|
Lähettäjä: K
Päivämäärä: 25.1.26 15:32:48
Täällä taisi olla samantyyppinen aloitus jossain vaiheessa mutta kerronpa oman tilanteeni.
Minulla on vielä vuosi aikaa saada tutkinto valmiiksi. Harjoittelupaikkoja on ollut vaikea löytää, joten aloitin harjoittelun paikassa, joka ei vastaa omaa alaani, ajatuksena että saisin harjoittelun ainakin alta pois. Kävi kuitenkin nopeasti ilmi, että yrityksen toiminta pyörii käytännössä kokonaan harjoittelijoiden varassa eikä perehdytystä tai kunnollista ohjausta ole juuri lainkaan. Työt pitäisi silti hoitaa nopeasti ja itsenäisesti.
Työpäivät ovat jatkuvasti kiireisiä ja stressaavia, tehtävät vaihtuvat lennossa, teen suoraan asiakastöitä ja kyseessä on useiden kuukausien mittainen ilmainen harjoittelu. Jo aloituspäivänä odotin tunteja sovittua perehdytystä ja lopulta sain vain jonkin ohjeen käteen ja oletuksen, että selvitän asiat itse.
Viimeinen niitti oli tilanne, jossa minua moitittiin muiden harjoittelijoiden edessä asiakaspalvelussa tapahtuneesta virheestä, vaikka tehtävää ei ollut missään vaiheessa kunnolla ohjeistettu. Minulle vain todettiin, että ongelma pitäisi ratkaista nopeasti itse. Olen aikuinen ihminen ja tottunut vastuulliseen työskentelyyn, enkä koe tällaista toimintatapaa hyväksyttäväksi.
Lisäksi koen, ettei harjoittelu edistä työllistymistäni edes kyseiseen yritykseen, sillä sen toiminta on pyörinyt harjoittelijavetoisesti jo useita vuosia ilman varsinaisia työntekijöitä.
Harkitsen nyt vakavasti harjoittelun keskeyttämistä ja uuden, omaa alaani paremmin vastaavan paikan etsimistä. Minulla on siihen edelleen aikaa ja olen saanut jo haastattelukutsuja oman alan kesätöihin.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Onko harjoittelun keskeyttäminen tässä kohtaa mielestänne järkevää ja miten selitän tilanteen harjoittelupaikassa?
|