Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ystävän tytärsuhde

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.26 08:44:28

Olen ystäväni tyttären kummitäti. Tytär on 13-vuotias ja olen ollut hänen kanssaan tiiviisti tekemisissä syntymästä asti. Käy meillä mielellään yökylässä ja hän on tosi kivaa seuraa. Olemme yhdessä tehneet joskus minimatkoja Tukholmaan tai Viroon, joista on pitänyt kovasti. Yhteisenä tekijänä meillä on hevosharrastus.

Ystäväni on aina selostanut, miten on tyttärensä paras ystävä ja kuinka tytär kertoo hänelle kaiken. Ystäväni ei vaan oikein ymmärrä sitä, että luottamuskin ansaitaan ja se on viime aikoina alkanut rakoilla. Tyttären kuukautisten alkaminen kerrottiin isovanhemmille ja jopa naapureille. Tyttären omia, henkilökohtaisia asioita, kuten koulumenestystä ja vaikka noita kuukautisia tai ihastuksen kohteita myös kertoilee sinne ja tänne.

Nyt teini-ikäisenä tytär on itsekin ymmärtänyt, etteivät äidille kerrotut asiat pysy hänen omana tietonaan. Ymmärrettävästi hän ei enää asioitaan halua jakaa ja tämähän on ystäväni mielestä todella kurjaa, kun teini on kuulemma umpimielinen ja salailee asioita.Minulle tytär on asioistaan puhunut jonkin verran ja olen kuunnellut ja pitänyt ne omana tietonani. Ystävälleni koetin vihjaista, että varmaan kannattaisi antaa tyttärelle enemmän omaa tilaa ja ettei kertoisi tämän asioita muille. Ei mennyt jakeluun.

Nyt lopputulos on se, ettei tytär oikein puhu äidilleen mitään ja tätä harmittaa ja voivottelee kaikille, miten hirveä teini-ikä tytöllä on, vaikkei hän todellakaan ole mikään tyypillinen teini, vaan ihan syystä ei kerro äidilleen mitään. Miten tässä asiassa voisi auttaa?

Re: Ystävän tytärsuhde

Lähettäjä: huhhuh 
Päivämäärä:   14.1.26 08:53:16

Hankalaa jos ei ole jo aiemmin mennyt jakeluun ettei toisen ihmisen asioista pidä huudella. Omalla äidillä on vähän tätä samaa ja kieltämättä vaikutti siihen että mitä hänelle kerron mistään omista asioistani.

Ilmeisesti jotkut vanhemmat eivät tajua ettei lapsi ole heidän omaisuuttaan. Että jos ei itse haluaisi että intiimiasioista puhutaan ties kelle kaupan kassalle niin ei niitä lapsenkaan asioita pidä levitellä.

Tää on ehkä sellainen asia että shokkihoito toimii. Soittaisin varmaan kaverille puhelun missä pokkana selittäisin että joo puhuin sun vatsavaivoista ja seksiongelmista luokkakokouksessa ja sit katottiin sun kuvia ja arvioitiin kampausta ja meikkiä. Jos kaveri sitten tästä tuohtuu niin voi todeta että NIIN, tältä se tuntuu. Onko kivaa?

Lähettäjä: Auts 
Päivämäärä:   14.1.26 09:10:43

Tuollainen on kyllä varma tapa tuhota hyvä suhde omaan lapseensa :/

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.1.26 09:22:20

Sanot suoraan sille äidille että sitä saa mitä tilaa -mm menkkojen alkamisesta ei kerrota koko kylälle. Hirveä äiti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.1.26 09:39:10

Jos äiti ei näe toiminassaan yhtään vikaa, vaikka tytär ja sinä siitä maininneet niin asialle ei paljoa voi tehdä. Jos peiliin ei voi kattoa niin tyttärenkään luotto ei tule palautumaan.
Yleensä nuo jutut levii yhtäkkiä tulevasta ajatuksesta eikä niinkään että odottaa päästä kertomaan naapurille. Siinä yhtäkkiä tulevasta ajatuksesta levittää tyttären salaisuuksia ei välttämättä mieti miltä itsestä tuntuisi tai tajua suodattaa, se suodattaminen pitää monen opetella siinä tilanteessa. Siihen mieleen pitää tulla se stoppi ennen kuin suu käy. Mutta toki sellaista on vaikea oppia, jos ei näy itsessään mitään vikaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   14.1.26 09:44:02

"Miten tässä asiassa voisi auttaa?"

Et jätä vain vihjailuksi, vaan jatkat syyn kertomista, kunnes tajuaa. Ei mitään "varmaan" ja "ehkä".

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.