Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskallanko luovuttaa verta?

Lähettäjä: ..- 
Päivämäärä:   12.1.26 20:09:23

Teininä oli paha anemia. Nyt ehkä kymmenisen vuotta ei ole ollut ongelmaa. Noin kerran vuodessa syön rautakuurin "varmuuden vuoksi". Minulla on myös astma, mutta se on ollut useamman vuoden hallinnassa, joten ilmeisesti ei pitäisi olla ongelma?

Kertokaa omia kokemuksia. Tuleeko luovutuksen jälkeen huono olo? Miten nopeasti olo normalisoituu? Kaikki vinkit tervetulleita.

Re: Uskallanko luovuttaa verta?

Lähettäjä: Valpuri 
Päivämäärä:   12.1.26 20:12:03

Melkein kuukauden oli heikompi olo. En aio enää luovuttaa verta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.1.26 20:15:53

Miksi riskeerata?

Päivämäärä:   12.1.26 20:16:04

Ei tullut huono olo. Olen luovuttanut verta parikymmentä kertaa. Enää ei perussairauden vuoksi saa luovuttaa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   12.1.26 20:23:35

Hädin tuskin huomaan että verta on lähtenyt... Tai no siitä pediltä on hyvä nousta hitaasti, mutta "sämpyläpöytään" mennessä olo on jo tasoittunut. Toki mulla hemoglobiini huitelee yleensä päälle 150, sillä varmasti on vaikutuksensa.

Tai kerran on ollut pyörtyminen luovutuksen jälkeen lähellä... Oli ollut ihan h*lvetillisen kiireinen päivä töissä, hirveä helle ja pikakävelin puolen kaupungin halki ehtiäkseni Veripalveluun ajoissa. Senkin jälkeen olo kyllä normalisoitui nopeasti :')

Päivämäärä:   12.1.26 20:44:12

Et varmana mene ja tuhoa itseäsi.

Veripalvelulta -hyvin- epäeettistä ottaa varsinkaan menstruoivia naisia luovuttajiksi. Valtaosa naisista on pahasti raudanpuutteisia ja 1 verenluovutuskerta syö kaiken naisen rautavaraston.

Haluatko tuhota elämäsi? Kun rautavarasto on tyhjä, keho vastaanottaa rautaa heikommin. Pahimmassa tapauksessa invalidisoit itsesi ja julkiselta et saa apua.

https://www.veripalvelu.fi/ukk/nuorten-naisten-verenluovutus/

Linkissä puhutaan 25-vuotiasta, ota se fertiili-ikäisenä. Jos vuodat yhä tai olet alle 5v sitten vuotanut, älä mene.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.1.26 23:00:21

Olen luovuttanut säännöllisesti 20-30 vuoden iässä, mutta se on jäänyt. Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia rauta-arvojen kanssa eikä luovutuksesta ole tullut huonoa oloa kunhan olen riittävän rauhallisesti noussut jalkeille luovutuksen jälkeen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.