Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten eroon kännykkäriippuvuudesta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.1.26 19:28:32

Puhelimella viettämäni aika on keskimäärin 7 h päivässä, eli työpäivän päälle vielä melkein toinen mokoma menee ruutuja tuijotellen. Viikonloppuna koko päivä.

Käytännössä en ehdi tekemään mitään muuta. Enää en oikeastaan edes halua tehdä mitään muuta, ja se ahdistaa.

Miten tästä pääsee kerralla eroon? Pääseekö mitenkään?

Re: Miten eroon kännykkäriippuvuudesta?

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   26.1.26 19:33:20

Vaihdat älyttömään kapulaan.

Päivämäärä:   26.1.26 19:38:01

Laita itsellesi aikarajat sovelluksien käyttöön. Sellaiset mitä lapsille. Ja sitten vain keksit muuta tekemistä, nythän et keksi mitään, kun täytät kaiken vain ruudulla. Tylsyys on hyväksi!

Päivämäärä:   26.1.26 19:39:15

Aikarajoitukset sovelluksille on jo käytössä. Ei auta. Ohitan ne. En enää oikeastaan edes huomaa niitä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.1.26 19:40:40

On helpompaa keksiä ensin tekemistä ja sitten sen kautta vähentää ruudun tuijotusta. Ei ihminen kuitenkaan kaikkea vapaa-aikaansa voi seinääkään tuijottaa, joten tyhjyys täyttyy äkkiä kännykällä jos ei suunnittele tekemisiään etukäteen.

Mistä puuhista olet tykänny aiemmin? Mitä harrastusvälineitä löytyy kotoa valmiiksi?

Päivämäärä:   26.1.26 19:44:32

"Mistä puuhista olet tykänny aiemmin? Mitä harrastusvälineitä löytyy kotoa valmiiksi?"

Kotoa löytyy vaikka mitä maalaustarvikkeista ja kirjoista erilaisiin urheiluvarusteisiin. En vain saa tartuttua niihin. Keskittymiseni riittää maksimissaan puoleksi tunniksi. Sitten alan haikailla puhelinta.

Pystyn olemaan ilman puhelinta oikeastaan vain tallilla tai vähän vieraampien ihmisten seurassa.

Esim. oma perhe ja läheiset eivät valitettavasti riitä siihen, että irrottaisin huomioni puhelimesta. Enemmän toivon, että he häipyisivät tekemään omia juttujaan, jotta saan selata nettiä rauhassa. Kuulostaa ihan hirveältä, mutta tähän on menty.

Päivämäärä:   26.1.26 19:46:42

Tänäänkin olen töiden jälkeen ja jokaisella tauolla vain selannut puhelinta. Haaveilin käyväni pitkällä kävelylenkillä ennen kuin aurinko laskee, mutta havahduin tästä sohvalta, kun olikin jo pimeää.

Viikonloppuna en välttämättä poistu enää kotoa lainkaan. Ei kiinnosta, ei huvita.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   26.1.26 20:14:35

I feel you!!! Mä puhun tästä aktiivisesti mun läheisille ja töissä ja kukaan muu ei tunnu olevan huolissaan. Kehotan ihmisiä sanomaan että heihei nyt taas katsot luuria. Yksi keino mikä välillä onnistuu: makaat tai istut silmät kiinni. Mieleesi tulee ajatus katsoa puhelinta. Tunnista ajatus. Ja vastusta sitä. Annat ajatuksen virrata ja aina kun tulee ajatus katsoa puhelinta, tunnista se ja vastusta.

Itse en ole igssä ja youtubea käytän selaimella jonka etusivulla ei ole mitään muuta kuin hakukenttä, koska historia on otettunpois käytöstä enkä ole kirjautunut sinne. Se auttoi siihen, että minun pitää hakea jos haluan katsoa jotain, mutta yhtäkkiä en muistakaan enää ketään tubettajia. Älä seuraa mitään tilejä tms. Ettei niistä tule ilmoituksia.

