Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aivot toimivat sokerilla

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   25.1.26 12:00:38

Mutta mitenkäs sellainen dieetti jossa karsitaan kaikki sokeri? Tyhmentääkö se aivoja?

Re: Aivot toimivat sokerilla

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   25.1.26 12:02:40

Aivot eivät tarvitse valkoista sokeria (karkkia, limsaa jne.)

Ne tarvitsevat tasaisesti saatavaa glukoosia, jota keho tekee:

hiilihydraateista (täysjyvä, hedelmät, juurekset)

tarvittaessa myös proteiinista (glukoneogeneesi)

“Sokeriton” dieetti ei = sokeriton keho

Vaikka karsit kaiken lisätyn sokerin ja hiilarit, keho:

valmistaa itse glukoosia proteiinista (glukoneogeneesi)

opettaa aivot käyttämään osittain ketoneita energiana
→ aivot eivät jää ilman polttoainetta

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.1.26 12:18:11

Aivot tarvitsevat hiilihydraatteja.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   25.1.26 12:19:57

Keho pystyy tekemään oman verensokerinsa ihan itse esim varastoidusta rasvasta ja ruoasta saatavista energianlähteistä. Ihminen ei tarvitse ruokavalioonsa yhtään hiilihydraatteja ja aivot toimivat loistavasti ketoneilla ja kehon itse tuottamalla glukoosilla. Jos on elämänsä syönyt runsaasti hiilihydraatteja, kehon pitää adaptoitua/muuntua enemmän rasvapolttoiseksi, siinä menee jokunen päivä - viikkoja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.26 12:32:50

Glukoosia on ihan kaikessa lihasta lähtien.

Lähettäjä: Beentheredonethat 
Päivämäärä:   25.1.26 12:35:44

Tärkeintä, että saa ylipäätään riittävästi energiaa ravinnosta, keho kyllä luo tarvittavan polttoaineen yllättävän sitkeästi, vaikka hiilarit leikattaisi ravinnosta pois (en tosin itse kannata mitään moisia dieettejä). Itse olen sairastanut anoreksian ja olin aliravittuna oikeasti ihan tosi tyhmä. Enkä nyt tarkoita tällä vaan sairauden oireita, vaan sitä että mun aivot ei oikeasti toiminut samalla tavalla kuin ennen, tyhmennyin ihan älyllisesti. Se oli pelottavaa huomata. Eli muistakaa antaa bensaa itsellenne, aivot tarvitsee polttoainetta toimiakseen :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.26 12:39:21

Ketoosi: Vaikka keho pystyy sijaistoimintoihin, se ei tarkoita että se olisi keholle optimaalisin tapa. Keho voi nostaa sykkeenkin taivaisiin, se ei silti ole tarkoituksenmukaista. Glukoneogeneesi on hätäjärjestelmä joka stressaa kehoa eikä perustoiminto.

Hiilareiden puute laskee kilpirauhashormonien tuottoa ja useilla naisilla häiriinnyttää hormonikierron. Lisäksi meidän suolistobakteerit on elintärkeitä, ne puolestaan eivät voi elää proteiinilla ja rasvalla.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   25.1.26 12:46:34

Mun aivot tarvii kyllä ihan herkku sokeriakin.
Todistetusti.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.1.26 13:46:52

Sokerissa ei ole mitään pahaa, vain määrissä on. Olen normaalipainoinen ollut koko ikäni.syön kaiken makean sokerillisena, makeutusaineita en syö. Päivittäin syön sokeria; suklaapatukka, jogurtti, keksejä jne. Syön myös muuta hiilaria; riisiä, perunaa, hedelmiä. Tietenkin syön myös juureksia, vihanneksia ja lihaa, kalaa, kanaa ja maitotuotteita.
Ikää 40, veriarvot priimaa. Keskityn unen määrään ja laatuu ja stressitasojen pitämiseen alhaalla.

En ymmärrä miksi ihmiset kikkailee niin paljon syömisellä, kun unella ja stressillä on varmaan huomattavasti suurempi vaikutus lihomiseen ja sairauksiin!

Lähettäjä: hwyu 
Päivämäärä:   25.1.26 13:53:05

Ihmisen elimistö osaa ihan itse tuottaa glukoosia eli sokeria proteiinista ja rasvasta. Eli jos elimistössä on rasvakudosta ja lihasmassaa, niin ei sitä sokeria tarvitse ruokavaliosta tulla... :')

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.