|
Lähettäjä: ejed
Päivämäärä: 21.1.26 10:55:50
Miksi siivooja on aina huono, haukuttu ja halveksittu tyä tai ammatti? Jos joku on siivooja, hän saa kuulla "Ai sä oot vaan siivooja", "Kai sä aiot opiskella ihan oikean ammatin?", "Kai sä meet joskus ihan oikeisiin töihin?". Siivoojaa pidetään huonompana ja vähempiarvoisena. "Kuka tahansa osaa siivota" (no ei osaa) tai "Hahhahhaa, öhö öhö jouduit siivoojaksi!".
Tv-sarjoissa ja elokuvissakin jos joku joutuu työttömäksi ja sitten palkataan siivoojaksi, hänelle nauretaan ja ilkutaan ja heitellään roskia maahan ja kipataan kahvit lattialle/pöydälle "No, siivoapas tuo".
Tai kun joku kaveri kertoo saaneensa töitä, ja kertoo olevansa siivooja, muut mykistyvät. Ihan kuin se olisi noloa, että joku tienaa elantonsa (edes väliaikaisesti) siivoojana.
Olen siis nuorempana työskennellyt siivoojana ja tuollaiset kommentit on omalta osalta ihan tuttuja. Vaikka oikeasti siivoojat, varsinkin ammattitaitoiset ja osaavat sellaiset, ovat todella arvokkaita ja tärkeitä työntekijöitä.
Jos siivooja tekee työnsä huonosti tai ei ollenkaan, siitä tulee tulikiven katkuista palautetta. Kun siivooja tekee työnsä hyvin, kukaan ei huomaa.
Mutta ehkä juuri siksi siivoojia ei arvosteta, kun niin harva osaa siivota oikein. Moni vain levittää likaa, jolloin ajattelevat siivoojienkin vain sotkevan joka paikan.
Minä kyllä tykkäsin työstäni. Mutta se muiden suhtautuminen ja halveksiminen ei kyllä mieltä ylentänyt. Palkka oli aika kehno, tosin ei minulla ollut koulutustakaan alalle. Työskentelin sairaalassa ja kuntoutuslaitoksessa. Mutta ei siivoojan työ minusta mitään halveksittavaa ollut ja minä todellakin arvostan siivoojia. Mutta miksi niin moni halveksii heitä?
|