Jos selaan puhelinta, katson kelloa ja otan jonkun tavoiteajan, milloin pitää lopettaa. Esi. 20.30 laitan puhelimen pois, ja seuraan selatessa kelloa yläkulmasta.
Kotonaollessa pidän viesti ja puhelu äänet päällä, ja pistän puhelimen pois silmistä piiloon esim jonkin paperin alle.

Päivämäärä:   26.1.26 20:16:06

Ja joskus kun on vaikeaa, laitan muusiikkia soimaan tai radion päälle ja alan siivota katsoa koukuttavaa sarjaa. Siinä saa flown päälle ja sen jölkeen on helpompaa.

Päivämäärä:   26.1.26 20:22:13

En tiedä, mutta vertaistukea voin sentään tarjota. Kännykkäriippuvuudesta kärsin siis itsekin. Olen havahtunut tilanteeseen, mutta hemmetti kun irti pääseminen on vaikeaa.

Muu kiinnostava tekeminen auttaa tiettyyn pisteeseen asti. Harmi vaan, että tuntuu ettei mikään enää jaksa kiinnostaa kauheasti... Olen vissiin jo mädättänyt aivoni.

Päivämäärä:   26.1.26 21:05:03

Tuo voisi olla hyvä keino, että pitäisi viesteissä ja puheluissa äänet päällä ja sitten laittaisi puhelimen piiloon. Minulla on kello, johon saan ilmoitukset viesteistä ja esim. kalenterista, eli puhelinta ei ainakaan näiden takia tarvitsisi pitää mukana oikeastaan lainkaan, jos vaan kello on matkassa.

Lähettäjä: Puolensa tälläkin 
Päivämäärä:   26.1.26 23:45:06

Onneksi ei tässä kärsi omasta riippuvuudesta yhtään, joten ei ole ongelmia.
Elämä on nykyään sellsinen, ei ole mitään syytä enää pyöriä missään muussa kuin kännykällä jollei laita vielä läppäriä enkä näe sitä kuin rahanhukkana :P

Päivämäärä:   27.1.26 06:27:16

Meitä hallitaan näiden puhelinten avullla. Ihmisen passivoituu naama kiinni ruudussa niin ei huomata mitä ympärillä OIKEASTI tapahtuu. Myös kyky keksiä tekemistä heikkenee, luovuus tarvitsee tylsiå hetkiä ja niitä ei nyky ihmisellä enää ole

Päivämäärä:   27.1.26 13:26:16

Laske ruutuaikaasi yhteen.

Jos esim olet puhelimella päivässä 7h, se tekee kuukaudessa 200 tuntia, vuodessa 2352.

Jos jatkat tätä kymmenen vuotta elämästäsi, kulutit kallisarvoisen ainutlaatuisen elämäsi ajasta 23520 tuntia aivan hukkaan.
980 vuorokautta eli 2,5 vuotta.

Ja mitäs sitä sitten ehtii tehdä kahdessa ja puolessa vuodessa :D
Aika paljon. Hankkia uuden ammatin, mennä naimisiin, hankkia lapsen ja viedä sen päiväkotiin esim. Viettää aikaa tärkeiden ihmisten kanssa, oppia uusia taitoja. Luettelenko vielä.

Liika puhelimella vietetty aika tyhmentää ja vahingoittaa.
Jos et pääse siitä eroon omin avuin niin suosittelen tekemään täyden lakon eri laitteella. Tai aloita edes siitä että lähdet kotoa kävelylle ilman puhelinta.

Kun sä katot jotain sadatta videota omaa naamaansa kuvaavasta höpöttäjästä niin mieti mitä se puhuu ja tekee ja mitä sä siitä saat.

Päivämäärä:   27.1.26 13:29:34

Lisään vielä että kun jossain kohtaa sairastut ja lääkäri antaa sinulle elinaikaa vuoden. Mitä mietit silloin? Mietitkö mihin käytit vuotesi. Sitä aikaa ei saa takaisin.
Mitä olisit halunnut tehdä, mistä jäit paitsi?

