Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi en kestä sitä että puoliso nukkuu?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.1.26 08:28:31

En tykkää tästä luonteenpiirteestä. Miks oon kateellinen toisen nukkumisesta vaikka mua ei edes väsytä.
Tuntuu että koko päivä menee ohi toisen heräämistä odotellessa mutta ärsyttää jostain syystä ajatus siitä että hoidan kaikki kotityöt ja lapset ja toinen herää sitten siistiin kotiin kahvin tuoksuun.
Vaikka en tarvitse oikeasti apua, silti kiukuttaa.
Miten muuttaa itseä?

Re: Miksi en kestä sitä että puoliso nukkuu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.26 08:43:14

Meillä on vähän sama ongelma, siis erilainen unirytmi. Mies tykkäisi mennä myöhään nukkumaan ja nukkua pitkään. Itse sitten päin vastoin. Miehen unirytmi on tosin hankaloittanut työviikkoa, joten on pyrkinyt aikaistamaan sekä nukkumaanmenoa että heräämistä.

Mutta. Onko sinun pakko siivota kotia ns valmiiksi, jos olet aiemmin hereillä? Eikös mies voisi tehdä oman osuutensa sitten kun on hereillä?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   24.1.26 08:44:03

Keitä kahvit heti kun heräät. Älä siivoa aamulla vaan tee silloin jotain kivaa (käy lenkillä/neulo, katso leffa, lue....).

Päivämäärä:   24.1.26 08:49:50

Hyviä ideoita kyllä.
Jotenkin tuntuisi mukavammalta aloittaa viikonloppu siististä kodista. Enkä ees tarkoita mitään suursiivousta, mutta perushommat.
Outoahan tässä onkin se että tasan minä itse olen se joka tämän siistin kodin haluan heti aamusta, mutta suututtaa jos joudun hoitamaan sen yksin. Vaikka olenkin sitä mieltä että hyvähän se on nukkua jos nukuttaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.1.26 08:51:17

Voisko sitä siivota vaikka illalla, niin ettei tarvitse aamulla stressata siisteydestä? Jos lapset on pieniä ja tarvitsevat aikuista aamulla, ehdota miehelle että hoidatte aamut vuorotellen.

Päivämäärä:   24.1.26 08:54:00

No pitäis siivota illalla ja sehän se ideaali olisi että voisi herätä siistiin kotiin. Mutta kun helposti se sitten jää silloin illalla, laiskuutta toki.

Ja toi on kyllä totta että lapset pitäisi hoitaa esim vuorotellen. Mutta kun itse herään joka tapauksessa aikaisin, olen jotenkin kateellinen toisen nukkumisesta vaikka ei minun tee mieli nukkua

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   24.1.26 08:55:58

Mä en ymmärrä miksi tämä ei ei olisi validi pointti ja täysin hyvä ja oikeutettu ärsytyksen syy. Toki yötyöläisen tai kipeän on annettava nukkua, mutta kyllä normaalia päivätyötä tekevän vanhemman on osallistuttava perheen touhuihin.

"Tuntuu että koko päivä menee ohi toisen heräämistä odotellessa mutta ärsyttää jostain syystä ajatus siitä että hoidan kaikki kotityöt ja lapset ja toinen herää sitten siistiin kotiin kahvin tuoksuun."

Lähettäjä: Clock 
Päivämäärä:   24.1.26 09:00:39

” Outoahan tässä onkin se että tasan minä itse olen se joka tämän siistin kodin haluan heti aamusta, mutta suututtaa jos joudun hoitamaan sen yksin. Vaikka olenkin sitä mieltä että hyvähän se on nukkua jos nukuttaa.”

