|
Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 19.1.26 12:44:41
Olisi se aika kamalaa, jos lapsia voisivat saada vain ne, joilla on mahdollisuus hankkia hevosia ja poneja ja kilpailla tavoitteellisesti.
Lentäminen alkaa muutenkin jo tässä ilmastotilanteessa olla out, siitä on typerää haaveilla lapsilauman kanssa.
Lapselle riittää se ihan tavallinen. Ei ole kiva olla se luokan köyhin, joka elää toimeentulotuella, mutta jos harrastaa vaikka yleisurheilua tai koripalloa, asiat on ihan fine. Ja käy kesälomalla kerran huvipuistossa ja retkellä vaikka siellä Tallinnassa tai Ahvenanmaalla. Ei lapsi odota luxusta.
Veikkaan, että onnellisimmat lapset on just siellä keskivertoporukassa. Tai oikestaan ihan missä vaan vanhemmat on tyytyväisiä, osaavat kasvattaa lapsistaan tolkun ihmisiä eivätkä itse haaveile siitä mammonasta lasten edessä, tee siitä ainoaa tavoiteltavaa asiaa.
Muuten lapsistaan kukin päättää tietysti itse. Mutta typerä jättää kokeilematta, siksi että ei voi lapselle ostaa ponia. Ja sitä paitsi kukaan ei tiedä taloudellista tilannettaan 20 vuoden päähän, siihen, kun se lapsi tarvitsee ensiasuntoaan. Suuntaan tai toiseen. Me on saatu eka lapsi opintutukiaikana, opintotuella molemmat. Ei paljon mietitty. Nyt meillä kyllä olisi varaa ostaa lapselle ensiasunto, mutta saa ostaa sen ihan itse. Opiskelee alaa, jolla tulevaisuus voi olla ihan ok. Jos ei ole, sitten voi olla, että autetaan karikoissa, mutta jos kaikki menee hyvin, parasta, jos saa itse elää omaa hyvää elämäänsä.
|