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   27.1.26 13:40:05

Jos ei joka paikkaan sesim,pankkeihin laskujen maksuun ei tarvittaisi puhelinta niin tavan vanha nokialainen riittäisi mulle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.2.26 15:35:46

Päätin nyt että en saa tehdä puhelimella pakollisten asioiden lisäksi muuta kuin ht.nettiä. Täällä sen verran verkkainen tahti, että pystyy pistään sivuunkin tarvittaessa. Youtubea voi viihteeksi katso joskus, mutta ne 2 ketä seuraan tekee harvoin videoita

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   5.2.26 20:51:03

Notifikaatit pois, poista äpit, kaikki paitsi aivan välttämättömät. Poistu somesta, et oikeasti tarvitse sitä mihinkään, yhteyttä voi pitää muutoinkin. Aseta puhelimen näyttö harmaa sävylle, kaikki värit pois.
Selaimen kotisivuilta kaikki pikalinkit pois, pelkkä tyhjä sivu jolloin joudut aina kirjoittamaan osoitteen minne olet menossa.

Nämä on vain pieniä mutta auttavat alkuun ja tekevät salailusta tylsempää.

Päivämäärä:   5.2.26 20:53:25

Ja sitten lopulta se raaka tosiasia että päätätkö tehdä jotain vai et. Se on sinun valinta. Nämä on toki rakennettu addiktoiviksi mutta avuttomaksi heittäytyminen ei vie mihinkään, ota valta takaisin itsellesi ja irrottaudu siitä oravanpyörästä.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   5.2.26 20:55:42

En ymmärrä mitä ihmiset edes katsoo puhelimesta noin monta tuntia päivässä. Ite selaan nopeasti facen, lisäksi Yle Uutiset, ht.net ja Sukuposti. Lisäksi toki viestittelyä.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.2.26 21:17:01

Tunnistan tätä hieman myös itsessäni. Välillä havahdun siihen, että en pysyy yhtäjaksoisesti tekemään jotain muuta, esim. lukemaan kirjaa, etten välillä nappaisi puhelinta käteen. Eikä sieltä ole edes oikein mitään katsottavaa. Tulee vaan selattua somea, htnettiä, sääsivustoja, erilaisia visoja ja testejä. Kerta toisensa perään ihan vaan tavan vuoksi. Joskus pitää ihan sinnitellä, että nyt en ota puhelinta käteen. Helpoiten sen välttää sillä, että jos vaikka kirjan lukemisen aikana tulee pakottava tarve selata puhelinta, nousen ylös ja kävelen vaikka vessassa käymään tai tekemään jonkun pienen kotiaskareen, että lähden pois puhelimen äärestä. Ihan ärsyttää tosiaan tuo että joskus huomaamatta vierähtää tunti, kun oli tarkoitus lähteä ulkoilemaan. Tai menee puolet leffasta ihan ohi, kun tuli räplättyä luuria.

Lähettäjä: Kiina 
Päivämäärä:   5.2.26 22:39:52

Olet riippuvainen. Jos et itse onnistu lopettamaan, menet tyyliin katkaisuhoitoon. Terapiaa? Otat käyttöön vanhan ajan puhelimen, missä ei ole kuin viestit sekä puhelut. Sinun on pakko alkaa keksiä muuta elämää vapaa-ajalle..

Päivämäärä:   14.2.26 18:42:24

Nostan tätä ketjua, olen siis tämän aloittaja.

En ole onnistunut pääsemään puhelimesta irti, päin vastoin. Tämän viikon ruutuaika on noussut jo keskimäärin yhdeksään tuntiin päivässä. Enää en pääse edes iltaisin ajoissa nukkumaan, selaan puhelinta sängyssäkin kunnes olen liian uupunut.

Tänään olin ulkona lenkillä, mutta kotiin tullessa osasin vain ajatella, että kohta pääsen onneksi sohvalle ja saan puhelimen taas käteen.