Tulee mieleen oma äitini ja lapsuudenkodin viikonloppuiset aamut. Äiti heräsi aamuviideltä raivosiivoamaan, siivosi tosi vihaisesti vaikkei olisi ollut sotkuistakaan, hänellä oli joku suorastaan pakkomielle suorittaa tietyt siivousrutiinit nimenomaan aikaisin aamulla. Hän oli vihainen, kun joutui tekemään ne yksin (ja se todellakin piti tehdä heti aamuviideltä, ei milloinkaan muulloin). Mutta sitten hän vasta vihainen olikin, jos joku heräsi saati tarjoutui vähänkin jeesaamaan - iso virhe. Äiti suuttui vielä pahemmin, jos me muut perheessä ei nukkunut pidempään nyt kun siihen oli mahdollisuus. Eli teit niin tai näin, niin kaikki teki äidin vihaiseksi. Se tunnelma viikonloppujen aamupalapöydässä oli aina jäätävä sen takia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.26 09:01:15

LähettäjäIhmettelen

Päivämäärä24.1.26 08:55:58

Mä en ymmärrä miksi tämä ei ei olisi validi pointti ja täysin hyvä ja oikeutettu ärsytyksen syy. Toki yötyöläisen tai kipeän on annettava nukkua, mutta kyllä normaalia päivätyötä tekevän vanhemman on osallistuttava perheen touhuihin.

Jos toisen unirytmi on myöhäisempi niin hän kärsii äkkiä ihan hirveästä univajeesta jos joutuu heräämään joka aamu aikaisin. Kerta ap itse herää mielellään aikaisin niin miksi ihmeessä puoliso ei saisi nukkua? On luultavasti mukavampaa seuraakin sitten kun herää vs että joutuisi heräämään väkisin aikaisin. Enemmin lähtisin siitä että kerta puolison on helppo valvoa niin hän voisi jo perjantai iltana siivoilla kotia omalta osaltaan.

Päivämäärä:   24.1.26 09:01:55

Minustakin ihan validi syy :D mutta kun toisaalta ei viitsis kiukustuttaa itseään ja olisi itsellä kivempaa mukavalla mielellä

Päivämäärä:   24.1.26 09:04:56

Toisin sanoen haluaisin tietää miten iltavirkun puolison saisi aloittamaan aikaiset aamut? ;)

Mitä hän siis tekee jo joka arkiaamu, herää ennen minua ja lapsia töihin

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.1.26 09:09:23

Vi7konloppuna on parasta valvoa vähän pidempään ja myös nukkua pidempään. Tämä tarkoitti puoli yhdeksää. Lapset valuivat vähän aiemmin katsomaan telkkaria. Perussiivous tehdään pe-iltana, siihen ei tuhlata rauhallista lauantai-aamua.

Arkiaamuisin on aina jollain lailla kiire ja hirveät herätykset. Viikonloppuun en niitä ota, ellei ole jonkun menon takia pakko.

Ei kai aloittajan mies sentään puoleen päivään asti nuku? Olisko joku kompromissi olemassa? Otat sen aamun rauhallisena hengailuna, vai tarviiko lapset suurtakin passausta? Siivousta suosittelen perjantaille.

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   24.1.26 09:12:17

Siivotkaa yhdessä illalla. Ongelma ratkaistu.

Päivämäärä:   24.1.26 09:14:02

Eipä ne nyt hirveän suurta passausta tarvii. Pienimmälle vaipan vaihtoa ja pukemista, vähän isommille lähinnä aamupalaa.

Pitäisi joo ottaa se siivous iltoihin, on vaan itsellä jotenkin ne illat niin ryytynyt olo

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.1.26 09:18:23

Kuulostaa aamuvirkun syndroomalta eli itseään parempana pitämiseltä.

Päivämäärä:   24.1.26 09:19:20

Niin. Varmaan se on sitä.
Mitenkäs siitä parannutaan?

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   24.1.26 09:21:40

Ja miehellä on se ryytynyt olo aamuisin.

Ehkä voitte vähän vaihdella, välillä siivous illalla ja välillä aamulla? Mähän olen sitä tyyppiä, että teen mielummin kaiken illalla, ettei tartte aamulla, mutta kun näitä tyyppejä on erilaisia.

