Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ei voi hyväksyä, että kaikki eivät ole

Lähettäjä: samaa mieltä? 
Päivämäärä:   18.1.26 13:39:59

Mikä joillakin ihmisillä on siinä, että jos joku on eri mieltä jostakin sinänsä ihansama-asiasta, heillä on jokin välttämätön tarve alkaa perustella, puolustella, jankata ja pyrkiä osoittaamaan vääräksi tuo erilainen mielipide? Argumenttina on, että kaikilla on oikeus tähänjatuohon ja kaikki saavat halutessaan sitäjatätä. Paitsi eri mieltä olemiseen ei ole oikeutta :D

Sillä ei ole väliä, mikä asia on kyseessä, mutta esim. maalla asuminen, tatuoinnit, perheen perustaminen, avioituminen ovat asioita, joissa tätä on tehty. Kaveri ihmetteli naapurinsa maallemuuttoa että ei hän itse kyllä jaksaisi niin pitkää työmatkaa ja pitäisi autokin olla kun ei sieltä kulje julkiset jne, niin tästä toinen kaveri (joka ei edes itse asu maalla eikä ole sieltä kotoisin) alkaa ihme paasauksen, kuinka kaikki saavat valita asuinpaikkansa miten haluavat ja olla mitä mieltä haluavat (kyllä, KAIKKI, paitsi kaveri joka EI olisi halunnut asua maalla). Toinen esimerkki oli työkaveri, joka kauhisteli lapsensa tatuoinnin ottamista että kun otti niin isonkin ja näkyvään paikkaan ja kun tämä innostuu helposti milloin mistäkin ja jos sitten kaduttaa niin ei se olekaan sama asia kuin väärä hiusväri. Tähän toinen työkaveri mouhoamaan kuin olisi häntä arvosteltu, että kyllä jokaisella on oikeus ja kaikilla niitä on ja ei hän ainakaan ole omaansa katunut ja muuta minäminäminä-höpinää.

Jos on mielipide asiasta x tai on tyytyväinen siihen mitä nyt onkaan tehnyt eikä sitä kadu, niin miksi a) sitä pitää puolustella, sillä koskaan kukaan ei voi olla sellainen/sennäköinen ja tehdä/ajatella niin että kaikki muut vain myötilisivät, ihastelisivat ja ihailisivat ja b) mitä väliä sillä on, mitä mieltä joku muu on, koska samalla tavalla kuin sinä saat olla ihan mitä mieltä haluat ja vaikka muuttaa korpeen tai ottaa itsesi täyteen tatuointeja, myös muut saa olla tekemättä kumpaakaan. Ei minulle ole koskaan tullut tarvetta alkaa perustella ja puolustella esim. hevosharrastusta jos joku on ihmetellyt, mitä järkeä siinä on ja luetellut negatiivisia (joita jokaisessa asiassa on, niin maalle muutossa, tatuoinneissa kuin hevostelussa) asioita, joiden vuoksi häntä ei edes kiinnostaisi. Hän ei halua hevostella, selvä, ei se ole minulta pois tai vähennä minun harrastukseni mielekkyyttä minulle. Vastaavasti muut tekevät asioita, joissa minusta ei ole mitään järkeä tai mielenkiintoa, mutta miksi alkaisin kiukkuisena jankata, miksi jokin ei kannata ja on typerää.

Tämä on jotenkin kummallista aikana, jona korostetaan sitä, että kaikki saavat olla millaisia haluavat. Että hienoa kun kaikki on erilaisia, mutta oikeasti kaikkien pitäisi kuitenkin olla kuin minä.

Re: Miksi ei voi hyväksyä, että kaikki eivät ole

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   18.1.26 13:46:43

Empatiakyvyn puute, joka on muutoinkin valloillaan. Ei osata ollenkaan ajatella asiaa toisten näkökulmasta. Ja kuplautuminen; ei "altisteta" itseään toisenlaisille ajatuksille ja ihmisille vaan pysytään samanmielisten kanssa ja järkytytään kun maailmaa onkin muunlaisia ihmisiä.

En kyllä itsekään ymmärrä miksi pitää tehdä ongelma asioista, jotka ei itseä hetkauta. Minulle on ihan sama jos joku haluaa muuttaa maalle - tai toisaalta jos joku haluaa muuttaa isoon kaupunkiin, kunhan minua ei raahata mukaan. Saati sitten jotkut tatuoinnit tai hiusvärit.

Ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin Suomi on todella umpimielinen maa ja kaikkia vähänkin erilaisia tupataan katsomaan kieroon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.26 13:48:43

Monesti tällaiset ihmiset kokevat erilaisen mielipiteen uhkana itselleen. Hän voi kokea, että hänen valintansa kietoutuu lujasti hänen egoonsa ja sitä kautta olemassaoloon, ja tällöin sen ”kieltäminen” tuntuu henkilökohtaiselta loukkaukselta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.26 13:54:37

Suurin osa ainakin nuoremmista ihmisistä on niin muiden hyväksynnän tarpeisia, että ajatus siitä että joku ei ihaile ja myötäile on sietämätön. Ja koska se, että jonkun toisen tekemisiä ei ihailla ja myötäillä, tarkoittaa ettei kaikki ihaile ja myötäile omiakaan, tulee tuo tarve puolustella. Jos työkaveri ei ihastele naapurinsa muuttoa maalle, se tarkoittaa että lähikaupan kassa ei ehkä ihastelekaan mirkun uusia tekokynsiä vaikka mirkku kuinka ojottelee niitä sen eteen ihastelun toivossa. Ja sehän ei käy.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   18.1.26 13:57:28

Siis ensin kohkataan sitä omaa mielipidettä kovaan ääneen ja taivastellaan että en minä ainakaan voisi tehdä sitä ja tätä. Sitten ihmetellään kun joku ilmaisee oman mielipiteensä samalla intohimolla?