Ei tästä taida olla enää mitään ulospääsyä. En pysty taistelemaan tätä vastaan.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   14.2.26 18:54:24

Oon samassa veneessä ! Oon kokeillut ton aikaraja jutun sovelluksiin, ei auta kun saan ne ite myös pois. Oon poistanut esim tiktokin puhelimesta koska se on kaikkein pahin mitä käytetään, mut se on vielä olemassa mun tabletilla. Joten nyt selaan sitä sit kotona ollessa xD

Ainoostaan jos teen palapeliä keskityn siihen täysin ja kykenen unohtaan puhelimen. Mut jos vaikka telvisioo katon, auttaa ehkä se että jätän puhelimen riittävän kauas

Päivämäärä:   14.2.26 18:55:19

Ja just se harmittaa ja vtuttaa, et kaikki aika menee puhelin kädessä. Voi kuinka paljon sais aikaan ilman tätä

Päivämäärä:   14.2.26 19:00:08

Tavallaan kiva saada vertaistukea, mutta samalla harmittaa, että meitä on niin monta.

Tämä on aivan kauheaa. Toivon, etten olisi koskaan ostanut älypuhelinta.

Päivämäärä:   14.2.26 19:03:35

Mitä enemmän väkisin vain pakotat itseäsi tekemään asioita ilman puhelinta, sitä vähemmän alat sitä puhelinta kaivata. Mutta aikaa se vie ja helppoa se ei ole.

Mä lähden esim. lenkille aina heti töiden jälkeen. Jos istun sohvalle, niin istun siinä vielä illallakin. Mutta töistä kotiin, ehkä joku pikainen välipala jos on kova nälkä ja sitten suoraan ulos.

Käsitöihin on joskus hankalaa keskittyä, mutta tekee vaan silti. Itseä auttaa jos samalla kuuntelee vaikka jotain podcastia vielä. Päättää, että teen nyt tätä asiaa X ajan ja sinä aikana en katso puhelinta ja sitten vain pakottaa itsensä pitämään siitä kiinni.

Entäs joku ohjattu harrastus, olisiko joku sellainen joka sinua kiinnostaisi? Vaikka se olisi vain tunnin viikossa, on sekin jo 4h kuukaudessa vähemmän puhelinta ja parempi sekin on kuin ei mitään. Ja kun sitä elämää alkaa olla myös puhelimen ulkopuolella, sitä osaa varmasti kaivatakin enemmän.

Päivämäärä:   14.2.26 19:11:12

Mulla on myös paha riippuvuus googlata kaikkee mitä lentelee mieleen tai jutella chat gpt kans. Oikeesti, voisko keskittyä vaikka edes telkkariin. Tai lukee kirjaa !! :D

Töissä edes kykenen keskittyy töihin, mut taot selaan somee.. mut senki oon yrittänyt vaihtaa pelaamiseen. Tiedostan et tiktok aiheuttaa mulle ahdistusta, vähän riittämättömyyden tunnetta kun alkaa vertailla muihin.

Ohjattu liikunta olis kyl jees, kokeilinki joskus mut ei se tuntunut omalta. Oon enemmän itsekseni touhuuja

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.2.26 19:32:36

Oletteko edes yrittäneet oikeasti?

Poistakaa ne tiktokit ja muut, käyttäjätilejä myöten.
Kukaan ei tarvitse noita oikeasti. Jos ette kerralla pysty, niin alottakaa vaikka siitä tiktokista ensin. Se on se pahin noista ja siitä sitten vähitellen loput.
Jos jonkun fb/ig haluaa yhteydenpitokanavana säästää, niin antaa olla, mutta sovelluksen poisto tekee ihan hyvää. Sitä voi sitten joskus ladata sen taas ja vilkaista tuttujen kuulumiset.

Päivämäärä:   28.5.26 21:34:00

Forest äppi

Lähettäjä: shsjj 
Päivämäärä:   29.5.26 17:04:45

"Oletteko edes yrittäneet oikeasti?
Poistakaa ne tiktokit ja muut, käyttäjätilejä myöten."

