Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asunnon vuokrauksesta

Lähettäjä: Future 
Päivämäärä:   22.1.26 14:47:13

Mulle jäi perintönä iso kerrostaloasunto. Itse asun miehen omistamassa talossa niin just nyt ei ole tarvetta itsellä.
Ajattelin kokeilla vuokraamista vaikka alueella kyllä menee asunnot kaupaksikin.

Mutta mitään ymmärrystä asiasta ei ole. Äiti maksoi asuessaan 230€ vastiketta, joka kaiketi sisältää vedet, sähköt ja lämmityksen.
Miten se vastike jatkossa maksetaan?
Talosta on vuokrattu kaksi samanlaista asuntoa hintaan1200€.
Jos sen saa vuokratuloja, miten menee verot ja tosiaan tuo vastike?

Re: Asunnon vuokrauksesta

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.26 14:51:33

Etkö ole saanut perimästäsi asunnosta mitään papereita?

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   22.1.26 14:59:58

Sinä vastaat vastikkeesta. Se vuokralainen maksaa sulle esim 1100€/kk ja sä maksat sitten vastikkeen. Vesi on vähän tapauskohtainen mut helpoin laittaa että vuokralainen maksaa veden (eli laitat joko soppariin että 20e/kk/ihminen tai sit mittarin mukaan). Sähkö menee tietysti vuokralaisen itsensä hoitamana.

Veroja maksat niin että 1100€ - kaikki kulut (esim vastike) = vaikka 800€ niin tosta 800€ maksat 30% veroja.

Vuokraaminen on ihan hyvä juttu mutta siihen liittyy monta asiaa jotka voi mennä munilleen, mut jos saat hyvän vuokralaisen niin sun tapauksessa esim voi tulla jotain 550-600e puhtaana käteen joka kk. Ja jos vuokrabusiness kiinnostaa niin kun saat tuon toimimaan niin asuntoa vasten lainaa ja toinen rinnalle, tuolla 550-600e maksaa ihan hyvin jo lainaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.26 15:01:21

Vastike ei yleensä sisällä vettä eikä sähköä.

Oletko itse koskaan asunut vuokralla tai kerrostalossa?

Lähettäjä: Future 
Päivämäärä:   22.1.26 15:54:44

En ole asunut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.