on vaikeaa, mutta jos on entuudestaan joltain muulta alalta kokemusta ja on motivaatiota kehittää itselleen erityisosaamista, niin saattaa onnistua.

Mikään ala ei ole enää varma. IT alallakin tekijöitä enemmän kuin paikkoja vapaana.

Päivämäärä:   28.1.26 15:38:17

IT-alalla sama tilanne on ollut varmaan 15 v. Osaaville on töitä, aloitteleville ei. Opinnoillakaan ei ole liiemmin väliä, jos on näyttöä siitä, että osaa. Mulla on lähemmäs kymmenen kaveria, jotka koodaa ilman tutkintoa, mutta osaamista on vuosikymmenen tai parin verran.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.