Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teinkö väärin? Sijoituskoiran terveystieto

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   14.1.26 18:08:37

Minulla on tutulta kasvattajalta koira sijoituksessa, aiemmin ollut omana häneltä koira ja tämä nyt eka sijoituskoira. Mutta siis tuttuja ollaan monen vuoden ajalta ja aina tultu erinomaisesti juttuun. Kun koira minulle sijoitukseen tuli, kasvattaja käytännössä sanoi että pidä kuin omaasi, hän ei meidän elämään puutuu vaan luottaa että teen kaiken koiran parasta ajatellen, ei siis ole ollut mitään tiukkoja sääntöjä tms.

Noh, koiralla on viime viikkoina ollut ajoittaista pientä ontumaa/epäpuhtautta, ajattelin että joku revähdys kun on rymynnyt (on tosi vauhdikas) mutta mentiin nyt ortopedille selvittämään kun ei levolla mennyt ohi. Kuvattiin koiran peräpäätä ja sieltä paljastui LTV3 ja vino lantio, ontuminen johtui siis lääkärin arvion mukaan selästä. Tuli tosi järkytyksenä tämä ja menin sitte purkamaan tuntoja löydöksestä omalle (huom yksityiselle) sometililleni. No kasvattaja sai sitten tästä hirveän raivarin ja syyttää nyt minua sekä vian aiheuttamisesta että kasvatustyön mustamaalaamisesta! Minä siis toki oletin että löydös sulkee koiran jalostuksesta ja surettaa tietysti ensisijaisesti koiran kipu, mutta myös se etten itse tulisi saamaan koiran jälkeläistä, kun se on kaikin puolin muuten täydellinen. Mutta ilmeisesti kasvattaja ei näe asiaa samalla tavalla ja ei olisi halunnut että tämän terveystiedon julkaisen? Ja nyt tosiaan syyttää että minä olen sen väärällä ruokinnalla ja liikunnalla aiheuttanut. Mutta eikö se ole ihan synnynnäinen? Ei kai nikamien muoto enää syntymän jälkeen muutu ja terve nikama muutu epämuodostuneeksi? Ja onko tosiaan niin että en olisi yksityisellä sometilillä saanut hiiskua koiran terveydestä mitään?

Re: Teinkö väärin? Sijoituskoiran terveystieto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.26 18:15:32

No ei tietenkään ole soveliasta julkistaa toisen koiran terveystietoja omassa somessaan.

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   14.1.26 18:18:26

Eihän usean kasvattajan mielestä kasvateissa ole mitään vikaa. Joten ne pakolliset saa lukea koiranetistä, muista ollaan hys-hys.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   14.1.26 18:46:25

Voi aloittaja, mä olisin iloinen siitä että puhut avoimesti koirasta ja terveystuloksista, tietenkin jos olisin kasvattaja, niin olisin halunnut tietää sulta suoraan. Ja ei, et ole sitä aiheuttanut, huonoa tuuria. Ja todellakaan tuota koiraa ei käytetä jalostukseen. Jos kasvattaisin, niin ehdottomasti antaisin sinulle koiranpennun ja haluaisin muutenkin että rodun huonoistakin puolista puhuttaisiin enkä tykkää että ongemia tai huonoja tereystuloksia lakastaan maton alle. mut tää on vain mun mielipide

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   14.1.26 18:51:57

Kuvattiinko koira siis virallisesti? Jos niin, niin silloinhan tulos tulee joka tapauksessa näkyviin. Mihinkään eläinlääkärien arvailuihin en uskoisi, ainoastaan virallisesti lausuttuihin kuviin.

Ja siinä mielessä ymmärrän kasvattajaa, että olisi mukava kuulla näistä asioista ensimmäisten joukossa. Missään nimessä tuollaista ei lakaista maton alle, mutta juuri siksi otetaan ne viralliset kuvat.

Lähettäjä: 1245 
Päivämäärä:   14.1.26 18:51:59

LTV3 on kyllä sellainen, että ei kyllä kukaan vastuullinen kasvattaja käytä jalostukseen, vaikka ei pevisaa olisikaan. Vaikka aloittaja ei olisikaan laittanut asiasta someensa, niin näkyyhän se ko. koiran terveystuloksissa, jos aloittaja teki tutkimuksen virallisena. Mutta tämä ei taida olla mahdollista jos koran omistaja ei ole tilannut lähetettä.

Omalla koiralla on "vahingossa" löydetty LTV3. Eli ei kuvattu selkää, vaan kuvattiin vatsaa kun epäilin, että olisi syönyt vierasesineen. No ei ollut syönyt mitään epämääräistä, mutta LTV3 oli nähtävissä. Tätä ei nyt lue missään kenenkään nähtävillä, mutta riittää että itse tiedän. Koiraa ei tulla käyttämään jalostukseen, eikä siitä tule edes harrastuskoiraa, vaikka se oli alunperin suunnitelma. Saa jäädä kotikoiraksi ja tärkeintä on tosiaan, että tiedän tilanteen ja osaan seurata. Oireita ei ole ollut, mutta vinous on kyllä nyt nähtävillä kun koira alkaa olla kasvunsa kasvanut.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   14.1.26 18:55:38

Riippuu miten kommunikoit viasta kasvattajalle, lukiko hänkin sen sieltä somesta vai olitko heti yhteydessä lääkärin aikaan (ja lähetit kuvat hänelle ja keskustelitte asiasta ja on ollut jo sitä ennen tietoinen ontumista yms.) eli koiraa ja asiaa on hoidettu yhdessä, tehty päätöksiä yhdessä eli kasvattaja koko ajan asiallisesti tietoinen kaikesta ? Niin olisi asiallista ihan omankin koiran kanssa ja moni kasvattaja auttaisikin mielellään, mutta sijoituskoiran kanssa ihan itsestäänselvää.
Valitettavasti kasvattajan tietotaito laahaa pahasti perässä jos luulee ltv3 tulevan muualta kuin perimästä. Ltv 3 ja vinolantikoira ei kyllä saa elämäänsä (tästä eteenpäin kun tieto on olemassa!) rymytä vaan liikunta pitää suunnitella huolella, käyttää tarvittaessa fyssaria tai hierojaa apuna jne., noiltahan voi seuraavaksi mennä polvi tai olla jo esim toispuoleisesti lonkkavika, noin esimerkiksi.

Jalostuksesta ltv3 ei automaattisesti sulje pois, siis sääntöjen mukaan. Oireilevat koirat tulisi jättää pois, mutta siihenkään ei ole taas mitään muuta sääntöä tai pakkoa. Vaikka me muut oltaisi mitä mieltä tahansa niin se on kasvattajan päätös käyttääkö sijoituskoiraansa tässä tapauksessa vai ei.. voidaan toivoa, että tämä ikävä purkaus olisi seurausta siitä harmituksesta, että koira jää jalostuskäytöstä pois..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.1.26 19:10:11

Ei koiraa voi kuvata virallisesti ilman omistajan suostumusta.

Lähettäjä: Mimmus 
Päivämäärä:   14.1.26 19:14:48

Vastaus kysymykseen on teit väärin. Sinulla ei ollut oikeutta julkaista toisen omistaman koiran terveystietoja ja somessa. Tuo yksityinen some on ihan silmän kuumetta. Kun asian laittaa nettiin ja jos on yksikin seurasja, niin silloin tieto pääsee leviämään. Aika moni julkkiskin tämän on oppinut kantapään kautta.

Kokonaan toinen asia sitten on, voiko koiraa käyttää jalostukseen. Voi tai ei, niin asia ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että aloittaja mokasi pahemman kerran.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.