Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Synnytys, sairaalaan menon ajankohta, oikea

Lähettäjä: Neuvo? 
Päivämäärä:   23.1.26 12:08:26

Omasta kokemuksesta on jäänyt vaivaamaan seuraava. Olen jutellut asiasta kätilön ja lääkärin kanssa ja sanovat, että olen saanut oikean neuvon ensisynnyttäjän kohdalla. Varmaan näin, mutta silti minua mietityttää asia ja et olisiko tapahtuma voinut mennä toisin jos olisin mennyt aiemmin sairaalaan.

Eli minulla meni vedet klo 3 yöllä. 6 alkoi supistukset, 6.30 laitoin tensin ja aloin kellottamaan. Klo 8.30 soitin synnärille. Kerroin, että minulla tulee 1,5 minuutin välein 1 minuutin mittaisia supistuksia, on heti säännölliset ja kipeät.

Minulle neuvottiin, että ole kotona niin kauan kun jaksat, mutta viimeistään klo 15 näytille (vesien menosta 12 h). No, mulla on korkea kivunsietokyky ja tens toimi. Lopulta mieheni pakotti minut lähtemään synnärille klo 11 maissa. Synnärillä vauvan sykkeet olivat hyvin matalat/olemattomat ja minua valmisteltiin jo hätäsektioon, mutta nitroilla supistukset rauhoittuvat sen verran ja vauvan sykkeet paranivat, että riitti kiireellinen sektio.

Ei ole selvää syytä, miksi sykkeet romahti. Joku sanoi, että ehkä vauva ei jaksanut minun kovia tiheitä supistuksia, hän ei saanut hetken taukoa niistä.

Tuo mua vaivaa! Jos minua olisi kuultu, että supistukset tulevat voimakkaina ja hyvin tiheästi, ja minut olisi neuvottu näytille, olisiko voinut mennä toisin? Olisiko supistuksia voitu hillitä, että vauva saa levätä? Sain vaan sen rutiinineuvon ensisynnyttäjien kohdalla. Sit netissä lukee et jos supistukset tulee alle 10 min välein niin näytille.

Eli uskon, että paperilla oikea neuvo, mutta olisiko pitänyt käyttää enemmän tapauskohtaista harkintaa… ja en tiedä, mietin että sanoisiko lääkäri tai kätilö kenen kanssa olen jutellut, että kollegansa on neuvonut väärin, kun selkeää virhettä ei ole tapahtunut...

Jos olisin omaa vointia seurannut, olisin varmasti vammauttanut tai tapattanut lapsen. Mulla ei ollut mitääään kiirettä synnärille vielä tuossa vaiheessa. Olin avautunut tuon aamupäivän aikana 4-5 cm..

Re: Synnytys, sairaalaan menon ajankohta, oikea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.26 12:44:58

En tiedä. Mun mielestän noita sun supistuksia oli niin tiheästi, että olisit pitänyt ottaa. Mut otettiin viimeksi ihan vaan vesien menon takia lähes heti. Oon kuullut nyt niin paljon näitä soiton perusteella annettuja virhearvioita. Viimeksi naapuri synnytti sohvalleen sen takia. Että itse tulen vaan marssin sinne, että terve, tulin nyt synnyttämään ja saa jäädä soitot välistä.

Päivämäärä:   23.1.26 12:59:27

Itse olisin mennyt kun vedet meni enkä mitään soitellut. Mutta ei tämä varmasti sinua auta. Mutta muille opiksi. Kun tuntuu siltä niin näytille vaan mitään kysymättä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   23.1.26 13:18:12

Siis lapsivedet olivat menneet ja neuvottiin olemaan kotona???

Päivämäärä:   23.1.26 13:40:46

Jep, jälkiviisaana olisin itsekin heti mennyt… tuntuu, että sain sen yleispätevän neuvon, mutta just yksilökohtaista harkintaa ei tehty.

Lääkäri ja kätilö ovat sanoneet, että sain yleisen neuvon joka annetaan ensisynnyttäjälle. Eli periaatteessa oikea neuvo, mutta minulle väärä? Ja kerroin kyllä et supistukset alkoivat käytännössä heti säännöllisenä ja alusta saakka noin tiheästi. Kamalaa tykitystä alusta alkaen.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.1.26 13:47:35

Ei ollut paperillakaan oikea neuvo vaan johtuu resurssipulasta.

Ennen (esim satasairaala v. 2020 ja 2022) se ohje ole että jos vedet menee, niin sairaalaan tullaan heti. Muuten saa olla kotona niin kauan kuin pystyy.

Lähettäjä: Neppari 
Päivämäärä:   23.1.26 13:49:47

Tämä on tätä jälkiviisautta, mutta en olisi soitellut ja kysellyt enää tuossa vaiheessaa, kun supistuksiakin oli noin tiheään. Itseensä täytyy luottaa. Oma tätini myös odotti ja odotti, lopulta kävi niin, että lapsi vammautui hapenpuutteeseen. Synnytyksessä niin moni asia voi mennä pieleen ja kyse on kirjaimellisesti elämästä ja kuolemasta.

