Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  2000 eur palkka, miten elätte?

Lähettäjä: JääköSäästöön? 
Päivämäärä:   13.1.26 17:02:04

Onko muita naurettavalla kahden tonnin bruttopalkalla eläviä? Miten elätte? Ikä, elämäntilanne yms? Jääkö säästöön, ja paljonko teillä on tilillä rahaa? Tuntuu että kaikki kaverit saavat enemmän palkkaa ja nekin joilla suunnilleen sama palkka, omistavat enemmän ja rahaa tuntuu jotenkin aina olevan. Itselläni ei oo "koskaan rahaa", vaikka en omasta mielestäni tuhlaile. Asun ihan pääkaupunkialueen lähistöllä radanvarressa vuokra-asunnossa, käyn salilla, seurustelen ikäiseni (29) miehen kanssa, joka on tällähetkellä työttömänä mutta ei elä minun rahoillani. Mitään sen kummempia rahanreikiä ei ole. OPintolainaa tosin vielä pari tonnia mutta lyhennän niitä vain muutaman kympin kuukaudessa, eli ei ole kummonen menoerä sekään. Ahistaa kun en ikinä pääse esim asuntosäästäjäksi tai kiinni omistuskämppään. :(

Re: 2000 eur palkka, miten elätte?

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   13.1.26 17:08:30

JääköSäästöön?, mitkä on nettopalkkasi ja asumismenosi? Vero% lienee n.15, joten käteen jää n.1600-1700€. Kyllä pitäisi jäädä rahaa säästöön.

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   13.1.26 17:09:22

Sinänsä aloittajalla on asiat suorastaan loistavasti. Jos ei ole kuin pari tonnia velkaa. Olet ja kuulut suomen rikkaimpiin ihmisiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.1.26 17:11:09

Vaihda kämppää. Jos joku tonnin vuokra niin ei ihmekkään jos ei jää säästöön.

Päivämäärä:   13.1.26 17:11:17

Ok, jaa... Mutta on tosiaan ihanaa ja huojentavaa ettei velkaa enempää ole. Ei kyllä ole myöskään omaisuutta.

Päivämäärä:   13.1.26 17:14:32

Vuokraa maksan 690 euroa. Lisäksi sähköt, vesi, puhelin, ne vähäiset velat, matkakortti, eläminen.. En vaan tajua miten tuntuu että olen ihan uniikki tyyppi joka elää melkein joka kuukausi kädestä suuhun. Olisi kiva ostaa koira tai joku lemmikki mutta ei ole tässä tilanteessa ihan realistista tai reilua. Pitää varmaan heittäytyä työttömäksi, nekin yleensä pärjää mitenkuten kuukaudesta toiseen...

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   13.1.26 17:18:24

JääköSäästöön?, et eritellyt menojasi?

Päivämäärä:   13.1.26 17:24:18

tässä ja nyt, tosiaan kämppä 690, matkakortti vajaa 100, sähköt muutama kymppi, vesi 28, puhelin nelisenkymppiä (max), velat 35 eur, mitähän muuta... Eläminen maksaa sit ton loput. Tupakointi tietysti aivan turha menoerä, ehkä jopa selitys sille ettei himputti rahaa jää euroakaan säästöön!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.1.26 17:24:37

Tee taulukko menoistasi kuukauden ajalta niin näet, mihin rahat menee.
Jos sulla on nettotulot 1600-1700 euroa ja kiinteät menot 800-900 euroa, niin pahimmassakin tapauksessa elämiseen jää n. 700 euroa. Kyllä siitä pitäisi riittää muuhunkin kuin välttämättömyyksiin.

Lähettäjä: hmmx 
Päivämäärä:   13.1.26 17:29:17

Pitää ottaa huomioon että pelkästään tupakointi maksaa 300 euroa kuukaudessa jos menee esim aski päivässä. Toki monilla menee se 300 sit muuhun turhuuteen, jos ei polta. Kampaajat, ripsi-/kynsihuollot, harrastukset, baari-ilta silloin tällöin. Joten kyllä noilla tuloilla elämä usein on kädestä suuhun.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   13.1.26 17:31:16

No mä elän eläkkeellä, noin 1500 tulee käteen. Hyvinpärjään, autokin on. Vuokra 600. En wolttaa, läy ravintoloissa ym, enkä harrastele kalliisti, muuten elän ihan normaalielämää. No kuntosaliin menee 40 e kk.

