Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruoditteko ystävien kesken parisuhteitanne?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   25.1.26 07:52:20

Tuli toisesta ketjusta mieleen.

Kuulostaa omaan korvaan oudolta, että jotenkin erityisesti keskustelisimme parisuhteista keskenämme. Minulle ainakin parisuhde on henkilökohtainen ja kahden välinen asia. En ikinä kerro jos olemme riidelleet tms, ei kuulu muille. Ja ylipäätänsä en kyllä valita kavereille asioista joita mies tekee tai ei tee.

Ei siis ole oikein ruotimista. Miten teillä?

Re: Ruoditteko ystävien kesken parisuhteitanne?

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   25.1.26 08:09:47

En ole aikuisiällä parisuhdeasioita ystäville tilittänyt. Eikä kyllä kiinnostaisi kuunnella jos joku kertoilisi vaikka jostain riitelystään.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.1.26 08:19:06

Eipä juurikaan enää. Kaikilla suhteessa olevilla on varsin pitkät ja vakiintuneet suhteet, sinkuilla pitkä sinkkuus. Ei ole jäljellä ruodittavaa. Ketään ei kiinnosta jauhaa sen enempää likaisista sukista lattialla, kuin isommistakaan vioista kymmeniä vuosia putkeen aina tismalleen samasta asiasta. Pienistä vioista ei edes muista urputtaa, kun niitä nyt kaikki joutuu sietämään, joidenkin kaverien suhteiden perustavalaatuisemmista ongelmista taas ei jaksa kuulla, kun toinen ei kuitenkaan ole valmis suhteesta lähtemään ja suuttuu vaan kun joutuu kuulemaan, ettei tuollaista pitäisi sietää. Puhutaan kyllä, jos jotain yllättävää tulee vastaan, esim. Elämäntilanteen muutos tuo esiin uudenlaisia piirteitä. Nuorena ruodittiin paljonkin, kun kaikki oli uutta.

Tietäen miten ongelmallisia keskinäisiä vuorovaikutuskäytäntöjä joissain suhteissa on, pidän hieman vaarallisena sitä, jos ei lainkaan koe luontevaksi puhua suhteestaan. Silloin jää kaikki tuki saamatta tilanteissa, joissa sitä tarvitsisi. On ihan tervellistä ylläpitää perspektiiviä ja sanavarastoa siitä, millainen käytös suhteessa on ok ja miten oman suhteensa kokee. Ongelmat ei yleensä räjähdä silmille yhdessä illassa, vaan pahenee hitaasti muuttaen molempien käsitystä siitä mikä on normaalia ja molemmille ihan ok.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   25.1.26 08:25:29

Aiemmin en kertonut, olisi pitänyt. Ajattelin just niin, ettei asiat kuulu ulkopuolisille.

Jälkikäteen ajateltuna olisin säästynyt paljolta jos olisin kertonut eksän päihteiden käytöstä jollekin jo vuosia sitten. Jälkeen päin inhottaa koko juttu, siellä oli vaikka kuinka paljon hälytysmerkkejä ja selkeitä henkiseen väkivaltaan jne liittyviä asioita mitä itse en tajunnut, mutta olisin todennäköisesti ne huomannut, jos olisin jonkun kanssa jutellut.

Sen jälkeen tuli koettua sellainen lyhyt suhde, missä mies yritti kontrolloida sitä miten suhteesta puhutaan muille. Aika äkkiä paljastui, että siinä oli syynsä, minkä takia hän ei halunnut. että asiasta puhuttaisiin... Ei se ihan rikosjuttuun asti mennyt mutta ei paljon puuttunutkaan.

Joten nyt uudessa suhteessa olen ottanut alusta pitäen sen linjan että mulla on pari ystävää jotka tietää missä mennään ja mitä on tapahtunut. Viiskymppisiä ollaan ja vaikeiden avioerojen jälkeen yritetään vähän pitää huolta toisistamme ettei uudelleen päädyttäisi niin hirveisiin tilanteisiin missä ollaan aiemmin oltu.

On paljon tilanteita, missä on parempi ensin puhua kaverin kanssa kuin ottaa asia esille kumppanin kanssa. Mutta kumppanin omia henk koht asioita ei tietenkään puhuta eteenpäin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   25.1.26 08:31:57

Hyvin harvoin. Seksielämän pidän luonnollisesti omanani, jos siitä tulee puhetta, niin ihan yleisellä tasolla, ei kenenkään omaan elämään viitaten.

Toki jonkun satunnaisen ärsyynnyksen kohteen joku saattaa joskus puuskahtaa tms, mutta ei näitä aleta porukalla puida ja ruotia. Olemme olleet pitkään ystäviä ja jokainen tuntee myös ystävänsä puolison ja monet saattavat tavata myös puolisoita ilman ystäväänsä, jos aikataulut menevät siten. Tuntuisi todella oudolta, jos paras ystäväni olisi ruotinut hänen ja puolisonsa henkilökohtaisia asioita minulle kovinkin tarkasti, kun myös hänen puolisonsa oli alunperin minun kaverini ja tapasivat kauttani. Samaten minun mieheni saattaa tavata ystäviäni ilman minua tai minä hänen ystäviään ilman häntä, niin pitäisin outona, jos olisi jaettu joka ikinen henkilökohtainen juttu heille.

