Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haastavan rodun pennuttaminen

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.1.26 13:46:33

Te jotka kasvatatte tavalla tai toisella ns haastavaa rotua, kartoitatteko kysyntää sopivista kodeista ennen astuttamista? Somessa seuraan yhtä tapausta, jossa markkinointi on hyvin aktiivista mutta ei vaan tunnu koteja löytyvän (eikä ihme). Jotenkin ajattelisi, että pentuja tehtäisiin lähinnä ns mittatilauksena, jos sopivat vain hyvin harvoille ihmisille.

Re: Haastavan rodun pennuttaminen

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   15.1.26 13:57:29

Kyllähän se haastavissa ja/tai harvinaisissa roduissa aina kannattaa.. mutta moni haastava on myös iso ja sehän tarkoittaa, että pentuja voi tulla vaikka kaksinumeroinen määrä ! Jos ajattelee, että esim neljän varauksen (ja yleensä kasvattaja itse haluaa pennun varsinkin noissa harvemmin pennutettavissa roduissa) jälkeen uskaltaa astuttaa niin hups laatikossa voikin olla 15 pentua ja "varmoista varauksista" kadonnut puolet.. että mikäänhän ei takaa, että saat sen määrän pentuja ja sitä sukupuolta ja että kaikki ostajat odottaisivat vaikka vuoden tai kaksi sitä tarpeeksi monen varauksen tulemista.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   15.1.26 14:03:53

No sekin tosiaan, että pentujen määrää ja sukupuolta ei voi koskaan tietää + ne varmatkin varaajat tuppaavat matkan varrella haihtumaan.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   15.1.26 14:16:07

Itse en kasvata nyt mitään, mutta useampaa harvinaista ja hyvinkin harvinaista rotua omistaneena ja omistavana olen parikymmentä vuotta ollut kuvioissa mukana ja kyllä sellainen kasvattaja, jolle pentujen tulevaisuus on tärkeä, miettii tarkasti, koska tekee ja tekeekö pentueen. Joskus on se tilanne, että nartulla tulee jo ikä vastaan (kun on odotettu sopivaa hetkeä) ja kun jokainen terve ja hyväluonteinen koira on rodussa tärkeä, niin se pentue on sitten vain tehtävä. Vinttikoirilla, joita nämä mun harvinaiset ovat, voi hyvin tulla se yli kymmenen pentua ja vaikka puolet olisi varattu ennen syntymää ja kasvattaja jättäisi itselle pari, niin jokunen pentu voi etsiä kotia pidempään ja siihen varaudutaan. Ja näillä alkukantaisemmilla kun on juoksukin yleensä kerran vuodessa, niin kovin montaa kertaa ei voi siirtää eteenpäin. Rodut sinänsä eivät ole haastavia, mutta niiden kasvattaminen on, kun niitä sopivia uroksia ei löydy naapurista ja ostajia ei ole sankoin joukoin jonossa.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   15.1.26 14:18:20

Omassa roturyhmässä on pari perinteisesti haastavampaa rotua ja niiden kasvattajat kyllä aika aktiivisesti haistelevat kysyntää ja tiedän useamman koiran jota ei sitten ole astutettu kun ei ole ollut varmuutta että on riittävästi järkeviä koteja. Pari kasvattajaa on lopettanutkin.

Näillä haastavammilla roduilla kun voi olla sitten vaikeaa pitää omissa nurkissa laumaa aikamiespoikia ja -tyttöjä etsimässä kotia. Oma rotu on ihan lullukka niin näitä nyt pitää vaikka 10 kotiaan odottelemassa.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   15.1.26 14:20:51

En ole kasvattaja, mutta en teettäisi minkään rotuisella koiralla pentuja, jos minulla ei olisi jo valmiina useampaa pentua odottavaa ihmistä odottamassa. Vielä tärkeämpää tämä on haastavien ja harvinaisten rotujen kanssa. Silloin pitää aina olla mahdollisuus pitää useampaa pentua pidempään. Kyllä ne sitten yleensä kotinsa löytävät ennemmin tai myöhemmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.