|
Lähettäjä: Nimetön työtön
Päivämäärä: 19.1.26 15:10:14
Vuosi sitten syksyllä olin tilanteessa, jossa töitä ei yksinkertaisesti löytynyt. Työttömänä yritin käyttää aikani johonkin järkevään ja rakentavaan, sellaiseen joka piti kiinni arjessa ja antoi tunteen, että teen jotain, vaikka palkkatyötä ei ollut. Projekti eteni hitaasti, ilman palkkatuloja ja ilman mitään varmuutta siitä, johtaisiko se koskaan mihinkään.
Viime vuoden lopulla sain projektin valmiiksi ja toimitettua eteenpäin. Tässä vaiheessa toimin kuten kuka tahansa rehellinen kansalainen: kerroin asiasta virkailijalle rehellisesti ja kaunistelematta, koska ajattelin, että avoimuus on aina paras vaihtoehto. Rahaa tästä ei ole tulossa vielä pitkään aikaan.
Seuraukset olivat välittömät. Työttömyysetuus katkaistiin selvitysten ajaksi. Tähän mennessä kolme viikkoa ilman tuloja, vaikka mitään rahaa en ole saanut projektista enkä tule saamaan vielä kuukausiin. Eläminen onnistuu vain siksi, että lähipiiri auttaa ja lainaa rahaa.
Viime viikkojen aikana olen toimittanut lisäselvityksiä: milloin aloitin, kuinka monta tuntia viikossa käytin, milloin projekti valmistui, milloin mahdollisia tuloja voisi odottaa. En vieläkään ymmärrä, miten nämä asiat liittyvät työmarkkinoihin tilanteessa, jossa olin koko ajan valmis ottamaan vastaan työtä tehden projektiani ilta-aikaan ja viikonloppuisin.
Kokemus on opettanut yhden asian hyvin selvästi: järjestelmä ei kannusta oma-aloitteisuuteen, vaikka siitä puhutaan paljon. Päinvastoin. Jos teet jotakin omin päin työttömänä, kannat riskin yksin.
|