Toki jos mies nukkuu puoleen päivään, nostaisin kyllä metelin, ettei se perheelliselle ole enää mahdollista. Mulla nää viikonlopun nukkumiset on siis pari tuntia arkea myöhempään,ja me nukutaan se miltei kaikki.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   24.1.26 09:22:25

Meillä sama. Nämä auttaneet:

Minä ihan tietoisesti olen hyväksynyt sen että ollaan erilaisia ihmisiä. Tiesin miehen erilaisen unirytmin siitä asti kuk alettiin seurustelemaan, itse tein päätöksen hankkia lapsia hänen kanssaan. Kyllä, joskus haaveilee aamuista yhdessä perheenä muttase vaan ei ole meidän realiteetti. Samoin kun joskus haaveilen siitä että olisi oma koira mutta sekään ei ole just nyt mahdollista. Toisaalta on tästä ollut hyötyäkin esim vauva-aikoina jolloin mies hoiti vauvaa myöhään illalla niin että minä sain nukkua alkuyöstä kunnolla.

Kompromissi. Kun minua alkaa ärsyttämään liikaa lapsen kanssa olo ja hoitaminen, mennään me herättämään mies yhdessä. Mies herää paljon paremmin siihen kun lapsi herättää ja mua ärsyttää vähemmän kui jos itse yritän. Arkiaamuina mies nousee yhdeksältä niin sen jälkeen koen että on viikonloppunakin ok nousta.

Joskus jätän lapsen aamulla sänkyyn miehen kanssa nukkumaan ja lähden itse tallille. Jos lapsi herää, katselee telkkaria sitten sen aikaa kunnes tulen takaisin. Tämä tarkoittaa sitä että itselläkin on enemmän vapautta aamuissa.

Meillä on usein jako että jos minä huolehdin lapsen kokonaan aamuisin, mies käyttää illalla aikaa perheen asioihin eli esim siistii kämpän niin että aamulla ri ole mitään isoa sotkua mihin tulla. Minusta se on reilua. Molemmat käyttää aikaa perhe juttuihin mutta sellaiseen aikaan joka sopii omaan rytmiin.

Herättyään mies usein ottaa lapsen ja lähtee esim puistoon tms jotta minä saan pari tuntia aikaa yksin. Sen jälkeen jaksaa taas koko perheenä.

Minusta parisuhteessa tärkeää on huolehtia siitä että molemmat saa mitä tarvitsee. Mies tarvitsee unta joten saa nukkua pidempään mutta vastaavasti jos sinä tarvitset esimerkiksi siistin talon ja fiiliksen siitä että mies ottaa enemmän vastuuta, se on täysin ymmärrettävää ja reilua, muttase miten se toteutetaan voi olla joku muu kuin perinteinen tehdään yhdessä reitti

Lähettäjä: Mitä 
Päivämäärä:   24.1.26 09:28:01

En ymmärrä näitä jotka kontrolloi muiden nukkumista, telkkarin katsomista ym.ym.
Jos kerran herään luonnollisesti ajoissa niin mikä ongelma? Jos et, vuorotelkaa lasten kanssa.
Toi siivoamisjuttu on tasan sun omassa päässä ja ongelma. Jos mun puoliso haluaisi että herään aikaisemmin viikonloppuna/ lomalla jonkin siivoamisen takia niin näyttäisin ovea.

Etkö itse saanut nukkua laosela aamuisin?
Joku syy tohon uhriutuniseen, marttyyrinviittaan on.

Päivämäärä:   24.1.26 09:31:33

”Mitenkäs siitä parannutaan?”

Pitää opetella ymmärtämään, että ihmiset on erilaisia. Unirytmejä on erilaisia, sinä voit hyvin, kun menet illalla ajoissa nukkumaan ja heräät aikaisin, jos mies tähän pakotetaan, niin hän ei voi hyvin. Sinä et jaksa siivota iltaisin, koska olet tyytynyt, miehellä sama aamuisin. Jakakaa hommia niin, että mies hoitaa osansa illalla ja sinä aamulla. Meillä on tuo sama, mutta ei se minua ärsytä, minusta on ihanaa, että toinen saa nukuttua, levättyä ja voi hyvin.

