Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Terveellisesti syömisen vaikeus ja paineet

Lähettäjä: Greige 
Päivämäärä:   23.1.26 08:43:24

Olen tainnut mennä ihan sekaisin siitä, että mitä on terveellistä ja suotavaa syödä. Syömisestä on tullut siksi stressaavaa.
Kaipaisin nyt vinkkejä, neuvoja ja vaikka vertaistukeakin.

Kauppareissuille tämä stressi seuraa minua aika pahasti jo…Pyörin ruokakaupassa kun bingispallo pohtien mitä ihmettä kannattaa ostaa. Pääni menee ylikierroksille ja tulee mieleen kaikki vastaan tulleet jutut miten vähän kaikessa on jotain epäterveellistä ja lihottavaa. Esim että jossain sanottiin että kaikki hedelmät on pelkkää turhaa sokeria, bataatitkin lihottaa, rasvaiset tuotteet lihottaa, maitotuotteet aiheuttaa tulehdustilaa mikä lihottaa, kaurapuuro on hiilaria ja hiilari on paha, soijatuotteet on epäterveellisiä, makeutusaineet lihottaa, pakastevihannekset on melkein jo eines ja einekset on epäterveellisiä, proteiinivanukkaat on herkkuja ja herkuilla lihoo, pähkinät on hirveitä kaloripommeja, riisikakutkin on hiilaria, pasta tai leipähyllyjen lähelle ei ole asiaakaan…Tajusin eilen illalla tuota ajatustrallia kaupassa liian kauan pyörittäessäni, että ei tämä nyt hit+o ole enää ok.

Ja tähän väliin sanottava, että en siis ole lihava, mutta rehellisesti pelkään lihomista. Varsinkin kun ikä alkaa nyt kolmosella, niin kaikki kuulemani pelottelu siitä, kuinka 30v täytettyään ei nainen voi enää syödä oikein mitään lihomatta on osunut ja uponnut.
Ja mitä tarkemmin alan miettiä asiaa, niin mieli menee siihen, että vai olenko vähän sittenkin. Alan pohtia mitä jos olenkin läski, mutta en vaan tajua sitä? Jossainhan luki, että nykyajan ihmiset on sokeutuneet omalle lihavuudelleen ja pehmeydelleen eikä matala vaakalukema tai bmi kerro totuutta siitä miltä näyttää - eli vaikka ne lukemat on minulla matalalla, niin saatankin silti ollakin oikeasti lihava. Laihaläskeyskin on joku juttu, joten laihankin oikeastaan olisi hyvä olla laihdutusruokavaliolla. Nuo ajatukset on ihan todellisia minulle, vaikka tiedän että se näin kerrottuna kuulostaa oikeasti naurettavalta.

Someen ja muutenkin netin maailmaan minulle puskee jostain syystä paljon mainoksia ja randomjulkaisuja laihdutuksesta, vaikka olen yrittänyt blokata aina kaikki niistä pois, painaa ”ei kiinnosta” ja laittanut avainsanoja sinne listaan mitä en haluaisi nähdä. Siltin eteen pamahtelee jonkun ravintovalmentajan mainoksia ennen-jälkeen kuvakavalkaadein nollarasvoille kiristetyistä fitnessmimmeistä, jonkun salimaken ”motivaatio”video miten ”kaikki laihduttamisen estävät syyt on tekosyitä, olet vaan laiska” tai personaltrainerin ”näin sinäkin saat rasvasi palamaan”video. Ne ei auta, vaikka eihän aikuisen ihmisen pitäisi herranjestas jostain somesta triggeröityä. En edes ymmärrä mistä noita vaan puskee, ehkä harrastamani crossfit ja kanssaharrastavien kavereiden seuraaminen saa sen aikaan? En haluaisi someja poistaa, koska niissä on myös paljon hyvää, seuraan esim ystävieni ja sukulaisteni elämää sitä kautta, saan inspiraatiota ompeluprojekteihini, seuraan työhöni liittyviä asioita ja katselen mielelläni kivoja ratsastus- ja koiranpentuvideoita.

Olen ihan tavallinen tyyppi, en ole kokenut koskaan elämässäni esim ongelmia painonhallinnan tai ruoan kanssa, olen aina ollut luonnostaan hoikka, suht liikunnallinen ja aika sinut itseni kanssa, vaikken toki mikään kaunis koe olevani. Nyt viimeisen about reilun vuoden aikana on kelat mennyt tähän nykyiseen tasoon.

Saa kertoa esim mistä löytäisi oikeasti luotettavaa tietoa terveellisestä ruokavaliosta ja siitä mitä kannattaa ihan oikeasti syödä?
Entä onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja miten olette sen taklannut? Olisiko hyviä vinkkejä tai kokemuksia miten saada loppumaan tämä hemmetin oman navan ympärillä jatkuvasti pyörivä ajatusten taustanauha?
Saa myös kivittää, mutta uskokaa pois, hävettää jo valmiiksi tämä ihan riittävästi.
Kiitos etukäteen ja anteeksi avautumisesta.

