Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Villapaidan neulominen alottelijalle

Lähettäjä: Lankakerä 
Päivämäärä:   24.1.26 18:42:19

Olen nyt innostunut neulomisesta ja olen tehnyt pipoja ja nyt jo useammat villasukat. Ja siis ihan nollakokemuksella, viimeks ollut puikot kädessä yläasteella. Katsoin villasukkiin ohjeet youtubesta kohta kohdalta samalla kun tein itse, koska kirjallisista ohjeista en ymmärtänyt mitään. Vieläkään en tiedä muuta kuin oikean ja nurjan silmukan, joitakin kavennuksia ja vahvistetun neuloksen.

Nyt villasukat menee jo ihan ulkomuistista ja parissa illassa väkertää yhen sukan. Mietin, että olisi unelma opetella tekemään villapaita.

Kuinka kauan hyvällä neulojalla menee tehdä joku perushelppo neule? Katsoin ohjeita jossa paita neulotaan ylhäältä alaspäin ja resoreita lukuunottamatta pelkkää oikeaa silmukkaa.

Pitäisi varmaan katsoa lisää videoita youtubesta

Kuinka helppoa juuri sinulle oli ensimmäisen villapaidan kutominen?

Re: Villapaidan neulominen alottelijalle

Lähettäjä: sukkis 
Päivämäärä:   24.1.26 18:46:47

Hei mä haluun kanssa oppia tekemään villasukan, videon avulla ehkä onnistuisi. Vinkkaatko mitkä oli sulle parhaat opetusvideot?

Mä olen youtubea selannut mutta tuntuu että mulle tulee vastaan vaan sellaisia missä on heti jotain tosi vaikeita kiemuroita.

Lähettäjä: Aika helppo 
Päivämäärä:   24.1.26 18:47:17

Mä tein omani varmaan vajaassa 2vkossa, toinen meni viikossa, kun oikein innostui. Mä oon tehnyt vaan alhaalta ylöspäin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.26 19:13:33

Viikosta muutamaan viikkoon.

Kannattaa aloittaa alhaalta ylös neulottavasta neuleista. Useimmilla kaventamiset menee paremmin tajuntaan kuin lisäämiset.

Hanki joku kaarrokeneuleohjekirja, esim. Islantilaisia neuleita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.26 19:32:11

Villapaita on sukkaa helpompi, vain työläämpi. Ja minä olen taas sitä mieltä, että ylhäältä alas raglan-hihoilla on kaikkein helpoin paita tehdä :)

Olettehan neulojat jo huomanneet tämän:

Päivämäärä:   24.1.26 19:33:23

Siis tämän, en osannutkaan linkittää enkä löydä ohjetta :D
http://neule.net

Lähettäjä: Lankakerä 
Päivämäärä:   24.1.26 19:42:50

Sukkis:

Tällä ohjeella tein! Löytyy myös osiin pätkittynä. Sori en osaa linkittää https://youtu.be/QF6vlz6vRMw?si=-a9qH2rjbIq6jhDu

Tuota kun seuraa samaantahtiin kun itse tekee ja kelaa aina taaksepäin jos videolla mennään liian nopeasti. Nyt osaan jo ulkoa koko homman! Jopa niin että vähän sovellan itse esimerkiksi kavennuksissa että tulee omaan mieleen paremman mallinen.

Kiitos viesteistä! Täytty alkaa perehtymään noihin villapaita-asioihin. Youtubesta löysin pari ohjetta, mutta molemmat oli isolla kaula-aukolla ja haluaisin tehdä korkeakauluksisen. Ja vähän vertailla kumpi vaikuttaisi itselle helpommalta, alhaalta ylöspäin vai ylhäältä alaspäin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.1.26 20:26:56

Lapsen villapaita onnistui muutamassa kuukaudessa mutta omaa olen tehnyt yli vuoden. Ajattelin, että on helppo vaan kutoa samanlailla ja omien mittohen mukaan, mutta en ole varma nyt kuinka kaarroke tehdään. Aina löytyy vain ohjeita missä ei osata sanoa kuinka korkea se on ja missä vaiheessa alkaa kavennukset. Luulisi nyt että jossain voi lukea onko se 2 cm vai 20 cm että tietäisi, mitä suunnilleen kutoo.

Päivämäärä:   24.1.26 20:44:27

Ensimmäisen tekeminen oli tuskaa, koska etsin jonkun kivalta näyttävän paidan ohjeen ja koitin tehdä sen mukaan. Se paita tehtiin osissa ja eihän niiden yhdistämisestä lopulta tullut mitään. Lopulta löysin geneerisen ylhäältä alas tehtävän paidan ohjeen ja sillä sain lopulta tehtyä pidettävän paidan.

Samaa suosittelen kaikille aloittelijoille. Ylhäältä alas saumattomana esim. raglan-lisäyksin tehtävä paita on helpoin, sitä saa sovitettua helpommin ja pituuden voi päättää sen mukaan, kuinka paljon lankaa on käytettävissä. Vaömiita ohjeita löytyy paljon, samoin "reseptejä", jos haluaa tehdä ilman valmista ohjetta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.1.26 20:57:17

"Kannattaa aloittaa alhaalta ylös neulottavasta neuleista. Useimmilla kaventamiset menee paremmin tajuntaan kuin lisäämiset."

Eieiei. Nimenomaan ylhäältä alas, että paitaa voi sovittaa tarvittaessa. Alhaalta päin tehdessä ongelmana on sovittaminen: jos paita on sovittaessa vähän joka kerta vähän eri kohdassa, homma alkaa tuntumaan loputtomalta suolta ja syö kaiken tekemisen innon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.