Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten eroon kännykkäriippuvuudesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.26 19:28:32

Puhelimella viettämäni aika on keskimäärin 7 h päivässä, eli työpäivän päälle vielä melkein toinen mokoma menee ruutuja tuijotellen. Viikonloppuna koko päivä.

Käytännössä en ehdi tekemään mitään muuta. Enää en oikeastaan edes halua tehdä mitään muuta, ja se ahdistaa.

Miten tästä pääsee kerralla eroon? Pääseekö mitenkään?

Re: Miten eroon kännykkäriippuvuudesta?

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   26.1.26 19:33:20

Vaihdat älyttömään kapulaan.

Päivämäärä:   26.1.26 19:38:01

Laita itsellesi aikarajat sovelluksien käyttöön. Sellaiset mitä lapsille. Ja sitten vain keksit muuta tekemistä, nythän et keksi mitään, kun täytät kaiken vain ruudulla. Tylsyys on hyväksi!

Päivämäärä:   26.1.26 19:39:15

Aikarajoitukset sovelluksille on jo käytössä. Ei auta. Ohitan ne. En enää oikeastaan edes huomaa niitä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.1.26 19:40:40

On helpompaa keksiä ensin tekemistä ja sitten sen kautta vähentää ruudun tuijotusta. Ei ihminen kuitenkaan kaikkea vapaa-aikaansa voi seinääkään tuijottaa, joten tyhjyys täyttyy äkkiä kännykällä jos ei suunnittele tekemisiään etukäteen.

Mistä puuhista olet tykänny aiemmin? Mitä harrastusvälineitä löytyy kotoa valmiiksi?

Päivämäärä:   26.1.26 19:44:32

"Mistä puuhista olet tykänny aiemmin? Mitä harrastusvälineitä löytyy kotoa valmiiksi?"

Kotoa löytyy vaikka mitä maalaustarvikkeista ja kirjoista erilaisiin urheiluvarusteisiin. En vain saa tartuttua niihin. Keskittymiseni riittää maksimissaan puoleksi tunniksi. Sitten alan haikailla puhelinta.

Pystyn olemaan ilman puhelinta oikeastaan vain tallilla tai vähän vieraampien ihmisten seurassa.

Esim. oma perhe ja läheiset eivät valitettavasti riitä siihen, että irrottaisin huomioni puhelimesta. Enemmän toivon, että he häipyisivät tekemään omia juttujaan, jotta saan selata nettiä rauhassa. Kuulostaa ihan hirveältä, mutta tähän on menty.

Päivämäärä:   26.1.26 19:46:42

Tänäänkin olen töiden jälkeen ja jokaisella tauolla vain selannut puhelinta. Haaveilin käyväni pitkällä kävelylenkillä ennen kuin aurinko laskee, mutta havahduin tästä sohvalta, kun olikin jo pimeää.

Viikonloppuna en välttämättä poistu enää kotoa lainkaan. Ei kiinnosta, ei huvita.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.1.26 20:14:35

I feel you!!! Mä puhun tästä aktiivisesti mun läheisille ja töissä ja kukaan muu ei tunnu olevan huolissaan. Kehotan ihmisiä sanomaan että heihei nyt taas katsot luuria. Yksi keino mikä välillä onnistuu: makaat tai istut silmät kiinni. Mieleesi tulee ajatus katsoa puhelinta. Tunnista ajatus. Ja vastusta sitä. Annat ajatuksen virrata ja aina kun tulee ajatus katsoa puhelinta, tunnista se ja vastusta.

Itse en ole igssä ja youtubea käytän selaimella jonka etusivulla ei ole mitään muuta kuin hakukenttä, koska historia on otettunpois käytöstä enkä ole kirjautunut sinne. Se auttoi siihen, että minun pitää hakea jos haluan katsoa jotain, mutta yhtäkkiä en muistakaan enää ketään tubettajia. Älä seuraa mitään tilejä tms. Ettei niistä tule ilmoituksia.

Jos selaan puhelinta, katson kelloa ja otan jonkun tavoiteajan, milloin pitää lopettaa. Esi. 20.30 laitan puhelimen pois, ja seuraan selatessa kelloa yläkulmasta.
Kotonaollessa pidän viesti ja puhelu äänet päällä, ja pistän puhelimen pois silmistä piiloon esim jonkin paperin alle.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.1.26 20:16:06

Ja joskus kun on vaikeaa, laitan muusiikkia soimaan tai radion päälle ja alan siivota katsoa koukuttavaa sarjaa. Siinä saa flown päälle ja sen jölkeen on helpompaa.

Päivämäärä:   26.1.26 20:22:13

En tiedä, mutta vertaistukea voin sentään tarjota. Kännykkäriippuvuudesta kärsin siis itsekin. Olen havahtunut tilanteeseen, mutta hemmetti kun irti pääseminen on vaikeaa.

Muu kiinnostava tekeminen auttaa tiettyyn pisteeseen asti. Harmi vaan, että tuntuu ettei mikään enää jaksa kiinnostaa kauheasti... Olen vissiin jo mädättänyt aivoni.

Päivämäärä:   26.1.26 21:05:03

Tuo voisi olla hyvä keino, että pitäisi viesteissä ja puheluissa äänet päällä ja sitten laittaisi puhelimen piiloon. Minulla on kello, johon saan ilmoitukset viesteistä ja esim. kalenterista, eli puhelinta ei ainakaan näiden takia tarvitsisi pitää mukana oikeastaan lainkaan, jos vaan kello on matkassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.