|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 14.1.26 08:44:28
Olen ystäväni tyttären kummitäti. Tytär on 13-vuotias ja olen ollut hänen kanssaan tiiviisti tekemisissä syntymästä asti. Käy meillä mielellään yökylässä ja hän on tosi kivaa seuraa. Olemme yhdessä tehneet joskus minimatkoja Tukholmaan tai Viroon, joista on pitänyt kovasti. Yhteisenä tekijänä meillä on hevosharrastus.
Ystäväni on aina selostanut, miten on tyttärensä paras ystävä ja kuinka tytär kertoo hänelle kaiken. Ystäväni ei vaan oikein ymmärrä sitä, että luottamuskin ansaitaan ja se on viime aikoina alkanut rakoilla. Tyttären kuukautisten alkaminen kerrottiin isovanhemmille ja jopa naapureille. Tyttären omia, henkilökohtaisia asioita, kuten koulumenestystä ja vaikka noita kuukautisia tai ihastuksen kohteita myös kertoilee sinne ja tänne.
Nyt teini-ikäisenä tytär on itsekin ymmärtänyt, etteivät äidille kerrotut asiat pysy hänen omana tietonaan. Ymmärrettävästi hän ei enää asioitaan halua jakaa ja tämähän on ystäväni mielestä todella kurjaa, kun teini on kuulemma umpimielinen ja salailee asioita.Minulle tytär on asioistaan puhunut jonkin verran ja olen kuunnellut ja pitänyt ne omana tietonani. Ystävälleni koetin vihjaista, että varmaan kannattaisi antaa tyttärelle enemmän omaa tilaa ja ettei kertoisi tämän asioita muille. Ei mennyt jakeluun.
Nyt lopputulos on se, ettei tytär oikein puhu äidilleen mitään ja tätä harmittaa ja voivottelee kaikille, miten hirveä teini-ikä tytöllä on, vaikkei hän todellakaan ole mikään tyypillinen teini, vaan ihan syystä ei kerro äidilleen mitään. Miten tässä asiassa voisi auttaa?
|