Päivämäärä:   13.1.26 17:33:00

Ella, saatko asumistukea? Missä päin asut? Paljonko lasket autolle menoja?

Päivämäärä:   13.1.26 17:33:08

Niin joo ja en käy kampaajalla, en ripsi, kyns ym jutuissa. En tupakoi, en juo alkoholia. Mulla on nyt mennyt jo 2-3 v myöskin tosta noin 1500:sta 360 e kk psykoterapiaan, joten kyllä hiukan ihmettelen

Päivämäärä:   13.1.26 17:33:43

Saan 231 e kk asumistukea, se o laskettu tuohon 1500

Päivämäärä:   13.1.26 17:33:58

Niin ja asun Pohjamaalla

Päivämäärä:   13.1.26 17:35:39

Sori, hätäiset sormet. Auto maksoi mulle aikoinaan 8000, ei oo lainaa siitä, olen sen jo maksanut pois.
Eläkkeelllö kun ei tule joka päivä kähdettyö minnekään, tankkaan vain noon 1 krt kk, eli noin 70 e kk. Vuosihuolto muutaman satasen, katsatus 70 e vuodessa. Vakuutus 600 e vuodessa, siitä voisin vielä nipisyää, vanha auto ei laajaa kaskoa tarvitsisi

Päivämäärä:   13.1.26 17:36:06

Niin ja autosta vero 150 e vuodessa.

Päivämäärä:   13.1.26 17:39:51

Jää vaikutelma että kyllä kaikilla muilla jää alle kahden tonnin nettotuloista myös säästöön.

Päivämäärä:   13.1.26 17:41:34

No mulla kyllä jäisi. Terapia jää pian pois, joten mulla alkaa jäädä se 360 ainakin säästöön, sen päälle mtä nyt on tähänkin mennessä pystyny. Olen tässä eläkkeellä ollessa maksellut ton auton (8000), kännykän (700), ja tietokoneen (730).

Lähettäjä: mari 
Päivämäärä:   13.1.26 17:43:39

Mulla netto 1600, asun kahestaan miehen kanssa, ei lapsia, ei mitään tukia tai avustuksia. Okt josta velkaa jäljellä 12000, lyhennys 400e/kk (vajaa 2 vuotta jos ton mukaan makselee). Sähkö, vesi, jätehuolto ja kotivakuutus, lääkkeet yms yht n 240/kk. Mies eläkkeellä ja tulot samaa luokkaa kun omat. Ei tupakoida, juoda, rillutella, mutta käydään silloin tällöin leffassa, syömässä, konserteissa ja joskus harvoin matkustetaan. Lemmikki on.

On varaa ostaa ihan normaalit perusjutut, pitää kahta autoa (omia, ei velkaisia) ja motskaria. Säästöjä on pikkasen ja nopeasti realisoitavaa omaisuutta muutamalla kymppitonnilla. Kun asuntolaina on maksettu, aletaan säästellä lisää keittiöremonttiin.

Päivämäärä:   13.1.26 17:47:29

"Eläminen maksaa sit ton loput."

Tupakan jo mainitsit, mitä muuta tuo "eläminen" pitää sisällään?

Lähettäjä: Vissi 
Päivämäärä:   13.1.26 17:50:09

Noiden menojen jälkeen jäisi n. 700e/kk. Tästä jos vielä laitetaan sivuun kauppatavara ostokset + tupakka, jotka yhteensä varmaan jotain 400-600€. Niin silti pitäis pystyä säästämään noin satku kuukaudessa. Enemmänkin, riippuen minkä verran sulla menee tupakkaa ja suunnitteletko esim. ruokaostokset järkevästi. Johonkin sitä rahaa siis menee, osteletko kenties jotain ylimääräistä joka kk; vaatteita, kosmetiikkaa, syöt ulkona, tms.

Kämppä on vähän hintavan puoleinen, mutta montaa kymppiä alaspäin siitä ei kyllä pääse alaspäin vaikka etsis halvemman. Joten siinä asiassa tuskin järkeä lähteä tällä hetkellä nipistämään.

Lähettäjä: jää 
Päivämäärä:   13.1.26 17:51:35

Eläminen pitää sisällään ruokaa, ja satunnaisesti jotain muuta. En tiedä paljonko muiden ihan ruokasyömiset maksaa. Vitamiineja ostin ennen kun oli isommat tulot, nykyään ei oo varaa.

