Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sanaa kehari ok käyttää?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.1.26 19:21:51

Ei tietenkään keharille itselleen päin naamaa mutta kavereille (terveille) vitsaillessa?

Re: Onko sanaa kehari ok käyttää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.1.26 19:23:55

Kysy ennemmin itseltäsi, miksi sinulla on tarve vitsailla kehitysvammaisista.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   19.1.26 19:26:20

Ei todellakaan, missään yhteydessä. Kasva aikuiseksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   19.1.26 19:27:02

Voit käyttää itsestäsi, mutta et toisista.

Päivämäärä:   19.1.26 19:32:27

Ei. Se on paitsi loukkaavaa, myös antaa itsestäsi todella huonon vaikutelman. Jos olet itse kehitysvammainen ja viittaat sillä itseesi niin ehkä.

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   19.1.26 19:38:00

No EI ole.

Sitä kannattaa lukea kirjoja. Sieltä oppii uusia sanoa mitä voi arjessa käyttää ketään loukkaamatta.

Päivämäärä:   19.1.26 19:45:45

Vitsaillessa? No, ystäväni lapsi on kehitysvammainen ja heillä on mm. kehariäidit- ryhmä ihan sillä nimellä. Itse käytän kehari-sanaa vaikkapa kun puhun työskentelystä "keharipuolella", siellä jotkut asiakkaista puhuvat itsestään kehareina. Varmaan ihan lyhyyden ja sanan "vammainen" välttelemiseksi. Kehitysvammainenkaan nyt ei ole mikään kovin nykyaikainen ilmaus, saati että sillä mikään kiva klangi olisi.
Vähän sama kuin n-sana, itse saavat käyttää mutta muiden suussa on loukkaus?

Lähettäjä: leo 
Päivämäärä:   19.1.26 20:10:40

Miksipä ei

Päivämäärä:   19.1.26 20:39:36

Nimenomaan, itse saa käyttää itsestään mutta muiden käyttämänä jossain vitsimielessä on junttia ja sivistymätöntä.

Päivämäärä:   19.1.26 20:41:18

"Vähän sama kuin n-sana, itse saavat käyttää mutta muiden suussa on loukkaus?"

Vähän sama kuin mikä tahansa haukkumasana. Voit hyvinkin vitsailla tai sanoa tosissaankin olevasi ruma, mutta tykkäisitkö, että muut kutsuvat sinua rumaksi tai edes vitsailevat sinun olevan ruma?

"Itse käytän kehari-sanaa vaikkapa kun puhun työskentelystä "keharipuolella"

Tämä ei anna sinusta erityisen ammattimaista, fiksua tai kypsää kuvaa. Ja totta kai asiakkaanne kutsuvat itseään kehariksi, jos kerran työntekijöiltä ovat sen oppineet. Olen myös ollut töissä kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminnassa, eikä kyllä yksikään asiakas kutsunut itseään kehariksi vaan päinvastoin ajoivat mm. Me itse -järjestön ja paikallislehden kautta sitä, että heitä kohdeltaisiin kunnioittavasti.

Päivämäärä:   19.1.26 20:44:07

Kaima, tunnen hyvinkin me itse- toiminnan ja siellä olevia aktiiveja. Pitävätkö he kehitysvammainen- termistä?

Päivämäärä:   19.1.26 20:48:25

Enkä käyttänyt sanaa siellä heidän kanssaan, vaan ihan muissa yhteyksissä. Lähipiirissäni on tosiaan useampia erityislapsia, - nuoria ja -aikuisia enkä koskaa käyttäisi sanaa epäkunnioittavasti.
Niin, onko se kehitysvammainen tosiaan se "hyvä" sana, se jota me itse- ihmiset puoltavat?

Päivämäärä:   19.1.26 20:53:28

En väittänyt, että kehitysvammainen olisi hyvä sana, mutta se on virallinen käsite lainsäädännössä ja sosiaali- ja terveydenhuollon sanastosta. Kehari sen sijaan on haukkumasana kehitysvammaiselle. Asiakkaamme käyttivät kyllä sanaa kehitysvammainen, mutta halusivat, että he ovat ensisijaisesti ihmisiä, ei ensisijaisesti kehitysvammaisia. Ja sen kannalla itsekin olen. Siksi kaikenmaailman haukkumasanojen käyttö heidän kuvailussaan ei ole asiallista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.