Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi siivoojia halveksitaan?

Lähettäjä: ejed 
Päivämäärä:   21.1.26 10:55:50

Miksi siivooja on aina huono, haukuttu ja halveksittu tyä tai ammatti? Jos joku on siivooja, hän saa kuulla "Ai sä oot vaan siivooja", "Kai sä aiot opiskella ihan oikean ammatin?", "Kai sä meet joskus ihan oikeisiin töihin?". Siivoojaa pidetään huonompana ja vähempiarvoisena. "Kuka tahansa osaa siivota" (no ei osaa) tai "Hahhahhaa, öhö öhö jouduit siivoojaksi!".

Tv-sarjoissa ja elokuvissakin jos joku joutuu työttömäksi ja sitten palkataan siivoojaksi, hänelle nauretaan ja ilkutaan ja heitellään roskia maahan ja kipataan kahvit lattialle/pöydälle "No, siivoapas tuo".

Tai kun joku kaveri kertoo saaneensa töitä, ja kertoo olevansa siivooja, muut mykistyvät. Ihan kuin se olisi noloa, että joku tienaa elantonsa (edes väliaikaisesti) siivoojana.

Olen siis nuorempana työskennellyt siivoojana ja tuollaiset kommentit on omalta osalta ihan tuttuja. Vaikka oikeasti siivoojat, varsinkin ammattitaitoiset ja osaavat sellaiset, ovat todella arvokkaita ja tärkeitä työntekijöitä.

Jos siivooja tekee työnsä huonosti tai ei ollenkaan, siitä tulee tulikiven katkuista palautetta. Kun siivooja tekee työnsä hyvin, kukaan ei huomaa.

Mutta ehkä juuri siksi siivoojia ei arvosteta, kun niin harva osaa siivota oikein. Moni vain levittää likaa, jolloin ajattelevat siivoojienkin vain sotkevan joka paikan.

Minä kyllä tykkäsin työstäni. Mutta se muiden suhtautuminen ja halveksiminen ei kyllä mieltä ylentänyt. Palkka oli aika kehno, tosin ei minulla ollut koulutustakaan alalle. Työskentelin sairaalassa ja kuntoutuslaitoksessa. Mutta ei siivoojan työ minusta mitään halveksittavaa ollut ja minä todellakin arvostan siivoojia. Mutta miksi niin moni halveksii heitä?

Re: Miksi siivoojia halveksitaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.26 10:59:19

Itse olen siivooja ja tykkään työstäni ja olen siinä hyvä. Joillekin on outoa että ihminen tykkää ammatikseen siivota. Kertoo kyllä enemmän heistä kuin siitä siivoojasta.

Lähettäjä: .- 
Päivämäärä:   21.1.26 11:02:30

Teen työtä hotellin kerrossiivouksessa ja kyllä ihan omalla työpaikallani työtäni jotenkin väheksytään. "Siivoat vaan silleen pikkasen" saattaa esihenkilö todeta kun sanon että olemassa olevalla porukalla ei saada päivän töitä tehtyä. Ja silleen pikkasen siivoamalla ei tule sellaista jälkeä johon olisin edes jollain tasolla tyytyväinen...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.26 12:30:28

Olisko se tuo pieni palkka ja (näennäisesti) vaatimaton työ minkä takia katsotaan nenänvartta pitkin? Kun aina pitäisi olla mahdollisimman pitkälle koulutettu ja hyvä palkka että olisi "jotain"...

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   21.1.26 12:34:43

En todellakaan halveksi työnsä hyvin tekevää osaavaa siivoojaa. He ovat kullan arvoisia. Olen kunnalla töissä ja todella kaipaan sitä aikaa, kun meillä oli kunnan omat siivoojat. Silloin täällä oli siistiä ja homma toimi.

Nyt homma on ulkoistettu siivousfirmalle ja samat puutteet toistuu kerta toisensa jälkeen. Aivan käsittämätöntä, että heillä on useissa tiloissa vain muutama homma, mutta niitäkään ei saada hoidettua. Yleiset tilat ja wc:t siivotaan päivittäin. Pitäisi pyyhkiä lattiat, tyhjentää roska-astiat, tarkastaa saippua-annostelijat ja tarvittaessa vaihtaa uusi pussi ja täyttää käsi- ja wc-paperitelineet. WC:issä tietysti myös pytyt pestään.

2-3 kertaa kuussa vähintään loppuu telineistä paperit. Nehän ei edes tyhjene päivässä, mutta silti niitä pääsee tyhjäksi. Eli useamman päivän on homma tekemättä, että näin pääsee käymään. Jatkuvasti samasta pitää laittaa viestiä siivouksesta vastaavalle. Ennen myös saippua oli usein loppu, mutta siinä ovat skarpanneet. Loppuu enää harvemmin. Välillä myös roska-astiat tursuaa. Yleinen siisteystaso on myös huonontunut huomattavasti.

Lähettäjä: danna 
Päivämäärä:   21.1.26 12:35:11

Siivousfirmojen omistajat kyllä tienaa ihan mukavasti ja heidän titteli on yrittäjä. Ehkä sitä arvostusta saisi enemmän kun olisi oma firma ja siivoilisi yrittäjänä?

Siivosin joskus kauan sitten postitoimistoa (silloin niitä vielä oli) ja siellä oli yksi kassarouva, joka nälvi minua, mutta mä nälvin takaisin sanoen, että mun ei tarviikaan istua koko päivää perseelläni :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.