Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Velattomuus

Lähettäjä: Arvostatko? 
Päivämäärä:   22.1.26 11:53:32

Kumman valitsisit: velattomuus mutta vaatimaton elämä vai maltillinen velaksi eläminen pienellä luksuksella ja mukavuuksilla?

Re: Velattomuus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.26 11:54:49

Olen valinnut tuon ensimmäisen.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   22.1.26 11:56:15

Velattomuus ja vaatimaton elämä.
Ostin kymmenisen vuotta sitten pienen talon isolla tontilla, lainan olen maksanut pois ja nyt olen velaton. Talo on tosiaan pieni ja vaatimaton, mutta tykkäämme asua siinä. Muutenkin elämme vaatimattomasti, autot velottamia ja halpoja. Mutta sitten toisaalta rahaa on reilusti säästössä, joten kyse ei ole siitä etteikö varaa olisi parempaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.26 11:56:49

Velaksi eläminen ei ole koskaan järkevää. Sen sijaan täysi velattomuus ei ole mikään varsinainen tavoite työssäkäyvällä nuorella ihmisellä, ennemmin ihmettelisin jos asunto olisi ostettu käteisellä. Auto nyt voi olla halpakin, mutta en ihmettele autolainaakaan. Monella aikuisella on myös vielä opintolaina roikkumassa.

Lähettäjä: Foxy 
Päivämäärä:   22.1.26 11:58:12

Noh mä olen tavallaan valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, koska mulla on opintolaina. Ilman lainaa en olisi voinut valita tätä elämän luksusta nimeltä yliopistotutkinto.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.1.26 11:58:37

Aluksi velkaa asuntoon ja myöhemmin taloon. Autot ja moottoripyörät käteisellä, sitten kun on varaa. Ja kun asuntovelan on maksanut jää mukavasti käyttörahaa parempaan elintasoon.

Lähettäjä: €€ 
Päivämäärä:   22.1.26 12:22:57

Kaikki on suhteellista, mutta tietenkin velaton on huoleton. Mitä suurempi velkataakka, niin sitä riippuvaisempi ihminen on hyvistä tuloista ja siis samalla haavoittuvampi sille, että kaikki romahtaa, jos tulotaso syystä tai toisesta tippuu.

Hyvin monella se on viime vuosina työttömyyden tai lomautuksen seurauksena tippunut, myös sairastumisen vuoksi. On tullut kotien, mökkien ja autojen pakkomyyntejä jne. Tietysti yhteiskunta ei pyöri, jos kaikki vaan tähtäisivät velattomuuteen. Uudet asunnot ja talot jäisi hankkimatta jne.

Päivämäärä:   22.1.26 12:24:29

Valitsisin ensimmäisen jos ei olisi ollut pakko valita jälkimmäistä. Kun isi ei maksa, niin asunnon ostaakseen on pakko ottaa velkaa.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   22.1.26 12:24:49

Jos velalla tarkoitetaan kulutusluottoja, niin sitten tuo ensimmäinen. Asunto- ja opintolaina ovat ok, muita lainoja en ottaisi.

Lähettäjä: Elyana 
Päivämäärä:   22.1.26 12:32:21

LähettäjäFoxy
Päivämäärä22.1.26 11:58:12

Noh mä olen tavallaan valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon, koska mulla on opintolaina. Ilman lainaa en olisi voinut valita tätä elämän luksusta nimeltä yliopistotutkinto.

Sama täällä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.26 12:54:44

Elän ensimmäisellä tavalla mutta haaveilen välillä toisesta. On meillä velaton pieni maatila ja hevosia ollut aina kotona tai vieraalla, eikä missään köyhyydessä olla eletty. Välillä silti kaipaan jotain luksusta. Esim uusi traileri tai huvin vuoksi ostaa vaikka uusi sohva. Sen verran pienituloisia ollaan että velaksi olisi ostettava. Talovelka vasta hiljattain saatu maksettua.

Lähettäjä: pahkis 
Päivämäärä:   22.1.26 13:07:47

Talosta on vielä lainaa samoin autosta. Opintolainaa olen myös ottanut, mutta se on jo maksettu. Kulutusluottoja en ole koskaan ottanut enkä osamaksuja. Eläminen niin arjessa kuin juhlassakin kaikkine luksuksineen maksetaan jo ansaitulla rahalla. Koska talo ja auto on mietitty niin, että rahaa jää myös muuhun elämiseen, niin sitä pientä luksusta kuten matkoja tms. mahtuu välillä elämään ilman kulutusluottojakin.

Päivämäärä:   22.1.26 13:18:41

"Esim uusi traileri tai huvin vuoksi ostaa vaikka uusi sohva. Sen verran pienituloisia ollaan että velaksi olisi ostettava. Talovelka vasta hiljattain saatu maksettua."

Öööö.... sohva maksaa vähemmän kuin lainanlyhennys, mitä sulla ei nyt enää mene eli et tarvitse velkaa sen ostoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.