Päivämäärä:   24.1.26 09:32:43

Ei oo kait minulla juuri koskaan ollut tarvetta aamuisin nukkua pitkään.
Enkä ehkä ajatellut olevani marttyyrikaan. Mutta sehän voi olla etten vaan huomaa.

Lähettäjä: Pt 
Päivämäärä:   24.1.26 09:46:03

Eikö perjantai iltana voisi olla koko perheen yhteinen siivousaika. Näin kaikki saisi sitten viikonlopun nauttia siististä kodista. Ei kai kahdelta aikuiselta mene perus siistin kodin siivoamiseen (tiskit,pyykit,imurointi, wc pesu..) pe iltana kun max. tunti. Ja kai niitä pyykkikoneellisia voi myös la ja su pyörittää jos tarve, mutta muuten koti olisi siisti!

Päivämäärä:   24.1.26 09:46:29

Minä taas tykkäisin tehdä asioita yhdessä, edes sitten viikonloppuisin kun ei arkena ehdi mitään. Edes aamupala olis kiva syödä yhdessä. Mutta jos ensin odotellaan johonkin kymmeneen ennen toisen heräämistä ni eihän se onnistu. Mutta on erilaisia, yritinkin tässä lähinnä itseäni ymmärtää.
En vaan ollutkaan aiemmin tiennyt itsestäni näitä asioita niinkun marttyyri ja mikä syndrooma se nyt vaivasikaan.

Pitäisikin opetella ennemmin tuohon että olisi iloinen että toinen saa nukkua. Ja samalla irtisanoutua kaikista myös pakollisista aamutoimista joka ikinen päivä. Ja ne ei ole siivoamista.

Päivämäärä:   24.1.26 09:46:50

Perjantai-illan (tai torstai) siivousta minäkin suosittelen. Jos sen tekee yhdessä tehokkaasti aina suurinpiirtein samaan aikaan, niin ei siihen edes mene kauan. Meillä ainakin on huomattu hyväksi se, että jokaiselle on rutinoitunut se oma homma. Se on noin tunnin tehohässäkkä, mitään ei tarvitse edes puhua kun kaikki tietää hommansa. Sitten voi vaikka tilata pitzat.

Ota sitten hyvällä omalla tunnolla vapaapäivän aamu omaksi rennoksi ajaksi. Höpöttele vaikka rauhassa lasten kanssa ja lykkää ne jossain vaiheessa herättelemään isää. Sinä voit karata vaikka lenkille.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   24.1.26 09:47:21

Et voi pakottaa toista aamuvirkuksi, teidän pitää vain koittaa tehdä jonkinlainen kompromissi siivouksen suhteen. Jos joku pakottaisi minut aamulla ylös, vaikka ei olisi pakko vielä nousta, ja sen päälle vielä siivoamaan, olisi h€lvetti irti.

Päivämäärä:   24.1.26 09:47:57

Kyllä varmaan voisi kokeilla. Meillä kyllä tosiaan pieniä lapsia useampia, niin ei ihan kerta viikossa riitä siivota, toki esim vessoja nyt ei tarvi montaa kertaa viikossa pestä, mutta kaikenlaista muuta.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   24.1.26 09:50:05

Parannutaan sillä, että opetellaan itsenäisyyteen. Sinä keksit itsellesi harrastuksen tai olet joutilaana. Mies ottaa vastuuta siivoamisesta. Niin tai näin, on rakentavan keskustelun paikka.

Päivämäärä:   24.1.26 09:51:31

Mikä on sitten pakko herätä. Jos on pieniä lapsia hommattu ja äiti sattuu luonnostaan herätä aamulla ni tarkoittaako se sitä että pitää toisen puolison jotain @!#$ä päästää irti että viitsii edes välillä herätä aiemmin kun tekisi mieli.