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   18.1.26 13:57:50

Itsekeskeisyys ja itsekkyys, oman navan ympärillä pyöriminen, todennäköisesti myös lapsena ihasteltu ja kehuttu kaikesta myös aiheetta ja siitä tullut luulo kaikkitietävyydestä. Ei siinä sen kummempaa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.1.26 14:10:47

"Siis ensin kohkataan sitä omaa mielipidettä kovaan ääneen"

Sinustako siis mistään ei saa puhua? Vai pitääkö olla aina vain samaa mieltä, ensin a sanoo että ihanaa kun on pakkasta "joo niin on", siihen b että minusta on kyllä liian kylmä "joo niin on"? Tiedä aloituksen "kohkaamisesta", mutta voin kuvitella omalla työpaikalla tilanteen, jossa kaupungin keskustassa asuva työkaveri kahvilla ihmettelisi, että naapurinsa muutti 60km päähän maaseudulle että on hänellä kyllä pitkä työmatka ja autokin pitänyt hankkia kun ei sieltä julkiset kulje sopiviin aikoihin. Normaalia keskustelua, johon normaalit ihmiset kommentoivat normaalisti, suhtautumatta ihmettelyyn kuin henkilökohtaisena loukkauksena. Sinun mielestäsi ei saisi sanoa korkeintaan kuin "naapuri muutti maalle" ja sen jälkeen kahvia ryystämään? Kunnon komiikkaa. Muutenkin parempi kun ei puhu mitään eikä katso mihinkään, vastaa vain kun kysytään ja silloinkin korkeintaan kahdella tavulla, mutta mieluiten toljottaa luuria ja kommunikoi vain sinne. Tällaisia työpaikan kahvihuoneissa nykyään on. Onneksi on etätyöt.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   18.1.26 14:24:24

"kohkataan sitä omaa mielipidettä kovaan ääneen"

Jos vanhempi on harmissaan lapsensa tekemisistä ehkä hetken mielijohteesta jollaiseen tällä on taipumus ja jota sitten myöhemmin katuu, niin ei se ole mielipiteen kohkaamista. On myös ok sanoa keskustelussa, että minä en pidä tatuoinneista. On syytä ihmetellä jos joku tatuoinnin ottanut siitä ärsyyntyy varsinkin kun sitä ei sanota suoraan hänelle vaan se tulee muun keskustelun lomassa. En minä alkaisi kiukustua ja perustella syytä siihen, miksi minulla on keski-ikäisenä pitkät hiukset, vaikka kuinka joku ilmoittaisi että hänestä keski-ikäiselle ei sovi pitkät hiukset ja hänellä on ollut lyhyet jo 3-kymppisestä alkaen. Selvä, en olettanutkaan olevani kaikkialla ihailun ja kadehtimisen kohde ja on ihan sama mitä mieltä muut mun hiusten pituudesta on jos itse olen tyytyväinen.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   18.1.26 15:08:20

Monia pelottaa ja ollaan kateellisia, kun toinen uskaltaa elää omannäköstä elämää ja toteuttaa asioita. Usein nää on sellasia, että ovat elämässää tyytymättömiä mutta eivät osaa tai uskalla tehä asialle mitään. Joku muu kun tekee, niin se triggeröi sitä omaa tekemättömyyttä. Ja silti vuodesta toiseen jatketaan työssä, joka nyppii, ei osata erota huonosta suhteesta, tai muuta mikä tekee pahan olon. Usein nää ei myöskään osaa tunnistaa ja kohdata tunteitaan, vaan projisoi ne muille, ja ettimällä ettii syytä kiukutella, arvostella ja mitätöidä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.26 15:15:02

Olis keskustelut aika vähäisiä, jos jokaiseen mielipiteeseen saisi vastata korkeintaan "ok". Jos ei halua kuulla muiden mielipiteitä, ei kannata myöskään esittää omiaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.26 15:17:27

"Monesti tällaiset ihmiset kokevat erilaisen mielipiteen uhkana itselleen. Hän voi kokea, että hänen valintansa kietoutuu lujasti hänen egoonsa ja sitä kautta olemassaoloon, ja tällöin sen ”kieltäminen” tuntuu henkilökohtaiselta loukkaukselta."

Tällaisille ihmisille on yleensä vain yksi oikea mielipide ja toimintatapa ja kaikki muut ovat huompmpia. Jos käykin niin, että muut mielipiteet ovat oikeita, niin se tarkoittaa sitä, että oma mielipide on väärä ja siten huonompi. Koska ei vaan ole mahdollista, että on useampi samanarvoinen mielipide tai toimintatapa. Ja koska MINÄ en ole muita huonompi, on kilpailevien katsantotapojen kieltäminen kaikista turvallisinta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.