Re: Terveellisesti syömisen vaikeus ja paineet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.26 08:48:33

Kaikkea saa syödä kohtuudella, myös ultraprosessoitua roskaa. Ja joo, hoida nuppisi kuntoon, ketään ei kiinnosta kuinka leveä sun perseesi on

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   23.1.26 08:53:04

Voi itku, kuulostaa kamalalta tilanteelta. Yritä ensin rauhoittua.

Älä mene kauppaan ahdistumaan, päätä jo etukäteen mitä syöt, tee lista ja osta sen mukaan.

Mieti miksi sinuun vaikuttaa niin voimakkaasti se jos "jossain luki" tai "jossain sanottiin". Ne sanojat voivat olla ihan ketä tahansa ja puhua läpiä päähänsä.

Ja tietenkin pitäisi miettiä miksi luhomisen pelko on niin valtava, että se tuottaa ahdistusta ja ihan hassuja ajatuksia, kuten että olet lihava huomaamattasi.

Täällä saat luultavasti sata ristiriitaista mielipidettä siitä miten pitää syödä ja mikä pahinta, kysellään mittojasi ja ollaan sitä mieltä että kyllä on "varaa" laihduttaa. Joidenkin mielestä sen pitäisi olla kaikkien naisten keskeinen elämäntehtävä. Älä usko niitä puheita.

Hyötyisit varmaan keskusteluavusta, mutta ensi hätiin gae kirjastosta Patrik Borgin kirjoja. Hän kkrjoittaa fiksusti ruokasuhteesta ja siitä miten painonhallinta ei ole mikään erillinen alue vaan liittyy olennaisesti muuhun jaksamiseen ja hyvinvointiin.

Tsemppiä!

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   23.1.26 08:56:56

Kuin omasta kynästäni..Viimeinen niitti oli viime viikonloppuna kun erehdyin katsomaan maikkarin aamu-tv:n: parin tunnin aika siellä oli haastattelussa ruokaterapeutti, ozembic-laihduttaja, tavallinen lahduttaja ja erikoishaasteltiin lääkäriä laihduttamisesta ja välillä vatkattiin pt:n kanssa kahvakuulaa ja hiihdettiin valkun kanssa.

Tulee jo liikaa tuota ruokahälyä, alkaa ahdistamaan liikaa ja koko asiasta aivän älytön peikko. Koko elämä on vaan syömistäsyömistäsyömistä ja liikkumistaliikkumistaliikkumista ja laihduttamistalaihduttamistalaihduttamista, vaikka se on (tai pitäisi olla) oikeasti paljon muutakin..

Päätin sulkea telkkarin ja somen ja palata takaisinsiihen elämään, jossa yrittää vaan parhaansa mukaan pitää kaikki elämän sisällöt tasapainossa ja oman pään kunnossa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   23.1.26 09:13:11

Syö monipuolisesti kaikkea, myös niitä herkkuja kohtuudella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.26 09:40:00

Voi aloittaja, tuo kuulostaa syömishäiriöltä.

Lähettäjä: jms 
Päivämäärä:   23.1.26 09:45:38

Ravitsemusterapeutilta saat neuvoja terveelliseen syömiseen. Lisäksi tarvitset jonkin toisen terapeutin auttamaan pään saamisessa kuntoon.

Päivämäärä:   23.1.26 10:15:14

- tilaa ruoka netin kautta kotisohvalta rauhassa kotiinkuljetuksena niin ei tarvi pyöriä kaupassa sormi suussa paniikissa

- lopeta ajattelemasta erikoisia ruoan suhteen.

Mitä nyt ei tarvi mättää mättämällä suolaista, sokerista, lisäaineisia suolaisia leikkeleitä, kaljoja, limsoja, suklaita, karkkeja, munkki-osastoa eikä syödä kaikkea lähinnä eines- ja valmisruokana jollessa itse ruoanlaittokykyinen kykenevä aikuinen. On ihan ok käyttää perunasipulia perunavuokaan sen sijaan että pilkkoo perunoita myöden itse, mutta sekään loora ei tarvi kermapurkillista eikä smetanapurkkia. Jos tahtoo pilkkoa perunoita myöden itse, siitä vaan. On normaalia ostaa keittojuurespusseja soppaan, ei ole pakko välttämättä pilkkoa palsternakkaa myöden itse soppaan jollei tahdo. Lihalientä ei tarvitse tehdä itse jollei saa siitäkin jotain kicksejä. Jos on aikaa, jaksamista ja saa kicksinsä keittelemällä lihaliemensä itse ja käyttämällä kaikki tuoreesta, niin siitä vaan. Ei se tee ketään huonommaksi eikä paremmaksi eikä tuhoa terveyttä. Peruna on peruna, sipuli on sipuli, pilkot sen itse tai pilkkoi sen tehdas valmiiksi.

