Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suunnittelematon raskaus ja keskenmeno

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.26 17:21:04

Elikkäs kävipäs niin, että tulin raskaaksi. Ei oltu puolison kanssa suunniteltu perheen perustamista sen kummemmin, joten hieman pisti elämän ylösalaisin tämä tieto. Shokista huolimatta kuitenkin myös iloitsin asiasta ja ensin puolisokin oli positiivinen, mutta viikkojen kuluessa hän alkoi tulla toisiin aatoksiin. Itselleni tämä oli henkisesti tosi raskasta: lähtökohdat oli muutenkin tosi stressaavat, joten se, että alun ilo ja vakuuttelut siitä, että hän tukee mua oli tilanne mikä tahansa muuttuikin yhtäkkiä negatiivisuudeksi ja ehdotteluksi siitä, pitäisikö raskaus kuitenkin keskeyttää, ahdisti mua todella. Olin siis ollut jo valmiiksi hirveässä tunnevuoristoradassa koko hommasta, pelännyt kaikkea mahdollista, miettinyt onko musta vanhemmaksi ja samalla kuitenkin tunsin todella syvää yhteyttä sisälläni kasvavaan elämänalkuun ja tiesin rakastavani sitä.

Noh, lopulta sitten raskaus päättyi keskenmenoon ensimmäisen kolmanneksen aikana. Menetyksen tunne oli kamala, vaikka raskaus olikin ollut shokki ja kaikkine fyysisine ja henkisine vaikutuksineen kokemus oli ollut raskas ja tosi stressaava. Puoliso kyllä piti musta kovasti huolta, mutta se oli enemmänkin sellaista fyysistä huolenpitoa ja hoivaamista. Me ei koskaan jaettu tapahtuneesta yhteistä henkistä surua.

Alkuun tuntui, että aloin toipua hyvin. Keskityin töihin ja arjen kiireisiin. Kun aloimme kuitenkin puhua aiheesta uudestaan, se aukaisi kaikki haavat ja tuntuu, että mussa on ihan kamalasti henkistä kipua koko koettelemuksesta ja mun on vaikea hyväksyä, että puoliso ei kokenut asiaa samoin kuin minä. Joka kerta kun hän sanoo "Miten voisin surra jotain mitä en edes halunnut?", tuntuu, että puukko menee sydämeen. En tiedä, miten parisuhde kestää ja elpyy, kun kyseessä on itsellä niin syvälle sieluun menneestä asiasta.

Oisko vertaistukea tai muita hyviä neuvoja?

Re: Suunnittelematon raskaus ja keskenmeno

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   24.1.26 17:25:30

Sinä selvästi haluaisit lapsia ja miehesi ei, joten ei tuo suhde ole sinulle oikea.

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   24.1.26 17:27:05

Olen pahoillani puolestasi.
Keskenmeno on aina raskas niin henkisesti kuin fyysisesti, hormoonit menee ihan sekaisin.
Miehillä on ihan jo biologiankin takia erilainen suhtautuminen. Tuo miehen painostaminen keskeytykseen oli kyllä väärin.
Anna itsellesi aikaa surra ja toipua. Tsemppiä ja voimia!

Lähettäjä: Pinjana 
Päivämäärä:   24.1.26 17:39:47

Voimia suruusi <3 Olen itsekin keskenmenon kokenut, raskaus ei ollut suunniteltu, mutta menetyksen jälkeinen suru ja henkinen paha olo oli kamala. En osaa auttaa tuossa tilanteessa, mutta lähetän henkisen halauksen.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.1.26 17:42:55

Eiköhän tuo suhde ollut tuossa. Tapahtuneet osoittavat, että sinä ehkä joskus haluat omia lapsia ja haluat kumppanin joka myös niitä haluaa. Mies taas selkeästi ei tule olemaan vielä vuosiin, jos koskaan valmis. Itse en pystyisi tuota tunnekylmyyttä hyväksymään.

Keskenmenosta kokemusta ja kyllä yhdessä miehen kanssa surimme.

Kovasti voimia aloittaja<3

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   24.1.26 17:51:21

"Eiköhän tuo suhde ollut tuossa. Tapahtuneet osoittavat, että sinä ehkä joskus haluat omia lapsia ja haluat kumppanin joka myös niitä haluaa. Mies taas selkeästi ei tule olemaan vielä vuosiin, jos koskaan valmis. Itse en pystyisi tuota tunnekylmyyttä hyväksymään."

Näin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.26 17:52:02

Osaako mies ottaa osaa sinun suruusi, vaikka ei itse samaa asiaa surekaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.26 17:53:50

"En tiedä, miten parisuhde kestää ja elpyy, kun kyseessä on itsellä niin syvälle sieluun menneestä asiasta."

Tuskin se ennalleen elpyy vaikka kuinka yrittäisitte. Sinä halusit lapsen ja olet surullinen menetyksestä. Mies ei halunnut ja on tilanteesta helpottunut. Valitettavasti kyse on niin isosta asiasta että jää hiertämään vaikka päättäisitte pysyä yhdessä.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.1.26 18:16:46

Parisuhteen osalta en osaa neuvoa,mutta aikanaan oli samantapainen tilanne.

En ollut huomannut yksien menkkojen puuttumista, ja raskaus huomattiin aika myöhään,viikolla 9. No, se meni kesken viikolla 11. Eka ultra olisi ollut parin päivän päästä.

Oltiin miehen kanssa nuoria, ei vakituisia töitä,mutta ehdittiin iloita vauvasta. En tiennyt keskenmenoista mitään, ja kun menin päivystykseen kivun ja verenvuodon takia, nuori lääkäri vaan sanoi, että 20 % menee kesken.

Se oli kamalaa. Olin pitkään kipeä sekä henkisesti että fyysisesti. Vieläkin muistan laskettuna päivänä, että tämä olisi se päivä.

No, varsinainen esikoinen saatiin vasta 4 v myöhemmin pitkän odotuksen jälkeen, ja lapsia on nyt yhteensä 3. Loppu hyvin kaikki hyvin,kyllä.

Aloittajalle; eihän sitä puolisoa voi pakottaa suremaan. Ehkä kannattaa myös ottaa huomioon, miten hän suhtautuu sinun suruusi: tukeeko vai vähätteleekö? Se asenne on aika tärkeä.
Eikä miehet yleensä kasva yhtä nopeasti isiksi, kuin naiset äideiksi. Se on ihan biologinen fakta, että asia konkretisoituu äidille nopeammin.

Oletteko puhuneet mahdollisista seuraavista lapsista? Miten hän suhtautuu siihen? Haluaako hän lapsia ylipäänsä? Tuon surun käsittelyn lisäksi on hyvä miettiä, haluatteko samoja asioita tulevaisuudessa. Sen pitäisi olla merkityksellisempää, kuin se, että suretteko yhtä paljon.

Tai löytyisikö aloittajalle vertaistukea jostain muualta, jos sitä kaipaa? Alkuraskauden keskenmenot on kuitenkin verrattain yleisiä, niitä on moni kokenut.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   24.1.26 18:29:33

Nuorena tuli vahinkoraskaus ja tein keskeytyksen. En surru hetkeäkään sitä keskeytystä enkä ois kyllä miestä osannu lohduttaa millään tavalla jos mies ois keskeytystä surru. Jatkoin elämää tyytyväisenä. Myöhemmin kyllä tuli vauvakuume ja sain 2 lasta. Vieläkään en sure sitä keskeytystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.