|
Lähettäjä: 41vee
Päivämäärä: 21.1.26 09:39:30
Jo monta vuotta on uutisoitu, että ihmisten älykkyysosamäärä vain laskee.
Esim. https://yle.fi/a/74-20188284
Tein huvikseni Tieteen Kuvalehden ÄO-testin. Sain siitä kokonaispistemääräksi 123 pistettä, joka on "Keskitasoa älykkäämpi" ja "Tuloksesi oli parempi kuin 93.74 %:lla väestöstä". Tuosta linkkaamastani ylen testistä sain kaikki muut oikein, paitsi eka palikkatesti meni väärin.
No, enpä tiedä miten tuohon TieKun testiinkään voi luottaa, koska tuossa pystyi aika paljon tekemään arvaamalla. Ja ainakin minä kyllästyin tehtäviin "siis vieläkö nää jatkuu".
Tulokseni olisi varmasti huonommat, jos pitäisi perustella "miksi valitsit ton" eikä vastaukseksi kelpaisi "no aattelin että varmaan se kun en oo ikinä kuullutkaan tollasta termiä / varmaan aika lähellä oikeeta vastausta / joku oli pakko valita kun aika oli loppumassa kesken". Toki moni noista oli todella helppoja, joten ei ihme, että meni suht hyvin.
Olen ajatellut, että olen keskimäärin keskiverto. Joissain asioissa olen "todella hyvä/älykäs", mutta toisissa taas "todella huono/tyhmä". En vain osaa tai en tajua, mutta toisaalta osaan laskea päässä nopeasti helppoja laskuja tai tiedän paljonkin sivistyssanoja. Eli vähän laidasta laitaan aiheesta liittyen.
Oletteko te tehneet ÄO-testejä? Oletteko omasta mielestänne älykkäitä vai ette? Jaksatteko ylipäätään tehdä tuollaisia tai olla kiinnostuneita tuollaisista, kuten matemaattiset laskutoimitukset, sivistyssanat, looginen päättely? Vai onko kaikki "ei kinosta" -osastoa teille?
Minua kyllä vähän hirvittää se, että ihmiset ei enää itse viitsi tehdä ja opetella mitään vaan kysytään kaikki tekoälyltä ja uskotaan sokeasti kaikki se soopa, mitä se syöttää. Mutta suurin osa ihmisistä tuntuu olevan päinvastaisia, eikä heitä kiinnosta, vaikka tekoäly väittää asiat päin soossia. Esim. "sanassa 'strawberry' on kaksi R-kirjainta ja ne sijaitsevat sanan keskellä = 'stawrrbey' " tai "perkaali on tehty perunoista ja se kuvaa kankaan materiaalia" (oikeastihan se on kankaan kudontatyyppi, joka ei liity materiaaliin millään tavalla).
|