^ Tämä.
Ihan turhaan te vingutte ja mutkutatte, jos ette oikeasti edes yritä vähentää ja päästä riippuvuudesta eroon.

- Poistakaa sovelluksista käyttäjätilinne kokonaan.
- Poistakaa sovellukset laitteistanne.
- Blokatkaa nettisivut, joilla ette halua turhaan roikkua. Tuolloin ette pääse niille nettisivuille.
- Keksikää muuta tekemistä luurilla roikkumisen tilalle.
- Pitäkää se puhelin jossain sellaisessa paikassa, että siellä on epämukavaa olla eikä puhelinta saa tuoda esim. sohvalle.

Noilla keinoilla pitäisi alkaa onnistua.

Älyttömän luurin hankkiminen ei välttämättä onnistu, jos tarvitsee nettiä esim. googlemapsin tms. vuoksi, eli pitää olla netti saatavilla edes välillä.

Lähettäjä: dots 
Päivämäärä:   29.5.26 19:44:20

Mä hankin jossain vaiheessa toisen puhelimen, jossa ei oo nettiä, ihan perus näppäinpalikan siis. Ja siihen rinnakkais-sim, eli liittymää ei tarvinut vaihtaa. Maksoi muistaakseni 6-7e/kk.

Sitten sen älyluuri kiinni ja laatikkoon. Kerran-kahdesti viikossa otin esille esim. pankki- ja muita asiointeja varten, mutta muuten elelin sen dumbphonen kanssa. Oli muuten ihan mahtavaa aikaa!

Nyt olen taas puhelinkoukussa, mutta ei onneksi ole niin paha...

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.5.26 20:52:12

Hanki joku toinen addiktio. Olen huomannut että taidan olla aika koukuttuvaa tyyppiä. Joskus olen ollut puhelinriippuvainen. Sitten aloin lukea ihan fyysisiä kirjoja päästäkseni puhelimesta. Ensin oli vaikea olla välissä ottamatta puhelinta käteen. Sitten aloin ahnehtia, että päivässä pitää saada luettua tietty sivumäärä. Ja aina oli kiire lukemaan. Syksyllä iski sienestys. Aina vaan lisää vaikka oli jo joka paikka täynnä sieniä kaikissa muodoissa. Jossain vaiheessa oli ihan pakko joka välissä virkata edes pieni pätkä lisää milloin mitäkin vaatekappaletta. Yöunetkin kärsi, kun ei malttanut nukkumaan. Mä en tiedä, miten pystyisin harrastamaan jotakin leppoisasti vain vähän. Aina menee överiksi ja kehitän itselleni stressin, kun jään koukkuun enkä ehdi muuta kuin sitä yhtä tiettyä juttua. Ja sitten vierottaudun yhdestä saadakseni tilalle toisen addiktion. Olen yrittänyt pysytellä edes jollain lailla terveissä ja hyödyllisissä harrasteissa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.26 21:03:14

Kuuntele sijoituskästin podcast jakso ”Somen koukuttavimmat ominaisuudet - näin sinua manipuloidaan miljardeilla.”

Mielenkiintoista asiaa!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.26 11:22:01

Yhden koukku on toisen ihanuus 🤭

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   30.5.26 22:03:42

Puhelinta on vaikea laittaa pois, kun sitä alkaa tuijottaa joten tee jotain muuta aluksi kun menet kotiin. Saisitko muita perheenjäseniä avuksi? Sopikaa vaikka että klo. 18 lähdette lenkille tai pekaatte korttia. Kehota käskemään tiukasti sovittuun toimintaan ja laittamaan puhelimeb pois. Säilytä puhelinta kotona vaikeassa paikassa, ettei ohimennen pysty vilkaisemaan sitä ja unohdu puhelimen ääreen mm. Kaapin päällä mihin ei yllä ilman jakkaraa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.