|
Lähettäjä: Lapseton
Päivämäärä: 14.1.26 23:34:42
Te, joilla on (lukevia) lapsia tai nuoria. Lukevatko he samoja kirjoja, joita olet itse lukenut heidän ikäisenään vai pitääkö olla viime vuosina ilmestyneitä kirjoja?
Olen käynyt peruskoulun ysärillä ja silloin olin kirjaston suurkuluttaja. Luin ysärillä ilmestyneitä kirjoja (Merja Jalon Nea, Nummelan ponitalli, Pappilan ponitytöt, Johanna Tuomolan Kati-sarja, Tuija Lehtisen Laura-sarja, The Baby Sitters Club jne) mutta luin myös vanhoja kirjoja, joita äitini oli lukenut ollessaan minun ikäinen (Anni Swanin kirjat, Anni Polvan Tiina-kirjat, Merri Vikin Lotta-kirjat, Seljan tytöt -sarja, Enid Blytonin Viisikot, SOS, Seikkailu ja Salaisuus sarjat jne). Minua ei haitannut, ettei noissa vanhoissa kirjoissa välttämättä ollut telkkaria tai puhelinta. Kirjat sijoittuvat entisaikaan ja oli mielenkiintoista lukea, mitä silloin tehtiin, kun ei esim. illalla katsottu telkkaria, kuten omassa perheessäni.
Minulla ei ole lapsia, mutta jos joku kysyy kirjasuosituksia lapselle/nuorelle ja mainitsen joko jonkun ysärillä ilmestyneen suosikkini tai sitten noita vanhoja kirjoja, joita jo äitini on lukenut, vastaus yleensä on ”liian vanha kirja, pitää olla nykyaikainen”.
Eikö tämän päivän lapset/nuoret halua lukea kirjoja, joissa ei käytetä älypuhelinta/nettiä/tietokonetta?
|