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   23.1.26 13:53:01

Miksi et muuten lähtenyt sairaalaan? Eikä sua yhtään pelottanut että se vauva syntyy teen kylppärin lattialle?

2 min välein tulevat supistukset -> vauva on tulossa ulos just nyt

Päivämäärä:   23.1.26 13:58:37

Mulla alkoi supistukset klo 3.30. Tuli tunnin ajan 10 min välein. Seuraavan tunnin tuli 5 min välein. Eli tässä vaiheessa kello oli 5.30. Soitin synnärille ja sanoivat, että voimme tulla sairaalaan. Itseasiassa yllätyin, että lähdettiin jo niin pian. Meillä oli tunnin ajomatka. Klo 7 oltiin sitten sairaalassa. Kyllä aloittajalle annetut ohjeet kuulostaa vääriltä.

Päivämäärä:   23.1.26 14:00:53

Kerroin et miten tiheään tulee supistuksia ja että ovat kipeitä, mulle sanottiin, että ei ole kiirettä, tule kun et kestä enää taikka viimeistään klo 15. Varmistin vielä, että nämä tosiaan tulevat tiheästi, mutta sama neuvo. Kai sitä vaan luotti ammattilaiseen… ja korkea kivunsietokyky ja toimiva lääkkeetön kivunhoito, mulla ei ollut hätäpäivää siinä tilanteessa.

Harmillinen juttu sinänsä, itse sain tästä jonkunlaisen trauman, mutta myös koen suurta synnytyspettymystä. Vaikka ei varmaan saisi kun kaikesta huolimatta meillä on terve lapsi. Jos koskaan enää tulen raskaaksi niin menen ensimmäisestä supistuksesta vaikka sairaalan aulaan istumaan ja vaatimaan tarkastamaan tilanteen säännöllisesti.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.26 14:37:33

Kerroitko aloittaja soittaessa että vedet on menneet?
Tuossahan on neuvottu aivan väärin. Asiasta tulisi keskustella hoidosta vastanneen tahon kanssa.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   23.1.26 14:39:07

Tässähän tämä ihana outous on. Toisaalta demonisoidaan kotisynnytys ja sanotaan että se on kamalan vaarallinen ja ei missään nimessä, aina sairaalaan synnyttämään. Mutta toisaalta synnyttäjät käsketään pysymään kotona niin pitkään että riski suunnittelemattomaan kotisynnytykseen on tosi iso.

Eli mikä nyt onkaan se iso riski. Ymmärrän kyllä resursseista yms mutta silti viestintä on todella ristiriitaista

Lähettäjä: merituuli 
Päivämäärä:   23.1.26 14:39:48

Vesistä 12h täälläkin oli yleisohje. Omalla kohdalla vaan synnytyksen käyntiin lähtö kesti ja olisi voinut myöhemminkin hakeutua sairaalaan. Eli menin turhaan ajoissa tuijottamaan sairaalan seiniä, toki hyvähän se päästä käyrille.

Harmi juttu aloittajalle, mutta hyvä että menit kuitenkin aiemmin sairaalalle.

Päivämäärä:   23.1.26 14:42:11

Kerroin kyllä, että vedet meni. Tai no reikä oli ylhäällä, joten tihkutti.

Lähettäjä: Tytti 
Päivämäärä:   23.1.26 14:44:03

Ei kai vesien meno ole syy lähteä synnärille? Ei ainakaan ennen ollut. Tsi voi idittaa X tuntia ja sitten täytyy mennä tulehdusriskin takia.
Kaikki synnytykset ovat erilaisia. Mun synnytys kesti lähes 2vrk, säännölliset supistukset kesti 27h. Tunteja oli tiheät supistukset, eikä ongelmia.
Vanha neuvohan on, että kotona niin kauan kuin kivuilta pystyy olemaan.

Lähettäjä: Nelly 
Päivämäärä:   23.1.26 14:53:56

Mulle kans sanottiin sairaalasta hyvin napakasti, että ei saa tulla sairaalaan vielä, vaikka vedet oli mennyt ja supisteli aika tiiviisti. Yritin anella, että haluaisin tulla, mutta heidän linja oli selvä, pitää odottaa kotona. Ensisynnyttäjänä sitä tietenkin ajattelin, että noh ammattilaiset tietää, mutta tosi äkkiä olo ja kipu kävi niin sietämättömäks, että päätettiin vaan lähteä. Lähdettiin siis sairaalaan ilman lupaa. Ja hyvä niin, ehdittiin just sairaalaan asti, vauva alkoi haluta ulos vauhdilla. Ja tilanteesta tuli äkkiä vakava, koska kaikki ei ollut ihan miten piti. Oli ihan kammottava kokemus, se kaikki järkyttävä kipu, tuska, hätä, ihmiset ympärillä tekemässä asioita keholleni ilman että voin vaikuttaa mihinkään tai tiedänmitä tapahtuu… en todellakaan synnytä enää ikinä. Edelleen synnytys tulee painajaisiin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.