Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Huono jalka

Lähettäjä: APUVAA 
Päivämäärä:   28.1.26 13:34:30

Olisiko ketään otsikossa mainituista kokemusta osaamista omaavaa linjoilla? Itkisikö, kiroaisiko, manaisiko vaiko nauraisiko osasto - no, ihan kaikkia on tehty ja tehdään.

En pystyisi askelta ottaa käytännössä, aijaijaijai. Onnistuin jotenkin saamaan hyvin hyvin vaivaisen jalan kantapään auki repeytymään palkiomelle keskellä olevan kovettuman kohdalta. Oli yritetty apteekin kovettumalaastaria ja se oli vikatikki, se. Kantapään alta jalkapohjan kovettuman iho repesi auki nähtävästi sen kovettumalaastarin liiman voimasta. Kotihoidon rouvatkin sormi suussa mitä tuolle nyt tehdä. En saisi edes rollan varassa käveltyä yhtään, no maksimi nojaamalla täysillä kumarassa päällä. Sängyssäkin sattuu jopa asennonvaihto.

Minun itsemaksamani lääkinnällinen jalkahoitajani on epävirallinen entinen hyvinvointialueen maksarilla tehnyt viralliseni eikä hän osaa sentään tuolle kovettumalle mitään. Nykyäänhän ei ole saanut maksaria kuten ennen 4x v sai - siis kun tekijän on pakko olla ammattilainen välineineen. Minä en edes ulettuisi fyysisesti (jalka on rampa polvesta) enkä näkisi, eikä osaamista eikä välineitä. Kotihoidolle ei kuulu. Viikkoavulle ei kuulu (hurjat 2h vko). Muita tukijoukkoja ei ole.

Perusongelma on että kyseinen jalka äärettömän nesteinen. Äärettömän. Ja painanut siksi jalan kantapäähän kovettuman. Oikeasti sekin kaikki on oire mutta lääkäristö täällä ei ole vuosikymmeneen päässyt kärrylle syystä eikä ole osannut hoitaa. Tämän merellisen raikkaan kaupunnin lekurit tai edes tuon meidän armaan yliopistollisemme lääkärit eivät vaan ole osanneet ongelman alkusyyn jäljitystä eivätkä konsultoida mistään tai keksi mihin polille enää laittaa tutkittavaksi mistä. Saan vähän kahta eri nestelääkitystä. Teho marginaalinen. Olen ihan rampana invalidina ollut nyt niin kauan, niin pahana että systeemi heitti pysyvälle eläkkeelle. En ole vuoteen ollut sisältä pihalla kuin viime kevättalvi lääkärissä avustettuna invakelataksilla rollalla koska en pääse kintun kanssa edes tavistaksiin sisään. Koipi ei toimi niin paljoa. Liikkuminen on tarpeeksi vaikeaa ja tuskallista ihan sisällä rollalla rollaan nojaten.

Tuli vastaan nyt status että on saatava pyörätuoli siihen (nyt kotihoidon) lääkäriin pääsyynkin koska muutoin pitäisi lähteä paljain jaloin tammikuulla kävellä yrittämään lumi maassa. Minun spekseilläni vieläpä.

Jalka ei mahtunut edes kesäiseen liukaspohjaiseen kangas- ja tarraremmiseen sandaaliin koska remmikään ei ole mennyt kiinni. Ei edes jalka paljaana saati millään nyt jokin paksu tukisukka jalassa (siis mielettömään turpoamiseen mittatilaustukisukat). Eikä sellainen kangasremmi millään järjellä pidä kiinni kun maassa lumi. Kun se ei edes yllä!

Ihmiset alkoivat sanoa etteihän noin voi herrajumala 2026 ihmistä pakottaa paljain jaloin mihinkään keskitalvella ylipäätään saati sairasta jalkaa paljaana palelluttamaan ja kastelemaan. Kuin koettamaan saadaanko luikastumaan nurin luita poikki (lisää), rampaa joka ei ole pystyssä pysyä edes sisällä paljain jaloin kuivassa ja lämpimässä. Paljain jaloin lumeen käytännössä. Joten on pakko saada pyörätuolia apuun. Otin ja soitin Kotihoitoon ja ilmaisin että nyt minä vihellän pelin poikki kun minulle on huudettu korvat täyteen että ei missään nimessä lähteä urheilemaan tuollaista. Ajat peruttu kai nyt kunnes se pyörätuoli saadaan. Enhän minä toki pääse mihinkään muuhunkaan tarvitessa ilman sellaista. Siksi en ole voinut edes Respektaan mennä käyttämään maksarin maksaria ja lähdepäs tässä jos tarvitsisi päivystysasioita! Piti lykätä lääkäriä koska ei täällä saa pyörätuoliakaan mitenkään tuosta vain. Nyt en ole päästä edes lääkäriin, vaikka piti ja se himmatin kantapää tuottaa tuskaa jopa sängyssä asentoa vaihtaen.

