|
Lähettäjä: Ä
Päivämäärä: 18.1.26 10:23:23
Lähettäjä.
Päivämäärä18.1.26 10:02:17
Olen kuullut myös, että mokkakengät pestiin pesukoneessa, kun ei osattu ajatella, että mokkanahkaa ei voi kastella. Pilallehan ne menivät
Mummoni oli käytännön ihminen, joka kasvoi sellaisena aikana kun juokseva vesi ja sähkö eivät vielä tulleet maalaismökkiin, vaan elämä vaati paljon enemmän kaikenlaista käytännön osaamista. Silti hän pilasi vanhempieni nahkasohvan 90-luvulla, kun rupesi omin päin hinkkaamaan sitä juuriharjalla ja mäntysuovalla. Eikä kyse ollut tahallisesta teosta, vaan siitä että mummo ei ollut yhtään tajunnut, ettei nahka kestä sellaista käsittelyä. Mitä tästä opimme? Fiksuinkaan ihminen ei tiedä kaikesta kaikkea, ja kysyminen ennen tekemistä on usein hyvinkin viisasta.
Sääli niitä lapsia ja nuoria, joille ei opeteta kotona elämän perustaitoja ja jotka eivät opi luottamaan siihen, että oppivat ja osaavat. Varmaan moni sitten pelkää virheitäkin ja vetäytyy, kun tuntuu ettei osaa sellaisia asioita, mitä "kaikki muut" osaavat. Ja koska ihminen on pohjimmiltaan mukavuudenhaluinen otus, niin monella se "en mä osaa" -asenne kääntyy "ei mun tarvikaan" -ajatteluksi. Todetaan, että ei sillä oikeastaan ole väliä vaikka menisi sähköt tai rahat loppuisivat, aina joku auttaa, naapurit tai yhteiskunta. Mikä on toki hyvä, koska kenenkään ei pidä joutua katuojaan. Mutta ihmisen pitää oppia huolehtimaan itse asioistaan, ja tämän oppimisen pitäisi alkaa pikkuhiljaa jo lapsuudessa. On kauhea karhunpalvelus ja sääli, jos vanhemmat eivät opeta (tai jos ei ole edes ollut kotia, jossa opetettaisiin).
|