Lähettäjä: bline 
Päivämäärä:   13.1.26 17:57:11

Säästin talorahat tuosta summasta. Palkkapäivänä ainakin 500säästötilille ja elin lopulla kuin säästötiliä ei olisi. Mä vaan halusin pois kerrostalosta niin paljon, että muutaman vuoden epämukavuus ei ollut niin iso uhraus.

Lähettäjä: Ymmällä 
Päivämäärä:   13.1.26 18:08:11

Jos jää tonni tai yli kuussa käteen, olet vielä aika nuori eikä ole mitään kummempia rasitteita eikä menoja niistä, eikä ole edes kuin pakollista velkaa pari tonnia, kykenet vaihtamaan töitä ja tekemään ilta-viikonlopputöitä ja opiskelemaan ylöspäin, niin miksi sinä valitat? Miten ihmeessä et maksa sitäkin nopsasti nyt oitis pois? Miksi viivyttelet? Kiristä vyötä ja järkevöitä rahankäyttöä. Ei sen kummempia rahanreikiä etkä muka tuhlaile, niin mitä sinä rahalla sitten teet niin ettei sitä jää eikä se riitä? Sitähän sinä tarkoitit, vai?

Omistusasuminen ei ole mikään maailman ainoa valinta eikä onni ja autuus.
Se on suomalainen pakkomielle ja aivopesu. Jos omasta mielestä ei pärjää palkallaan, kannattaa miettiä kerta jos toinenkin ennen kuin ottaa siihen pysyviä rasitteita vuosikymmeniksi. Sitten omaa rahankäyttöä. Se pitää joka tapauksessa nuorena oppia ja sinä et nyt vielä ole niin aikuisen iällä henkisesti, olisit sen opiskellut opiskelemalla. Kannattaa kasvaa aikuisemmaksi ennen kuin miettii pistää päänsä mihinkään asuntovelkoihin puhumattakaan "koska ympäristön paine", "koska kaverit" ym ym.

Lähettäjä: Ymmällä 
Päivämäärä:   13.1.26 18:23:26

Jää:

Osta Kärkkäiseltä nettikaupasta. Niillä on muun lisäksi mm kotimainen superhalpa sarja Makrobios myynnissä. Sitä saa ainakin Prismastakin. Niitä monia purkkeja on vitosella. Eivät ne apteekeista sen ihmeempiä ole vaikutukseltaan. Rahat vain menee. Kokeilemalla löytyy itselle imeytyvät. Minä olen tykännyt noista.

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   13.1.26 18:27:32

Paljonko siis jää säästöön teillä jotka tienaatte esim. yli kolme tonnia (netto) kuussa?

Päivämäärä:   13.1.26 18:28:59

Mulla menee tarkalleen 300 e kuussa ruokakauppaan (sis, kosmetiikka ja siivous ym)

Päivämäärä:   13.1.26 18:31:12

"Mulla menee tarkalleen 300 e kuussa ruokakauppaan (sis, kosmetiikka ja siivous ym)". 10 eur päivässä kattaa siis koko kuukauden niin shampoot, pesuaineet, vessapaperit kuin päivittäiset ateriatkin? Ok jees.

Päivämäärä:   13.1.26 18:33:44

Kyllä

Päivämäärä:   13.1.26 18:34:12

Asun siis yksin, ei puolisoa, ei lapsia, ei eläimiö

Päivämäärä:   13.1.26 18:35:10

Niin javtosiaan en esim meikkaa. Hiustenhoito markettituotteilka

Lähettäjä: _____ 
Päivämäärä:   13.1.26 18:36:21

entäs esim alkoholi, Ella?

Päivämäärä:   13.1.26 18:37:25

Ei mene ollenkaa

Lähettäjä: Argh 
Päivämäärä:   13.1.26 18:37:34

Veettu. Mulla on käytössä 460e/ kk, josta vastike pois 280€ ja sähkölämmitys 100€ ja netti 12€. Et juupajuu. Onneksi en käy töissä niin hyvin pärjää, kunhan ei sattuis mittään.
Ennen olin kakstonninen ja säästin siitä tän asunnon. Eipä enää voi siitäkään iloita.