Onko kellään kokemusta tuolleen revenneestä kantapään kovettuma-alueesta ja sellaisen hoidosta?

Muustakin saa antaa vapaasti vinkkejä. On nyt tänä vuonna vuoskymmen kuultu Valkean Kaupungin systeemissä että " ... me ollaan täällä töissä vain, ei me vaan tiedetä mitään, mee sää nyt pois, tuossa on ovi". Ei millään pahalla mutta mulle riittää. Mä en aio olla tästä enää hiljaa ongelmista vaikka kuka sotesta uhkailisi millä, siis kun niin on ennenkin käynyt ... ja aion kysellä neuvoa vaikka julkisesti vaikka vaikka marsilaisilta poppamiehiltä :D kun virallisterveellinen puoli siis niinkuin ei nyt vain todistetusti ole osannut mitään. Tällä todennettavissa olevalla lopputuloksella, että byrokratia lykkäsi pysyvälle sairauseläkkeelle jopa AD 2026 Suomessa. Eihän se minun vikani ole, jolleivät osaa. Jolleivät osaa, eivät osaa. Mutta kyllä sekin aika surkeata on opetusyliopistosairaalakaupungissa, vai eikö.

Re: Huono jalka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.1.26 13:42:01

https://flexitol.fi/

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.1.26 13:43:13

Kuulostaa ihan kammottavalta. Onko sinulla diabetes? Miten hoidat jalkojasi,esim päivittäiset rasvaukset? Jalkaongelmat ovat vaarallisiakin. Ja oletko käynyt osaavalla jalkaterapeutilla, jalkojenhoitajahan on alempi tutkinto? Heillä on aiheesta enemmän tietoa kuin satunnaisella sairaanhoitajalla.

Missä päin asut?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.1.26 14:03:49

Jos pitää päästä johonkin mutta kenkiä tai vastaavia ei saa jalkaan niin mites useampi villasukka päällekkäin? Ihmiset harrastaa näitä villasukkakävelyitäkin talvella niin olisiko ensiapu että pääsee lääkäriin? Olisi helpompi saada jalkaan turvotuksen takia ja olisi ehkä hieman pehmeämpi kävellä?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.1.26 14:13:40

Sama tuli mieleen kuin Ällöllä, onko sulla diabetes? Jalkaterapeutti on nyt oikea osoite, saattaisin tosin hakeutua sinne ihan päivystyksen kautta (Kela-taksilla ovelta ovelle). Nesteenpoistolääkitys joo, mutta kun sulla pitäisi olla siinä myös tukisidokset koko ajan.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   28.1.26 14:14:41

Esim. mun sisko tekee näitä kotikäynteinä, ihan siis paperillinen ammattilainen. Taitaa vaan olla eri suunnassa kuin sinä.

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   28.1.26 14:20:14

Tämä on nyt varmaan ihan utopistinen ajatus, lähinnä aasinsilta pohdinnalle ja ei kannata loukkaantua, mutta olen joskus miettinyt vastaavanlaisia lukiessani että kummasta olisi loppupeleissä enemmän haittaa ihmiselle : siitä että se raaja siinä vaivaisena on vaiko siitä että se otettaisiin pois.

Jos siis tiedettäisiin että raajan kanssa tulee vaan olemaan aina hankaluuksia. En tiedä miten terveydenhuollossa ajatukseen suhtaudutaan edes, ja varmasti ihminen pitää muutenkin raajansa viimeiseen asti vaikka se kuinka haittaisi. Enkä tiedä auttaisiko sellainen esim aloittajaakaan. Kunhan mietin, osaamatta auttaa mitenkään, toivottavasti tilanne helpottuu paljon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.1.26 14:27:13

Siis lymfedeema + pakyderma? Onko d2 lisäksi? Hypoxi on tohon turvotukseen hyvä, mutta ihan törkeän kallista. Lymfedeemaanhan ei siis ole varsinaisesti parantavaa hoitoa jos se on tullut ns. itsestään eli mitään aiheuttavaa, kuten d2, ylipaino, kortisonilääkitys jne ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.