Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eivätkö lapset/nuoret enää lue vanhoja kirjoja?

Lähettäjä: Lapseton 
Päivämäärä:   14.1.26 23:34:42

Te, joilla on (lukevia) lapsia tai nuoria. Lukevatko he samoja kirjoja, joita olet itse lukenut heidän ikäisenään vai pitääkö olla viime vuosina ilmestyneitä kirjoja?

Olen käynyt peruskoulun ysärillä ja silloin olin kirjaston suurkuluttaja. Luin ysärillä ilmestyneitä kirjoja (Merja Jalon Nea, Nummelan ponitalli, Pappilan ponitytöt, Johanna Tuomolan Kati-sarja, Tuija Lehtisen Laura-sarja, The Baby Sitters Club jne) mutta luin myös vanhoja kirjoja, joita äitini oli lukenut ollessaan minun ikäinen (Anni Swanin kirjat, Anni Polvan Tiina-kirjat, Merri Vikin Lotta-kirjat, Seljan tytöt -sarja, Enid Blytonin Viisikot, SOS, Seikkailu ja Salaisuus sarjat jne). Minua ei haitannut, ettei noissa vanhoissa kirjoissa välttämättä ollut telkkaria tai puhelinta. Kirjat sijoittuvat entisaikaan ja oli mielenkiintoista lukea, mitä silloin tehtiin, kun ei esim. illalla katsottu telkkaria, kuten omassa perheessäni.

Minulla ei ole lapsia, mutta jos joku kysyy kirjasuosituksia lapselle/nuorelle ja mainitsen joko jonkun ysärillä ilmestyneen suosikkini tai sitten noita vanhoja kirjoja, joita jo äitini on lukenut, vastaus yleensä on ”liian vanha kirja, pitää olla nykyaikainen”.

Eikö tämän päivän lapset/nuoret halua lukea kirjoja, joissa ei käytetä älypuhelinta/nettiä/tietokonetta?

Re: Eivätkö lapset/nuoret enää lue vanhoja kirjoja?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.26 23:35:19

Okei Ällö.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   14.1.26 23:36:35

Sivistyksen taso on laskenut ja sen mukana ymmärrys siitä että aiemminkin on saatettu tehdä jotain ihan laadukasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.26 23:39:56

Sen veraan villiä menoa vanhoissa kirjoissa, että varmaan ihan hyvä ettei nykynuoria kiinnosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.26 23:55:15

Hyvä aina jos joku lukee, kuka tahansa, mutta onhan tuossa aika annos naisten kirjoittamia tyttökirjoja ja se näkökulma jää aika kapeaksi.

Maailma muuttuu ja yhä vähempi määrä pikkuisista tytöistä haluaa lukea Anni Swainia tai Merja Jaloa ja sulautua siihen maailmaan, joka oli aika karmea ja nähdä siinä jotain tavoittelemisen arvoista tai arvostettavaa.

Markan rakkaudet, Kaunarit ja tyttökirjallisuus on vähän epäilyttävää aina.

Voi pikkuisille tytöille ja nuorille naisille syöttää muutakin kirjallisuutta ihan yleissivistyksen takia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.26 23:55:17

Nykyään luetaan vähemmän ja halutaan lukea ne tämän hetken hitit.

Ei siihen jää tilaa lukea jotain vanhoja neiti etsiviä joissa yhtä hahmoa haukutaan jatkuvasti läskiksi tai vanhoja viisikoita jossa tyttö on hyvä vain jos on poikamainen ja silloinkin joutuu aitojen poikien suojelemaksi.

Luin itsekin jopa 50v itseä vanhempia lastenkirjoja nuorena mutta luin ne siksi, että ei ollut mitään muutakaan tekemistä. Ei minulla ollut kavereita kun asuttiin niin syrjässä, ei ollut nettiä, ei puhelinta ja telkkarista tuli nuoriso-ohjelmaa ehkä 30min per päivä. Ei ihme että maistui ihan hyvin joku lasten lukukirja vuodelta 1952. Nykyään nuorilla on vaihtoehtoja siihen mitä lukee.

Ja pitää muistaa että esim Harry Potteritkin alkavat olla vanhoja kirjoja.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   15.1.26 00:14:53

TarzAN ON PÄÄSSYT JOPA SARJAKUVIKSI.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.1.26 00:16:01

Luitko itse lapsena samoja kirjoja kuin vanhempasi aikoinaan?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.