Normaaleja kuulumisia yms jaetaan toki ja jos jollain nyt tulisi joku elämää suurempi kriisi, niin varmaan siitä puhuttaisiin, mutta näin vakiintuneissa suhteissa, joissa ihmisillä on mm yhteistä varallisuutta, pitkä yhteinen historia tms, niin pidän sellaisia epätodennäköisempänä. Yleisesti ottaen asiat hoidetaan siellä parisuhteen sisällä keskustellen, ei ottamalla sivullisia mukaan ja vaatimalla heitä valitsemaan puoltaan ja ilmaisemaan mielipiteitään yhden osapuolen kertomuksen perusteella. Yleisesti olemme kuulleet eroista tms silloin, kun asia on jo osapuolten välillä käyty läpi ja ihan hyvä niin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.26 08:37:47

Puhutaan suhteistamme hyvän ystävän kanssa kun aihetta siihen on. Kriisitilanteissa ruoditaan tarkkaankin. Mutta yksittäisistä riidoista ei puhuta ja kumppanista puhutaan aina kunnioittavasti, en jaa mitään mitä kumppanini ei haluaisi minun kertovan. Seksistä ei myöskään puhuta.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.1.26 08:43:16

Parisuhde lasteni isän kanssa oli hankala pitkään. Silloin kävin paljon parisuhdetta läpi ystävien kanssa, enkä ilman heidän tukeaan olisi jaksanut olla senkään vertaa järjissäni. Onneksi erosin.

Nyt mulla on uusi parisuhde, jossa olen onnellinen. Ei mulla ole tarvetta tästä nykyisestä suhteesta kenellekään urputtaa. Aika moni ystävä on huonossa parisuhteessa, enkä viitsi hieroa heidän naamaansa tietoa siitä kuinka onnellinen olen nyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.1.26 08:53:44

Puhutaan puolin ja toisin tosi tarkkaankin, ei nyt tietenkään joka viikko vaan silloin jos jotain on mielen päällä. Minulla on sekä naisia että miehiä ystävinä ja ei nyt äkkiseltään tule mieleen aihetta mistä ei voisi puhua.
Usein jos tulee riitoja, perspektiiviä on järkevää hakea ulkopuolelta luottokaverin kanssa. Luottamuksen pitää silloin olla kunnossa. Myös seksielämää ruoditaan jos on jotain tärkeää sillä saralla. Esimerkiksi joku on voinut haluta kertoa miten on yllättänyt kumppaninsa tai sitten toisen haluttomuus on aika yleinen aihe mistä moni haluaa avautua. Toki kaikki tämä tehdään kunnioittavasti eikä kenestäkään "puhuta pahaa selän takana".

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.26 08:59:22

Itse olen sinkku, mutta kyllä ollaan parien kavereiden miehet kirottu ja valitettu porukalla. Kaks kaveria eronnut miehistään ja kyllä kaverit ovat kaikki ongelmat kertoneet muille. Yks taas välillä kiroaa miestään jos on tehnyt jotain väärin. Näin ikisinkkuna näitä asioita kuunnellessa ei teekkään mieli löytää ketään miestä. :'D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.1.26 09:04:40

Tätä tuli pohdittua todella paljon, kun olin suhteessa narsistin kanssa. Lähtökohtaisesti ajattelin ennen sitä, että parisuhteen ongelmat tai puolison ongelmat ei kuulu muille, mutta luonnollisia kuulumisia tai jotain normaalisia arkisia pikkuongelmia on ok jakaa (siis tyyliin, että kylläpäs ärsytti, kun puoliso jätti kämpän siivottomaksi). Narsisti (josta en alkuun tiennyt, että on narsisti) taas jakoi kaiken, tai siis lähinnä vain ongelmia, ystävilleen ja myös MINUN ystäville. Ja totta kai siinä valossa, että minä olen paha. En tiennyt tätä silloin, mutta ihmettelin kyllä, kun ystäväni ja hänen ystävänsä ottivat usein yllättäen yhteyttä ja kysyivät, että onko kaikki ok. No, kun narsismi paljastui ja tämä "narsistin kanssa parisuhteessa" -vuoristorata alkoi, niin siinä sai kyllä sitten ihan kirjaimellisesti jokainen puolituttu ja jopa todella moni täysin tuntematon kuulla, miten paska minä olen ja miten hän rakastaa minua niin paljon, että kaikesta minun paskamaisuudesta huolimatta jaksaa aina vaan kinuta minua takaisin.

Silloin aloin miettiä, että ystäville puhuminen on todellakin kaksiteräinen miekka. Minun olisi pitänyt puhua aikaisemmasss vaiheessa ystävilleni, että mitä on meneillään. Toki he olivat minulle jo sanoneet heti miehen ensimmäistä kertaa tavatessa, että vaikuttaa narsistiselta, mutta enhän minä uskonut. Ja pidin sitten piilossa kaikkia niitä huolestuttavia red flagejä, joita alkoi hissukseen ajan myötä näkyä. Mutta jos olisin niin tehnyt, niin olisiko toimintani ollut vastaavaa kuin mitä narsistipuolisoni teki? Ehkä ei, koska tavoite ja tapa olisi ollut hyvin erilainen. Mutta missä menee raja? Aikaisemmissa suhteissa ei tällaista koskaan tarvinnut miettiä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.26 09:32:45

Kyllä todellakin puhutaan! Erityisesti yhden ystävän kanssa puhutaan parisuhteen tapahtumista aika tarkkaankin. Se auttaa ymmärtämään ja antaa itsellekin näkökulmia.
Kahden muun kanssa puhutaan myös, mutta ei ehkä niin pikkutarkasti.
Mielestäni on erittäin tärkeää puhua ystävien kanssa, jos vain suinkin mahdollista! Omat ystäväni ovat kuitenkin olleet elämässäni monta kertaa kauemmin kuin mieheni ja ovat olleet mukana jokaisessa elämän myrskyssä ja suvannossa.

Lähettäjä: reppu 
Päivämäärä:   25.1.26 09:33:11

Jos on ollut joku ihan idiootti riita niin saatan kertoa, mutta en kyllä esim koskaan hauku miestäni kenellekkään (eikä kyllä ole syytäkään).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.