Päivämäärä:   24.1.26 09:52:01

Ei pakollisista aamutoimissa voi irtisanoutua. Miksi ihmeessä kukaan niin tekisi?
Mutta susittelen työstämään asiaa, muussa tapauksessa ärsytys kasvaa hiljakseen ja jossain kohtaa teillä on iso ongelma, pelkkää ärsytystä joka johtaa eroon. Tietysti saatatte olla toisillenne täysin väärät kumppanit, kun toinen ei ole sitä mitä sinä haluat. Varmaan kyllä tiesin miehen rytmit alusta alkaen ja olet päättänyt ne hyväksyä, joten ei sinulla nyt ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä se, ettette nyt syö aamupalaa yhdessä. Syökää päivällä sitten yhdessä.

Päivämäärä:   24.1.26 09:52:54

Vai opetellaan itsenäisyyteen... Kun tekee pääasiassa ihan kaikki arkipäivisin yksin, niin ei ekana tule mieleen ettei itsenäisyys onnistu

Päivämäärä:   24.1.26 09:55:20

Niinhän sitä on tässä tullut tyydyttyä toisen tyyliin vuosikausia. Se että se ärsyttää välillä ni ärsyttää kyllä minuakin. No se siitä

Päivämäärä:   24.1.26 09:55:32

Tottakai herätään, kun on pakko. Mutta ei ole pakko herätä sen takia, kun toinen nyt vaan haluaa niin.

Päivämäärä:   24.1.26 09:57:05

Olen nyt tässä koittanut selvittää että täällä herää aamuisin muutkin aikaisin kun minä, esim meidän lapset. Hoidan ne lapset joka ikinen arkiaamu, 100%.

Päivämäärä:   24.1.26 09:59:22

Miksi teet kaiken yksin? Jätä miehelle niitä hommia myös.

Päivämäärä:   24.1.26 10:01:00

”Olen nyt tässä koittanut selvittää että täällä herää aamuisin muutkin aikaisin kun minä, esim meidän lapset. Hoidan ne lapset joka ikinen arkiaamu, 100%.”

Niin? Etkös sinä sanonut, että heräät kuitenkin joka aamu? Mies voi sitten hoitaa illalla, kun sinä olet ryytynyt ja miehellä energiaa.

Päivämäärä:   24.1.26 10:04:50

Meillä on nyt miehen kanssa todella erilaiset rytmit, kun minä teen töitä kotoa ja miehellä on pitempi työmatka. Minä ehdin tekemään ruokaa, pyykkäämään ja siivoamaan ja käyttämään koiran omien hommieni ohella ja huomasin, että se alkoi vähän kiristää päätä, kun mies ei sitten tarttunut johonkin jääneeseen vähäiseen hommaan heti kun tuli töistä, kun kaikki tärkeä oli jo järjestyksessä.

Minä ratkaisin asian niin, että en enää tee määrääni enempää kotihommia, vaikka ne eivät sinällään mikään suuri rasite olleetkaan. Mies tekee osansa kyllä, kunhan tulee kotiin.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   24.1.26 10:06:12

Jos mies on iltavirkku miksei hän voisi siivota iltaisin niin aamuisin ei tarvitse heti siivota? Nimeät vaikka etukäteen paikkoja miehelle jos ei itse huomaa mitä pitäisi siivota.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   24.1.26 10:10:37

Tiskit ja pyykit hoidetaan silloin kun niitä on, eikä varsinaisena siivoushetkenä. Joko jonkinlainen vuorosysteemi, tai kullekin mieluisa homma. Meillä siippa hallinnoi tiskejä, minä pyykkiä, äärimmäisen hyvä jako. Tietty silloin kun siippa on 5 viikkoa työmatkalla, mää hallinnoin kaikkea.

Perjantai-iltana imurointi (mies), lauantaiaamuna moppaus (sinä). Vessojen putsaus jompana kumpana tai vuoroviikoin vaihdellen, tai jos saat lasten hyysäyksen vastapainoksi vessat miehen hommaksi?

Monelta nouset lauantaiaamuna? Syö hyvin pieni aamupala, hörpi kahvi, katsele jotain sarjaa, neulo, lue kirja, selaa lehteä. Sitten kympiltä miehen herättyä syötte brunssimaisen kunnon aamiaisen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.