|
Lähettäjä: Neuvo?
Päivämäärä: 23.1.26 12:08:26
Omasta kokemuksesta on jäänyt vaivaamaan seuraava. Olen jutellut asiasta kätilön ja lääkärin kanssa ja sanovat, että olen saanut oikean neuvon ensisynnyttäjän kohdalla. Varmaan näin, mutta silti minua mietityttää asia ja et olisiko tapahtuma voinut mennä toisin jos olisin mennyt aiemmin sairaalaan.
Eli minulla meni vedet klo 3 yöllä. 6 alkoi supistukset, 6.30 laitoin tensin ja aloin kellottamaan. Klo 8.30 soitin synnärille. Kerroin, että minulla tulee 1,5 minuutin välein 1 minuutin mittaisia supistuksia, on heti säännölliset ja kipeät.
Minulle neuvottiin, että ole kotona niin kauan kun jaksat, mutta viimeistään klo 15 näytille (vesien menosta 12 h). No, mulla on korkea kivunsietokyky ja tens toimi. Lopulta mieheni pakotti minut lähtemään synnärille klo 11 maissa. Synnärillä vauvan sykkeet olivat hyvin matalat/olemattomat ja minua valmisteltiin jo hätäsektioon, mutta nitroilla supistukset rauhoittuvat sen verran ja vauvan sykkeet paranivat, että riitti kiireellinen sektio.
Ei ole selvää syytä, miksi sykkeet romahti. Joku sanoi, että ehkä vauva ei jaksanut minun kovia tiheitä supistuksia, hän ei saanut hetken taukoa niistä.
Tuo mua vaivaa! Jos minua olisi kuultu, että supistukset tulevat voimakkaina ja hyvin tiheästi, ja minut olisi neuvottu näytille, olisiko voinut mennä toisin? Olisiko supistuksia voitu hillitä, että vauva saa levätä? Sain vaan sen rutiinineuvon ensisynnyttäjien kohdalla. Sit netissä lukee et jos supistukset tulee alle 10 min välein niin näytille.
Eli uskon, että paperilla oikea neuvo, mutta olisiko pitänyt käyttää enemmän tapauskohtaista harkintaa… ja en tiedä, mietin että sanoisiko lääkäri tai kätilö kenen kanssa olen jutellut, että kollegansa on neuvonut väärin, kun selkeää virhettä ei ole tapahtunut...
Jos olisin omaa vointia seurannut, olisin varmasti vammauttanut tai tapattanut lapsen. Mulla ei ollut mitääään kiirettä synnärille vielä tuossa vaiheessa. Olin avautunut tuon aamupäivän aikana 4-5 cm..
|