Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ehdottakaa mitä opettelisin Youtubesta

Lähettäjä: on kriteerit 
Päivämäärä:   25.1.26 12:58:55

Laittakaa ehdotuksia, mitä uusia taitoja voisin opetella Youtuben avulla ja mieluusti myös hyväksi havaittuja kanavasuosituksia!

Ei saa maksaa paljoa ja pitää olla jollain tavalla hyödyllinen taito. Todella iso plussa, jos taidon avulla voi jopa säästää rahaa, mutta tämä ei ole mikään välttämättömyys. Jotenkin viehättää sellaiset vähän vanhanaikaiset taidot, jotka ovat monilta nykyihmisiltä unohtuneet. Asun kuitenkin kerrostalossa, joten tämä pitää ottaa huomioon.

Esimerkkinä olen viimeksi opetellut hapanjuurileivontaa, tosin kirjaston avulla. Tykkäisin kuitenkin enemmän oppia niin, että joku näyttää esimerkkiä, siksi haluaisin nyt opiskella videoformaatissa. Virkkaaminen, kutominen yms ei niinkään kiinnosta, joten niitä ei kannata ehdottaa.

Re: Ehdottakaa mitä opettelisin Youtubesta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.26 13:09:17

Miten omisi survivalismipuoli, miten pysyä lämpimänä sähkökatkoksen aikana yms.

Vaatteiden korjaaminen/paikkaaminen/uudistaminen.

Retkeily.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.26 13:09:56

Solmujen tekeminen
Reikien parsiminen (darning, swiss darning, miksei vaikka neulahuovutus myös)
Puiden oikeaoppinen istuttaminen, kasvien hoito
Pesukoneen jne peruskorjaustoimenpiteet
Ensiaputaidot (kiristysside jne)

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   25.1.26 13:43:29

Viljelyä, kokkaamista ja säilöntää: https://www.youtube.com/playlist?list=PL5dzTsBM4zzCUIW6O3VED8AyxsUTJDQml

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   25.1.26 14:03:33

Hapanjuurella leipominen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.1.26 14:37:30

Jes, luitko aloitusta?

Aloittaja, miten olisi sashiko, japanilainen vaatteidenpaikkauskirjonta?
Moderni kalligrafia?
Bullet journalin pito?
Doodlaus? (Doodling)
Ja ainahan voi katsoa kaikkia niksivideoita kodinhoitoon, lahjojen pakkaamiseen kauniisti tms.
Tai opetella valmistamaan jonkin itselle vieraan kulttuurin ruokaa tai uuden kokkaustekniikan.
Sitten toki löytyy kaikenlaisia mooceja yms, mutta niissä opetus on teoriapainotteisempaa.

Lähettäjä: ötrta 
Päivämäärä:   25.1.26 14:39:02

Asioiden korjaaminen ja tuunaaminen on hyödyllinen taito. Sillä voi myös säästää tai ansaita rahaa, jos saa jotain halvalla/ilmaiseksi ja kunnostaa sen, ja sitten saa siitä käyttökelpoisen itselleen tai myy eteenpäin. Tai sen sijaan, että teettää/korjauttaa ammattilaisella, tekeekin itse.

Liikkuvuustreeni ei ole koskaan pahasta, ja voi pelastaa paljon ja tuoda paremman toimintakyvyn vuosiksi eteenpäin. Ja jos vaikka loukkaannut/joudut johonkin leikkaukseen tai olet raskaana ja synnytät, niin todennäköisemmin selviät vähemmillä vammoilla ja lyhyemmällä toipumisajalla, kun olet jo ennen sitä hyvässä kunnossa. Tubessa on paljon liikkuvuustreenejä ja nimenomaan tekniikkaohjeita, miten ihmiset yleensä tekevät väärin ja saavat vain vahinkoa aikaan sen sijaan, että treenaisivat oikein. Ja yleensä näitä voi tehdä ilman apuvälineitä tai jonkun yksinkertaisen välineen avulla, kuten keppi tai vaikka kaulahuivi, tuoli, seinä, jne.

Polkupyörän korjaamista olen itse opetellut, ja säästänyt sillä pitkän pennin, kun ei kaikkea tarvitse teettää ammattilaisella.

Asun myös kerrostalossa ja olen siitä huolimatta hionut ja maalannut huonekaluja. Saanut kulahtaneista ja kuluneista uusia ja hienoja. Pari polkupyörääkin olen purkanut, puhdistanut, maalannut ja myynyt eteenpäin. Ihan täällä kerrostaloasunnossa...

Suksien ja lumilaudan huolto ja voitelukin tullut tubesta opeteltua.

Ja jonkin verran olen neulonut ja ommellut. Ihan joko tehnyt alusta asti tai sitten tuunannut/korjannut. Ja kun neulon paljon sukkia/tossuja, niin niitä riittää myyntiin ja itsellänikin niitä on riittävästi. Ja parasta on, kun teen jämälangoista sukkia, ne on käytännössä materiaaleiltaan ilmaisia, kun materiaalit olen ostanut omiin sukkiini ja sitten jämälangoista tehdyt myyn eteenpäin. Silkkaa voittoa.

Pukeutuminen, meikkaus, hiusten laitto, sisustus. Mikä nyt kiinnostaa ja mihin haluat vinkkejä.

Paljon on asioita, joita ei ole koskaan tajunnut tehdä tai jotka on tehnyt väärin. Esim. moni heittää mikrokuituliinat roskiin kun "ei ne ime mitään ja on huonoja ja haisee pahalta pesusta huolimatta". Mutta kun niitä keittää ruokasoodavedessä, niistä lähtee liat irti, kuidut puhdistuvat, ja huonoiksi menneet rätit on taas toimivia ja imukykyisiä. Kaikkea tällaista kannattaa netistä etsiä ja toteuttaa. Siinä säästää rahaa, kun roskiin heittämisen ja uuden hankkimisen sijaan kunnostaa sen vanhan ja olemassaolevan.

Opettelin myös, miten saa läppäristä kovalevyn irti. Rikki mennyt läppäri meni kierrätykseen, vanha kovalevy talteen tietoineen. Sitä saa käyttää tallennustilana ja vanhat tiedot on tallessa ja käyttökelpoisena. Sen sijaan, että olisin vienyt sen ammattilaiselle ja maksanut siitä, niin opettelin itse, ostin 10 e kovalevykotelon, että voin käyttää vanhaa kovalevyä, ja olen tehnyt saman myös äitini läppärille, eli häneltäkin säästyi rahaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.1.26 14:56:21

Tai shi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.