|
Lähettäjä: nurkassa
Päivämäärä: 27.1.26 17:40:55
Asutaan miehen omistamassa omakotitalossa. Alusta lähtien on ollut selvää, etten tule ostamaan osuutta tästä kyseisestä talosta (tulevaisuudessa ajateltiin ostaa uusi paikka puoliksi). Sovittiin, että maksan puolet juoksevista kuluista, vesi, sähkö (sähkölämmitteinen), jätehuolto ja ruokakauppa. Näin menty pari vuotta.
Nyt meillä on kuitenkin ollut vaikeaa. Mies on tyypiltään sellainen, että ärsyyntyessään tykkää "kostaa" asioita pitkään. Siis ihan esimerkiksi niin, jos on ollut huonot välit, ja olen kotona palaverissa, tulee tahallaan samaan huoneeseen meluamaan :) Joo, lapsellista, mutta yritän nyt vielä. On siis sovittu että en maksa vuokraa, vaan juoksevia kuluja, mutta nyt saadakseen taas lisää piikkejä lihaan, sanoi että maksa vuokraa.
Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että en halua alkaa maksaa toisten lainoja, ilman että minulle jää siitä mitään käteen. En ole, enkä ole ajatellut ikinä asua vuokralla. Jos asuisin yksinäni, ostaisin oman pienen omakotitalon.
Tiedän tasan tarkkaan, että tälläistä keskustelua ei käytäisi, jos kaikki olisi ollut välillämme ok.
Talossa asuu vuoroviikoin miehen kaksi lasta, ja mies maksaa kuukausittain elatusapua. Talossa on siis neljä asujaa. Itse en koe reiluna, että mahdollinen vuokrasumma katsottaisiin niin, että verrattaisiin millä hinnalla alueen "vastaavia" vuokrattavia omakotitaloja tarjotaan ja puolitettaisiin se maksu. Tätä ei ole vielä ehdottanut, mutta olen varma että se on tulossa. Ollaan tehty tähän taloon minulle etätyöhuone, ja nyt riidan aikana uhkasi senkin lähtevän toiseen käyttöön.
Mietin, että mistä se vuokra sitten koostuisi? Nythän maksan juoksevista kuluista vaihtelevaa summaa, riippuen kuun sähknhinnoista yms. Vuokrakämppien vuokrissahan tämmöistä vaihtelua ei ole, vaan vuokrahinta on kiinteä. Olen sitä mieltä, että jos maksaisin jotain kiinteää vuokraa, en sitten maksaisi näitä kaikkia juoksevia kuluja enää puoliksi.
Voinko verrata tälläistä tilannetta siihen, että jos esimerkiksi vuokraisin huoneen soluasunnosta, jossa minulla olisi oma huone, mutta yhteiset tilat muiden asujien kanssa? Riidoissa kovasti muistutetaan, että minä olen täällä vain "vieraana", eikä minulla ole asioihin päätäntävaltaa. Mielestäni siinä vaiheessa, kun maksaisin paikasta vuokraa, täytyisi sitä päätäntävaltaa asioihinkin tulla. Juuri tälläkin hetkellä koko kämppä on aivan hirveä kaatopaikka, kun olen nostanut kädet pystyyn, etten yritäkkään ylläpitää haluamaani siisteyden tasoa ja pyytää muita siivoamaan jälkiään, vaan olen siivonnut vain omani. Ei vuokrakämpän omistajakaan kai tule vuokralaiselle sotkemaan, ja sano, että voivoi maksa vuokra ja niele tämä.
Tiedän että tulee kommentteja, että tietenkin pitää maksaa, mutta asiasta ei sovittu niin siinä vaiheessa kun minut suostuteltiin tänne muuttamaan, enkä halua tulla täysin poljetuksi. Tiedän, että tämä asia tuli esille vain inhottavista syistä, juuri nyt, kun on ollut hankalaa..
|