|
Lähettäjä: mkfk
Päivämäärä: 16.1.26 09:04:36
-Avustaja meni esittäytymään medialle ja toimittaja kyseli siitä, onko hänellä miestä, jäikö mies kotipaikkakunnalle asumaan ja miten hän siellä pärjää.
(Missä se häirintä on?)
* * No eihän tuo ole millään tavoin työhön liittyvää eikä asiallista. Joten ymmärrän, jos koetaan häirintänä, varsinkin jos avustaja on nuori (ja ehkä jopa hyvännäköinen) nainen.
-Avustajalle on soitettu ja pyydetty katsomaan kauppojen aukioloaikoja Googlesta. (Jos 3000-4000 euron palkalla, ensimmäisessä työpaikassa venyttää työnkuvaa en tätä näe mitenkään haudanvakavana asiana.)
* * Ei ehkä (seksuaalista) häirintää, mutta aika halventavaa. Jos olisi käyttänyt puheluun käyttämänsä ajan siihen, että googlettaa itse, niin olisi saanut asian itsekin selville. Nyt tuo vaikutti lähinnä siltä, että pitää itseään todella korkea-arvoisena ja (nuorta?) avustaja(tyttöä?) omana palvelijanaan. Eli selvästi halveksii avustajaansa.
-Sairaslomalla on joutunut tekemään töitä influenssassa.
(Aika usein työelämässä hoidetaan sairaslomalla esim. etänä jotain välttämättömiä työasioita. Tässä ratkaisee mitä töitä on tehty ja kuinka sairas on ollut.)
* * Itse influenssan joskus sairastaneena voin sanoa, ettei se ollut mikään pikkuflunssa, jonka aikana voisin noin vain tehdä töitä. Kyllä avustajalla on oikeus sairastaa ja ihan varmasti kansanedustaja olisi ottanut vielä viikon palkallisen lorvisaikun vielä varsinaisen influenssasaikun päälle, eli ymmärrän kyllä. Avustajaa ei arvosteta minkään vertaa vaan laitetaan hänet tekemään töitä sairaanakin, vaikka avustettava itse ei ikipäivänä moiseen suostuisi eikä juuri hänen olisi ollut mikään pakko töitä tehdä. Eli jälleen halveksivaa.
-Avustajalle huutamista ja tiuskimista.
(Huutaminen ei ole hyväksyttävää, mutta jokainen työelämässä ollut tietää, että välillä työelämässä puhutaan tiukemmin joskus syystä, joskus syyttä varsinkin paineen alla. Tämäkin on osa työelämää.)
* * Tiukempaan sävyyn puhuminen on ihan eri asia kuin jatkuva tiuskiminen ja huonompana/alempiarvoisena pitäminen. Eri asia, jos olisi välittömästi tai edes vähän myöhemmin pyytänyt tiuskimista anteeksi, mutta ilmeisesti tiuskiminen on ollut jatkuvaa, tai ainakaan sitä ei ole pahoiteltu. Joten jälleen kerran ymmärrän, mikä tuossa riepoo.
-Työnkuvaan kuulumattomien asioiden vaatimista, kuten tavaroiden noutamista ympäri kaupunkia ja edustajan tarjottimen kantamista ruokalassa.
(Jos 3000-4000 euron palkalla, ensimmäisessä työpaikassa venyttää työnkuvaa en tätä näe mitenkään haudanvakavana asiana.)
* * Riippuu varmasti siitä, mitä kaupungilta on pitänyt hakea tai miksi kansanedustaja ei ole itse voinut tarjotintaan kantaa. Jos haluaa äkkiä päästä pois muiden edestä ja on joutunut vastaamaan puhelimeen tai esim. käsi kipsissä niin, että on vaarana pudottaa tarjotin, on ihan ymmärrettävää, että pyytää toista kantamaan tarjottimen. Mutta jos on itse kädet vapaana ja toimintakykyinen, ja laittaa toisen kuormajuhdaksi ja itse vain kävelee polleana edellä, niin ymmärrän, miksi tuo ärsyttää. On siis työhön kuululmatonta, kun ei avustajat ole mitään alempiarvoisia palvelijoita. Ja jos kaupungilta on pitänyt hakea jotain hupijuttuja, eikä mitään työssä tarvittavaa tärkeää, niin taas tulee sellainen viba, että avustaja on vain joku piika, joka palvelee ja jota voi halveksia.
|