Jos haluaa joskus sipsipussin tai suklaalevyn 2 - 3x vuodessa ja kesällä jäätelöä ja pyöräyttää täytekakun syntymäpäiväksi, se on ihan ok, mutta ei se, syö niitä ympäri vuoden joka kuu ja joka viikonloppu tai viikot läpeensä. Kannattaa ainakin vaihdella mitä syö ;)

- lopeta olemasta ihan sitä kastia joka uskoo kaiken mitä joku sanoi tai jossain lukee (se on tyhmää) ja kuvittelemasta sun pitää totella kaikkea ja välittää kaikesta ja elää omaa elämääsi sen mukaan mitä muut sanovat (sekin on tyhmää). Sisäistä sanat kohtuullisuus ja suhteellisuudentaju

- lopettakaa lukemasta tyhmien ihmisten rahanpyydyksiä kuten naistenlehtiä ja katsomasta tuollaista paskaa kuin alussa kerrottiin. Lopettakaa kuluttamasta aikaanne sellaisiin kotim naisten medioihin mistä teille tunkee ja puskee kaikenmoista tuollaista näkimien alle. Älkää keskustelko ääneen asiasta. Luuri kuuntelee mitä ympärillä puhutaan ja algoritmi tunkee sitä teille somesta. Oikeasti.

- somesta;

kun oman kaverilistani ihmisistä valittavat sitä näkevät liikaa koko ajan jotain, kuten yksi tässä itki ja postasi lähtevänsä ainakin vuodeksi somesta siksi, niin se millä pääsee mielestäni eroon on se, itsellä pitää olla tarpeeksi muita omia voimakkaita kiinnostuksenkohteita joita siellä seuraa tarpeeksi aktiivisesti tarpeeksi monilta eri tileiltä. Minun uutisvirtaani ei "mahdu" höpöpaskaa eikä enää sitä samaa negatiivista kuin ennen. Alustan algoritmi ei yritä edes.

Joskus vajaa pari vee sitten vielä aloin lipua eroon joistain piireistä, pääasiassa aktivoiduin itse eri suuntaan ja nyt en liki lainkaan enää näe omassa somessa sitä vanhaa vaikka suurin osa kaverilistasta tallella (paitsi ne joista olikin hyvä päästä eroon). Ne olivat vielä sitä kastia jotka ne kaikki selkkauksen ja negan saavat piireissä aikaan. Se höpöpaska on sitten tavallaan oheistuotetta jota algoritmi alkaa työntää oheisena.

Selitän huonosti mutten osaa nyt paremmin.

Ainakin se, että seurastasikin riippuu mitä se sinulle lykkää.

Minä seuraan nyt eri suunnilta asioita ja tilejä joista ei työnny minullepäin sellaista mitä en tahdo. Listaltanikin on pois juuri ne omien piirien ihmiset joista kaikesta päätellen työntyi virtaan epätoivottuja asioita.

Se joka vikaksi postasi ulvonnan miten ei kestä someansa juuri siksi, mitä näkee koko ajan, oli työksi asti koettanut kertomansa mukaan klikkailla "en tahdo tätä" ja ssnoi kokeneensa sen siitä vain yltyneen. Mä en edes yritä. Tehokkain on scrollata nopeasti ohi eikä koskea reagoida mitenkään.

Kyseisen kaikkien tietämän firman algoritmi ja asetukset on noin omituinen kun otetaan nyt esim Spotify vertaukseksi niin siellä toimii se mikä tuossa ei. Jos Spotifyssä klikkaa "en tahdo kuunnella tätä artistia", niin se on blokattu ja sillä hyvä.
Toisaalta jollet anti-tykkää, se puskee sitä jotain mitä puskee, jollet poista sitä listasta. Jos poistelet listasta, silloin se ei sitä puske.

Mistähän syystä minäkin asun Spotifyssä :D
Striimausapit on siitä kivoja viihdeappeja, en itse näe ensimmäistäkään mainosta enkä mitään tällaista naisten aivopesua ja kiusaamista. Kukaan ei yritä myydä mitään. ❤️

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.26 11:33:29

Googlaa ihan vaan viralliset ravitsemussuositukset, jos tieteeseen perustuva tieto kiinnostaa. Ei ole vaikeaa. Saat sieltä tiedon paljonko hiilaria, proteiinia ja rasvaa tarvitset.

Päivämäärä:   23.1.26 11:38:14

Jos on terve normaalimittainen nuori ihminen eikä ole ihan tietämätön vaan liiankin hälytystilassa, ei tarvi alkaa mittailla millimetrin mitalla mitään. Pikemminkin lopettaa kouhaus ja syödä perinteistä kotiruokaa. Raasteiden ja salaattien tai juuresten lisääminen, jos niitä puuttuu, on varmasti hyvästä ellei ole niitä viherjäniksiä jotka mussuttavat tasan niitä. Jollei syö lihaa, B12 vitamiinin puutos pitää ehkäistä. Sitä saa hyllystä helposti eikä tarvitse laskeskellä mitään mistään.

Lähettäjä: Bingispallokala 
Päivämäärä:   23.1.26 11:45:23

Bingis :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.