Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laiska/ sairas varsa

Lähettäjä: Onneton 
Päivämäärä:   14.1.26 20:31:59

Meidän tallilla on äiti–tytär -omistajapari, joilla on kolmevuotias varsa. Varsa ei kuitenkaan vaikuta täysin terveeltä: se ei juokse tai iloitse käytännössä koskaan ja on myös todella laiska ajaa. Kaikessa tekemisessä se on hyvin flegmaattinen ja passiivinen.
Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi ja ehdottaa eläinlääkärin tarkastusta, mutta omistajien mielestä varsa on vain poikkeuksellisen kiltti ja rauhallinen. Oma huoleni on, ettei näin voimakas passiivisuus ole varsalle normaalia.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Miten asian voisi perustella omistajille niin, että he ymmärtäisivät tilanteen ja suostuisivat tutkimuksiin?

Re: Laiska/ sairas varsa

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   14.1.26 20:39:49

Mulla oli hyvin rauhallinen varsa. Ostin 1,5 vuotiaana. Kasvoi tasaisesti ilman mitään pyrähdyksiä ja siitä tuli todella suuri. Oli kasvunsa kasvanut vasta loppu vuodesta vitosena. Ei puuhannut tai leikkinyt varsana, lähinnä söi ja olla möllötti. Ei se aikuisenakaan ollut mikään raketti, laitumelle laskettaessa saattoi pukitella. Sellainen kiltti norsu joka otti paikkansa jonon hännillä ihan itse, ei osoittanut mitään tahtoa missään asiassa.

No, ei tullut kilpahevosta. Mutta todella sympaattinen maskotti oli. Tutkittiin monelle kertaa eikä löytynyt vikaa. Useampi ell tutki. Jos hevosen on mahdollista olla autisti niin tämä taisi sellainen olla. Tuntui että "kävi vähän hitaalla" koko elämänsä.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   14.1.26 21:06:55

Minulla 19-v omakasvattiori. Syntymälaiska, tai itse asiassa jo emänsä mahassa laiska. Varsana ei ikinä laukkaillut, eikä monesti myöhemminkään. Oikein mukava maastoilukaveri, ei lähde lapasesta. Kuitenkin tykkää lenkkeillä ja korvat hörössä tulee metsälaitumelta aina kun kutsun, joskus jopa laukaten. Ja kaikin puolin mukava lössykkä muutenkin, terapiahevosainesta ja oma terapeuttini onkin.
Että enpä nyt niin huolestuisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.26 21:35:04

Mulla kans kokemusta todella hitaasta/laiskasta varsasta. Eli voi olla täysin tervekkin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.1.26 23:03:37

Oma yksi lämpönen varsa oli rauhallinen. Ei ollut sellanen durasel pupu kuin nuo yleensä on. Oppi ajolle mallioppilaana ja myin. Juoksi kymppitonnin rahaa että kyllä tuo tervekin siis oli

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.