Päivämäärä:   13.1.26 18:37:56

Kirjoitan nopeasti, siitä kirjoitusvirheet :D

Päivämäärä:   13.1.26 18:45:01

Syön esim.

Aamulla kaurapuuroa ja 100g raejuustoa, mehukeittoa. Kaakao.

Päivällö kanaa, lihapullia yms, perunaa, vihanneksia, makaronia, jotain noista, mehukattia

Iltapäivälllö leipää, juustoa (sulatejuusto), levite,jogurttia tai rahkaa, mehua taas, pöhkinöiyä joskus

Illalla protskuvanukas ja lisää leipää.

Niin ja kaiken lisäksi olen vehnävammanen eli gluteenitonta oltava

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   13.1.26 18:47:44

Kymmenisen vuotta elin noilla tuloilla. Kyllähän sillä pärjäsi mutta jos halusi että on muutakin elämää kuin töissä ja ruokakaupassa käynti, niin säästöön jäi vain hiluja. Auto oli pakko olla työmatkan takia ja siihenhän sitä rahaa uppoaa.

Nyt työttömänä muutama kuukausi ja alkaa olla ne vähäiset säästöt loppumassa. Noin tonnilla pitää nyt pärjätä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   13.1.26 18:47:48

Katsoin huvikseni verkkopankista ruuan ja päivittäistavaroiden kulutuksen. Keskimäärin 300-350 eur / kk viimeisen kahden vuoden ajalta. Syön kaikki ruuat kotona, enkä erityisesti pihistele ostosten kanssa. Noissa summissa on mukana myös satunnaisia vaate- ja kenkäostoksia, kun ne ovat samalla kuitilla muiden markettiostosten kanssa. En polta, en käytä alkoholia.

Jos tekisin kunnollista ateriasuunnittelua ja jättäisin turhat herkut ja heräteostokset pois, saisin varmaan satasen kuussa pienemmäksi tuon.

Aloittajalla varmasti voisi olla menoissaan säästettävää, mutta pidemmällä tähtäimellä pyrkisin kyllä ennemmin hakeutumaan paremmin palkattuun työhön. Se auttaisi varallisuuden ja eläkekertymän kerryttämisessäkin.

Päivämäärä:   13.1.26 18:49:53

Aika sama kokenus kuin Taviksella. En koe pihisteleväni ruoan ym suhteen

Lähettäjä: Kahvihammas 
Päivämäärä:   13.1.26 18:56:09

Ainoa harrastukseni on käydä kahviloissa. Yksi kahvilakäynti maksaa noin 8 euroa. Ihailen todella teitä joilta jää 2000 kk tulosta säästöönkin!

Lähettäjä: Kallistueä 
Päivämäärä:   13.1.26 19:01:44

Ennen sai kalapuikkoja eurolla paketti nyt maksettava tuplasti. Miten selviätte kympillä päivässä, sis kaiken mitä elämässä tarvii?

Lähettäjä: Laukka 
Päivämäärä:   13.1.26 19:08:53

Täällä yksi. 28, asun miesystävän kanssa joten asumis- ja ruokakulut pannaan puoliksi. Kämppä on onneksi edullinen, ja meillä on muutenkin aika säästeliäs elämäntyyli. Kilpailutamme puhelinliittymät ja sähkösopimukset aina välillä, ettemme turhaan maksa niistä liikaa. Pystyn pitämään autoa (vanha, hankintahinnalta halpa ja pienikulutuksinen) ja käymään ratsastamassa kerran viikossa (30 €/tunti). Minulla on myös salikortti (75 €/3 kk, kaupungin liikuntahallin sali).

Säästöön jää kuukaudesta riippuen 0-300 €. Auton huoltoihin ja korjauksiin on kesän jälkeen mennyt satanen poikineen, mutta toivottavasti nyt riittäisi hetkeksi sitä lajia. Aiemman työni peruspalkka oli sama kuin nykyisen, mutta vuorotyö- ja viikonloppulisät kartuttivat säästöjä hyvin. Nykyisessä työssä ollessa säästöt eivät ole juuri karttuneet - jos jossain kuussa on jäänyt säästöön, niin seuraavassa kuussa on taas mennyt ylimääräistä johonkin pakolliseen. Aloitan nyt opiskelut saadakseni paremman työn, koska eihän tällainen elämä ole taloudellisesti oikein kannattavaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.